Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

huishoudaccu opladen

vragen over de T4
Plaats reactie
cock
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 jan 2007, 18:51
Locatie: leiden

huishoudaccu opladen

Bericht door cock »

ls

tijdens mijn vakantie laadde mijn huishoudaccu (van mijn volkswagen t4 camper westfalia 1991) niet meer op via de vaste stroomaansluiting.
tijdens het rijden laadt-ie nog wel

onder de 11 volt schakelt die uit, dus een beetje lastig was het wel

accu vervangen hielp helaas niet, het zal wel aan de lader of zoiets liggen

iemand een idee hoe dit werkt, ligt het aan de lader? kan ik die makkelijk vervangen of moet ik dat door een specialist laten doen?

cock
cock
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 jan 2007, 18:51
Locatie: leiden

Bericht door cock »

Hallo

Inmiddels is gebleken dat de acculader is doorgebrand, bij de rode kabel.
Ik heb de acculader vervangen door een tweedehandsje. voor de zekerheid een zekeringetje op de rode kabel gezet en de acculader aangesloten. In het begin leek het alsof-ie het deed. Bij het aansluiten van de vaste stroom kwam er netjes een stekkertekentje in het display van de bus. Echter in het display zag ik ook dat het voltage snel begon op te lopen. Bij de 15v begon het te knipperen,dus ik heb snel de stroom afgesloten. Later nog een keer een direct 220v contact op de lader gezet (dus zonder de aansluiting via de buitenkant van de bus: om uit te sluiten dat er daar iets mis zou zijn), maar dat gaf hetzelfde resultaat. Het voltage loopt snel op en ik ben bang dat de lader weer doorbrandt.
Iemand een idee of moet ik naar een garage?
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Bericht door Leo45 »

Voor de laders van de CC geldt een soort omruilprijs bij inleveren defecte en bijbetalen krijg (kreeg je tot een jaar geleden) een gereviseerde bij het volkswagen camper centrum.
Ik weet in of dit nog steeds actueel is.
Die lader is een min of meer geintergreerd deel met de display enzo dus erg lastig als je die los wil vervangen. Uit de lader komt ook de accuspanningsindicator etc etc


Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
cock
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 jan 2007, 18:51
Locatie: leiden

Bericht door cock »

ha leo

dank voor het meedenken

de lader is vervangen door precies hetzelfde type

cock
cock
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 jan 2007, 18:51
Locatie: leiden

Bericht door cock »

hallo

nog steeds geen oplossing gevonden

een kennis met ietsje meer technisch inzicht zegt dat het wel eens de stroomverdeler zou kunnen zijn. deze zou voor die huishoudaccu zitten.

op deze site krijg ik 1 hit als ik zoek op stroomverdeler

zou ik in deze richting verder kunnen zoeken?
en waar zit die dan?

cock
Gebruikersavatar
Rob en Mijni 937
Berichten: 61
Lid geworden op: 30 mar 2007, 22:56
Locatie: West-Friesland

Bericht door Rob en Mijni 937 »

Ik weet niet of het nog steeds aktueel is, en ik heb ook geen idee of je in dezelfde richting moet zoeken als wij destijds, maar dit is ons vorig jaar tijdens onze vakantie in Frankrijk overkomen.
Na 3 dagen op een camping gestaan te hebben, met 220V aansluiting, wilden we verderop. Contactsleuteltje om: Niets......
Nou ja, de (start-) accu was 5 jaar oud, dus dat kan een keer gebeuren. Er werd een nieuwe aangeleverd, en na een paar uur vertrokken we dus alsnog.
We stonden een paar dagen op vrije plekken, niets aan de hand, en landden toen weer op een camping... dus weer 220V...
Na 2 dagen wilden we boodschappen gaan doen...... weer niets.....
Weer de "batterie mort".
Één en ander bij elkaar optellend, bekroop ons het gevoel dat het iets met de 220V te maken had.
De toegesnelde ANWB-hulpdienst hielp onze wagen met een booster aan de praat, zodat we bij een VW dealer langs konden, die echter geen campers in zijn pakket had. Deze monteerde opnieuw een verse start-accu. En na wat heen en weer gepraat van: het is een ander circuit, kan niets met elkaar te maken hebben, en: jawel hoor, want...... (toen begaf ons Frans het)
In elk geval kregen we het advies om, als we op 220 stonden, de accuklemmen los te maken.
Telefonisch contact met Pon Campers leerde dat dit een goed advies was, en dat we na de vakantie maar eens langs moesten komen.

