Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Bed klikt niet vast aan dak

vragen over de T4
Plaats reactie
JasperAnita
Berichten: 66
Lid geworden op: 30 jun 2019, 20:50

Bed klikt niet vast aan dak

Bericht door JasperAnita »

Hoi,
Wij hebben een campertje gekocht en kwamen er nu achter dat het bed niet vast klikt aan het geheven dak.
Dus als de tent op staat, willen we de plank voor het bed omhoog doen, maar hij past niet in het oog op die daarvoor hangt.
Scheelt ongeveer een halve cm...
We hebben het oog al zover mogelijk naar voren verplaatst, maar dit is nog niet genoeg.

Andere suggesties of ideeën waarom dit ineens zo is??
Ik heb foto's toe gevoegd met hoe het eruit ziet, hopelijk duidelijk genoeg...
Bijlagen
20190711_194357.jpg
20190711_194351.jpg
Gebruikersavatar
RichardK
Berichten: 251
Lid geworden op: 21 feb 2015, 19:00
Contacteer:

Re: Bed klikt niet vast aan dak

Bericht door RichardK »

Zitten de ~ haken van het voorste (beweegbare) gedeelte juist in het vaste deel gehaakt? Soms wil dit wel eens verschuiven zodat het niet meer past
Life's What You Make it...
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33821
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Bed klikt niet vast aan dak

Bericht door Multivan Generation »

Kun je het knopje van het palletje wel vrij en goed bewegen? Dat wil wel eens stroef gaan.. anders even goed smeren..

Verder wil het helpen als je de vingers aan de achterzijde van de voorste bedplank ietsje naar voren haalt.
De bedplank hoeft dus niet helemaal stijf tegen de achterste aan te liggen.

Groeten en succes

Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
JasperAnita
Berichten: 66
Lid geworden op: 30 jun 2019, 20:50

Re: Bed klikt niet vast aan dak

Bericht door JasperAnita »

jan2009 schreef: 11 jul 2019, 22:06 OH ja , wist je dat feedback in eerdere topics die je ben gestart erg op prijs wordt gesteld?
viewtopic.php?f=2&t=62367&start=15#p448888
Ik snap je niet denk ik?
Ik heb toch gezegd dat we een aankoop keuring lieten doen en daarna dat we hem gekocht hadden en ermee aan de slag moeten...
Daar zijn we nu net mee begonnen...

Wordt er nog meer van mij verwacht qua feedback dan??
RoelandZ
Berichten: 552
Lid geworden op: 22 nov 2017, 21:26
Locatie: Veldhoven

Re: Bed klikt niet vast aan dak

Bericht door RoelandZ »

JasperAnita schreef: 12 jul 2019, 06:13
jan2009 schreef: 11 jul 2019, 22:06 OH ja , wist je dat feedback in eerdere topics die je ben gestart erg op prijs wordt gesteld?
viewtopic.php?f=2&t=62367&start=15#p448888


Wordt er nog meer van mij verwacht qua feedback dan??

Foto’s ! :lach
JasperAnita
Berichten: 66
Lid geworden op: 30 jun 2019, 20:50

Re: Bed klikt niet vast aan dak

Bericht door JasperAnita »

O, pf ja...
Die zijn er nog niet eens! :bonk
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4826
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Bed klikt niet vast aan dak

Bericht door Hanz »

Even terug naar je vraag over de bedplank. Het scheelt een halve centimeter. Bedoel je dat het oog aan het dak teveel naar achteren zit of kan de bedplank niet ver genoeg omhoog? Voor het eerste moet je eens kijken of de bedplank op de juiste manier in de achterste plank gehaakt is, zit hij toevallig niet op zijn kop? Voor het tweede eens proberen of het zonder matras wel lukt en goed kijken wat de plank tegenhoudt.

Edit: Foto nog eens bekeken en plank zit niet op zijn kop, dit is te zien aan de positie van de vergrendelingspal.

Edit 2: Heeft het dak nog de originele knikbeugel of is deze vervangen door gasveren waardoor het dak wellicht iets hoger komt en de positie van het oog niet meer klopt met die van de vergrendeling in de bedplank?
Het kan ook nog dat het hefdak zelf niet meer in de juiste positie op de bus ligt. In dit document (laatste bladzijde) kan je zien hoe je dit kunt afstellen
Knikbeugel wisselen voor gasveer.pdf
(145.66 KiB) 66 keer gedownload
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
JasperAnita
Berichten: 66
Lid geworden op: 30 jun 2019, 20:50

Re: Bed klikt niet vast aan dak

Bericht door JasperAnita »

Dank jullie voor de reacties.

Het oog zit te ver naar achteren voor de plank.
We gaan jullie suggesties checken en kijken of dat het oplost :)
JasperAnita
Berichten: 66
Lid geworden op: 30 jun 2019, 20:50

Re: Bed klikt niet vast aan dak

Bericht door JasperAnita »

Dit ziet er in ieder geval niet uit als een nieuw systeem ;)
Bijlagen
20190712_124832.jpg
JasperAnita
Berichten: 66
Lid geworden op: 30 jun 2019, 20:50

Re: Bed klikt niet vast aan dak

Bericht door JasperAnita »

20190712_125211.jpg
Dit lijkt mij zelf gedaan... ook afgetekend.
Zit precies waar de plank omhoog zit.

Goed... we gaan nog verder zoeken met het bestandje
Bijlagen
20190712_125122.jpg
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4826
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Bed klikt niet vast aan dak

Bericht door Hanz »

Misschien had de vorige eigenaar dit probleem ook al en heeft hij een 'oplossing' bedacht, maar het kan ook voor een kindernet bedoeld zijn om te zorgen dat de kinderen niet uit het bovenbed vallen.
Is er geen mogelijkheid om de vorige eigenaar te vragen hoe dit zit?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
JasperAnita
Berichten: 66
Lid geworden op: 30 jun 2019, 20:50

Re: Bed klikt niet vast aan dak

Bericht door JasperAnita »

Hanz schreef: 12 jul 2019, 13:19 Misschien had de vorige eigenaar dit probleem ook al en heeft hij een 'oplossing' bedacht, maar het kan ook voor een kindernet bedoeld zijn om te zorgen dat de kinderen niet uit het bovenbed vallen.
Is er geen mogelijkheid om de vorige eigenaar te vragen hoe dit zit?
We hebben samen gekeken om het bed omhoog te krijgen. Hij zei dat hij het heel gek vindt, omdat het de laatste keer nog wel lukte. Gezien dit vorige zomer is en hij sindsdien wat gezondheidsproblemen had en als verward persoon bekend staat, weet ik het allemaal niet zeker.

Ik heb hem zojuist een bericht gestuurd met de vraag of er nog iets veranderd is sinds de laatste keer bed omhoog. Zoals de nieuwe haak, verschuiving van dak of bed oid

Hij had overigens als oplossing om het plaatje van de haak wat verder uit te vrezen, zodat die wat verder naar voren kan en wel past.
Ik zie dat als laatste oplossing! Lijkt mij dat als het ooit paste, je iets anders moet doen dan iets slopen ;)
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4826
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Bed klikt niet vast aan dak

Bericht door Hanz »

Gaat de sluiting van het dak zelf wel soepel en zit alles daar op zijn plaats en goed vast? Of zijn daar sporen te zien van een verschuiving of verstelling? In dat geval eerst eens naar de scharnieren van het hefdak kijken of deze goed vastzitten en of daar iets te zien is van een recente verschuiving.
Het plaatje van de haak aanpassen is inderdaad de laatste oplossing. Er moet toch een logische verklaring zijn waarom het opeens niet meer past als verder alles op zijn plek zit. En met alle mogelijkheden voor afstelling van slot en scharnieren moet de boel toch weer goed te krijgen zijn.

Edit: Ik zie op de foto in je andere topic een plooi in de zijkant van het doek van het hefdak zitten die er niet hoort. Dat zou een aanwijzing kunnen zijn dat het dak inderdaad niet meer helemaal op de goede plaats zit.
Het kan ook dat het hefdak iets verder open moet om het doek strak te krijgen, in dat geval zou de positie van de haak ook beter worden. Kan je iets vinden dat verhindert dat het dak verder open gaat? Bijvoorbeeld bij de knikbeugel of bij de scharnieren. En als je het dak met de hand iets verder omhoog duwt, past de haak dan wel?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
JasperAnita
Berichten: 66
Lid geworden op: 30 jun 2019, 20:50

Re: Bed klikt niet vast aan dak

Bericht door JasperAnita »

Het was inderdaad het dak dat niet goed stond!
Dank jullie wel voor de ontdekking!

Over 4-5wk komt onze nieuwe tent binnen, als we die erop zetten kunnen we goed bij de steunen.
Dan gaan we het dak dus goed afstellen.
Het scheelt echt heel weinig.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4826
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Bed klikt niet vast aan dak

Bericht door Hanz »

Mooi dat je het gevonden hebt. Straks inderdaad eerst het dak goed afstellen en dan het nieuwe doek plaatsen. Succes.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Plaats reactie