Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Schema laadsysteem

vragen over de T4
Plaats reactie
aaronbonte
Berichten: 38
Lid geworden op: 17 jan 2018, 19:09

Schema laadsysteem

Bericht door aaronbonte »

Dag iedereen,

Ik heb een T4 met 2.5 TDi ACV motor van 2000. Sinds gisteren brandt het lampje van de batterij op de display. Na metingen op de batterij, kwam ik tot het besluit dat mijn alternator niet meer laadt.

Is er toevallig iemand die een schema van het laadsysteem heeft? Of iemand die me wat meer info kan geven omtrent waar exact te meten of te zoeken?

Alvast bedankt.
Herman1945
Berichten: 51
Lid geworden op: 25 mar 2018, 16:33

Re: Schema laadsysteem

Bericht door Herman1945 »

Hoogstwaarschijnlijk de (bekrachtigingskoolborstels) welke zijn geintegreerd in de spanningsregelaar! Heb zelf T4 ,97, echter nog geen problemen mee gehad. Met een beetje mazzel hoeft de alternator er niet af.
Gebruikersavatar
LAYCA
Berichten: 1142
Lid geworden op: 10 aug 2014, 20:07
Locatie: Zevenaar

Re: Schema laadsysteem

Bericht door LAYCA »

Veel zit er niet aan wat schema betreft.
Controleer eerst of de dynamo laadt.
Met multimeter moet bij draaiende motor de spanning stijgen naar +14V gemeten bij de accu.
Brand het lampje bij deze situatie nog steeds?
Controleer de dunne draad (groen dacht ik) of deze goed vast zit aan het dynamo.
Er moet bij deze draad als hij laadt 12 V gemeten kunnen worden.
Mocht de spanning niet stijgen gemeten bij de accu dan laadt het dynamo niet en moet eruit worden gehaald om te repareren of vervangen.
Zelf diverse dynamo,s gerepareerd maar het is nooit zeker hoeveel dit kost.
Zoals eerder al is aangegeven meest voorkomend is inderdaad versleten borstels.
Dit is eenvoudig zelf te doen.
Onderdeel bestaat uit regelaar met borstels samen.
Ik ga er vanuit dat het merk BOSCH is.
Meer werk/kosten als de sleepringen versleten zijn.

Groeten Wim :zwaai
viewtopic.php?f=12&t=47265

Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa Afbeelding
aaronbonte
Berichten: 38
Lid geworden op: 17 jan 2018, 19:09

Re: Schema laadsysteem

Bericht door aaronbonte »

Bedankt voor de reacties. Ik heb al nagemeten. Er wordt niet meer bijgeladen. Op stationair toerental meet ik de batterijspanning en op verhoogd toerental blijft dit ongewijzigd.

Iemand enig idee waar ik de koolborstels zou kunnen bekomen? Het is namelijk zo dat ik momenteel in Frankrijk in de bergen aan het werken ben.
Ik moet de reparatie bijgevolg hier verrichten, ik haal dan ook liever de alternator er hier niet af.

alvast bedankt voor het advies!
aaronbonte
Berichten: 38
Lid geworden op: 17 jan 2018, 19:09

Re: Schema laadsysteem

Bericht door aaronbonte »

black bulli schreef: 24 feb 2019, 15:12 Koop/leen een 12volt lader en laad om de 2 dagen je accu en doe terug thuis de reparatie. :toppie

Thuis is nogal een vaag begrip 😉 ik woon in mijn bus dus na het winterseizoen hier te werken, rijd ik naar Portugal om te surfen
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Schema laadsysteem

Bericht door Multivan Generation »

Volgens mij red je het niet met de ruimte,
om bij een T4 met 2,5 TDI, de spanningsregelaar te vervangen terwijl de dynamo gemonteerd blijft.

Kijk ook eens na welk merk dynamo je hebt.
Bij een Bosch is de spanningsregelaar afzonderlijk te vervangen,
bij een Valeo volgens mij niet.
Mocht je een Bosch dynamo hebben,
dan raad ik je aan om een originele Bosch spanningsregelaar te monteren.
Ja die zijn wat duurder als de goedkopere alternatieven, met als risico dat je de dynamo er weer af kunt halen.

Been there, done that.

Het uit en inbouwen van een dynamo kost je(lekker werkend) rond de 2 uur aan tijd.
Wel eerst even de glijbussen inspuiten zodat ze prettig meebewegen, kan ik je als tip meegeven.

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
aaronbonte
Berichten: 38
Lid geworden op: 17 jan 2018, 19:09

Re: Schema laadsysteem

Bericht door aaronbonte »

Bedankt voor de reacties heren.

Ik heb vandaag een spanningsregelaar besteld met de code die op de regelaar terug te vinden was. Zoals ik het zie wordt het inderdaad moeilijk om de regelaar te vervangen zonder de alternator eraf te halen.

Op de d+ aansluiting meet ik wel de correcte waardes. Laat ons hopen dat het de regelaar is :groteogen
aaronbonte
Berichten: 38
Lid geworden op: 17 jan 2018, 19:09

Re: Schema laadsysteem

Bericht door aaronbonte »

Ik ben hier ondertussen wat verder mee. Na wat meer meten, kwam ik tot de conclusie dat het ofwel de alternator of de regelaar moest zijn.

Toch maar begonnen met de regelaar, op een acv krijg je hem er net af, als je niet vies bent van wat krassen op je armen.

Het probleem zat wel degelijk in de regelaar, na vervanging werkt alles top!

