Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Huishoud Accu laden met startaccu

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
DavidJohn
Berichten: 51
Lid geworden op: 07 mei 2019, 12:05

Huishoud Accu laden met startaccu

Bericht door DavidJohn »

Ik ben al drie dagen bezig met de electrisiteitsvoorziening van m'n zelfbouwcamper, en heb toch even jullie kijk en tips nodig.

Het idee:
Huishoudaccu van 105A moet via Startaccu (80A) geladen worden tijdens rijden. Daarnaast wil ik hem (als de mogelijkheid er is) de accu kunnen opladen aan 230. Voor de startaccu lading heb ik een scheidingsrelais gekocht en 25mm kabels vanwege de 80A op 1,5 a 2 meter die erdoorheen moet. Voor de 230 lading heb ik een CTEK MXR 5.0 gekocht. Het is de bedoeling dat ik de HHaccu kan gebruiken tijdens het laden. Zodra de 230 aangesloten is, moet de startaccu niet bijladen (auto op contact, die schakelt gelijk accu in namelijk, terwijl 230 is aangesloten bv)

Nu las ik hier https://www.camperforum.nl/viewtopic.php?t=8458491 dat er ook een omvormer tussen startaccu en hhaccu geplaatst kan worden. In dat geval laad ik alleen via de CTEK lader (kwestie van stekker uit stopcontact halen van de omvormer en in de 230 aan de paal stoppen). Tussen de omvormer en HH accu zet ik dan alsnog een schakelrelais die ervoor zorgt dat de startaccu niet leeggetrokken wordt. Deze omvormer had ik in gedachte: https://www.marktplaats.nl/a/caravans-e ... ousPage=lr

De opstelling klinkt heel logisch, én als een uitkomst, maar voordat ik de boel aan ga sluiten: zie ik hier wat over het hoofd? Of hebben jullie andere suggesties? en maakt het dan ook uit of die omvormer sinuszuiver is of niet? En wat betreft het laadproces: die lader is 5A. De startaccu jast er max 80A doorheen. Klopt m'n idee dat hij via de startaccu dan beter laadt? En kan een omvormer die ampere aan die geleverd wordt door die startaccu? een hoop vragen. Schiet maar!
timo
Berichten: 194
Lid geworden op: 19 apr 2017, 18:00

Re: Huishoud Accu laden met startaccu

Bericht door timo »

He, ik snap je verhaal ook helemaal maar ga mee met bovenstaande suggestie. Het is overcomplex wat je probeert.

Maar, een ding, je wilt de startaccu niet laden. Dat snap ik, want ws is je huishoud accu een AGM accu en die heeft een te hoog laadvoltage voor een normale startaccu met als risico dus overladen. Die redenering had ik tenminste gemaakt, en wat ik dus nu heb gedaan om dit te voorkomen is een schakelaartje gemaakt op mijn dashboard, waarmee ik het relais handmatig kan uitschakelen als 230 erop staat. Als je zo'n victron cyrix dingetje koopt, zit er zo'n aansluiting op voor zo'n schakelaartje. Het is een beetje suf, maar het werkt wel en is volgens mij de makkelijkste oplossing.
Plaats reactie