Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

CFCA motorcode (T5.2 Caravelle)

vragen over de T5
wwxxaa
Berichten: 24
Lid geworden op: 19 feb 2008, 09:06

CFCA motorcode (T5.2 Caravelle)

Bericht door wwxxaa »

Een maand geleden een T4 voor een T5.2 omgewisseld. De motorcode van de T5.2 is CFCA, waar blijkbaar problemen (olieverlies, ..) mee waren.

Treft het elk exemplaar? Of zijn er vanaf een bepaalde productiedatum CFCA motoren die de problemen (waarschijnlijk) niet hebben?
Ik zoek de productiedatum van het voertuig maar kan het niet vinden. Is er een methode om aan de hand van chassisnummer de productiedatum te weten te komen?
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: CFCA motorcode (T5.2 Caravelle)

Bericht door Beckontheroad »

Heb je hier iets aan? Even googlen op vin productie vw.

JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: CFCA motorcode (T5.2 Caravelle)

Bericht door heemskerk »

kijk even naar de topic 'pechbus' een paar items onder deze. Staan (met dank aan Pim) een aantal kenmerken in waar je de frituurmotoren aan kunt herkennen..
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: CFCA motorcode (T5.2 Caravelle)

Bericht door Pascal-141 »

wwxxaa schreef:Een maand geleden een T4 voor een T5.2 omgewisseld. De motorcode van de T5.2 is CFCA, waar blijkbaar problemen (olieverlies, ..) mee waren.

Treft het elk exemplaar? Of zijn er vanaf een bepaalde productiedatum CFCA motoren die de problemen (waarschijnlijk) niet hebben?
Ik zoek de productiedatum van het voertuig maar kan het niet vinden. Is er een methode om aan de hand van chassisnummer de productiedatum te weten te komen?
van olieverlies bij die 2.0TDI blokken heb ik nog niks gehoord.
Wel kan de oude versie van de 2.0TDI , de bi-turbo met 180PK , last van overmatig olieverbruik hebben .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
wwxxaa
Berichten: 24
Lid geworden op: 19 feb 2008, 09:06

Re: CFCA motorcode (T5.2 Caravelle)

Bericht door wwxxaa »

Wel, ik probeer te weten te komen waaraan je die oude versie kan herkennen.

Ik heb een CFCA motorblok van 132kW/180pk. Bouwjaar 2012, laatste zes cijfers van de VIN code zijn 096246. Vermoedelijk dus de 96246ste T5 die dat jaar is geproduceerd.

De vraag waar we dus allemaal graag een antwoord op willen is dus; wanneer is VW overgeschakeld op de nieuwe versie van dat CFCA motorblok?

Het antwoord is duidelijk wanneer we weten vanaf welk bouwjaar (teken 10 vd VIN code) en de hoeveelste geproduceerde (laatste zes cijfers VIN code) de omslag werd gemaakt.
Twanvs
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 mar 2019, 20:27

Re: CFCA motorcode (T5.2 Caravelle)

Bericht door Twanvs »

Hoi, kwam dit bericht tegen en vroeg me af of iemand hier nog wat meer over gevonden heeft? Heb een transporter van bouwjaar 2013 met 180pk op het oog, zijn de motoren daarvan anders ? Of ook de CFCA versie?
Lees op diverse pagina’s dat het zou gaan om bouwjaar 2009-2012. Mvg Twan
Langbeest
Berichten: 204
Lid geworden op: 07 mar 2018, 16:15

Re: CFCA motorcode (T5.2 Caravelle)

Bericht door Langbeest »

Ik volg deze draad op de voet :-)
Gebruikersavatar
hugopoley
Berichten: 342
Lid geworden op: 18 okt 2018, 14:54
Locatie: Zeeland

Re: CFCA motorcode (T5.2 Caravelle)

Bericht door hugopoley »

De mijne is van 2014 en heeft tot nu toe nog geen enkel probleem met olieverbruik! Al moet ik wel zeggen dat er bij mij een typeplaatje in zit waarop staat PON Stage 2. Of dit met het olie probleem (oplossing) te maken heeft durf ik niet te zeggen.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: CFCA motorcode (T5.2 Caravelle)

Bericht door Pascal-141 »

