Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

6 personen in DC? (2 volwassenen, 1 van 4jr., 1 van 2, en straks 2 van 0)

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
T4-Rider
Berichten: 81
Lid geworden op: 08 jan 2016, 20:40
Contacteer:

6 personen in DC? (2 volwassenen, 1 van 4jr., 1 van 2, en straks 2 van 0)

Bericht door T4-Rider »

Hallo iedereen! We krijgen binnenkort flinke gezinsuitbreiding: een tweeling erbij, en we hadden al één van 4 en één van bijna 2.
En ik had niet verwacht ooit te weinig ruimte te krijgen met onze verlengde DC, maar er moet binnen een half jaar toch wat veranderen.
Mijn vrouw en ik zitten wekelijks met het gezin in de bus, meestal niet erg lang 15 - 45 minuten, soms 2 uur, en en het is fijn als we zo sporadisch nog 'ns naar bijv. Berlijn kunnen rijden, dus comfort is prettig. Daarnaast gebruik ik de T4 zakelijk, en heb geregeld laadruimte nodig voor hout, gereedschap, meubels etc., een 9 persoons T4 lijkt me dan niet handig.

Vragen aan jullie:
A. Zien we in onderstaande opties iets over het hoofd?
B. Welke opties zijn er om de bestuurdersstoel óf naar voren klapbaar te maken, of 180º draaibaar te maken?

Ik zie zo 2 opties:
#1. Een 4 zits Multimac 1320, waarmee we 4 zitjes creëren op de achterbank. Bijkomend - omdat er vanuit de schuifdeur geen 4 kinderen ingezet kunnen worden zonder rugklachten - moet dan de bestuurdersstoel aangepast worden, zie de vraag boven.
(nieuwkosten voor de Multimac met 2 Multimac-kinderzitjes is £2037.00 = €2373,54 !!! Da's ongeveer de helft van de waarde van de T4. Op MP zijn ze (soms!!) goedkoper)
Voordeel: comfortabele stoel vóór behouden we.
Nadeel: prijs + over 10 jaar is de jongste mogelijk >36kg, en daarmee zitten we opnieuw met het probleem omdat alleen de buitenste zwaarder belast kunnen worden. Tegen die tijd zitten we waarschijnlijk ook in een elektrische T10.

#2. Een bijrijdersbankje voorin, waarop een maxi-cosy bevestigd kan worden. op de cabine blijven de 2 kinderstoelen zitten, en komt er dan een maxi-cosy bij (en daarmee is 'ie vol). Ook in die situatie hebben we een veranderde bestuurdersstoel nodig.
(kosten voor een bankje €200-250?)
Nadeel: geen comfortabele stoel meer voorin.
Voordeel: we kunnen theoretisch langer in de bus blijven rijden.
Blije eigenaar van een voor mijn gevoel belachelijk luxe en spiksplinternieuwe verlengde DC T4 (2002) met 75kW 2.5TDI motor.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33843
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: 6 personen in DC? (2 volwassenen, 1 van 4jr., 1 van 2, en straks 2 van 0)

Bericht door Multivan Generation »

Ik zou de 2de doen.
Veel uitzoek, maar je wilt er dan wel een met een 2de 3 punts gordel..

Veel geluk, en succes met de nachtrust :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
T4-Rider
Berichten: 81
Lid geworden op: 08 jan 2016, 20:40
Contacteer:

Re: 6 personen in DC? (2 volwassenen, 1 van 4jr., 1 van 2, en straks 2 van 0)

Bericht door T4-Rider »

Voor vraag B. (bestuurdersstoel geschikt maken om makkelijk bij de achterbank te kunnen) vind ik zonet een geschikt draaiplateau bij De Wit in Schijndel: https://www.dewitschijndel.nl/fasp-volk ... anaf-1997/.

