Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Advies gevraagd: moet versnellingsbak vervangen?

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Robert 99T4CA
Berichten: 94
Lid geworden op: 06 mei 2019, 23:07
Locatie: Haarlem

Re: Advies gevraagd: moet versnellingsbak vervangen?

Bericht door Robert 99T4CA »

Bedankt voor alle reacties, ik zal het stappenplan van Koensch+Peter volgen. En de bak dus niet preventief te vervangen/reviseren.
Is het daarbij nog nodig iets met de 5e versnelling te doen i.v.m. het “zingen”?
@de_koen, mijn garage (goede reputatie op WJW) had een opgave gedaan van € 908,- incl. btw.
1999 Volkwagen California, 2.5TDI AJT, 130 pk, 270 Nm, 380.000+ km
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33820
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Advies gevraagd: moet versnellingsbak vervangen?

Bericht door Multivan Generation »

Met voldoende olie vullen, dan kun je de kans hebben dat het geluid minder wordt/weggaat.

In je onderschrift staat AJT 130 pk en 280 Nm en 370.000 km

Even wat achtergrond informatie:
Een 88 pk TDI wordt doorgaans getuned tot rond de 112 pk en 235 Nm(zonder roeten) zonder interkoeler
en richting de 120-122 pk en 250 Nm met interkoeler.
De redenen hiervoor zijn technisch van aard.
Doordat je meer brandstof naar binnen wilt krijgen, en de gaatjes in de nozzles van de verstuivers hetzelfde blijven, moet je dus langer inspuiten om de gevraagde hoeveelheid te krijgen. Doordat de motor/nokkenas in de tussentijd gewoon doordraaid, kom je qua optimale timing niet meer uit en gaat er roetvorming en hogere thermische belasting optreden. Het heeft dus technisch geen zin om meer als rond de 120 pk uit een AJT- eentraps verstuiver te willen gaan halen. Ook staan die verstuivers niet echt bekend om de betrouwbaarheid en verkoken ze best snel (gaatjes in nozzles worden kleiner/verstoppen). De andere reden is dat de versnellingsbakken serie 02B, waar de versnellingsbakken van de 1,9D, 1,9 TD, 2,4D, en 2,5 TDI 88 pk toe behoren, qua ontwerp geconstrueerd zijn voor een maximum van rond de 250 Nm.
Dit werd voor de krachtigere TDI's een limitatie waardoor de 02G versnellingsbakken zijn ontworpen (102PK en 151 pk TDI). Deze versnellingsbakken kun je herkennen doordat de achteruit versnelling niet linksboven naast de 1 zit (02B-bakken) maar rechts beneden (onder de 5). Ook zijn deze versnellingsbakken rond de 20-25 kg zwaarder van gewicht.

Moraal van het verhaal, langdurig meer koppel als 250 Nm op een AJT versnellingsbak loslaten, kan gewoon tot schade leiden.
Je kunt dit preventief een beetje tegengaan door er voor te zorgen dat er altijd voldoende olie in de versnellingsbak zit.
In jouw geval zou het al te laat kunnen zijn, de beste remedie is dan een 102 pk bak te zoeken, plus baksteun, en schakelstangen, en om te bouwen naar 102 pk versnellingsbak. Als alles dan toch open ligt, dan is het raadzaam om meteen de krukas-afdichting daar te vervangen alsmede 2 massa vliegwiel en koppelingsplaat van een 102 pk te monteren. Ja daar hangt een bedrag aan vast, en aan jou om in te zien, of het jou dat waard is.
Bus rijden kost gewoon geld, ga je met tuning op/over een limiet, dan kan het meer geld kosten. 370.000 km + met een AJT versnellingsbak is geen verkeerde score..

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Robert 99T4CA
Berichten: 94
Lid geworden op: 06 mei 2019, 23:07
Locatie: Haarlem

Re: Advies gevraagd: moet versnellingsbak vervangen?

Bericht door Robert 99T4CA »

Hoi Peter, ik weet niet op welk punt in de levensloop de bus is omgebouwd naar 102 pk en wanneer deze gechipt is. Heb deze zo gekocht.
Er zitten inderdaad intercooler, ECU en verstuivers van de 102 pk versie op. Ik heb hem wel bij Hans van BB Autotechniek Venhuizen op de testbank gehad, hij heeft de hele boel nagekeken en zei dat motorisch alles netjes ingesteld is.
Geen goed nieuws dan wat je schrijft betreft de versnellingsbak. Ik denk alleen dat gezien de reeds gemaakte kosten wel erg zwaar op de portemonnee gaat worden voor nu. Wat zou dat kosten leveren en monteren? Misschien als deze bak echt op is. Gelukkig rijden we meestal rustig, het is tenslotte een camper, misschien helpt dat nog wat qua minder belasting van de aandrijflijn.
1999 Volkwagen California, 2.5TDI AJT, 130 pk, 270 Nm, 380.000+ km
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Advies gevraagd: moet versnellingsbak vervangen?

Bericht door odorf »

Zoals eerder geadviseerd, versnellingsbak helemaal afvullen.
Schakelbolletjes en busjes vervangen kan problemen met 1 en 2 oplossen.

En dan verder kijken.

Als de 5e versnelling toch storend wordt kan er zonder dat de bak er onder uit hoeft ook de tandwielen van de 5e versnelling vervangen (of bekeken) worden (bij de O2B bak). Dan haal je niet de oorzaak weg, maar kun je wel weer een tijd verder. En ondertussen verzinnen wat je wilt.

Je bus helemaal perfect en storingsvrij krijgen voor een vakantie is een mooi streven, maar dat is in mijn ogen onrealistisch.
Zelfs een fabrieksnieuwe T6 kan stuk gaan, ook op vakantie. Ik heb een tijd geleden flinke problemen gehad met mijn T4 in zweden. Was uitdagend, en zeker niet altijd leuk, maar uiteindelijk is het achteraf best een bijzonder avontuur geweest en kijk ik er niet rot op terug.
:toppie

Kan ook zijn dat je nog een lange tijd probleemloos door kunt rijden.

Maar dat zijn mijn gedachten.

Life is gamble :proost
Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
Robert 99T4CA
Berichten: 94
Lid geworden op: 06 mei 2019, 23:07
Locatie: Haarlem

Re: Advies gevraagd: moet versnellingsbak vervangen?

Bericht door Robert 99T4CA »

Klikt als een goed aanvalsplan Odorf! 🙃 😉
1999 Volkwagen California, 2.5TDI AJT, 130 pk, 270 Nm, 380.000+ km
Gebruikersavatar
Robert 99T4CA
Berichten: 94
Lid geworden op: 06 mei 2019, 23:07
Locatie: Haarlem

Re: Advies gevraagd: moet versnellingsbak vervangen?

Bericht door Robert 99T4CA »

Oké, ik heb navraag gedaan bij de (hier welbekende) garage.
Hij geeft aan dat de schakelbolletjes en busjes in orde zijn en dat de bakolie ook in orde is.
Hij merkt op dat de vijfde versnelling wel makkelijk te vervangen is maar dat het huilen ook in de vierde versnelling al hoorbaar is. (Wat inderdaad klopt).

Bij een monteur in de (schoon)familie heb navraag gedaan wat dan de problemen (kan) veroorzaken en mogelijk gaat de bak dan slecht in 1 en 2 omdat de synchro ringen versleten zijn, net als de 4e en 5e versnelling.

Dan zitten we nu dus wel echt naar een groot onderhoud / revisie van de bak te kijken. Ik heb enkele bedrijven gecontact en kostenopgaves variëren een beetje tussen de € 1.000,- en 1.500,- excl. btw.

Zijn dit normale bedragen of heeft iemand nog een vertrouwd adres in West / Midden Nederland?
1999 Volkwagen California, 2.5TDI AJT, 130 pk, 270 Nm, 380.000+ km
koensch
Berichten: 723
Lid geworden op: 27 sep 2011, 23:46
Locatie: Amersfoort

Re: Advies gevraagd: moet versnellingsbak vervangen?

Bericht door koensch »

ik heb destijds (ca 8 jaar geleden) een gereviseerde bak laten monteren door autotech in dronten, doen versnellingsbakken voor alle VAG merken.

met 100.000 km garantie en was betaalbaar.

ik zie nu dat dit bedrijf in 2016 failliet is gegaan......

plaats een aanvraag op de "onderdelenlijn"
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
Pieternel
Berichten: 74
Lid geworden op: 23 nov 2015, 10:24

Re: Advies gevraagd: moet versnellingsbak vervangen?

Bericht door Pieternel »

Wat kost betaalbaar
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2714
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Advies gevraagd: moet versnellingsbak vervangen?

Bericht door Erdem50 »

Robert 99T4CA schreef: 24 mei 2020, 15:58 Oké, ik heb navraag gedaan bij de (hier welbekende) garage.
Hij geeft aan dat de schakelbolletjes en busjes in orde zijn en dat de bakolie ook in orde is.
Hij merkt op dat de vijfde versnelling wel makkelijk te vervangen is maar dat het huilen ook in de vierde versnelling al hoorbaar is. (Wat inderdaad klopt).

Bij een monteur in de (schoon)familie heb navraag gedaan wat dan de problemen (kan) veroorzaken en mogelijk gaat de bak dan slecht in 1 en 2 omdat de synchro ringen versleten zijn, net als de 4e en 5e versnelling.

Dan zitten we nu dus wel echt naar een groot onderhoud / revisie van de bak te kijken. Ik heb enkele bedrijven gecontact en kostenopgaves variëren een beetje tussen de € 1.000,- en 1.500,- excl. btw.

Zijn dit normale bedragen of heeft iemand nog een vertrouwd adres in West / Midden Nederland?
1000-1500 ex btw voor een goede bakrevisie met garantie is normaal.
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
Robert 99T4CA
Berichten: 94
Lid geworden op: 06 mei 2019, 23:07
Locatie: Haarlem

Re: Advies gevraagd: moet versnellingsbak vervangen?

Bericht door Robert 99T4CA »

Hoi Erdem, alles goed? :yes

Goed dat wordt dan weer diep in de portemonnee graaien dus.
Ken jij een goed bedrijf hier in Noord-Holland?
1999 Volkwagen California, 2.5TDI AJT, 130 pk, 270 Nm, 380.000+ km
Plaats reactie