Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Nieuwe huishoud accu?

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
maxoudendijk1991
Berichten: 36
Lid geworden op: 27 aug 2018, 11:06
Locatie: Corse du sud france

Nieuwe huishoud accu?

Bericht door maxoudendijk1991 »

Hallo allemaal , ten eerste de beste wensen voor 2020!

Ik heb en vraag, heb de zoek functie en Google gebruikt maar ik kom er niet uit, mijn huishoud accu is ten einde zelfs met me 3 zonnepanelen kom ik niet verder dan een dag en ik verbruik dan eigenlijk alleen 3 lampjes in de avond, koelkast lukt zoiezo niet alleen overdag ivb de zon.
Nu wil ik graag een nieuwe aanschaffen maar er is zoveel keuze , 100/500 euro en allerlei benamingen waarvan ik nog steeds niet echt snap wat nou beter is en wat niet.
Ik zoek een accu waar ik lang mee voort kan, geschikt is voor zonnepanelen , en waar ik lang 2/3dagen mee kan doen met normaal verbruik.
Er zit nu een semi tractie accu uit geloof ik 97.
En als ik de accu vervang zijn er dan nog meer dingen die ik beter kan vervangen?
Hopelijk kunnen jullie me helpen bedank alvast
Groetjes van uit Corsica
maxoudendijk1991
Berichten: 36
Lid geworden op: 27 aug 2018, 11:06
Locatie: Corse du sud france

Re: Nieuwe huishoud accu?

Bericht door maxoudendijk1991 »

Haha nou ja 20 dat hij werkt weet ik niet, wij hebben de bus pas 4 jaar, maar er zat een sticker op met de datum, ik heb met eigenlijk nog geërgerd aan het feit dat hij niet goed werkte maar nu ik wekelijks 3dagen wild kampeer ben ik er wel klaar mee vandaar een nieuwe
Gebruikersavatar
Timy
Berichten: 443
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:09

Re: Nieuwe huishoud accu?

Bericht door Timy »

Wat zijn de specs van die accu?

Ik heb onlangs een AGM 150ah accu gekocht. So far tevreden maar het seizoen moet nog beginnen :ikrij
De prijzen van een goed HH accu wordt je droevig van. Maar let wel op dat een lood zuur (geloof dat dat zo heet) niet goed is. Hierover is al veel geschreven, dus lees even rond hier.
Beste momenteel is gel of AGM. Mijn advies, bezuinig daar niet op.. tis ook potentieel gezondheid.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2028
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Nieuwe huishoud accu?

Bericht door Mickel Moen »

Jouw vraag is niet zo makkelijk te beantwoorden.

Of ook wel. Neem een zo groot mogelijke die je nog op de betreffende plek kwijt kunt. :toppie

Of ook niet. Het gaat altijd om de verhouding verbruik en laden. Heb je daar geen idee van, dan is het gokken. :groteogen
Om met het laden te beginnen. Als je lang zonder te rijden achteeen ergens wilt staan, zonder aansluiting op een paal, ben je geheel afhankelijk van de zonnepanelen. Sta je in de winter op een plaats waar de opbrengst gemiddeld in deze maanden al laag is, dan doen jouw panelen nagenoeg niets en laad je dus niet bij. Als je er voor zorgt, dat je dan nagenoeg niets verbruikt heb je geen probleem.

Het begint dus met uit te rekenen wat je gewenste verbruik is. Daarop pas je je installatie aan.
Zo ook wat de panelen betreft. Wellicht kun je hiermee in de zomer oneindig vrij staan. In de winter is het waarschijnlijk gauw gebeurd . Allemaal afhankelijk van locatie, periode en plaatselijke omstandigheden . Sta je de gehele dag in de schaduw, dan is de opbrengst bedroevend laag. Zo ook in de zomer met donker regenachtig weer. In de winter maakt het dan weer uit of je in Noorwegen of Spanje bent.

Je kunt alles berekenen, om een beeld te krijgen. Meer op mijn blog, link hieronder.

Is je dat te veel werk, ga dan voor het eerste advies. Zo groot mogelijk en ervaar in de praktijk hoe het gaat en neem het risico, dat je voortijdig afscheid van de accu moet nemen.

Ps. Ook AGM en Gel zijn loodzuuraccu’s.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
VerbalKint
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 jul 2019, 14:30

Re: Nieuwe huishoud accu?

Bericht door VerbalKint »

Ik denk dat Timy de waterstofvorming van gewone loodzuur bedoelde.
Veel garages zijn hier bang voor, maar ik heb hiermee zelden een praktijk ongeluk gezien of gehoord.
1993 VW T4 Karmann Karuso 2.4D :T44EVER
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3252
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Nieuwe huishoud accu?

Bericht door J vd Pal »

VerbalKint schreef: 03 jan 2020, 13:16 Ik denk dat Timy de waterstofvorming van gewone loodzuur bedoelde.
Veel garages zijn hier bang voor, maar ik heb hiermee zelden een praktijk ongeluk gezien of gehoord.
Dat speelt ook een rol maar het belangrijkste is dat een normale (start)loodaccu het niet leuk vindt om met een klein stroompje tot 70-80% leeg getrokken te worden. Daar gaat hij namelijk van kapot. Een Gel accu kan hier prima tegen, daarom gebruikt Westfalia die als standaard accutype in een California camper.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
autocaravana
Berichten: 256
Lid geworden op: 27 jun 2011, 18:21

Re: Nieuwe huishoud accu?

Bericht door autocaravana »

Als de originele lader er in zit dan is deze vermoedelijk afgestemd op gelaccu's. Als je een ander type accu aansluit krijgt deze waarschijnlijk niet de juiste laadspanning en raakt niet vol. Vermoedelijk heeft die semi-tractie-accu niet 23 jaar in de camper gezeten. Of bedoel je 97 Ah ipv jaar 1997?
https://bicitours.blogspot.com
Sinds juni 2001 in bezit: VW T4 2.5TDI Syncro California 1999
maxoudendijk1991
Berichten: 36
Lid geworden op: 27 aug 2018, 11:06
Locatie: Corse du sud france

Re: Nieuwe huishoud accu?

Bericht door maxoudendijk1991 »

Bedankt voor alle reacties , ik voel nu wel heel dom Haha het was Idd 97ah niet het jaar tal 😅
Dus als ik het goed begrijp kijken naar een AFM of gel accu , en dan betekend hoe hoger de ah hoe lang ik hem kan gebruiken ?
Gaat hier niet on een westfalia gaat om een reimo, zal eens kijken wat er nu voor lader in zit.
Is elke accu ook geschikt voor mijn Zonnepanelen? 3x50w?
Gebruikersavatar
Martens-Tvier
Berichten: 341
Lid geworden op: 24 feb 2014, 09:47
Locatie: Twente

Re: Nieuwe huishoud accu?

Bericht door Martens-Tvier »

Ik heb afgelopen voorjaar een Gel-accu gekocht voor onze California (Exide 140 Ah; die zat er ook in).
Werkt tot nu toe prima, met de originele lader.
Sommige winkels geven nog wat statiegeld voor je oude accu, kan dus een paar tientjes opleveren.

Met een goede laadregelaar kun je je zonnepanelen op de (Gel of AGM) accu aansluiten.
T4 California Event 2.5TDI 102pk 2003
Plaats reactie