Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Bedplank en gasveren
Bedplank en gasveren
Allen,
Ik ben nieuw op dit forum, en binnenkort eigenaar van een VW T5 Transporter camper (na paar keer verschillende buscampers gehuurd te hebben, nu iets gekocht). Door de vorige eigenaar omgebouwd op een nette manier, maar er zijn nog een paar puntjes van aandacht, waarbij ik hoop op het forum wat tips te kunnen vinden.
1 van de eerste punten waar we aan willen werken: op de camper zit een SCA slaap-hefdak. De huidige eigenaar heeft de bedplank in 3 stukken gemaakt die hij op elkaar kan schuiven. Dit is handig voor sta-ruimte, maar betekend wel aanmerkelijk minder draagkracht.
Ik wil dit graag herstellen naar 1 grote bedplank, met daarbij gasveren om deze omhoog te kunnen doen.
Iemand tips? Is dit zo simpel als een "dikke plaat multiplex" uitzoeken bij de bouwmarkt, en een matrasje erop leggen (van IKEA)? Of toch beter bij een leverancier (suggesties?) een officiële bedplank bestellen?
Qua gasveren: Ik begreep dat de eigenaar er nog 1 heeft (de andere was stuk), daarmee zou ik wellicht het type kunnen achterhalen..... maar zijn hier eventueel "best practices" wat voor veren te gebruiken?
Na het lezen van de vele posts hier, zijn mijn verwachtingen hoog gespannen qua tips :-)
Ik ben nieuw op dit forum, en binnenkort eigenaar van een VW T5 Transporter camper (na paar keer verschillende buscampers gehuurd te hebben, nu iets gekocht). Door de vorige eigenaar omgebouwd op een nette manier, maar er zijn nog een paar puntjes van aandacht, waarbij ik hoop op het forum wat tips te kunnen vinden.
1 van de eerste punten waar we aan willen werken: op de camper zit een SCA slaap-hefdak. De huidige eigenaar heeft de bedplank in 3 stukken gemaakt die hij op elkaar kan schuiven. Dit is handig voor sta-ruimte, maar betekend wel aanmerkelijk minder draagkracht.
Ik wil dit graag herstellen naar 1 grote bedplank, met daarbij gasveren om deze omhoog te kunnen doen.
Iemand tips? Is dit zo simpel als een "dikke plaat multiplex" uitzoeken bij de bouwmarkt, en een matrasje erop leggen (van IKEA)? Of toch beter bij een leverancier (suggesties?) een officiële bedplank bestellen?
Qua gasveren: Ik begreep dat de eigenaar er nog 1 heeft (de andere was stuk), daarmee zou ik wellicht het type kunnen achterhalen..... maar zijn hier eventueel "best practices" wat voor veren te gebruiken?
Na het lezen van de vele posts hier, zijn mijn verwachtingen hoog gespannen qua tips :-)
- Multivan Generation
- Berichten: 34474
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Bedplank en gasveren
Heb je een korte of lange wielbasis?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Bedplank en gasveren
Het is een korte wielbasis versie.
- Multivan Generation
- Berichten: 34474
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Bedplank en gasveren
Ik zal morgen even kijken.
Wat ik begrepen heb zijn de gasveren voor de korte en lange wielbasis gelijk qua sterkte.
Je kunt multiplex nemen,
Je kunt ook je bedplank iets verdiepen, zodat je een dikkere matras kwijt kunt.
Ik heb mijn matras laten maken bij Joan's comfortschuim. Materiaal was panthera schuim met een comforttijk.
Groetjes Peter
Wat ik begrepen heb zijn de gasveren voor de korte en lange wielbasis gelijk qua sterkte.
Je kunt multiplex nemen,
Je kunt ook je bedplank iets verdiepen, zodat je een dikkere matras kwijt kunt.
Ik heb mijn matras laten maken bij Joan's comfortschuim. Materiaal was panthera schuim met een comforttijk.
Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Multivan Generation
- Berichten: 34474
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Bedplank en gasveren
Gasveer is hart op hart 810 mm en van het merk Alko.
Dikte van cilinder is ong 20 mm en die van de as is 10 mm.
Bedplank is 15 mm dikte, met opdik stukje van metaal aan voorzijde.
Dikte van cilinder is ong 20 mm en die van de as is 10 mm.
Bedplank is 15 mm dikte, met opdik stukje van metaal aan voorzijde.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Multivan Generation
- Berichten: 34474
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Bedplank en gasveren
Vanaf achterzijde tot onderste hart beugeltje gasveer is 164 cm
110 cm vanaf achter zit het hart van bovenste scharnierpunt van de gasveer.
Gemeten vanaf de hoek, dus alleen langs rechte gedeelte van de bedplank of polyester frame.
Bovenste beugeltje zit 40 mm vanaf de rand van de bedplank naar binnen toe gemonteerd.
Voor de volledigheid zou je ook aan Mickel moen kunnen vragen of hij ook even wil meten. Hij heeft namelijk een korte wielbasis..En wij een lange..
