Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
APK afkeur -> remkrachtverdeler / remdrukregelaar
APK afkeur -> remkrachtverdeler / remdrukregelaar
Hallo,
Ik rij een t4 2.5 TDI 75kw.
Nu is mijn bus afgekeurd op de remkrachtverdeler.
Ik heb alle topics die hierover gaan doorgenomen, ook de t4 wiki, maar ik krijg niet gevonden wat het probleem is.
Garage geeft aan dat het mechanisme moet bewegen als ze de rem in trappen, en dit gebeurd niet...
Ik heb vorig jaar dit onderdeel ook al vervangen, toen werd de bus er ook op afgekeurd. Nadat ik het vervangen had, is de bus wel goed gekeurd.
Nu heb ik niets kunnen vinden waarom het niet zou werken, dus heb er maar weer een nieuwe remkrachtverdeler onder gehangen gisteravond. Maar nog steeds beweegt deze niet als de rem wordt ingetrapt.
Ik ben bij een kennis gaan kijken, die heeft een 88pk t4 (2.5 tdi) en daar beweegt de remkrachtverdeler wel als hij de rem in trapt.
Heeft iemand een idee wat ik zou kunnen doen om dit in orde te krijgen voor de apk?
Alvast bedankt!
Hierbij een filmpje van de nog oude remkrachtverdeler, als ik de rem in trap zie je niets bewegen.
https://streamable.com/avpt2
Ik rij een t4 2.5 TDI 75kw.
Nu is mijn bus afgekeurd op de remkrachtverdeler.
Ik heb alle topics die hierover gaan doorgenomen, ook de t4 wiki, maar ik krijg niet gevonden wat het probleem is.
Garage geeft aan dat het mechanisme moet bewegen als ze de rem in trappen, en dit gebeurd niet...
Ik heb vorig jaar dit onderdeel ook al vervangen, toen werd de bus er ook op afgekeurd. Nadat ik het vervangen had, is de bus wel goed gekeurd.
Nu heb ik niets kunnen vinden waarom het niet zou werken, dus heb er maar weer een nieuwe remkrachtverdeler onder gehangen gisteravond. Maar nog steeds beweegt deze niet als de rem wordt ingetrapt.
Ik ben bij een kennis gaan kijken, die heeft een 88pk t4 (2.5 tdi) en daar beweegt de remkrachtverdeler wel als hij de rem in trapt.
Heeft iemand een idee wat ik zou kunnen doen om dit in orde te krijgen voor de apk?
Alvast bedankt!
Hierbij een filmpje van de nog oude remkrachtverdeler, als ik de rem in trap zie je niets bewegen.
https://streamable.com/avpt2
VW T5.1 GP 2012 CAAC 140pk L2H1
Re: APK afkeur -> remkrachtverdeler / remdrukregelaar
Ja het grootste gedeelte gaat over het uit elkaar halen van de remdrukregelaar, maar daar heb ik een nieuwe voor gepakt.
Verder kan ik op heel de pagina geen reden vinden voor het 'niet bewegen' van de remdrukregelaar, als je de rem in trapt.
De afstelling van de 'Waagebalke' ben ik niet zeker van, wat moet die in onbeladen toestand zijn? Moet die de remdrukregelaar dan al iets induwen, of moet die nog onbelast zijn? Zou dat er iets mee te maken hebben?
Verder kan ik op heel de pagina geen reden vinden voor het 'niet bewegen' van de remdrukregelaar, als je de rem in trapt.
De afstelling van de 'Waagebalke' ben ik niet zeker van, wat moet die in onbeladen toestand zijn? Moet die de remdrukregelaar dan al iets induwen, of moet die nog onbelast zijn? Zou dat er iets mee te maken hebben?
VW T5.1 GP 2012 CAAC 140pk L2H1
Re: APK afkeur -> remkrachtverdeler / remdrukregelaar
Schijf achter.
Spiraalveren denk ik nooit veranderd, kan ik dat ergens aan zien? (het zijn zwarte veren nu).
Wat is de juiste manier van remmen ontluchten? Heb ze wel ontlucht, en heb voldoende remdruk op het pedaal.
Spiraalveren denk ik nooit veranderd, kan ik dat ergens aan zien? (het zijn zwarte veren nu).
Wat is de juiste manier van remmen ontluchten? Heb ze wel ontlucht, en heb voldoende remdruk op het pedaal.