Twanvs schreef: 05 mar 2019, 09:35 Hoi, kwam dit bericht tegen en vroeg me af of iemand hier nog wat meer over gevonden heeft? Heb een transporter van bouwjaar 2013 met 180pk op het oog, zijn de motoren daarvan anders ? Of ook de CFCA versie?
Lees op diverse pagina’s dat het zou gaan om bouwjaar 2009-2012. Mvg Twan
Nee, tot 2014 was er het "olieprobleem"(EGR koeler) met de 180pk versies
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Langbeest
Berichten: 204
Lid geworden op: 07 mar 2018, 16:15

Re: CFCA motorcode (T5.2 Caravelle)

Bericht door Langbeest »

En waarom niet meer in 2014-2015?
bedoel wat is er aangepast?
Gebruikersavatar
Gerard 136
Berichten: 309
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:08

Re: CFCA motorcode (T5.2 Caravelle)

Bericht door Gerard 136 »

Ik ben bang dat dit probleem pas werd opgelost met EGR type D. Daar werd een coating in aangebracht die aluminium corrosie moet voorkomen. Deze brokjes aluminium oxide werden direct de verbrandingskamer ingezogen, en zorgden daar voor slijtage. Daardoor ontstond het olieverbruik.
Helaas is EGR D pas uitgebracht bij de overgang naar de T6 (waar overigens een andere EGR in zit zonder deze problemen). Alle eerdere EGR typen werden geblokkeerd, en mogen niet meer gemonteerd worden. EGR D zit dus hoofdzakelijk in auto’s waar vanwege het olieprobleem door VW een ruilmotor is geplaatst, of wanneer de EGR door een storing of preventief is vervangen.
Iemand zei: Glimlach, als er problemen zijn, het kan altijd erger.
Ik glimlachte. En inderdaad, het werd veel erger.

Gerard.
Langbeest
Berichten: 204
Lid geworden op: 07 mar 2018, 16:15

Re: CFCA motorcode (T5.2 Caravelle)

Bericht door Langbeest »

Inderdaad, en is dus t/m 2015 een probleem geweest
en dus t/m de laatst geproduceerde T5.
Denk dat je gerust kunt stellen dat iedere T5 van dit type 180PK BiTurbo dit probleem kan krijgen.
Waarschijnlijk zegt men t/m 2012 doordat die wagens (2012) zo een beetje de 100K hebben behaald.
Over 2 jaar zullen we zeggen dat het probleem voor al deze gebouwde motoren geldt doordat ze dan bijna allemaal de 100K hebben behaald met alle gevolgen van dien.:-)
Gebruikersavatar
Panadero
Berichten: 87
Lid geworden op: 15 jul 2015, 20:37

Re: CFCA motorcode (T5.2 Caravelle)

Bericht door Panadero »

Hier een 5.2 met CFCA blok, EGR type A, bouwjaar 2010, 150.000 kilometer, nog zonder olieproblemen. Ben me ervan bewust dat het lot ook hier kan toeslaan. Rond 90.000 kilometer is wel de EGR dichtgestuurd toen motor en DSG getuned zijn. Misschien is dat het geluk geweest.
T6.1 California Coast 4M
Gebruikersavatar
Hendrik Jan
Berichten: 55
Lid geworden op: 04 mar 2013, 17:25

Re: CFCA motorcode (T5.2 Caravelle)

Bericht door Hendrik Jan »

Ik heb ook zo'n prachtige 2.0 BiTDI, rijdt fantastisch hoor!
Maar waar vind ik het plaatje waar op staat dat het een EGR D is? Kan ik dat van buiten af zien zonder iets te demonteren?
Ik kon het namelijk van boven af niet zo 123 zien.
De uitlaat is wel enigszins zwart, bij mijn Caddy met 80.000km op de teller is hij blank van binnen.

Het is een T5GP van mei 2016 met 90.000km.
Gebruikersavatar
Gerard 136
Berichten: 309
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:08

Re: CFCA motorcode (T5.2 Caravelle)

Bericht door Gerard 136 »

In 2016 is volgens mij geen T5 meer gebouwd?
In elk geval: bij een T5 zie je de EGR duidelijk zitten. Vooraan, iets rechts van het midden. Het oliefilter zit er op gemonteerd. Naast het filter zit een plaatje met het typenummer.
Iemand zei: Glimlach, als er problemen zijn, het kan altijd erger.
Ik glimlachte. En inderdaad, het werd veel erger.

Gerard.
Plaats reactie