Groetjes Peter
110 cm vanaf achter zit het hart van bovenste scharnierpunt van de gasveer.
Gemeten vanaf de hoek, dus alleen langs rechte gedeelte van de bedplank of polyester frame.
Bovenste beugeltje zit 40 mm vanaf de rand van de bedplank naar binnen toe gemonteerd.
Voor de volledigheid zou je ook aan Mickel moen kunnen vragen of hij ook even wil meten. Hij heeft namelijk een korte wielbasis..En wij een lange..
Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Bedplank en gasveren
Hey Peter,
Top! Woensdag heb ik de transporter binnen, en zal dan 1 en ander na-meten.
Dank voor het uitgebreide antwoord!
Ik heb het blog van Mickel al met veel interesse gelezen. Het lijkt me dat het zo wel goed komt. Als ik twijfels heb zal ik bij hem wel checken.
Die "opdikrand" ziet er ook netjes uit. Weet je zo nog waar je die vandaan hebt?
mvg,
Sjoerd
Top! Woensdag heb ik de transporter binnen, en zal dan 1 en ander na-meten.
Dank voor het uitgebreide antwoord!
Ik heb het blog van Mickel al met veel interesse gelezen. Het lijkt me dat het zo wel goed komt. Als ik twijfels heb zal ik bij hem wel checken.
Die "opdikrand" ziet er ook netjes uit. Weet je zo nog waar je die vandaan hebt?
mvg,
Sjoerd
- Multivan Generation
- Berichten: 34474
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Bedplank en gasveren
Ja, die kwam gewoon bij het SCA dak geleverdsgd schreef: 17 mei 2020, 15:51 Die "opdikrand" ziet er ook netjes uit. Weet je zo nog waar je die vandaan hebt?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Mickel Moen
- Berichten: 2056
- Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
- Locatie: Súdwest-Fryslân
- Contacteer:
Re: Bedplank en gasveren
Fijn dat Peter je al zo geholpen heeft met het dak/bedplank. 
Ik vind het ook wel een beetje vreemd, dat iemand dat in drieën zaagt.
Mocht je nog vragen hebben stel ze gerust. Veel succes.
Ik vind het ook wel een beetje vreemd, dat iemand dat in drieën zaagt.
Mocht je nog vragen hebben stel ze gerust. Veel succes.
Re: Bedplank en gasveren
Je mist nu nog de kracht van de gasveer en de maat van de kogelgewrichten. Protempo in Nijmegen levert ook alle soorten en maten gasveren.
T6 California 2019
Blauwe 1300
ex zwarte Passat B8 Variant
ex Rode Cali '99
ex T5 California 2012
Blauwe 1300
ex zwarte Passat B8 Variant
ex Rode Cali '99
ex T5 California 2012
- Multivan Generation
- Berichten: 34474
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Bedplank en gasveren
Dat klopt, normaal gezien staat de kracht op de gasveer vermeld, en had ik het natuurlijk genoemd,
maar heel vreemd, op deze veren stond het niet vermeldt.
Diameter van de kop is variabel, daar kun je zelf de gewenste opdraaien..
maar heel vreemd, op deze veren stond het niet vermeldt.

Diameter van de kop is variabel, daar kun je zelf de gewenste opdraaien..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Bedplank en gasveren
Hoi
Ik ga ook binnenkort gasveren kopen. Zelfde situatie na botsen maar wel 20mm multiplex gekocht. Het moet goed genoeg zijn voor +-100kg persoon spanning is maar op 1meter. Desnoods kopse kant versterken met een alu. U profiel.
Peter bedankt voor de info.
Trouwens volgens voor kracht 200N per kant moet voldoende zijn. Er zijn eventueel reken tooletjes.
Het moet niet te zwaar en ook niet te licht.
Peter kan je misschien nog slag meten. Gasveer dicht- open.
Heb je beugel bevestiging vanaf de scharnier punt gemeten?
Ik ga ook binnenkort gasveren kopen. Zelfde situatie na botsen maar wel 20mm multiplex gekocht. Het moet goed genoeg zijn voor +-100kg persoon spanning is maar op 1meter. Desnoods kopse kant versterken met een alu. U profiel.
Peter bedankt voor de info.
Trouwens volgens voor kracht 200N per kant moet voldoende zijn. Er zijn eventueel reken tooletjes.
Het moet niet te zwaar en ook niet te licht.
Peter kan je misschien nog slag meten. Gasveer dicht- open.
Heb je beugel bevestiging vanaf de scharnier punt gemeten?
T5 1.9TDI 105pk 2004 (22-04-2017) Prego viewtopic.php?f=13&t=56270
T5GP 2.0TDI 102PK 2011 (04-04-2019) PregoW2 viewtopic.php?f=13&t=62224
Youtube:http://bit.ly/2lU77yy
T5GP 2.0TDI 102PK 2011 (04-04-2019) PregoW2 viewtopic.php?f=13&t=62224
Youtube:http://bit.ly/2lU77yy