Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Versnellingsbak 5e versnelling 2.4d

vragen over de T4
Plaats reactie
Tom_Marloes
Berichten: 24
Lid geworden op: 14 jan 2017, 08:56

Versnellingsbak 5e versnelling 2.4d

Bericht door Tom_Marloes »

We hebben de laatste tijd wat pech met onze geliefde bus, vorige week de vacuümpomp losgetrild en was gelukkig een kwestie van een moer vastdraaien. Maar nu kwam Marloes laatst thuis over de snelweg in z'n 4e versnelling want plots was de vijfde versnelling niet meer aanwezig, het leek wel of hij in zijn vrij stond. na enig onderzoek en documentatie van Multivan Generation te hebben gekregen blijkt dat het volgende onderdeel uitgesleten is maar hoe ik ook zoek, ik kan het niet vinden. Kan iemand ons op weg helpen hoe dit heet en waar we het eventueel kunnen bestellen
IMG_0748.jpg
IMG_0748.jpg (26.21 KiB) 1235 keer bekeken
IMG_0740.jpg
IMG_0740.jpg (25.03 KiB) 1235 keer bekeken
Het is een 02B bak

De as is wel wat afgesleten maar naar mijn idee nog wel oké als ik er een nieuw "tandwiel" op zet, maar hoe heet dit "tandwiel" en is naar jullie idee de as nog redelijk genoeg?

Mijn dank is groot
VW T4 1998 2,4 diesel ofwel "Torretje"
Gebruikersavatar
LAYCA
Berichten: 1142
Lid geworden op: 10 aug 2014, 20:07
Locatie: Zevenaar

Re: Versnellingsbak 5e versnelling 2.4d

Bericht door LAYCA »

Als ik het goed zie zonder de schakelmof.
Schakelbus zonder de spieën wel de ringveer.
Syncromesh ring niet op de foto te zien (bronslegering) dus geel van kleur moet ook vervangen worden.
Onderste foto spliceas aandrijving lijkt mij oké.
Helpt dit jou op weg?

Groeten Wim :zwaai
viewtopic.php?f=12&t=47265

Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa Afbeelding
Tom_Marloes
Berichten: 24
Lid geworden op: 14 jan 2017, 08:56

Re: Versnellingsbak 5e versnelling 2.4d

Bericht door Tom_Marloes »

Bedankt voor je reactie Wim.

Fijn, in jouw ogen de as dus ook nog oke! klopt, de schakelmof was er al af.

Sorry even ter verduidelijking; ik dien een nieuwe Syncromesh ring erop te zetten en een nieuwe schakelbus zonder de spieën (is dit hetzelfde als de Synchronisator?). Heb je wellicht ook een idee waar te bestellen of misschien zelfs een bestelnr? Ik google mij suf...
Bijlagen
IMG_1668.JPG
IMG_1666.JPG
VW T4 1998 2,4 diesel ofwel "Torretje"
DE KNEU
Berichten: 230
Lid geworden op: 22 aug 2019, 19:38

Re: Versnellingsbak 5e versnelling 2.4d

Bericht door DE KNEU »

Hallo, je kunt eens zoeken op Etka online.wel de juiste bak uitzoeken,er is nogal veel aanbod.grt Karl
Tom_Marloes
Berichten: 24
Lid geworden op: 14 jan 2017, 08:56

Re: Versnellingsbak 5e versnelling 2.4d

Bericht door Tom_Marloes »

Vanochtend bij Ismet een nieuwe opgehaald!! Hij had er nog 1 op de plank liggen gelukkig. Nu nog wachten tot de nieuwe pakking en olie binnen is en dan er op zetten. Ik hou jullie op de hoogte :toppie
VW T4 1998 2,4 diesel ofwel "Torretje"
Gebruikersavatar
LAYCA
Berichten: 1142
Lid geworden op: 10 aug 2014, 20:07
Locatie: Zevenaar

Re: Versnellingsbak 5e versnelling 2.4d

Bericht door LAYCA »

Top!!! :yes
Als je een kompleet setje hebt geld de volgende opmerking niet.
Controleer de grijptanden op slijtage.
De schakelmof en de bus.
Zou jammer zijn van al jou werk.

Groeten Wim :politie :zwaai
Laatst gewijzigd door LAYCA op 10 sep 2019, 00:37, 1 keer totaal gewijzigd.
viewtopic.php?f=12&t=47265

Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa Afbeelding
Gebruikersavatar
LAYCA
Berichten: 1142
Lid geworden op: 10 aug 2014, 20:07
Locatie: Zevenaar

Re: Versnellingsbak 5e versnelling 2.4d

Bericht door LAYCA »

Deze dus.
Bijlagen
20190910_003454.jpg
viewtopic.php?f=12&t=47265

Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa Afbeelding
Tom_Marloes
Berichten: 24
Lid geworden op: 14 jan 2017, 08:56

Re: Versnellingsbak 5e versnelling 2.4d

Bericht door Tom_Marloes »

Zoals altijd vergeet ik tijdens het werk altijd foto's te nemen en bedenk ik me altijd pas achteraf dat andere mensen er wel wat aan zouden hebben gehad als er goede documentatie zou zijn, maar goed, ik ga het niet nog een keer uit elkaar nemen als het goed is :knipoog

Maar het goede nieuws is dat hij er op zit en dat het achteraf eigenlijk niet heel lastig was. Enige tips die ik kan geven zijn (en die heb ik deels uit de vraagbaak) dat je goed moet opletten dat synchromesh ring , die okergele ring, niet meer dan 0,5mm afstand van de achterste vertanding mag hebben.
Dat is de maximale slijtage grens. Bij mij was dit nog ruim 2mm.

Er zijn drie nokjes op die ring en die vallen binnen de drie grote uitsparingen in de uiteindelijke synchronisator, let daarop bij het inzetten (tikken met dop 30 oid om hem gelijkmatig op de price-as te krijgen)

Ik zal van de week even wat foto's maken van de oude onderdelen en de opbouw daarvan, handig voor degenen met dergelijke problemen of als je een lange 5e versnelling wilt plaatsen.

Tot op heden zijn we heel erg geholpen door het forum en we willen graag onze bijdrage doen, maar dan goed gedocumenteerd.
VW T4 1998 2,4 diesel ofwel "Torretje"
Plaats reactie