Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

1.9TD upgrade

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dan Steel
Berichten: 22
Lid geworden op: 03 mar 2020, 20:41
Locatie: regio randstad

1.9TD upgrade

Bericht door Dan Steel »

Ben bezig geweest met grote onderhoud van me 1.9TD
Ga volgend week een verhoogd dak ophalen, remschijven/blokken vervangen, alle lekke pakkingen vervangen.

Me motor die draait ook in een hogere rpm als ik de vervroeger aan zet, is dit normaal? Heeft iemand goede bronnen bij het instellen van een dieselpomp?

Ik was aan het inlezen om wat meer vermogen uit me motor te krijgen, ik ben op zoek naar een intercooler en wellicht een oliekoeler.
Heeft iemand goede tips voor welke intercooler/oliekoeler? Past die van een 2.5 bijvoorbeeld gemakkelijk?

Enkele ervaringen die bij het monteren van hoogdak, intercooler en oliekoeler zou ik waarderen ;).
Wagenpark;
1.9TD T4 2001 LWB camper
Honda Transalp 650 2002
Yamaha XJ600 1990
BobPeereboom
Berichten: 67
Lid geworden op: 23 feb 2013, 10:11

Re: 1.9TD upgrade

Bericht door BobPeereboom »

Met het zuiver afstellen van de brandstofpomp kan ik je wel helpen. Daar heb ik speciaal gereeschap voor (meet klok)
Het is ongeveer een half uurtje werk.
Gebruikersavatar
OldschoolCustoms
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 mei 2016, 11:46
Locatie: Retie (BE)

Re: 1.9TD upgrade

Bericht door OldschoolCustoms »

Intercooler van een 2.5tdi past, maar als.je toch upgrades wilt doen kan je beter bij een korte snuit voor de intercooler van een T5 gaan voor net achter de grill.
Oliekoeler moet je dan best wel ook steken op een 1.9td op een plaats waar je toch wat rijwind krijgt.
Indien mogelijk best wel een adapterplaat met thermostaat nemen anders duurt het heel lang om op temperatuur te geraken. Dat probleem had ik op mijn 1.9td
Current rides:
- 1991 VW Golf MK2 1.6
- 1998 VW T4 2.5TDI 102pk

Volkwagen parking ONLY!!
Gebruikersavatar
Dan Steel
Berichten: 22
Lid geworden op: 03 mar 2020, 20:41
Locatie: regio randstad

Re: 1.9TD upgrade

Bericht door Dan Steel »

Ik heb nu een oliekoeler besteld met een adapterplaat zonder thermo, scheelde toch wel in prijs en ik zou in de toekomst nog een met thermostaat erop willen zetten. De oliekoeler komt voor de koelvloeistofkoeler

Betreft intercooler ben ik naar de sloop gegaan, heb ik een intercooler gevonden (van een opel astra) voor cheap die wel zou passen. Hij was te dik om voor te krijgen dus ga ik hem achter de koelvloeistofkoeler monteren.

Anyway ben nu bezig met het camperdak monteren, dat is nog wel een klusje aangezien ik hem van een andere bus gehaald heb van iemand die heel erg graag van kit hield!

@BobPeereboom fijn! kom erop terug als alles gemonteerd is!
Wagenpark;
1.9TD T4 2001 LWB camper
Honda Transalp 650 2002
Yamaha XJ600 1990
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: 1.9TD upgrade

Bericht door Pascal-141 »

Dan Steel schreef: 26 apr 2020, 21:39 Ik heb nu een oliekoeler besteld met een adapterplaat zonder thermo, scheelde toch wel in prijs en ik zou in de toekomst nog een met thermostaat erop willen zetten. De oliekoeler komt voor de koelvloeistofkoeler

Betreft intercooler ben ik naar de sloop gegaan, heb ik een intercooler gevonden (van een opel astra) voor cheap die wel zou passen. Hij was te dik om voor te krijgen dus ga ik hem achter de koelvloeistofkoeler monteren.

Anyway ben nu bezig met het camperdak monteren, dat is nog wel een klusje aangezien ik hem van een andere bus gehaald heb van iemand die heel erg graag van kit hield!

@BobPeereboom fijn! kom erop terug als alles gemonteerd is!
Als je de interkoeler achter da radiator gaat plaatsen , dan heeft die nul komma nul effect . Dan kun je jezelf het werk besparen en hem gewoon ertussenuit laten .
Een interkoeler heeft als functie de inlaatlucht te koelen door de rijwind , dus de interkoeler moet een directe aanvoer hebben van rijwind . Makkelijkste oplossong is een interkoeler van een 2.5tdi (ACV) monterdn inclusief dd rijwindgeleider in de motorkap.

De oliekoeler past netjes voor de radiator , ook bij korte neus . Die oliekoeler moet ook rijwind hebben om functioneel te zijn. Een extra oliekoeler bij een getunde 1.9td is eerste noodzaak , want de olie word vrij warm bij een 1.9td .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Dan Steel
Berichten: 22
Lid geworden op: 03 mar 2020, 20:41
Locatie: regio randstad

Re: 1.9TD upgrade

Bericht door Dan Steel »

Oke kon er niet genoeg info over vinden, hoopte dat hij zo wel genoeg rijwind zou vangen. Fijn om dit te horen voordat ik alle moeite neem. Ik zal eens kijken wat ik in elkaar ga knutselen. Die oliekoeler komt sws voor de radiator te staan.
Wagenpark;
1.9TD T4 2001 LWB camper
Honda Transalp 650 2002
Yamaha XJ600 1990
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: 1.9TD upgrade

Bericht door Pascal-141 »

gebruik even de zoekfunctie in dit forum , er staat voldoende info over de 1.9TD tuning . Ik heb destijds zelf meerdere T4 met 1.9td opgepept
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Plaats reactie