Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

opschakelen lukt prima, terugschakelen is moeilijk

vragen over de T4
Plaats reactie
mozer
Berichten: 19
Lid geworden op: 23 aug 2011, 22:10
Locatie: (Rock) Werchter-Haacht

opschakelen lukt prima, terugschakelen is moeilijk

Bericht door mozer »

Hallo,

Weer terug na even weggeweest maar het T4 virus heeft me weer te pakken. Vermoedelijk nooit helemaal genezen geraakt zeker?

Anyway, ik heb me van een goed gebruikte T4 1995 250.000km 2.4 AAB met CRN bak voorzien. (yes, I know...)
De bus gaat deze namiddag binnen voor nieuwe Distributieriem + pomp. Verschrikkelijk hoog nodig want deze zit er blijkbaar al 9 jaar op met 107.000km :groteogen (Ik durf amper tot daar rijden)

Ik hoop deze bus nog enkele jaren een nieuw leven te geven maar we zijn er nog niet.

Versnellingen opschakelen gaat prima, terugschakelen is een ramp. Na 50km oefenen lukt het me intussen al een beetje beter.

Van 4 nr 3 gaat niet in 1 keer, ik moet met de pook 1st even -in neutrale stand- ietwat naar links gaan (richting 2) en dan toch naar 3, dan lukt het.
Van 3 nr 2 gaat ook niet in 1 keer. Ik doe alsof ik naar 2 wil schakelen, voel weerstand en laat dan ietwat los tot weerstand weg, dan pas floept ie er heel smooth wel in?

Ik verdenk de synchromesh van 3 en 2, geen ervaring mee?
Baksteun of motorsteun lees ik ook wel hier en daar?

Nieuwe bakolie 2.75l
Schakelbolletjes en pook gesmeerd (was nodig maar terugschakel issue blijft)
Koppelingskabel (geen cilinders) lijkt ok, al vind ik deze ietwat aan de slappe-losse kant, zou vervangen geweest zijn maar dat kunnen praatjes vd vd verkoper zijn.

Stap per stap lukt het wel. De ambitie is er toch al. :ikrij

Thx.
Wim
Gebruikersavatar
raf_construct
Berichten: 837
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:37

Re: opschakelen lukt prima, terugschakelen is moeilijk

Bericht door raf_construct »

Heb je ook gekeken hoe de oude olie eruit zag?
busbart schreef: 17 dec 2018, 08:44 je hebt God, en dan; de Belgische keuring... :bifun
mozer
Berichten: 19
Lid geworden op: 23 aug 2011, 22:10
Locatie: (Rock) Werchter-Haacht

Re: opschakelen lukt prima, terugschakelen is moeilijk

Bericht door mozer »

Hallo,

Oude olie zag er aanvaardbaar uit zover mijn kennis reikt, niet al te goud of andere extras.
2.5L is er mogelijks uitgekomen maar het ging even mis. Poging om olie op te vangen met trechter en zo naar lege fles is een heel slecht plan. Ik ben de 80W90 van een Defender gewoon en dat loopt toch wat minder snel dan deze...
Smeerput stinkt nu naar de versnellingsbakolie.

Bus net binnengebracht, situatie uitgelegd. Hij kijkt de regeling van de pook na, fingers crossed.

Het is zo dat ik de bak nooit hoor kraken, pook gaat enkel moeilijk in 3 en 2 (terugschakelen) wanneer ik rijd, niet als de bus stilstaat met draaiende motor.

Koppeling dummie test gedaan, in 4e rustig proberen te vertrekken, valt direkt stil. Is goed toch?

Thx.
Wim
jordydereus

Re: opschakelen lukt prima, terugschakelen is moeilijk

Bericht door jordydereus »

Kabrl iets bij stellen?
Misschien ontkoppelt hij net niet genoeg....
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: opschakelen lukt prima, terugschakelen is moeilijk

Bericht door Pascal-141 »

mozer schreef: 15 mei 2019, 19:00

Koppeling dummie test gedaan, in 4e rustig proberen te vertrekken, valt direkt stil. Is goed toch?

Je moet dat niet in 4e proberen , maar gewoon in 1e versnelling om de koppeling te testen .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
mozer
Berichten: 19
Lid geworden op: 23 aug 2011, 22:10
Locatie: (Rock) Werchter-Haacht

Re: opschakelen lukt prima, terugschakelen is moeilijk

Bericht door mozer »

Bus is nu binnen voor distributie, uitvoering zal pas voor volgende week zijn maar ik ga het lot niet tarten, bus laten staan aan garage.
Ik laat daarna weten of er meer info is ivm de afstelling vd pook (Ik hoop het..) en zoek intussen zelf uit hoe dit juist werkt.
Koppeling ga ik voorlopig uit van nog voldoende aanvaardbaar. Kabel hiervan kan ik niet bijstellen.


gr.
Wim
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: opschakelen lukt prima, terugschakelen is moeilijk

Bericht door Multivan Generation »

Verticale schakelstang/versnellingspook kan gewoon afgesteld worden.

Er staan afbeeldingen hier op het forum van forumlid René hier over.
Gewoon even de zoekfunctie gebruiken.

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie