Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Zekeringkast

vragen over de T4
Plaats reactie
Marcokenter
Berichten: 19
Lid geworden op: 06 jun 2019, 11:01

Zekeringkast

Bericht door Marcokenter »

Hallo allemaal

Even een vraagje. Mijn t4 starten niet meer. Na veel uitzoekerij door een “ hobby” monteur is er uit gekomen dat de zekeringkast stuk is en/of kortsluiting maakt. Dit lijkt te kloppen, want als hij niet wil starten en ik haal het gloei relai er uit en er weer in dan start hij plots wel. Nu zegt de monteur dat hij geen nieuwe/2e handse zekeringkast kan vinden voor mijn bus, dit omdat ik een “ speciale” zekering kast heb voor een camper.

Nu kan hij het wel zo maken dat er een drukknop komt waarmee ik dan het relai/zekeringkast omzeil en hem middels deze manier voor gloei.

Is dat een goed idee?
Ik hoor heel graag jullie reactie

Mvg Marco
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2713
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Zekeringkast

Bericht door Erdem50 »

Zekeringkasten zijn niet afwijkend bij campers.

Ik neem aan dat het relais zelf reeds vervangen is om dit uit te sluiten?

Heb je meer info over je auto? Bouwjaar, motor?
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Marcokenter
Berichten: 19
Lid geworden op: 06 jun 2019, 11:01

Re: Zekeringkast

Bericht door Marcokenter »

Hoi

Ja het relai zelf is al vervangen, de gloei staven ook.
Marcokenter
Berichten: 19
Lid geworden op: 06 jun 2019, 11:01

Re: Zekeringkast

Bericht door Marcokenter »

De wagen is uit 1996 een 2.4
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5271
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Zekeringkast

Bericht door René »

Maak eens een foto, heb er diverse liggen, van 1998 tot 2002.

René
Herman1945
Berichten: 51
Lid geworden op: 25 mar 2018, 16:33

Re: Zekeringkast

Bericht door Herman1945 »

Vreemd verhaal, als er geen duidelijk oververhittings verschijnselen zijn, lees slecht kontakt, moet je het in de relais zoeken, hebben 10 jr T4,s verkocht en heb wel eens een zekeringkast gedemonteerd, deze zijn bomproef, een "by pass"is geen slecht idee, mits, nogmaals uitgevoerd door een auto-elektricien welke toch een apart vak is,succes.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4825
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Zekeringkast

Bericht door Hanz »

Relais eruit en dan weer erin, en dan start hij wel. Door deze actie is aan de zekeringkast niets veranderd en het lijkt dan ook niet logisch om het probleem in de zekeringkast te zoeken. En als hij dan eenmaal loopt, heb je dan bij de volgende startpoging weer hetzelfde probleem en dezelfde oplossing?
Een bypass is alleen maar symptoombestrijding en lost het defect niet echt op.
Uit jouw verhaal krijg ik niet de indruk dat jouw 'monteur' erg deskundig is. Misschien een andere monteur hier eens naar laten kijken.

T4-wiki meldt nog het volgende: "Typische Störungen sind zum einen der Ausfall des Relais und ein durch die hohen Ströme verursachter Defekt des Steckplatzes der Relaisplatte bei älteren T4."
Misschien is er slecht contact door beschadiging van de relaiskast op de plaats waar het relais wordt ingestoken. Door het uithalen en weer insteken van het relais wordt het contact dan misschien weer (tijdelijk) hersteld.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Marcokenter
Berichten: 19
Lid geworden op: 06 jun 2019, 11:01

Re: Zekeringkast

Bericht door Marcokenter »

Als de motor warm is , is er geen enkel probleem met starten. Het relai zelf is niet defect, deze geeft ook stroom door. Maar soms komt er dus geen spanning op de gloeidraden te staan. Als ik het relai dan een beetje heen en weer beweeg , dan start hij wel en ook direct.

Vandaar het idee dat er binnen in de zekeringskast iets aan de hand is.
Marcokenter
Berichten: 19
Lid geworden op: 06 jun 2019, 11:01

Re: Zekeringkast

Bericht door Marcokenter »

Ik heb nu koper pin van het gloeirelai dat je de zekeringskast in duwt iets wat verbogen. Het lijkt er op dat daarmee het probleem is opgelost. Tijd zal het leren.

Bedankt voor de reacties 🙏
Plaats reactie