Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

vliegwiel problemen in aantocht

vragen over de T5
Plaats reactie
Ruud Vree
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:48

vliegwiel problemen in aantocht

Bericht door Ruud Vree »

Beste WJW 's

Gisteren is de T5 1.9 uit jan. 2004 voor de 90.000 km beurt bij de dealer geweest.

Bij het warmdraaien op de brug heeft de monteur een geluidje ontdekt aan of bij het vliegwiel. Zo was althans de mededeling van de medewerker van de garage. Volgens hem is het een bekend probleem en zal in de toekomst alleen maar erger kunnen worden.

Er wordt geadviseerd om binnen redelijke tijd het vliegwiel te laten vervangen

Mijn vraag is dan ook of er WJWers zijn die dit herkennen en wat zij in dit geval hebben gedaan.
Guus NLB
Berichten: 841
Lid geworden op: 16 jan 2007, 15:34
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Bericht door Guus NLB »

Ik heb nog nooit gehoord dat een vliegwiel een apart geluid maakt. Ik heb ook nog nooit anders een vliegwiel vervangen dan vanwege een slecht frictievlak voor de koppelingsplaat....
Gebruikersavatar
appie
Berichten: 386
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:04
Locatie: zwarte haan
Contacteer:

Bericht door appie »

Toch gaan deze vak aan stukken, dealer heeft gelijk, ken er enige met een nieuw vliegwiel
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Bericht door vaniac »

Bij een aantal motoren gebruikt VW een zg. Mehrmassenschwungrad.
Dit vliegwiel bestaat uit meerdere onderdelen die elastisch ten opzichte van elkaar zijn bevestigd. Deze vliegwielen worden toegepast om een bepaald soort onbalans van het draaiend gedeelte van de motor te compenseren.
De elastische ophanging is aan slijtage onderhevig.
nico 42
Berichten: 51
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:10

vliegwiel

Bericht door nico 42 »

onze t5 kreeg bij 38000 km problemen met de de vers bak moesten sinchromessen vervangen worden van de 1e 2e 3e versnelling kraaken bij het snel over schakelen van 2 naar 3 garage vw kon van pon een derde coulanse geven heb daarna contact met pon opgenomen omdat ik dat een te mager aanbod vond kreeg daarna 75% vergoed mede omdat ik vond dat er bij zo,n lage km stand niet zo,n gebrek aan zo,n dure auto mag ontstaan maar nou kom ie toen men de auto ging maken kwamen er ineens nog meer mankenmenten te voorschijn zoals een warm gelopen vliegwiel lagers kopeling druklager enz enz .kortom een rekening van 2600 euro ex waarvan 25 % te betalen eigenrekening en dan de op merking van de garage dat ik waarschijnlijk met een slippende koppeling zou hebben gereden nou echt niet want met drie diverse t4 heb ik zon 600 duizend km gereden zonder ooit een koppelingsplaat af te schrijven sterker nog men laatste t4 rijd nog steeds met zijn eerste koppeling ze moeten eens durven toe te geven bij vw dat er meer problemen zijn koppelingen en versnellingsbakken met de t5 dan kunnen ze echt zeggen VOLKS WAGEN WIE ANDERS want nu blijven ze er maar wat om heen draaien om de kosten op de t5 rijders schuiven
Ruud Vree
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:48

Bericht door Ruud Vree »

Hartelijk dank voor de snelle reactie's.

De dealer belde in de loop van de dag met een prijsopgave en gelijk met de mededeling dat er nog een coulance van 50% op het arbeidsloon kan worden gegeven omdat binnen 4 jaar het probleem boven water is gekomen.
Het vervangen van het vliegwiel zou op 408 euro uitkomen.

Ik denk dat ik maar een afspraak ga maken.
nico 42
Berichten: 51
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:10

vliegwiel

Bericht door nico 42 »

moet je eens op letten wat er nog bij komt hou maar rekening met een 1500 2500 euro bij mij koste het vervangen van de sinchromes in eerst instantie rond de 450 euro kwam nog een halve auto bij
nico 42
Berichten: 51
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:10

vliegwiel

Bericht door nico 42 »

vliegwiel alleen kost al 750euro veel succes ga maar eens flink zeuren bij ponvolgens mij word je niet juist geinformeerd over de kosten
Ruud Vree
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:48

Bericht door Ruud Vree »

nou heb ik geen problemen met de versnellingsbak gehad, zoals jij in je verhaal omschreef.
De dealer vervangt alleen het vliegwiel.
De totale kosten zouden op 816 euro uitkomen en daar gaat dan die 50% coulance vanaf. Maar ik ben benieuwd waar ze mee komen.
kurt
Berichten: 105
Lid geworden op: 02 feb 2007, 23:00

Bericht door kurt »

ik heb ook problemen met me koppeling ,het laatste stuk bij het opkomen van me koppeling een tik onder me voet volgens PON is het de drukgroep ,maar ik krijg geen colance .

t5 multivan uit feb 2004 met 110 000km dus zo te horen moet maar nogs eens met ze praten

KURT 229
Joey
Berichten: 53
Lid geworden op: 14 feb 2007, 21:07

Bericht door Joey »

hallo

ik heb de laatste tijd af en toe een raar geluid bij de kant van mijn passagiers kant van daan , ik heb een 174 pk aut uit 2007 als ik bij het stoplicht sta hoor je het het best en als ik mijn rem los laat is het weg is dit soms ook mijn VLIEGWIEL ik ben nog niet naar de garage geweest isdit nodig ik hoor het niet contiue
nico 42
Berichten: 51
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:10

vliegwiel

Bericht door nico 42 »

meteen laten onder zoeken en je niet met een kluitje het riet in laten sturen je hebt er genoeg voor betaalt
Plaats reactie