VW T5.1 GP 2012 CAAC 140pk L2H1
Re: APK afkeur -> remkrachtverdeler / remdrukregelaar
Helaas verwacht ik dat de last onafhankelijk remkrachtregelaar vast zit.
Is te repareren maar moet alsnog afgeregeld worden.
Dus toch naar de garage tenzij je iemand kent met ervaring.
Na het lezen op T4 wiki bij mij thuis haast niet te doen om het goed te krijgen.
Heb ik niet voor gedaan en voor een nieuwe gekozen dacht 180€.
En er onder laten zetten en afregelen.
Afregelen met rijklaargewicht.en beladen gewicht.
Als je mankracht hebt en paar bij de achterklep de bus omlaag en omhoog laten gaan en kijken of hij dat wel beweegt.
Alsnog na uitwisselen met remdruktest kijken of de verhouding voor/achter klopt.
Let wel bij noodremmen hoop ik dat de jouwe juist staat!
Denk aan ABS.
Heb jij en ik niet maar doet dit zo goed mogelijk na met aangepaste remkracht.
Groeten Wim
Is te repareren maar moet alsnog afgeregeld worden.
Dus toch naar de garage tenzij je iemand kent met ervaring.
Na het lezen op T4 wiki bij mij thuis haast niet te doen om het goed te krijgen.
Heb ik niet voor gedaan en voor een nieuwe gekozen dacht 180€.
En er onder laten zetten en afregelen.
Afregelen met rijklaargewicht.en beladen gewicht.
Als je mankracht hebt en paar bij de achterklep de bus omlaag en omhoog laten gaan en kijken of hij dat wel beweegt.
Alsnog na uitwisselen met remdruktest kijken of de verhouding voor/achter klopt.
Let wel bij noodremmen hoop ik dat de jouwe juist staat!
Denk aan ABS.
Heb jij en ik niet maar doet dit zo goed mogelijk na met aangepaste remkracht.
Groeten Wim
Laatst gewijzigd door LAYCA op 16 mei 2019, 14:14, 1 keer totaal gewijzigd.
viewtopic.php?f=12&t=47265
Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa
Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa
Re: APK afkeur -> remkrachtverdeler / remdrukregelaar
Haha bedankt voor de service
Had hem gevonden, is ongeveer hetzelfde verhaal als op de t4 wiki.
Ik zal vanavond eens proberen of ik daarmee resultaat kan boeken!
@ wim: ik heb hem zelf al vervangen, alleen werkt het nog niet (m.a.w. de remkrachtverdeler beweegt niet als ik op de rem trap).
Had hem gevonden, is ongeveer hetzelfde verhaal als op de t4 wiki.
Ik zal vanavond eens proberen of ik daarmee resultaat kan boeken!
@ wim: ik heb hem zelf al vervangen, alleen werkt het nog niet (m.a.w. de remkrachtverdeler beweegt niet als ik op de rem trap).
VW T5.1 GP 2012 CAAC 140pk L2H1
- Multivan Generation
- Berichten: 34176
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: APK afkeur -> remkrachtverdeler / remdrukregelaar
Als je iets lagere veren er onder zou zetten(verlagingsveren),
dan "denkt" de auto dat er belading in de auto zit en zal de remdrukregelaar voor de achteras wel goed functioneren.
Op voorwaarde dat de juiste kleur veren hiervoor(remdrukregelaar) gebruikt zijn.
Of je huidige nog goed is, kun je prima testen door er flink gewicht achterin te leggen en dan te kijken..
Als het al een tijd niet werkt, dan zullen je schijven ook wel roestig zijn aan de achterzijde vermoed ik.
Groeten Peter
dan "denkt" de auto dat er belading in de auto zit en zal de remdrukregelaar voor de achteras wel goed functioneren.
Op voorwaarde dat de juiste kleur veren hiervoor(remdrukregelaar) gebruikt zijn.
Of je huidige nog goed is, kun je prima testen door er flink gewicht achterin te leggen en dan te kijken..
Als het al een tijd niet werkt, dan zullen je schijven ook wel roestig zijn aan de achterzijde vermoed ik.
Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: APK afkeur -> remkrachtverdeler / remdrukregelaar
Ja als ik het principe goed begrijp, komen de twee veren aan de 'waagebalk' verder op spanning te staan, naar mate de auto meer beladen is.
Hierdoor drukt de 'waagebalk' de hefboom op de remkrachtverdeler verder in. Hoe verder deze wordt ingedrukt, hoe meer remdruk er naar de achteras gaat. Dit is af te stellen met de uitleg van Pascal. (ga ik vanavond proberen).
