Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Eberspacher klokje issue?

vragen over de T4
Plaats reactie
RonaldTakkie
Berichten: 29
Lid geworden op: 21 okt 2018, 00:25

Eberspacher klokje issue?

Bericht door RonaldTakkie »

Goedemorgen,

Weet iemand wat het probleem kan zijn als je het verwarming knopje indrukt en na een paar seconden weer uit gaat? Ik ben mijn d3wz aan het ombouwen tot standkachel, maar dat klokje blijft dus niet aanstaan. Ook zie ik geen programma nummer als ik op P druk. Ik heb vaste spanning en geschakelde spanning. Ook een brug van 4-12. Trs/tmd. Zie ik iets over het hoofd?
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4825
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Eberspacher klokje issue?

Bericht door Hanz »

Je vraag is nog een beetje vaag. Om wat voor klokje gaat het en wat heb je al wel of niet omgebouwd tot nu toe?
Gebruik ook eens de zoekfunctie, over een dergelijke ombouw is al veel geschreven op het forum, bijvoorbeeld hier: viewtopic.php?f=2&t=39884
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
RonaldTakkie
Berichten: 29
Lid geworden op: 21 okt 2018, 00:25

Re: Eberspacher klokje issue?

Bericht door RonaldTakkie »

Dank voor je reactie.

Dit klokje is het:
2CF10C6C-5F5F-45D0-8230-1230CFC359E9.jpeg
2CF10C6C-5F5F-45D0-8230-1230CFC359E9.jpeg (60.18 KiB) 1326 keer bekeken
Het heeft niks met het ombouwen te maken. Het gaat erom dat als je manueel de verwarming aanzet, deze na een paar seconden weer uit gaat. De ombouw snap ik wel. Ik was gister zo ver om te testen, maar ik liep hierop vast. En dat ik geen programma in kan voeren.
RoelandZ
Berichten: 552
Lid geworden op: 22 nov 2017, 21:26
Locatie: Veldhoven

Re: Eberspacher klokje issue?

Bericht door RoelandZ »

Is je hh accu wel vol genoeg? Probeer het anders eens met de 220 stekker aangesloten.
RonaldTakkie
Berichten: 29
Lid geworden op: 21 okt 2018, 00:25

Re: Eberspacher klokje issue?

Bericht door RonaldTakkie »

Roeland,

Heb het met draaiende motor ook geprobeerd. Staat trouwens op de startaccu. Zal er nog eens goed naar kijken. Kon geen onderspanning grens vinden op t4 wiki. Het is ook echt een 12V klokje en geen 24, dus dat is al uitgesloten.
RonaldTakkie
Berichten: 29
Lid geworden op: 21 okt 2018, 00:25

Re: Eberspacher klokje issue?

Bericht door RonaldTakkie »

Ik vermoed toch een defect klokje. Spanning in is 12,7V en uit 11 nogwat volt. Lijkt me niet de bedoeling. Zal eens kijken waar dat aan ligt.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4825
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Eberspacher klokje issue?

Bericht door Hanz »

Een D3WZ is van oorsprong een zuheizer die alleen in werking treedt als de buitentemperatuur onder de 5 graden komt en de motor koud is. Heb je dit mechanisme uitgeschakeld bij de ombouw? Anders is dat misschien de stoorzender?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
koekie520
Berichten: 529
Lid geworden op: 26 jan 2007, 22:32
Locatie: Antwerpen

Re: Eberspacher klokje issue?

Bericht door koekie520 »

Je weet dat het middelste knopje dient om hem aan te zetten?
Na een paar seconden is je kachel zelfs nog niet begonnen met opstarten.
Met het klokje hoort hij gewoon te starten, met eender welke buitentemperatuur.
Wat ik wel ondervonden heb, is dat als je met diodes werkt om beide methodes te laten starten (klokje of originele zender), de batterij 100% moet zijn. Dus aan een lader of draaiende motor.
Wil je echt programmeren om hem op te laten starten, laat dan de diodes en de originele temperatuurzender voor wat ze zijn. Dan moet je er wel aan denken om bij koude motor zelf de kachel bij aan te zetten.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33816
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Eberspacher klokje issue?

Bericht door Multivan Generation »

Hanz schreef: 31 dec 2019, 15:54 Een D3WZ is van oorsprong een zuheizer die alleen in werking treedt als de buitentemperatuur onder de 5 graden komt en de motor koud is. Heb je dit mechanisme uitgeschakeld bij de ombouw? Anders is dat misschien de stoorzender?
Precies Hanz.
Het is een zuheizer.
Wil je een echte standkachel dan zul je een D3WS moeten hebben als basis. Of een D4WS of D5WS die ook nog net in dezelfde ophangbeugel past.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
RonaldTakkie
Berichten: 29
Lid geworden op: 21 okt 2018, 00:25

Re: Eberspacher klokje issue?

Bericht door RonaldTakkie »

Dank voor jullie reactie!

Ik weet dat het een zuheizer is. Dat neemt niet weg dat je deze ook als standkachel/motor voorverwarmer kan gebruiken.
Aanloopstroom is iets van 8A en in bedrijf 2A.

Er bestaat zelfs een orgineel bestand waarin omschreven wordt hoe dit gedaan moet worden:
https://www.butlertechnik.com/downloads ... manual.pdf

Ik heb idd diodes gebruikt en een thermoschakelaar om de climatronic aan te laten schakelen bij uitgeschakeld contact.

Inmiddels loopt het klokje!! Heb in de vluggigheid 2 andere klokjes besteld voor de zekerheid, dus als iemand nog een klokje zoekt. Heb er een met draaiwieltje en nog een zoals op de voorgaande foto.

Wat heb ik gedaan:

- Het klokje totaal losgehaald van alle bedrading.
- Plus aangesloten
- Min aangesloten

Daarna ging het display knipperen (Indicatie totale herstart)
- Klem 3-4 aan massa gelegd.
- Toen werd na het drukken van “P” wel de 3 progammeer tijd weergegeven.
- Handmatige verwarming werkt nu ook continue. Ook zonder ingeschakeld contact!
- Koelvloeistof pompje wordt ook aangestuurd door het klokje.


Vermoedelijk had ik ergens iets niet goed aangesloten en is het klokje is een soort noodtoestand gekomen oid.

Verder is bij mij alles helder waarvoor de d3wz dient en wat de mogelijkheden zijn. Heb een paar jaar elktro ervaring achter de rug ;)
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3239
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Eberspacher klokje issue?

Bericht door J vd Pal »

Fijn dat alles opgelost is!
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Plaats reactie