Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

ruitenwisser werkt niet optimaal

vragen over de T5
Seref795
Berichten: 135
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:23
Locatie: Overijssel

ruitenwisser werkt niet optimaal

Bericht door Seref795 »

Beste vrienden,

Mijn T5 Multivan uit 2003 heeft probleem met de ruitenwissers (voor)

Als volgt,
Bij starten werken de ruitenwissers één minuut door zonder dat ze op de hendel reageert, hierna valt de wissers niet in o stand. Hierna reageert de wissers niet optimaal aan de hendel, maar valt niet in 0 stand, stopt waar en wanneer de wisser zelf naar zin heeft :bonk

We zijn begonnen met ruitenwisser motor vervangen zonder resultaat, hierna de relais en de hendel vervangen ook allemaal zonder resultaat.
Enige die nu over is gebleven is, de netboard/ module computer.

Ik heb een netboard module met nummer 7H0 937 049 F kan ergens eentje kopen met zelfde nummer alleen die heeft op laatst geen F letter maar een Q

Wie kan mij raad/advies hierover geven?

Hoor/lees het graag :jump :jump

Groetjes Seref
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: ruitenwisser werkt niet optimaal

Bericht door ktmkrik »

Microswitch onder de motorkap al nagekeken?
Deze kan ook gekke situaties veroorzaken als die niet goed zit nl
Dick_T5
Berichten: 89
Lid geworden op: 15 feb 2017, 13:23

Re: ruitenwisser werkt niet optimaal

Bericht door Dick_T5 »

ktmkrik schreef: 15 jun 2017, 21:48 Microswitch onder de motorkap al nagekeken?
Deze kan ook gekke situaties veroorzaken als die niet goed zit nl
Ik heb hetzelfde probleem. :ie Waar zit die microswitch precies? Heb je eventueel een fotootje?

Groet,
Dick
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: ruitenwisser werkt niet optimaal

Bericht door heemskerk »

in het slot zelf. Wat Google al niet oplevert.... ;-)
Bijlagen
slot t5.jpg
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: ruitenwisser werkt niet optimaal

Bericht door ktmkrik »

Een ander laten zoeken is toch veel gemakkelijker :wjw :bifun
Dick_T5
Berichten: 89
Lid geworden op: 15 feb 2017, 13:23

Re: ruitenwisser werkt niet optimaal

Bericht door Dick_T5 »

heemskerk schreef: 12 sep 2017, 16:29 in het slot zelf. Wat Google al niet oplevert.... ;-)
Dus kabel voor de aansturing van de ruitenwissers zit aan het ontgrendelmechanisme voor de motorkap? Niet dat ik je niet wil geloven. Just checking!
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: ruitenwisser werkt niet optimaal

Bericht door heemskerk »

Dick_T5 schreef: 13 sep 2017, 00:46
heemskerk schreef: 12 sep 2017, 16:29 in het slot zelf. Wat Google al niet oplevert.... ;-)
Dus kabel voor de aansturing van de ruitenwissers zit aan het ontgrendelmechanisme voor de motorkap? Niet dat ik je niet wil geloven. Just checking!
Nee hoor. De kabels voor de aansturing van de ruitenwissers zijn aangesloten op de ruitenwissermotor. :lach
Aan/in het slot van de motorkap zit een microswitch welke detecteert of de motorkap dicht of geopend is. Met geopende motorkap werken de ruitenwissers niet (veiligheidsfunctie) vanwege mogelijk knelgevaar. Deze microswitch is (softwarematig) gekoppeld aan meerdere functies.

Wat nu als deze microswitch niet fris meer is/hapert m.b.t. jouw storing?

P.s. Geloven is voor in de kerk (zegt men). Daarbuiten is fact-checking het meest effectief :knipoog
Dick_T5
Berichten: 89
Lid geworden op: 15 feb 2017, 13:23

Re: ruitenwisser werkt niet optimaal

Bericht door Dick_T5 »

Beetje een late reactie mijnerzijds :bonk

Voor toekomstige lezers, het probleem was uiteindelijk een defecte ruitenwissermotor. Die maakte sluiting.
Gebruikersavatar
Optimus
Berichten: 45
Lid geworden op: 28 jan 2018, 16:44

Re: ruitenwisser werkt niet optimaal

Bericht door Optimus »

Heb exact dezelfde storing gehad, relais en boardnet module vervangen, dat was het niet het bleek de wisser motor tezijn.
Na deze te hebben vervangen heb ik het probleem nooit meer gehad.
Proud owner of a T5 multivan camper :yes
3xrood
XcharmedX
Berichten: 19
Lid geworden op: 28 aug 2016, 22:45

Re: ruitenwisser werkt niet optimaal

Bericht door XcharmedX »