Dat lijkt een eenvoudige en betaalbare oplossing, iemand ervaring mee?
Blije eigenaar van een voor mijn gevoel belachelijk luxe en spiksplinternieuwe verlengde DC T4 (2002) met 75kW 2.5TDI motor.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33843
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: 6 personen in DC? (2 volwassenen, 1 van 4jr., 1 van 2, en straks 2 van 0)

Bericht door Multivan Generation »

Ik denk dat een voorstoel niet meer kan draaien als er een 2 zits bankje naast staat..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4833
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: 6 personen in DC? (2 volwassenen, 1 van 4jr., 1 van 2, en straks 2 van 0)

Bericht door Hanz »

Zo maar even mijn gedachten:
Die Multimac is een mooie oplossing waarbij voor alle zes personen het comfort behouden blijft.
Met een draaiplateau kan je de bestuurdersstoel relatief simpel en goedkoop draaibaar maken, zodat ook de verste stoel goed bereikbaar is.
Ik zou me niet druk maken of de jongste over 10 jaar te zwaar is. Tegen die tijd heb je, zoals je zelf zegt, waarschijnlijk al een andere auto.
En de prijs? Zolang je er mee rijdt is de vraag of het comfort je deze prijs waard is. En als de bus echt is afgeschreven dan kan je de Multimac altijd weer verkopen en verdien je nog wat terug. Als ze op Marktplaats soms iets goedkoper zijn dan geeft dat aan dat ze blijkbaar aardig waardevast zijn. En voor dat geld vind je ook geen andere auto waar het hele gezin wel zonder probleem in past.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
jones
Berichten: 393
Lid geworden op: 26 jun 2015, 19:49

Re: 6 personen in DC? (2 volwassenen, 1 van 4jr., 1 van 2, en straks 2 van 0)

Bericht door jones »

En is een achterbank van een andere dubbel cabine bus geen optie?
Ik stond laatst bij een Vito te kijken op de sloop die had een 4zits achterbank in de dubbelcabine met gordels bij iedere stoel. Was net zoiets als uit de link. Die heb je waarschijnlijk voor weinig geld.
Op de voorstoelen kun je makkelijk klapbare stoelen monteren uit diverse auto's. Alfa 156 is heel makkelijk te monteren.
Achterbank op de sloop, euro of 100/150?
Alfa stoelen heb ik 2x gekocht 2x 35 per set betaald dacht ik.
Achterbank laten monteren/lassen op het bestaande frame, 50/100 euro?
Denk dat dit voor een heel redelijk bedrag te realiseren is allemaal
Gebruikersavatar
Olaf
Berichten: 679
Lid geworden op: 18 aug 2013, 22:30
Locatie: Hengelo (ov)

Re: 6 personen in DC? (2 volwassenen, 1 van 4jr., 1 van 2, en straks 2 van 0)

Bericht door Olaf »

Voor hoeveel zitplaatsen staat de bus op kenteken volgens de RDW?
Vw T5 GP 2.0 180-pk 10-2010 highline
VW Kever 1679cc bj 1959
Fiat 500s 2015
Berini eitje M13 +/-1955
Gebruikersavatar
T4-Rider
Berichten: 81
Lid geworden op: 08 jan 2016, 20:40
Contacteer:

Re: 6 personen in DC? (2 volwassenen, 1 van 4jr., 1 van 2, en straks 2 van 0)

Bericht door T4-Rider »

