Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

APK afkeur -> remkrachtverdeler / remdrukregelaar

vragen over de T4
Plaats reactie
Luuk
Berichten: 20
Lid geworden op: 25 okt 2016, 19:36

APK afkeur -> remkrachtverdeler / remdrukregelaar

Bericht door Luuk »

Hallo,
Ik rij een t4 2.5 TDI 75kw.
Nu is mijn bus afgekeurd op de remkrachtverdeler.
Ik heb alle topics die hierover gaan doorgenomen, ook de t4 wiki, maar ik krijg niet gevonden wat het probleem is.

Garage geeft aan dat het mechanisme moet bewegen als ze de rem in trappen, en dit gebeurd niet...
Ik heb vorig jaar dit onderdeel ook al vervangen, toen werd de bus er ook op afgekeurd. Nadat ik het vervangen had, is de bus wel goed gekeurd.

Nu heb ik niets kunnen vinden waarom het niet zou werken, dus heb er maar weer een nieuwe remkrachtverdeler onder gehangen gisteravond. Maar nog steeds beweegt deze niet als de rem wordt ingetrapt.
Ik ben bij een kennis gaan kijken, die heeft een 88pk t4 (2.5 tdi) en daar beweegt de remkrachtverdeler wel als hij de rem in trapt.

Heeft iemand een idee wat ik zou kunnen doen om dit in orde te krijgen voor de apk?
Alvast bedankt! :ikrij

Hierbij een filmpje van de nog oude remkrachtverdeler, als ik de rem in trap zie je niets bewegen.
https://streamable.com/avpt2
VW T4 2.5 TDI 75kw uit 1997
Luuk
Berichten: 20
Lid geworden op: 25 okt 2016, 19:36

Re: APK afkeur -> remkrachtverdeler / remdrukregelaar

Bericht door Luuk »

Ja het grootste gedeelte gaat over het uit elkaar halen van de remdrukregelaar, maar daar heb ik een nieuwe voor gepakt.
Verder kan ik op heel de pagina geen reden vinden voor het 'niet bewegen' van de remdrukregelaar, als je de rem in trapt.
De afstelling van de 'Waagebalke' ben ik niet zeker van, wat moet die in onbeladen toestand zijn? Moet die de remdrukregelaar dan al iets induwen, of moet die nog onbelast zijn? Zou dat er iets mee te maken hebben?
VW T4 2.5 TDI 75kw uit 1997
Luuk
Berichten: 20
Lid geworden op: 25 okt 2016, 19:36

Re: APK afkeur -> remkrachtverdeler / remdrukregelaar

Bericht door Luuk »

Schijf achter.
Spiraalveren denk ik nooit veranderd, kan ik dat ergens aan zien? (het zijn zwarte veren nu).
Wat is de juiste manier van remmen ontluchten? Heb ze wel ontlucht, en heb voldoende remdruk op het pedaal.
VW T4 2.5 TDI 75kw uit 1997
Gebruikersavatar
LAYCA
Berichten: 1142
Lid geworden op: 10 aug 2014, 20:07
Locatie: Zevenaar

Re: APK afkeur -> remkrachtverdeler / remdrukregelaar

Bericht door LAYCA »

Helaas verwacht ik dat de last onafhankelijk remkrachtregelaar vast zit.
Is te repareren maar moet alsnog afgeregeld worden.
Dus toch naar de garage tenzij je iemand kent met ervaring.
Na het lezen op T4 wiki bij mij thuis haast niet te doen om het goed te krijgen.
Heb ik niet voor gedaan en voor een nieuwe gekozen dacht 180€.
En er onder laten zetten en afregelen.
Afregelen met rijklaargewicht.en beladen gewicht.
Als je mankracht hebt en paar bij de achterklep de bus omlaag en omhoog laten gaan en kijken of hij dat wel beweegt.
Alsnog na uitwisselen met remdruktest kijken of de verhouding voor/achter klopt.
Let wel bij noodremmen hoop ik dat de jouwe juist staat!
Denk aan ABS.
Heb jij en ik niet maar doet dit zo goed mogelijk na met aangepaste remkracht.


Groeten Wim :zwaai
Laatst gewijzigd door LAYCA op 16 mei 2019, 14:14, 1 keer totaal gewijzigd.
viewtopic.php?f=12&t=47265

Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa Afbeelding
Luuk
Berichten: 20
Lid geworden op: 25 okt 2016, 19:36

Re: APK afkeur -> remkrachtverdeler / remdrukregelaar

Bericht door Luuk »

Haha bedankt voor de service :proost

Had hem gevonden, is ongeveer hetzelfde verhaal als op de t4 wiki.
Ik zal vanavond eens proberen of ik daarmee resultaat kan boeken!
@ wim: ik heb hem zelf al vervangen, alleen werkt het nog niet (m.a.w. de remkrachtverdeler beweegt niet als ik op de rem trap).
VW T4 2.5 TDI 75kw uit 1997
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33803
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: APK afkeur -> remkrachtverdeler / remdrukregelaar

Bericht door Multivan Generation »

Als je iets lagere veren er onder zou zetten(verlagingsveren),
dan "denkt" de auto dat er belading in de auto zit en zal de remdrukregelaar voor de achteras wel goed functioneren.
Op voorwaarde dat de juiste kleur veren hiervoor(remdrukregelaar) gebruikt zijn.

Of je huidige nog goed is, kun je prima testen door er flink gewicht achterin te leggen en dan te kijken..
Als het al een tijd niet werkt, dan zullen je schijven ook wel roestig zijn aan de achterzijde vermoed ik.

