Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 ombouw naar 5 cilinder benzine (audi/volvo)

vragen over de T4
Plaats reactie
Sjeik Ali Ben Zine
Berichten: 19
Lid geworden op: 08 aug 2018, 11:28

T4 ombouw naar 5 cilinder benzine (audi/volvo)

Bericht door Sjeik Ali Ben Zine »

Ik vraag me af of er audi of volvo 5-cilinder motoren zijn die min of meer in de t4 passen. Dit aangezien de 2.5tdi ook in de volvo 850 ligt.

Ik snap dat er niks geheel plug en play is. Ik zelf al eens een AHU in een t4 1.9 1X gebouwd. Maar zijn er motoren die zo tegen de 02G passen? of desnoods tegen de 02B. Voor 4 cilinders is er een hoop bekend, maar ik weinig vinden over de 5-cilinders.

Is de AAF, ACU, AET, APL en AVT motoren familie uitsluitend geleverd in de t4?

Iemand ervaring, info of links?
T4 Pick-up 332 1.9 Mtdi
T4 Transporter 292 2.5TDI ACV
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: T4 ombouw naar 5 cilinder benzine (audi/volvo)

Bericht door Pascal-141 »

De Audi 5 cilinder blokken worden wel vaker ingebouwd in een T4 . (Zowel in gewone 2.2 uitvoering , en zelfs als 20V Turbo uitvoering.)
De 2.5i uit de T4 is trouwens een afgeleide van de Audi 2.2 blokken (de alom bekende 5E motoren) .
Diezelfde 2.5i uit de T4 zat trouwens ook als 2.6i uitvoering in de Z.A. T3 .

Volvo benzine blokken hebben geen overeenkomsten met VAG blokken .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Sjeik Ali Ben Zine
Berichten: 19
Lid geworden op: 08 aug 2018, 11:28

Re: T4 ombouw naar 5 cilinder benzine (audi/volvo)

Bericht door Sjeik Ali Ben Zine »

Daar ga ik mij eens even in verdiepen. Is de 5E een betrouwbare optie in een t4? Weet iemand wat de mogelijke voordelen zijn t.o.v de makkelijke optie om er een 2.5i uit een donor t4 in te hangen?

Ondanks dat de volvo blokken geen overeenkomsten hebben met VAG, passen deze op het boutpatroon van een 02G aangezien een 2.5tdi ook in een 850 past. Of heeft die een specifieke belhousing. De volvo motoren staan namelijk vrij goed bekend, dus dat zou mogelijk interessant zijn.

bedankt voor de info pascal
T4 Pick-up 332 1.9 Mtdi
T4 Transporter 292 2.5TDI ACV
Rob Motard
Berichten: 85
Lid geworden op: 29 jan 2018, 16:36

Re: T4 ombouw naar 5 cilinder benzine (audi/volvo)

Bericht door Rob Motard »

haha hier wil iemand een 2.3 t5r in zijn bus. da gaat tof worden. Ik rij zelf een 855 en de techniek is heerlijk en degelijk
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: T4 ombouw naar 5 cilinder benzine (audi/volvo)

Bericht door Pascal-141 »

Sjeik Ali Ben Zine schreef: 14 feb 2019, 09:56 Daar ga ik mij eens even in verdiepen. Is de 5E een betrouwbare optie in een t4? Weet iemand wat de mogelijke voordelen zijn t.o.v de makkelijke optie om er een 2.5i uit een donor t4 in te hangen?

Ondanks dat de volvo blokken geen overeenkomsten hebben met VAG, passen deze op het boutpatroon van een 02G aangezien een 2.5tdi ook in een 850 past. Of heeft die een specifieke belhousing. De volvo motoren staan namelijk vrij goed bekend, dus dat zou mogelijk interessant zijn.

bedankt voor de info pascal
Waarom zou je al het werk willen doen om er een 2.2 motor in te lepelen , als je weet dat de 2.5i ook een hééééél betrouwbare motor is ? (die makkelijk 5-600.000km lopen zonder enig probleem ) Als het alleen gaat om betrouwbaarheid : bespaar je de moeite van ombouw , want de beide types zijn even betrouwbaar (onderblok is ook nagenoeg hetzelfde)
De 2.5i is echt een laagtoerige motor , de 2.2 (of 2.1 of 2.3 uitvoeringen van de 5E) is een eerder hoogtoerige motor , maar laat zich ook wel prettig rijden in lagere toeren.
Ik heb zelf nog 2x 2.2 (5E) blokken staan(niet te koop) , en een 2.3(5E) ook (zit in een Audi 100/A6 Avant en deze is te koop)

Wat de Volvo's betreft : de dieselbakken zullen inderdaad een eigen bellhousing hebben .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Sjeik Ali Ben Zine
Berichten: 19
Lid geworden op: 08 aug 2018, 11:28

Re: T4 ombouw naar 5 cilinder benzine (audi/volvo)

Bericht door Sjeik Ali Ben Zine »

De t4 benzine's zijn aardig aan de prijs. Dus ik bekijk graag andere mogelijkheden. Ik ben voorlopig nog niet van plan om een benzine te kopen/bouwen, maar ik win graag alvast wat informatie in. En als je toch al vanalles gaat verbouwen is een andere motor soms niet zo veel extra moeite. Het nut van een audi motor t.o.v een standaard 2.5i zie ik ook niet echt. Maar een volvomotor met een pasplaat... Wie weet. Ik denk dat het een leuke bus op zou leveren met voldoende vermogen en betrouwbaarheid.
T4 Pick-up 332 1.9 Mtdi
T4 Transporter 292 2.5TDI ACV
Plaats reactie