Multivan Generation schreef: 19 apr 2019, 17:57 Ik denk dat een voorstoel niet meer kan draaien als er een 2 zits bankje naast staat..
Da's inderdaad zeer waarschijnlijk!
Hanz schreef: 19 apr 2019, 21:15 Zo maar even mijn gedachten:
Die Multimac is een mooie oplossing waarbij voor alle zes personen het comfort behouden blijft.
Met een draaiplateau kan je de bestuurdersstoel relatief simpel en goedkoop draaibaar maken, zodat ook de verste stoel goed bereikbaar is.
Ik zou me niet druk maken of de jongste over 10 jaar te zwaar is. Tegen die tijd heb je, zoals je zelf zegt, waarschijnlijk al een andere auto.
En de prijs? Zolang je er mee rijdt is de vraag of het comfort je deze prijs waard is. En als de bus echt is afgeschreven dan kan je de Multimac altijd weer verkopen en verdien je nog wat terug. Als ze op Marktplaats soms iets goedkoper zijn dan geeft dat aan dat ze blijkbaar aardig waardevast zijn. En voor dat geld vind je ook geen andere auto waar het hele gezin wel zonder probleem in past.
Dankje, een bevestiging voor de optie waar ik nu het meest aan denk.
jones schreef: 20 apr 2019, 12:39 En is een achterbank van een andere dubbel cabine bus geen optie?
Ik stond laatst bij een Vito te kijken op de sloop die had een 4zits achterbank in de dubbelcabine met gordels bij iedere stoel. Was net zoiets als uit de link. Die heb je waarschijnlijk voor weinig geld.
Op de voorstoelen kun je makkelijk klapbare stoelen monteren uit diverse auto's. Alfa 156 is heel makkelijk te monteren.
Achterbank op de sloop, euro of 100/150?
Alfa stoelen heb ik 2x gekocht 2x 35 per set betaald dacht ik.
Achterbank laten monteren/lassen op het bestaande frame, 50/100 euro?
Denk dat dit voor een heel redelijk bedrag te realiseren is allemaal
Da's een prachtige out-of-the-box gedachte: een (vito) DC met 4 plaatsen, denk alleen dat het meerwerk (kosten én uren uitzoeken) daarvan de restwaarde van de Multimac op MP t.z.t. gaat overstijgen.
En zo'n Alfa-stoel vind ik ook helemaal niet gek bedacht, wellicht nog wel makkelijker te doen dan het draaien van de voorstoel. Jammer dat ik e.e.a. niet gewoon even makkelijk in de praktijk kan vergelijken. Weet iemand hoe het comfort van een Alfa 156 bestuurdersstoel (móét het een bestuurdersstoel zijn, trouwens? of kan het ook een bijrijderstoel zijn?) zich meet met die van een T4? Die van de T4 bevalt me prima, maar ik kan me goed voorstellen dat italianen lekkerder zitten.
Olaf schreef: 20 apr 2019, 12:58 Voor hoeveel zitplaatsen staat de bus op kenteken volgens de RDW?
Volgens de RDW maarliefst 0 !?! Maar het maakt niet uit, want ik heb gelezen dat de RDW aangaande de Multimac een uitspraak heeft gedaan dat ze kijken naar het aantal originele stoel-plaatsen, en dat aanhouden als aantal in de praktijk, dus als daar 1 zitplaats middels een goedgekeurde kinderzit-systeem bijkomt, verplichten ze je niet om je auto opnieuw te laten keuren ivm deze extra tijdelijke zitplaats. Wel moet je je verzekering even op de hoogte stellen, maar die kennen de Multimac meestal ook al.
Blije eigenaar van een voor mijn gevoel belachelijk luxe en spiksplinternieuwe verlengde DC T4 (2002) met 75kW 2.5TDI motor.
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: 6 personen in DC? (2 volwassenen, 1 van 4jr., 1 van 2, en straks 2 van 0)

Bericht door Snautzer »

Als je ze schoon maakt met een leer reinigingsmiddel en dan met leer vet behandeld zal het mogelijk weer gewoon mooi zijn. Wel letten op de bestuurders stoel zijkant deur kant. Het leer kan daar versleten zijn en op het stikselwerk binnen kant stoelen. En kijk of de gordel houders werken. Mooie is dat de vw riemen daar gewoon inklikken.
Gebruikersavatar
T4-Rider
Berichten: 81
Lid geworden op: 08 jan 2016, 20:40
Contacteer:

Re: 6 personen in DC? (2 volwassenen, 1 van 4jr., 1 van 2, en straks 2 van 0)

Bericht door T4-Rider »

Dankje, Snautzer!
Ben er net wezen kijken: redelijk netjes, maar helaas niet naar voren klappend. We zoeken verder. :)
Blije eigenaar van een voor mijn gevoel belachelijk luxe en spiksplinternieuwe verlengde DC T4 (2002) met 75kW 2.5TDI motor.
Sjoerds
Berichten: 425
Lid geworden op: 03 apr 2016, 10:35

Re: 6 personen in DC? (2 volwassenen, 1 van 4jr., 1 van 2, en straks 2 van 0)

Bericht door Sjoerds »

Ik heb toentertijd ook onze bijrijdersstoel vervangen voor een bijrijdersbank (met 3-punts gordel) om een extra zitplaats te creëren. Makkelijkste en goedkoopste oplossing. En qua comfort, ja het is iets minder, maar wij hebben er de afgelopen twee zomers zo'n 5000 km zonder problemen mee gereden.
Vergeleken met andere dure en complexe oplossingen, zou ik dit als eerste proberen. Kost je misschien 300 euro en mocht het nou echt tegenvallen, kun je alsnog voor 1 van die andere optie kiezen.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33843
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: 6 personen in DC? (2 volwassenen, 1 van 4jr., 1 van 2, en straks 2 van 0)

Bericht door Multivan Generation »

Sjoerds schreef: 29 apr 2019, 09:13 Ik heb toentertijd ook onze bijrijdersstoel vervangen voor een bijrijdersbank (met 3-punts gordel) om een extra zitplaats te creëren. Makkelijkste en goedkoopste oplossing. En qua comfort, ja het is iets minder, maar wij hebben er de afgelopen twee zomers zo'n 5000 km zonder problemen mee gereden.
Vergeleken met andere dure en complexe oplossingen, zou ik dit als eerste proberen. Kost je misschien 300 euro en mocht het nou echt tegenvallen, kun je alsnog voor 1 van die andere optie kiezen.