Beste allemaal,

Ook wij hebben nu kuren met de ruitenwissers voor. Nu heb ik al veel gelezen op het forum maar helaas ik heb het er nog niet mee kunnen oplossen.
Korte introductie:
Vorig jaar op vakantie in Zweden konden we alleen de ruitenwissers voor uit krijgen als we de achterruitwisser aan deden.
Dus de hele vakantie met een achterruitwisser aan gereden. Thuis aangekomen heeft de garage er een complete nieuwe ruitwisserhendel aangezet bij de stuurkolom. Het probleem was opgelost.... tot afgelopen maart. Onderweg naar Spanje kregen we de voorruitwissers niet meer in interval ze bleven als een gek te keer gaan! Eenmaal weer thuis zei de garage dat we de boordcomputer (boordnet) moesten vervangen. Wij een werkende tweedehands gekocht, geplaatst en helaas het is er niet mee opgelost! De achterruitwisser doet het trouwens wel..

Ter info: VW T5 2005 met regensensor.

Dus nieuwe ruitenwisserhendel erin, nieuwe boordcomputer (boordnet) en probleem niet opgelost.
Verder heb ik vandaag gecheckt:
- de zekeringen, die waren in orde.
- Die sluiting bij de motorkap, die microconnector... (ben de naam even kwijt). Ik heb daar niet in kunnen gekeken? Bekabeling leek in orde.
Kun je daar inkijken.. of moet ik dan dat zwarte omhulseltje open zien te krijgen?
- Ik heb gezocht naar de relais van de ruitenwissers. Ik had gelezen dat dit het wellicht ook kon zijn. Echter waar zit deze relais? Ik vond er wel 1 maar daar stond nummer 404 op en zag ook een ander zitten met nummer 100. Die nummer 404 heeft productnummer 7M0951230C en is volgens autodoc een werkcontact. Dat lijkt me dus niet de juiste? Weet iemand daar iets meer van?

Mijn vraag aan jullie. Wat kan ik nog meer doen?
- Ik lees hier dus de ruitenwissermotors. Misschien een domme vraag maar waar zitten die?
- Nog andere suggesties?

Ter info de garage heeft de auto meerdere keren uitgelezen en ze krijgen geen melding... waardoor het vaag blijft.

Alvast bedankt!
Groeten
XcharmedX
Berichten: 19
Lid geworden op: 28 aug 2016, 22:45

Re: ruitenwisser werkt niet optimaal

Bericht door XcharmedX »

Aanvulling: ruitenwissermotor gecontroleerd op werking en binnenkant schoongemaakt. Probleem niet opgelost.

Kan iemand mij vertellen waar het relais zit? Dat is nog mijn enige hoop denk ik..
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: ruitenwisser werkt niet optimaal

Bericht door ktmkrik »

XcharmedX schreef: 03 apr 2020, 16:37 Aanvulling: ruitenwissermotor gecontroleerd op werking en binnenkant schoongemaakt. Probleem niet opgelost.

Kan iemand mij vertellen waar het relais zit? Dat is nog mijn enige hoop denk ik..
Microswitch kan lichtelijk verschuiven en dan ziet de boordcomputer de motorkap als open omdat de microswitch niet gesloten is.
Wat je kan doen deze goed op de plek drukken en met een klein trekbandje vast zetten zodat deze niet meer verschuiven kan.
XcharmedX
Berichten: 19
Lid geworden op: 28 aug 2016, 22:45

Re: ruitenwisser werkt niet optimaal

Bericht door XcharmedX »

ktmkrik schreef: 03 apr 2020, 19:15
XcharmedX schreef: 03 apr 2020, 16:37 Aanvulling: ruitenwissermotor gecontroleerd op werking en binnenkant schoongemaakt. Probleem niet opgelost.

Kan iemand mij vertellen waar het relais zit? Dat is nog mijn enige hoop denk ik..
Microswitch kan lichtelijk verschuiven en dan ziet de boordcomputer de motorkap als open omdat de microswitch niet gesloten is.
Wat je kan doen deze goed op de plek drukken en met een klein trekbandje vast zetten zodat deze niet meer verschuiven kan.

Dankjewel. Helaas nog niet opgelost. Is er iemand die weet waar de betreffende relais zou moeten zitten of heb ik die helemaal niet?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33815
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: ruitenwisser werkt niet optimaal

Bericht door Multivan Generation »

T5 van 2005 is een beetje weinig informatie om naar schema's te zoeken. Benzine/diesel? Motorcode?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
edjeraketje
Berichten: 677
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:38
Locatie: Tussen Leeuwarden en Dokkum

Re: ruitenwisser werkt niet optimaal

Bericht door edjeraketje »

Misschien is het een optie om een setje van de sloop te halen en die even met de connector van de huidige op de “nieuwe” te proberen?
BPC Garrett 2260 80% verstuivers, 215 KW 570NM 2000/3700, Wagner IC, Lowtec Hilow 4,H&R stabilisators 26/30 Projektzwo bi-xenon
Man Tge 3.180 4x4 automaat
Plaats reactie