Ik mis nog een beetje de logica dat de remkrachtverdeler moet bewegen als je de rem in trapt, al zou ik het kunnen beredeneren dat dit pas werkt, als er een bepaalde voorspanning op staat. Even kijken vanavond, alvast bedankt voor de hulp iedereen.
Hierdoor drukt de 'waagebalk' de hefboom op de remkrachtverdeler verder in. Hoe verder deze wordt ingedrukt, hoe meer remdruk er naar de achteras gaat. Dit is af te stellen met de uitleg van Pascal. (ga ik vanavond proberen).
Ik mis nog een beetje de logica dat de remkrachtverdeler moet bewegen als je de rem in trapt, al zou ik het kunnen beredeneren dat dit pas werkt, als er een bepaalde voorspanning op staat. Even kijken vanavond, alvast bedankt voor de hulp iedereen.
VW T5.1 GP 2012 CAAC 140pk L2H1
Re: APK afkeur -> remkrachtverdeler / remdrukregelaar
Kijk goed gevonden Ed
Alleen het bewegen tijdens rempedaal indrukken?
Dat gebeurd bij mij ook niet.
Beweging gebeurd alleen als de last/hoogte van de bus verandert.
Groeten Wim
viewtopic.php?f=12&t=47265
Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa
Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa
- Pascal-141
- Berichten: 10864
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: APK afkeur -> remkrachtverdeler / remdrukregelaar
Inderdaad .
De remdrukregelaar is in wezen een "afsluitkraantje " . Daar kan je het mee vergelijken. Je zet die in een bepaalde stand , om zo de gewenste remdruk te bekomen.
De remdrukregelaar en zijn hulpmiddelen (de lat bovenaan en de 2 veren) bewegen ,naargelang de auto dieper inzakt . Door het dieper inzakken gaat de remdruk omhoog (omdat er dan zogezegd meer gewicht/lading) in de T4 zit dat moet afgeremd worden.
Als de lat bovenaan niet goed afgesteld is , dan gaat de remdrukregelaar dichtknijpen (dus minder remdruk) omdat er "geen" gewicht af te remmen is.
Die remdrukregelaar komt alleen vast te zitten als hij niet beweegt (en dus slecht afgesteld is) .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: APK afkeur -> remkrachtverdeler / remdrukregelaar
Als het nou niet duidelijk is.....
Kijk dit is de kracht van
Groetjes Wim
Kijk dit is de kracht van
Groetjes Wim
viewtopic.php?f=12&t=47265
Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa
Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa
Re: APK afkeur -> remkrachtverdeler / remdrukregelaar
elke lege T4 (1000 kg laadvermogen) remt op de vooras toch veel harder dan op de achteras dat was bij de APK van de onze T4 ook altijd zo...deed de garage niet moeilijk over (als links-rechts maar klopte) met een paar honderd kilo erin zal die verhouding achter- voor gaan veranderen.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Re: APK afkeur -> remkrachtverdeler / remdrukregelaar
Bedankt voor alle hulp, ik heb vorig jaar dit onderdeel al eens vervangen, maar toen heb ik hem niet afgesteld. Toen werd er bij de APK blijkbaar niet naar gekeken.
Ik heb hem gister afgesteld met het op spanning zetten van de twee veren, en nu beweegt de remkrachtverdeler als ik het rempedaal in trap!
https://streamable.com/x6tjt
Ik heb hem gister afgesteld met het op spanning zetten van de twee veren, en nu beweegt de remkrachtverdeler als ik het rempedaal in trap!
https://streamable.com/x6tjt
VW T5.1 GP 2012 CAAC 140pk L2H1
- Pascal-141
- Berichten: 10864
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: APK afkeur -> remkrachtverdeler / remdrukregelaar
voila , afstelling is alles !Luuk schreef: ↑17 mei 2019, 08:56 Bedankt voor alle hulp, ik heb vorig jaar dit onderdeel al eens vervangen, maar toen heb ik hem niet afgesteld. Toen werd er bij de APK blijkbaar niet naar gekeken.
Ik heb hem gister afgesteld met het op spanning zetten van de twee veren, en nu beweegt de remkrachtverdeler als ik het rempedaal in trap!
https://streamable.com/x6tjt
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: APK afkeur -> remkrachtverdeler / remdrukregelaar
Ik moet bij de keuring altijd de motor starten van de keurmeester. Dan pas zou hij het ding kunnen controleren.