Als je de regelaars naast elkaar legt is er ook een duidelijk verschil merkbaar tussen de borstels 😱
Bijlagen
B8684BD9-7D2D-4EB3-875C-D1EA95867D5D.jpeg
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3252
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Schema laadsysteem

Bericht door J vd Pal »

Fijn dat het opgelost is. De oude was behoorlijk versleten!
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Schema laadsysteem

Bericht door Multivan Generation »

black bulli schreef: 22 mar 2019, 12:22 Zonder uitbouwen dynamo dus toch gelukt? :lach
Niet te veel provoceren he,
of zal ik even vermelden dat jij dacht dat het vervangen van een complete dynamo bij een T4 TDI met airco maar ongeveer een half uurtje zou duren?
En dat was toen geen grapje, je wist toen niet beter :zwaai

Volgens T4-wiki (https://www.t4-wiki.de/wiki/Lichtmaschi ... es_Reglers), er zijn mensen die menen niet zonder te kunnen,
kan het afhankelijk zijn van de uitvoering dat het verstandig tot noodzakelijk zijn, om de dynamo uit te bouwen.
Maar bij andere uitvoeringen, en of verschil in korte of lange neus, zonder extra opties, zou het misschien ook zonder uitbouw kunnen.

Er zijn bij de T4's dynamo van 90 - 120 en 150A geleverd, ook is er nog verschil in bouwjaren, met nog een omslagpunt vanaf mei 1999,
dit alles maakt, dat je geluk kunt hebben en dat het vervangen van de spanningsregelaar zonder uitbouw van de complete dynamo kan lukken.
Maar het wil dus niet zo zijn, dat dit bij iedereen zo is.. Je kunt geluk hebben..

Bij mijn bus, had ik natuurlijk eerst geprobeerd om zonder uitbouw de spanningsregleraar te vervangen, maar had ik te weinig ruimte,
zat te vol gebouwd, en was het tijdelijk loshalen van de aircopomp ook nog nodig.
Bij Jorrit was de VW dealer er m.b.v. een brug 1 uur 45 minuten mee bezig (ook heel vol onder de kap). Dan is 2 uur liggend op straat geen verkeerde score.
Oskar, kan ook wel een potje sleutelen en haalde de dynamo er ook af..


@ Topicstarter Mooi dat het je gelukt is :toppie
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
aaronbonte
Berichten: 38
Lid geworden op: 17 jan 2018, 19:09

Re: Schema laadsysteem

Bericht door aaronbonte »

Multivan Generation schreef: 22 mar 2019, 21:02
black bulli schreef: 22 mar 2019, 12:22 Zonder uitbouwen dynamo dus toch gelukt? :lach
Niet te veel provoceren he,
of zal ik even vermelden dat jij dacht dat het vervangen van een complete dynamo bij een T4 TDI met airco maar ongeveer een half uurtje zou duren?
En dat was toen geen grapje, je wist toen niet beter :zwaai

Volgens T4-wiki (https://www.t4-wiki.de/wiki/Lichtmaschi ... es_Reglers), er zijn mensen die menen niet zonder te kunnen,
kan het afhankelijk zijn van de uitvoering dat het verstandig tot noodzakelijk zijn, om de dynamo uit te bouwen.
Maar bij andere uitvoeringen, en of verschil in korte of lange neus, zonder extra opties, zou het misschien ook zonder uitbouw kunnen.

Er zijn bij de T4's dynamo van 90 - 120 en 150A geleverd, ook is er nog verschil in bouwjaren, met nog een omslagpunt vanaf mei 1999,
dit alles maakt, dat je geluk kunt hebben en dat het vervangen van de spanningsregelaar zonder uitbouw van de complete dynamo kan lukken.
Maar het wil dus niet zo zijn, dat dit bij iedereen zo is.. Je kunt geluk hebben..

Bij mijn bus, had ik natuurlijk eerst geprobeerd om zonder uitbouw de spanningsregleraar te vervangen, maar had ik te weinig ruimte,
zat te vol gebouwd, en was het tijdelijk loshalen van de aircopomp ook nog nodig.
Bij Jorrit was de VW dealer er m.b.v. een brug 1 uur 45 minuten mee bezig (ook heel vol onder de kap). Dan is 2 uur liggend op straat geen verkeerde score.
Oskar, kan ook wel een potje sleutelen en haalde de dynamo er ook af..


@ Topicstarter Mooi dat het je gelukt is :toppie
Misschien even verduidelijken, mijn bus heeft een lange neus en geen opties (lees: nihil). Ik heb dus geen aircopomp of dergelijke om rond te werken, toch bleef het zeer krap.

Daarnaast ben ik aan het werk in een skigebied nu en ondanks dat het goed weer is, stond ik nog steeds tot de enkels in de sneeuw :gekte

Ik ben echter in de wolken dat het zo gelukt is, daarmee is mijn bus klaar om terug volop te reizen van zodra het seizoen hier afgerond is. Ik doe alle reparaties en onderhoud aan mijn bus zelf dus dit was ook weer fijn om te doen.

Allemaal bedankt voor de hulp
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Schema laadsysteem

Bericht door Snautzer »

Top gedaan en mooi dat alles weer werkt.
aaronbonte
Berichten: 38
Lid geworden op: 17 jan 2018, 19:09

Re: Schema laadsysteem

Bericht door aaronbonte »

Snautzer schreef: 22 mar 2019, 21:55 Top gedaan en mooi dat alles weer werkt.
Bedankt! Ik kijk al uit om terug te toeren 🤙🏻
Bijlagen
1EE16E63-3B7F-4CE5-B25E-A44749BB7821.jpeg
Plaats reactie