Gezien dit mijn eerste post is zal ik me even kort voorstellen. Ik ben Ronald, 24 jaar en ben sinds 2015 in het bezit van een T4. De afgelopen jaren heb ik genoeg rondgeneusd tussen de tips en tricks op dit forum en heb er ook zeker dingen van opgestoken, waarvoor dank!

Ik ben zelf werkzaam als mechanisch monteur maar op het gebied van auto's ben ik echt een leek, daarom laat ik de alles wat geen losse bumper, uitlaat, laswerk (of noem maar op...) is bij een lokale garage doen.
Ik rij +/-40.000km per jaar, hij heeft net 300.000km op de teller. Gebruik de bus (in combinatie met bustent) in het festival seizoen als camper waarmee ik festivals afreis, Duitsland, België, Frankrijk, Tsjechië etc. Ik heb ruim 2 jaar zonder problemen in de T4 rondgereden tot voor een paar maanden terug de startproblemen begonnen.
Het euvel is als volgt, op zeer willekeurige momenten besluit de bus bij het starten niet aan te slaan, de startmotor draait wel. Soms start hij in 1x, soms slaat hij pas na een paar tellen aan en soms wil hij ook pas na veel pijn en moeite. Het lijkt compleet willekeurig en werkt ontzettend frustrerend, de sleepkabel heeft de afgelopen paar weken dus ook standaard op de bijrijder stoel gelegen voor als het weer totaal niet wou.
Dit is inmiddels allemaal vervangen:
- Accu
- Startmotor
- Gloeiers
- Brandstofpomp (is gereviseerd)
- 137 relais
- Brandstoffilter (de oude zat vol met een gelei-achtige drek)
Recent heb ik een lager in de versnellingsbak laten vervangen, omdat de bak eruit er toch uit was gelijk het koppelingset ook laten mee pakken. Dat was even diep in de buidel tasten, met het oog op de verder goede conditie van de bus (schone bodem, enkel een ietwat roestend tankdopje) was ik dus ook absoluut nog niet van plan de bus weg te doen.
Komt iemand dit bekend voor of heeft iemand een vermoeden wat er aan de hand zou kunnen zijn? Alle tips zijn uiterst welkom, de garagehouder geeft namelijk ook aan inmiddels ietwat in het duister te tasten...
Bij voorbaat dank!