Is voor mij niet met gestrekt been hoor.VerbalKint schreef: ↑30 dec 2019, 23:14
Kortom: in huis wordt het een combi. Fantastische isolatie, gecombineerd met een zonnepaneel die een zonneboiler opwarmt met een electrische boiler dat zekerheid van warm water verzorgd. Verwarming en koeling door een warmtepomp. En voor het koken komt er een waterstof brandstofcel zodat de 50% (heel ruwe schatting) aan warmte je eten kookt en de andere 50% stroom wordt voor de elektrische boiler gebruikt om je douche voor te verwarmen. Die waterstof heb je overigens overdag zelf opgewekt met je panelen.
(Ik ben met min bedrijf al 2 jaar gasvrij, terwijl onze deskundigen me tot vorige week nog garandeerden dat dat veel te duur was. Ik ben per maand nu minder kwijt dan met gas)
Sterker nog, wij wonen in zo'n huis.. al 8 jaar geleden zelf laten bouwen.
21 zonnepanelen op het dak voor stroomproductie, 7,8 M2 aan zonnecollector voor warmwaterproductie.
Warmwater gaat in een buffervat van 500 liter, waar ook de vloerverwarming doorheen loopt.
Zit in dat buffervat te weinig warmte, dan springt een water-water warmtepomp met 2 keer 100 meter grondboring (geen geluidsoverlast voor de buren als de warmtepomp draait)bij en eventueel kan er bij lagere temperaturen van zeg -12 nog elektrisch bijgewarmd worden.
Gisteren bijvoorbeeld, zonnige dag, heeft de zon indirect ons huis opgewarmd.
Koken doen we gewoon met inductie.
Waterstof in huis, nou liever niet, we hebben nu ook al niet eens gas aan laten leggen.
Over een jaar gezien hebben we geen energiekosten, en krijgen meestal geld terug van de voorschotten.
Dak van de garage is ook voorbereid om daar zonnepanelen op te leggen als we vol-elektrisch willen gaan rijden,
en de auto dan d.m.v. de zonnepanelen willen opladen.