Bericht
door MGA1600 » vr nov 08, 2019 20:41
Inmiddels is de Multivan een maand of 2 in ons bezit. Hoewel we er wegens vervelende ‘familiaire oorzaken’ helaas nog niet echt mee aan het ‘camperen’ zijn geweest, hebben we er met heel veel plezier in diverse dagtochtjes en bij “gewoon dagelijks gebruik als tweede auto” wel al de nodige rij- en dagverblijf ervaring mee opgedaan. Geen slaap-ervaring dus nog. Een van onze kleindochters (van 5 jaar) is na zo’n ritje helemaal wild-enthousiast geworden, ze wil mee op vakantie, ze wil boven slapen en heeft meteen maar een tekening gemaakt waar haar knuffels opgeborgen moeten worden…….en o ja….er moet wel een zwembad op de plaats van bestemming zijn……
Met de nieuwe banden is het rijden een feest, relatief stil en met 150pk komt de bus vlot mee in het verkeer, wat dat betreft helemaal happy dus! Bij aflevering van de auto zaten er nog wat parkeerdeukjes in als herinnering aan de vorige eigenaar. Door ziekte en vakantie van de uitdeuken-zonder-spuiten specialist was de verwijdering daarvan pas heel recent mogelijk, maar het is echt ongelofelijk hoe mooi dat gedaan is, de auto ziet er nu rondom als nieuw uit! Niets meer te wensen wat dat betreft dus.
Maar al die tevredenheid strekt zich niet uit tot de verlichting. Bij avond heb je het gevoel dat de koplampen (H4) niet heel veel meer dan gloeiende spijkers zijn. Er zitten inmiddels wel al andere lampjes van Philips in met wat meer lichtopbrengst en helderder lichtkleur, maar ik vind de verlichting voor een moderne auto nog steeds ronduit slecht.
Hoe ik moet oplossen weet ik nog niet, maar ik wil er “ooit”nog wel wat mee…..
Wat ik wel al gedaan heb op licht-gebied is het monteren van een andere lichtschakelaar met “auto-stand”. Ik was met andere auto’s gewend dat het licht vanzelf aan gaat als het donker wordt (of in geval van mijn Volvo’s dat het altijd brandt zodra de motor loopt) en betrapte mezelf er dan ook tot tweemaal op dat ik in de schemering vergat het licht tijdig aan te zetten. Nu zit er een andere lichtschakelaar in met lichtsensor (gekocht bij AliExpress) niet meer dan 5 minuten werk en slechts 12,50 euro armer maar het werkt perfect: zodra het schemert floept het licht aan! Er zit zelfs nog een coming home functie op ook.
En ik wil ook t.z.t. wat met het radio-geluid gaan doen. Ik ben niet blij met de kwaliteit daarvan, want muziekweergave klinkt ‘dunnetjes’ en gesproken woord is soms slecht verstaanbaar. In bijna al mijn eerdere auto’s heb ik wat aan de weergave gedaan en dat staat dan ook op mijn agenda voor ‘de bus’. Ik hoef echt geen concertzaal, maar het kan vaak met eenvoudige middelen een flink stuk beter.
Ingeval dit negatief overkomt: ik ben nog steeds enorm blij met de auto, alleen op zoek naar verbeteringen. Dat heeft ook te maken met het feit dat we ‘m als tweede auto inzetten, niet uitsluitend voor vakanties dus.
Intussen schiet ik trouwens lekker op met het maken van allerlei interieur dingen. Diverse kleine kastjes zitten op hun plek, het bed bestaande uit een ‘hoofdeinde’ (ladenblok met daaronder opbergruimte voor o.m. stoelen, luifel, voortent) is ook klaar (het bestaat - naast dat hoofdeinde - uit losse bedplanken die je eenvoudig in het hoofdeinde haakt, die aan het voeteneind van uitklappoten zijn voorzien en die halverwege nog eens extra op een balkje steunen dat achterop de bank is aangebracht).
Die bedplanken heb ik gemaakt van -goede kwaliteit- 12 mm multiplex dat op strategische plekken is opgedikt voor extra stabiliteit. Het is daardoor lekker licht gebleven maar wel oersterk geworden! Voor de gemakkelijke handelbaarheid heb ik er een aantal ‘handvaten’ in gefreesd. Het hele “proces” van bedplanken van het hoofdeinde pakken, inhaken en de matrasjes gaat snel en moeiteloos.
Achter de voorover-geklapte 3-zitsbank zit er een (niet-onaanzienlijke) opbergruimte voor beddengoed en allerlei andere zaken.
Tussen keukenblokje en de zijwand van de auto vond ik ook nog een randje ‘verloren ruimte’. Daar heb ik een verticale lade gemaakt voor onze iPads en e-Readers. De bovenkant van die lade vormt, als hij dicht is, ook nog een klein stukje verlenging van het aanrechtblad (blaadje) en voorkomt dat er spullen in die verloren ruimte terecht komen waar ze moeilijk weg te halen zouden zijn.
Zoals ik al in een ander topic meldde heb ik de standaard aanwezige motor bijverwarming (Zuheizer) inmiddels tot standkachel gemaakt met behulp van een plug&play setje van DanHag. Werkt perfect! Ik denk wel dat het verstandig is nog een accu-conditiemeter voor beide accu’s te installeren om te verhinderen dat de verwarming voor een lege start-accu zorgt. Ook op de to-do list dus.
En verder is mijn vrouw is intussen ‘lekker bezig’ met het maken van gordijnen etc. en op marktplaats hebben we al wat horren en zelfs een nog -een splinternieuw bustentje kunnen scoren. Kortom we liggen goed op koers voor een vroeg begin van het volgende seizoen!
-
Bijlagen
-

-
