Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Stijgend oliepeil maar met andere olie niet meer.
Stijgend oliepeil maar met andere olie niet meer.
Beste forummer,
Ik heb een VW t5 2.5 TDI 174pk bus waarvan vorig jaar de cilinderkop vervangen is omdat de motor slecht startte.
Nu heb ik als probleem dat het oliepeil stijgt, er komt diesel bij de olie.
Gebeld met het revisiebedrijf, die zijn bereid er naar te kijken echter ze gingen op vakantie.
Ik wilde om nog grotere problemen te voorkomen de olie even wisselen, echter ik had niet genoeg Eurol 5w30 vw507 meer staan.
Ik ben toen bij de gamma olie gaan halen en heb (na enig twijfelen) er 5w30 vw505 ingegooid. Wat schetst de verbazing, het diesel lekken naar de olie is gestopt of in iedergeval dusdanig weinig geworden dat ik het na 3000 km nog niet aan de peilstok kan zien.
Heb gebeld met het revisiebedrijf en die geloven niet dat andere olie het lekken zou stoppen, maar ik constateer dus echt wel dat het zo is.
Zijn er meer TDI bezitters die dit verhaal herkennen ?
Ik heb een VW t5 2.5 TDI 174pk bus waarvan vorig jaar de cilinderkop vervangen is omdat de motor slecht startte.
Nu heb ik als probleem dat het oliepeil stijgt, er komt diesel bij de olie.
Gebeld met het revisiebedrijf, die zijn bereid er naar te kijken echter ze gingen op vakantie.
Ik wilde om nog grotere problemen te voorkomen de olie even wisselen, echter ik had niet genoeg Eurol 5w30 vw507 meer staan.
Ik ben toen bij de gamma olie gaan halen en heb (na enig twijfelen) er 5w30 vw505 ingegooid. Wat schetst de verbazing, het diesel lekken naar de olie is gestopt of in iedergeval dusdanig weinig geworden dat ik het na 3000 km nog niet aan de peilstok kan zien.
Heb gebeld met het revisiebedrijf en die geloven niet dat andere olie het lekken zou stoppen, maar ik constateer dus echt wel dat het zo is.
Zijn er meer TDI bezitters die dit verhaal herkennen ?
Re: Stijgend oliepeil maar met andere olie niet meer.
Ik gebruik 0W30 met mijn AXE 174Pk, en dealer zegt het zelfde.....geen olie verbruik
Transporter T5 2004 AXE 204 Pk
- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Stijgend oliepeil maar met andere olie niet meer.
Pompverstuivers hebben toch specifieke olie nodig?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Stijgend oliepeil maar met andere olie niet meer.
Officieel 0w30 VW507, maar 5w30 mag ook.
Nu zit er 5w30 VW505 in, 0w30 zal (denk ik) qua smering niet veel uitmaken.
Wel is er iets met het type olie en het DPF.
Nu zit er 5w30 VW505 in, 0w30 zal (denk ik) qua smering niet veel uitmaken.
Wel is er iets met het type olie en het DPF.
Re: Stijgend oliepeil maar met andere olie niet meer.
5W30 met een bepaalde specificatie kan nu ook Peter, Castrol heeft hier een type voor wat ik al een paar jaar gebruik.
- Ralph Bakker
- Berichten: 271
- Lid geworden op: 25 dec 2015, 15:15
- Locatie: Uden
Re: Stijgend oliepeil maar met andere olie niet meer.
Herken je verhaal niet. Maar check toch eens je brandstoffilter.
Ik verdenk toch je tandempomp. Je turbo vindt diesel niet zo fijn voor de smering dus dit probleem zou ik niet onderschatten.
Ik verdenk toch je tandempomp. Je turbo vindt diesel niet zo fijn voor de smering dus dit probleem zou ik niet onderschatten.
Re: Stijgend oliepeil maar met andere olie niet meer.
Olie bij pompverstuivermotoren luistert heel nauw. Deze motoren zijn ontwikkeld met de 505.01 norm. Dit is 5w40 olie. Later is de 506.01 gekomen met 0w30 voor verlengde serviceintervallen. Toen de roetfilters kwsmen zijn de motoren geschikt gemaakt voor 507.00 5w30 olie. Motoren zonder roetfilter axe en axd moeten 505.01 of 506.01 hebben. De combi 505.01 en 507.00 kende ik bij castrol nog niet. Lijkt mij geen long life gezien de 505.01 norm
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Re: Stijgend oliepeil maar met andere olie niet meer.
Volgens het boekje 507, maar nu met 505 gaat het prima.freek schreef: 20 aug 2019, 17:40 Olie bij pompverstuivermotoren luistert heel nauw. Deze motoren zijn ontwikkeld met de 505.01 norm. Dit is 5w40 olie. Later is de 506.01 gekomen met 0w30 voor verlengde serviceintervallen. Toen de roetfilters kwsmen zijn de motoren geschikt gemaakt voor 507.00 5w30 olie. Motoren zonder roetfilter axe en axd moeten 505.01 of 506.01 hebben. De combi 505.01 en 507.00 kende ik bij castrol nog niet. Lijkt mij geen long life gezien de 505.01 norm
Ik kan eea in de gaten houden, met warme motor in z'n vrij zegt de boordcomputer dat dit 0,6 L/H kost, waar dit eerst rond de 1,0L was.
0,4 L werd dus besteed aan het wegslijten van de onderdelen.
Ben wel benieuwd hoeveel van dit type op de sloop belanden omdat de motor kapot draait ?
Re: Stijgend oliepeil maar met andere olie niet meer.
Let op: 505.01 is voor pompverstuivers. Niet de 505.00!!
Zelfde geldt voor 506.01 itt 506.00.
Beide specificaties alleen voor de tdi motoren zonder roetfilter af fabriek (voor 2007, bv de AXE en de AXD). In motoren met roetfilter moet 507.00 olie (BNZ en BPC).
Wat ik weet is dat er heel veel van deze motoren in de soep zijn gelopen, oa door gebruik van verkeerde olie. Het duitse tx board staat vol met deze verhalen. Helaas blijken zelfs dealers verkeerde olie te gebruiken. Het begint meestal met een versleten nokkenas.
Zelfde geldt voor 506.01 itt 506.00.
Beide specificaties alleen voor de tdi motoren zonder roetfilter af fabriek (voor 2007, bv de AXE en de AXD). In motoren met roetfilter moet 507.00 olie (BNZ en BPC).
Wat ik weet is dat er heel veel van deze motoren in de soep zijn gelopen, oa door gebruik van verkeerde olie. Het duitse tx board staat vol met deze verhalen. Helaas blijken zelfs dealers verkeerde olie te gebruiken. Het begint meestal met een versleten nokkenas.
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Stijgend oliepeil maar met andere olie niet meer.
Vandaar dat ik het noemde..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Stijgend oliepeil maar met andere olie niet meer.
Helaas het peil stijgt toch nog steeds (te vroeg gejuicht), ik heb nu een tandempomp besteld hopelijk is het dan opgelost.Ralph Bakker schreef: 20 aug 2019, 12:42 Herken je verhaal niet. Maar check toch eens je brandstoffilter.
Ik verdenk toch je tandempomp. Je turbo vindt diesel niet zo fijn voor de smering dus dit probleem zou ik niet onderschatten.
Ook ga ik het brandstoffilter na de pompwissel vervangen.
Re: Stijgend oliepeil maar met andere olie niet meer.
En wat is nou het gekke, ik ben de hele week ver weg geweest (> 1.5 uur enkele reis) en nu staat het peil weer gewoon op het maximum zoals hij met verse olie gevuld was.
Blijkbaar is de diesel er op een lange rit uit verdampt ofzo ?
Sowieso heb ik de indruk dat het peil alleen stijgt van relatief korte ritten, Dit zijn overigens geen ritten waarbij de motor niet warm word.
Blijkbaar is de diesel er op een lange rit uit verdampt ofzo ?
Sowieso heb ik de indruk dat het peil alleen stijgt van relatief korte ritten, Dit zijn overigens geen ritten waarbij de motor niet warm word.
Re: Stijgend oliepeil maar met andere olie niet meer.
Misschien. Of hij verbruikt olie en vult aan met diesel...
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Re: Stijgend oliepeil maar met andere olie meer.
Ik hoop van niet Freek, hopelijk met een nieuwe tandempomp dat het probleem opgelost is.
Ik lees namelijk ook wel verhalen van 200ml na een paar 100 km en ik heb dit pas na een paar duizend, blijkbaar een klein lek.
Olieverbruik had de motor niet, ik weet het geen garantie voor de toekomst maar dan ga ik het zien want dan daalt het peil nog verder.
Ik lees namelijk ook wel verhalen van 200ml na een paar 100 km en ik heb dit pas na een paar duizend, blijkbaar een klein lek.
Olieverbruik had de motor niet, ik weet het geen garantie voor de toekomst maar dan ga ik het zien want dan daalt het peil nog verder.
Re: Stijgend oliepeil maar met andere olie niet meer.
De tandempomp, olie en brandstoffilter zijn vervangen, heb ook een lange rit van 170km enkele reis gemaakt en het oliepeil is nog steeds hetzelfde.
De juiste specificatie olie (Kroon LL03 5W30) zit er ook weer in, valt wel op dat de motor minder stil loopt als met Gamma 5W30 505.01 olie.
Niet te vroeg juichen, het kan een paar 1000 km duren voordat ik een stijgend peil waarneem. Ik houd het in de gaten.
De juiste specificatie olie (Kroon LL03 5W30) zit er ook weer in, valt wel op dat de motor minder stil loopt als met Gamma 5W30 505.01 olie.
Niet te vroeg juichen, het kan een paar 1000 km duren voordat ik een stijgend peil waarneem. Ik houd het in de gaten.