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Luuk
Berichten: 20
Lid geworden op: 25 okt 2016, 19:36

Re: APK afkeur -> remkrachtverdeler / remdrukregelaar

Bericht door Luuk »

Ja als ik het principe goed begrijp, komen de twee veren aan de 'waagebalk' verder op spanning te staan, naar mate de auto meer beladen is.
Hierdoor drukt de 'waagebalk' de hefboom op de remkrachtverdeler verder in. Hoe verder deze wordt ingedrukt, hoe meer remdruk er naar de achteras gaat. Dit is af te stellen met de uitleg van Pascal. (ga ik vanavond proberen).
Ik mis nog een beetje de logica dat de remkrachtverdeler moet bewegen als je de rem in trapt, al zou ik het kunnen beredeneren dat dit pas werkt, als er een bepaalde voorspanning op staat. Even kijken vanavond, alvast bedankt voor de hulp iedereen.
VW T4 2.5 TDI 75kw uit 1997
Gebruikersavatar
LAYCA
Berichten: 1142
Lid geworden op: 10 aug 2014, 20:07
Locatie: Zevenaar

Re: APK afkeur -> remkrachtverdeler / remdrukregelaar

Bericht door LAYCA »

black bulli schreef: 16 mei 2019, 14:12 Nou vooruit,hoef je niet te zoeken..
Kijk :yes goed gevonden Ed :kus
Alleen het bewegen tijdens rempedaal indrukken?
Dat gebeurd bij mij ook niet.
Beweging gebeurd alleen als de last/hoogte van de bus verandert.

Groeten Wim :zwaai
viewtopic.php?f=12&t=47265

Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa Afbeelding
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: APK afkeur -> remkrachtverdeler / remdrukregelaar

Bericht door Pascal-141 »

LAYCA schreef: 16 mei 2019, 15:06
black bulli schreef: 16 mei 2019, 14:12 Nou vooruit,hoef je niet te zoeken..
Kijk :yes goed gevonden Ed :kus
Alleen het bewegen tijdens rempedaal indrukken?
Dat gebeurd bij mij ook niet.
Beweging gebeurd alleen als de last/hoogte van de bus verandert.

Groeten Wim :zwaai
Inderdaad .

De remdrukregelaar is in wezen een "afsluitkraantje " . Daar kan je het mee vergelijken. Je zet die in een bepaalde stand , om zo de gewenste remdruk te bekomen.
De remdrukregelaar en zijn hulpmiddelen (de lat bovenaan en de 2 veren) bewegen ,naargelang de auto dieper inzakt . Door het dieper inzakken gaat de remdruk omhoog (omdat er dan zogezegd meer gewicht/lading) in de T4 zit dat moet afgeremd worden.

Als de lat bovenaan niet goed afgesteld is , dan gaat de remdrukregelaar dichtknijpen (dus minder remdruk) omdat er "geen" gewicht af te remmen is.

Die remdrukregelaar komt alleen vast te zitten als hij niet beweegt (en dus slecht afgesteld is) .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
LAYCA
Berichten: 1142
Lid geworden op: 10 aug 2014, 20:07
Locatie: Zevenaar

Re: APK afkeur -> remkrachtverdeler / remdrukregelaar

Bericht door LAYCA »

Als het nou niet duidelijk is..... :yes :yes
Kijk dit is de kracht van :wjw

Groetjes Wim :zwaai
viewtopic.php?f=12&t=47265

Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa Afbeelding
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: APK afkeur -> remkrachtverdeler / remdrukregelaar

Bericht door frank884 »

elke lege T4 (1000 kg laadvermogen) remt op de vooras toch veel harder dan op de achteras dat was bij de APK van de onze T4 ook altijd zo...deed de garage niet moeilijk over (als links-rechts maar klopte) met een paar honderd kilo erin zal die verhouding achter- voor gaan veranderen.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Luuk
Berichten: 20
Lid geworden op: 25 okt 2016, 19:36

Re: APK afkeur -> remkrachtverdeler / remdrukregelaar

Bericht door Luuk »

Bedankt voor alle hulp, ik heb vorig jaar dit onderdeel al eens vervangen, maar toen heb ik hem niet afgesteld. Toen werd er bij de APK blijkbaar niet naar gekeken.
Ik heb hem gister afgesteld met het op spanning zetten van de twee veren, en nu beweegt de remkrachtverdeler als ik het rempedaal in trap! :ikrij

https://streamable.com/x6tjt
VW T4 2.5 TDI 75kw uit 1997
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: APK afkeur -> remkrachtverdeler / remdrukregelaar

Bericht door Pascal-141 »

Luuk schreef: 17 mei 2019, 08:56 Bedankt voor alle hulp, ik heb vorig jaar dit onderdeel al eens vervangen, maar toen heb ik hem niet afgesteld. Toen werd er bij de APK blijkbaar niet naar gekeken.
Ik heb hem gister afgesteld met het op spanning zetten van de twee veren, en nu beweegt de remkrachtverdeler als ik het rempedaal in trap! :ikrij

https://streamable.com/x6tjt
voila , afstelling is alles ! :lach
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Herman744
Berichten: 685
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:23
Locatie: Oost-Brabant

Re: APK afkeur -> remkrachtverdeler / remdrukregelaar

Bericht door Herman744 »

Ik moet bij de keuring altijd de motor starten van de keurmeester. Dan pas zou hij het ding kunnen controleren.
Plaats reactie