Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Onverbrande Diesel uit uitlaat 2.4d aab 1992

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bart van Amstel
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 mar 2019, 10:24

Onverbrande Diesel uit uitlaat 2.4d aab 1992

Bericht door Bart van Amstel »

We zijn sinds maart in bezit van een T4 California 2.4d AAB
In juni hebben we onze eerste grote trip door Europa gemaakt.
Alles zonder problemen verlopen, alleen lijkt het wel of hij soms onverbrande diesel door de uitlaat eruit gooit.
Het probleem doet zich vooral voor als ik in de bergen na een tijd lang op de motor heb af moeten remmen en vervolgens in deellast verder rij. Ongeveer 90Km/h in de 5e versnelling.
De temperatuurmeter loopt na afremmen op de motor ook terug tot soms 70 graden.
Ook als het koud was buiten, zo’n 15 graden gebeurde hetzelfde probleem. Als ik dan even de choke uit trek en daarna weer in was het daarna zo goed als verdwenen.
In Italië bij 36 graden file rijden en daarna weer rond de 90 in de 5 rijden deed het probleem zich nauwelijks voor. De motortemperatuur kwam in deze hitte amper boven de 90 graden uit.
Na mijn weten is er een 75 graden thermostaat geïnstalleerd i.p.v. een 85 graden thermostaat.
Heeft iemand hier ervaring mee? Kan het zijn dat de motor teveel koeling krijgt of ben ik aan nieuwe verstuivers toe omdat deze diesel lekken?
Km stand is 234.000.
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Onverbrande Diesel uit uitlaat 2.4d aab 1992

Bericht door Beckontheroad »

Hi Bart,
Kan het ook zijn dat als je op hoogte zeg boven de 2000m, rijdt de bus ook erg begint te roken?

Aangezien het een atmosferische diesel is, en op hoogte er minder zuurstof in de lucht zit, wordt de verbranding minder.
Het enige dat helpt is de motor extra laten "ademen" door in een lagere versnelling= hogere toeren te rijden.
Zodra je weer afdaalt, verdwijnt t roken.

Groet
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
Bart van Amstel
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 mar 2019, 10:24

Re: Onverbrande Diesel uit uitlaat 2.4d aab 1992

Bericht door Bart van Amstel »

Het hoogste punt was 1300 meter.
Het probleem doet zich ook voor op zeeniveau.
Het is ook geen zwarte rook, maar blauw/grijze rook Niet te verwarren met olieverbruik, want op 2600Km nul olieverbruik.
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Onverbrande Diesel uit uitlaat 2.4d aab 1992

Bericht door Beckontheroad »

In dat geval heb je idd niet veel aan mijn commentaar...

Wat is je brandstof verbruik?

JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
Bart van Amstel
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 mar 2019, 10:24

Re: Onverbrande Diesel uit uitlaat 2.4d aab 1992

Bericht door Bart van Amstel »

1 op 12,5. Dat vond ik zeer goed te noemen.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Onverbrande Diesel uit uitlaat 2.4d aab 1992

Bericht door Pascal-141 »

1.wat jij de choke noemt , is helemaal geen choke (een diesel heeft dat niet), maar een startvervroeger. Die zou ik niet uittrekken bij warme motor, want je wijzigd daarmee het inspuitmoment
2.een 75gr thermostaat zou me verbazen , das wel heel koud . Zal wss eerder een 80gr zijn ipv 87gr
3.ben je zeker dat er een thermostaat in zit ? Of dat deze nog behoorlijk werkt ? (want een oude 2.4d loopt eerder wat warmer dan te koud ...)
4. bij lekkende verstuivers zou de motor niet mooi rond draaien , en blauwe rook buitengooien

Mijn advies : eerst de timing (laten) checken door iemand met ervaring met de 5 cilinder VW motoren. Ik vermoed dat de timing niet correct staat
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Plaats reactie