Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

vraagje bi xenon

vragen over de T5
Joey
Berichten: 53
Lid geworden op: 14 feb 2007, 21:07

vraagje bi xenon

Bericht door Joey »

als ik dat nu koop ben ik dan verplicht er koplamp sproeiers op te laten zetten en als ik dat dan niet doe komt ie dan niet door de keurig heen of zo ?????????????? :groteogen
Gebruikersavatar
Jeroen T5 204
Berichten: 3455
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
Locatie: Vroomshoop (VCDS)
Contacteer:

Bericht door Jeroen T5 204 »

Als je hem in 2007 op naam hebt gekregen, dan verplicht koplamp sproeiers. Bussen van de bouwjaren voor 2007 heb je geen last.

http://www.xenon-verlichting.nl/veel-ge ... /index.php

Mijn bus is eigenlijk van 2006, maar hij is verbouwd en heb hem in 2007 pas op naam gekregen. Dus op papier bouwjaar 2007, moet dus ook koplampsproeiers hebben :bonk
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
koning232
Berichten: 67
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:57
Locatie: Volendam

Bericht door koning232 »

Wanneer je xenon van projekt-zwo neemt zit er volgens mij opbouw sproeiers bij.
Wil je inbouw, kan je die ook erbij bestellen.
Alleen vallen de afdek plaatjes dan over de gaten in je bumper heen.
En met een voorbumper (met koplamp sproeiers) af fabriek zitten de afdek plaatjes erin.
olle griese
Berichten: 1489
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:00

Bericht door olle griese »

Vergeet je de automatische nivoregeling niet? dat moet er ook op zitten en is iets ingewikelder dan de koplampsproeiers.
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Bericht door vaniac »

Ik heb mijn T5 al meteen af fabriek met koplampsproeiers besteld. VW heeft voor de T5 twee uitvoering:
-in combinatie met de multivanbumpers krijg je inbouwsproeiers, die achter een klepje zitten en bij gebruik naar buiten schuiven.
-bij standaard transporterbumpers krijg je vaste opbouwsproeiers.
De projektzwo bixenonlampen heb ik zelf ingebouwd. Bij deze kit zit een automatische hoogteregeling. Deze bestaat uit twee radarsensors die ter hoogte van de vooras en de achteras onder de vloer worden bevestigd. De onstekers en balasten zijn in de koplampen ingebouwd. Er is verder nog een kaste met de elektronica voor de hoogteregeling. Na inbouw van alle onderdelen wordt de hoogteregeling eenmalig gecalibreerd. Het meeste werk is nog het demonteren en monteren van de voorbumper :ie :ie :ie .
Het lichtbeeld is zeer breed en volkomen gelijkmatig zonder felle lichtvlekken :yes :yes :yes
Gebruikersavatar
Jeroen T5 204
Berichten: 3455
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
Locatie: Vroomshoop (VCDS)
Contacteer:

Bericht door Jeroen T5 204 »

Verdorie, had ik dat maar geweten dan had ik die sproeiers er ook bij in laten zetten. Volgens de dealer kon dat alleen in combinatie met Xenon verlichting. Maar dat moest me dan 4500 euro kosten.
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
Joey
Berichten: 53
Lid geworden op: 14 feb 2007, 21:07

Bericht door Joey »

oke bedankt maar wat is de rede en word de auto dan niet goed gekeurd of kan je een bekeuring krijgen die niveau regeling zit er wel op en dat achteraf ingebouwde koplamp sproeiers is datwel mooi


gr bedankt voor de reac,ties
Gebruikersavatar
Christoffel
Berichten: 422
Lid geworden op: 07 mei 2007, 20:47
Locatie: Barneveld

Bericht door Christoffel »

Al dan wel of geen xenon is voor de APK geen controle punt.
Evenmin of er wel of geen koplampsproeiers op zitten.

Het enige wat voor de apk van belang is of het lichtbeeld goed is en of de koplampafstelling goed is.

Verdere controle is er niet voor wat de apk betreft.

Het probleem van naderhand inbouwen van xenon is dat de brandpuntafstand van een xenonlamp anders is als van een gewone gloeilamp, waardoor je verstrooing van je lichtbeeld krijgt, en de scheidingslijn niet goed meer waarneembaar is. Afkeur voor de APK en erg iritant voor tegenliggers.