Zo denk ik er ook over.
Die andere oplossing met die 4 zits bank,
is stukken duurder, en daarop ga je veel waarde moeten laten vallen als je die gaat verkopen.
Wil je nog wel zoveel geld in je bus investeren, tis een oud beestje..
Plus met 4 kinderen zou ik toch zeker op het budget letten.
Maar dat moet de topic starter natuurlijk zelf afwegen..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
T4-Rider
Berichten: 81
Lid geworden op: 08 jan 2016, 20:40
Contacteer:

Re: 6 personen in DC? (2 volwassenen, 1 van 4jr., 1 van 2, en straks 2 van 0)

Bericht door T4-Rider »

Bedankt voor de adviesen, maar ik heb toch zo'n MultiMac gekocht, vond er een voor €1200 inc. 2 maxiccosy's, da's geen gekke prijs, en er is flink vraag naar - het zou me niets verbazen als ze redelijk waardevast zijn. Bovendien vraag ik me af of zo'n bijrijdersbankje nog een beetje zit met een maxicosy naast je, plus de airbag zou uit moeten... Nouja, al met al dus een gepasseerd station. :)
(en dan kán er op termijn theoretisch nog een 7e persoon in de bus, haha - al zijn we dat ábsólúút niet van plan)
Ik zal over een tijdje die boel gaan installeren, en wellicht - als ik het niet vergeet en de tijd nog heb - er hier wat plaatjes op zetten.

Maar nu die klap (of draai)stoel om beter bij de achterbank te kunnen komen vanuit de bestuurders zijde.
Zijn er naast Alfa Romeo 156 nog andere stoelen geschikt voor de T4? Welke zitten het lekkerst, en zijn het kwalitatiefst? Tussen de €50 en €200 lijkt me een meer dan haalbaar budget.
Of kan ik hier beter een nieuw draadje over starten?
Blije eigenaar van een voor mijn gevoel belachelijk luxe en spiksplinternieuwe verlengde DC T4 (2002) met 75kW 2.5TDI motor.
Sjoerds
Berichten: 425
Lid geworden op: 03 apr 2016, 10:35

Re: 6 personen in DC? (2 volwassenen, 1 van 4jr., 1 van 2, en straks 2 van 0)

Bericht door Sjoerds »

Ik heb nog een supercomfortabele Scheel of ASS stoel (zou merk even moet checken in garage) liggen met draaiplateau. Ik kan hem niet kwijt omdat ik wél voor bijrijdersbankje heb gekozen. Komt niet uit een Transporter maar kan makkelijk pas gemaakt worden. Wil er 125 euro voor hebben. Als je interesse hebt moet je me maar even mailen op sjoerdschippers @ hotmail punt com dan stuur ik je foto's vanavond.
Gebruikersavatar
T4-Rider
Berichten: 81
Lid geworden op: 08 jan 2016, 20:40
Contacteer:

Re: 6 personen in DC? (2 volwassenen, 1 van 4jr., 1 van 2, en straks 2 van 0)

Bericht door T4-Rider »

Sjoerds schreef: 30 apr 2019, 10:45 Ik heb nog een supercomfortabele Scheel of ASS stoel (zou merk even moet checken in garage) liggen met draaiplateau. Ik kan hem niet kwijt omdat ik wél voor bijrijdersbankje heb gekozen. Komt niet uit een Transporter maar kan makkelijk pas gemaakt worden. Wil er 125 euro voor hebben. Als je interesse hebt moet je me maar even mailen op sjoerdschippers @ hotmail punt com dan stuur ik je foto's vanavond.
Dankje, Sjoerd, ik heb je gemaild.
Ervaringen van anderen blijven welkom. Met name naar klapstoelen versus draaistoelen.
Blije eigenaar van een voor mijn gevoel belachelijk luxe en spiksplinternieuwe verlengde DC T4 (2002) met 75kW 2.5TDI motor.
Plaats reactie