Na onderzoek bleek toen de oorzaak één of ander fout relaisje van een dubbeltje, dat al bij de eerste servicebeurt had moeten worden vervangen, daar was nl. destijds een rondschrijven van Pon Duitsland van geweest. Één van de monteurs herinnerde zich dat.

Helaas hebben wij onze California zelf rechtstreeks uit Duitsland gehaald, bij een particulier, dus van garantie kon helaas geen sprake zijn.....
Hoewel een aangetoond fout relaisje toch onder fabrieksgarantie zou moeten vallen, maar okay...
Onze California is overigens van maart 2001, dus in die tijd circuleerden die relaisjes.

Zoals gezegd, dit lijkt niet echt helemaal op jouw verhaal, maar ik moest er toch aan denken. Misschien heb jij er iets aan, of iemand anders......


Succes!!!

Mijni
Gebruikersavatar
m.c van den berg
Berichten: 1453
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:03
Locatie: Beesd

Bericht door m.c van den berg »

denk ook aan een relais .heb standkachel zowel motor als interieur warm. dus heb exstra accu ,als ik de standkachel te lang aan zet trek die de gewone accu ook leeg, ook een releis die niet goed werkt. maar welke? dat weet ik niet
Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602
Gebruikersavatar
Henk Peter 856
Berichten: 777
Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:04
Locatie: Nunspeet

Bericht door Henk Peter 856 »

Hoi, had ook een keer de startaccu zomaar leeg zonder reden. Was een nieuwe accu, had geenstroomverbruiker zoals ichten aan laten staan, misschien heb ik dan ook een probleem met een relais gehad. Welk relais is het eigenlijk ?
We hebben een T4 California van 1999.
keesv
Berichten: 114
Lid geworden op: 27 jan 2007, 08:56

laadstroom

Bericht door keesv »

Het relais dat de huishoudaccu aanstuurd in een california coach zit bij een 1991 voor het zchterlicht in de hoge kast onder het paneelje en bij de types an 1995 onde r de koelkast aan de kant van de hoge kast.
Het relais schakelt alleen bij draaiende motor open.
Als het relais open blijft staan (bij kapot relais) dan kan de startaccu leeggetrokken worden.

Het voltage van 15 volt en hoger is niet normaal voor de California je kunt het laadapparaat uitwisselen voor een ander om te testen als het de zelfde situatie geeft is waarschijnlijk je accu niet goed.

Mvg Keesv
rien
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 mar 2007, 19:55

Bericht door rien »

Het zal te maken hebben met het scheidingsrelais, waarvan de werking en aansluitinmgen op veel sites wordt uitgelegd! Ik stuur wel een adres mee http://www.stroomwinkel.nl/tips+theorie ... elaar.html
Groeten
Rien
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Bericht door Leo45 »

De werking van het relais is vrij eenvoudig te controleren.
Er komen 4 draden op uit.
2 dunne, die schakelen het relais.
1 van de dunne +12V
de andere in 0V bij een draaiende motor, staat de motor uit dan heb je op beiden of 12V of 0V gemeten ten opzichte van het chassis.
De bellangrijkste zaak is dat je 12V meet tussen de 2 pennen.
De andere 2 draden zijn veel dikker 1 ervan komt van voren van je startaccu en de andere gaat naar je HH-accu.
Als de motor loopt mag je geen spanningsverschil meten.
Staat de motor uit dan moet je op een gegeven moment een spanningsverschil gaan meten.
Beter nog zet de koelbox even aan en laat 'm lekker draaien zodra je dan de motor afzet zal de HH-accu spanning zakken terwijl je autoaccu op nivo moet blijven.

Gebeurt dat niet dan blijft je relais plakken ofwel de contacten zitten aanelkaar vastgebrand.
Oplossing relais vervangen omdat je anders met je koelbox de startaccu ook leegtrekt.

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
Plaats reactie