Chris
Kees 128
Berichten: 511
Lid geworden op: 22 jan 2007, 21:35
Locatie: De Steeg , parel v. Gelderland
Contacteer:

Bericht door Kees 128 »

Christoffel , ik sta op het punt om mulivan lampen met xenon aan te schaffen en in te laten bouwen . Mijn bus is van 2004 . Geeft dit ook problemen ?
Groet Kees
Afbeelding
Gebruikersavatar
Christoffel
Berichten: 422
Lid geworden op: 07 mei 2007, 20:47
Locatie: Barneveld

Bericht door Christoffel »

Ik heb tot nu toe nog geen auto goed kunnen keuren voor de APK met achteraf ingebouwde xenon verlichting.

Dit omdat er te veel verstrooing is en er geen duidelijke scheidingslijn zichtbaar is.

Misschien nog geen goede setjes tegengekomen.

Als je ze erin zet overtuig jezelf er dan van dat het beeld goed is.

Vergelijk L en R voor en na inbouw met een koplampafstelapparaat.

Chris
olle griese
Berichten: 1489
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:00

Bericht door olle griese »

Christoffel schreef:Ik heb tot nu toe nog geen auto goed kunnen keuren voor de APK met achteraf ingebouwde xenon verlichting.

Dit omdat er te veel verstrooing is en er geen duidelijke scheidingslijn zichtbaar is.
Nee, dat is logisch.
Ik heb afgelopen weeken een bi-xenon set in mijn motor gemaakt en het eerste wat me opviel is dat de xenonlampen 5mm langer zijn.
Deze 5mm geven een heel ander beeld in de spiegel en daarom kun je geen goeie scheidingslijn krijgen.
De enigste goeie set is volgens mij die van project zwo , die verkopen namelijk de complete koplamp en die is geslepen (gemaakt) speciaal voor xenon.
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Bericht door vaniac »

olle griese schreef:
Christoffel schreef:Ik heb tot nu toe nog geen auto goed kunnen keuren voor de APK met achteraf ingebouwde xenon verlichting.

Dit omdat er te veel verstrooing is en er geen duidelijke scheidingslijn zichtbaar is.
Nee, dat is logisch.
Ik heb afgelopen weeken een bi-xenon set in mijn motor gemaakt en het eerste wat me opviel is dat de xenonlampen 5mm langer zijn.
Deze 5mm geven een heel ander beeld in de spiegel en daarom kun je geen goeie scheidingslijn krijgen.
De enigste goeie set is volgens mij die van project zwo , die verkopen namelijk de complete koplamp en die is geslepen (gemaakt) speciaal voor xenon.
Deze set heb ik dus in mijn T5. De scheidingslijn is haarscherp en er is nagenoeg geen strooilicht. Bij regen, mist en sneeuwval is dit zeer prettig omdat je niet verblind wordt door je eigen koplampen!!!!
De eigenlijke lampunits stammen bij deze koplampen van Hella en worden ook toegepast bij de koplampen van o.a. de Audi A8, BMW 7-serie etc.
Zowel dimlicht en grootlicht zijn van zeer goede kwaliteit.
Kees 128
Berichten: 511
Lid geworden op: 22 jan 2007, 21:35
Locatie: De Steeg , parel v. Gelderland
Contacteer:

Bericht door Kees 128 »

Artikel 5.2.51

1. Personenauto’s moeten zijn voorzien van:
1. twee of vier grote lichten;
2. twee dimlichten, met dien verstande dat met ingang van 1 januari 2006 dimlichten met gasontladingslichtbronnen en andere lichtbronnen met een lichtsterkte van meer dan 2000 lumen voldoen aan door Onze Minister gestelde eisen voor deze lichtbronnen, alsmede voor de installatie daarvan;.


Ik neem aan dat je xenon bedoelt. Ja dat mag dus.

Groeten Chris


En die eisen houden dan weer in dat het voertuig moet zijn voorzien van een automatische lichthoogte regeling en een koplamp reinigings installatie. Overigens klopt de datum niet en is het vanaf 31 december 2006.


Kortom , is je auto ouder dan van 31-12-2006 mag het wel !
infobron ; infopolitie.nl
Groet Kees
Afbeelding
azzie
Berichten: 335
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:00
Locatie: RoseValley

Bericht door azzie »

en hoe zit dat dan als je zoiets neemt http://inkoopacties.net/ia/f5w9wnn4/1?g=9vcfypmp ?

probeer wat info te vergaren om in de toekomst evt de lichten te veranderen
Kees 128
Berichten: 511
Lid geworden op: 22 jan 2007, 21:35
Locatie: De Steeg , parel v. Gelderland
Contacteer:

Bericht door Kees 128 »

Eigenlijk hetzelfde , het enige waar je zelf voor moet zorgen is dat je ze goed laat afstellen om tegenliggers niet te verblinden . dit zijn gewone lampen met een xenon look dus geen probleem .
Groet Kees
Afbeelding
Plaats reactie