Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Aankoop T5 California 2006

vragen over de T5
Plaats reactie
nederjaard
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 apr 2018, 21:18
Locatie: Rotterdam

Aankoop T5 California 2006

Bericht door nederjaard »

Hallo Weetjewellers,

Ik heb een vraag voor dit forum: binnenkort ga ik kijken bij een T5 California (camper) uit 2006, met nog geen 200.000 km op de teller. Dit lijkt me een mooie combinatie, want relatief weinig in gereden. Nu kwam ik hier (en daar) nog wel eens een uitspraak tegen over T5 busjes van voor 2007, namelijk dat die aanzienlijk meer kinderziektes hebben/hadden. In hoeverre is dit een vaststaand feit en op welke dingen zou ik moeten (laten) letten ? Ik ben van plan om een aankoopkeuring te laten doen, dus ik hoop het ergste eruit te kunnen filteren, maar het helpt altijd om van tevoren te kunnen focussen op eventuele minpunten en de juiste vragen te stellen.

Alvast heel erg bedankt !
Gebruikersavatar
Hielke H
Berichten: 223
Lid geworden op: 30 mar 2019, 16:02
Locatie: Apeldoorn

Re: Aankoop T5 California 2006

Bericht door Hielke H »

Ik zou de zoekfunctie van dit prachtige forum eens gebruiken.
nederjaard
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 apr 2018, 21:18
Locatie: Rotterdam

Re: Aankoop T5 California 2006

Bericht door nederjaard »

Hallo Hielke,

Dank voor je suggestie. Deze heb ik in de tussentijd opgevolgd en ben aan de slag gegaan. Echter, een "lijst" met specifieke dingen waar ik op moet letten bij een T5 van 2006, specifieke mankementen en/of problemen met de motor o.i.d., heb ik nog niet kunnen vinden. Zodra ik meer dan 2 zoektermen invul krijg ik al snel 0 (nul) resultaten. Enniehoe, vandaar dat ik het dus zo probeer. Mijn (beperkte) ervaring met dit forum is dat de mensen hier erg behulpzaam zijn en men speelt elkaar veel goede raad toe.

Veel groeten !
Angelo-anneveld
Berichten: 846
Lid geworden op: 01 jan 2018, 23:22

Re: Aankoop T5 California 2006

Bericht door Angelo-anneveld »

nederjaard schreef: 13 aug 2020, 10:13 Hallo Hielke,

Dank voor je suggestie. Deze heb ik in de tussentijd opgevolgd en ben aan de slag gegaan. Echter, een "lijst" met specifieke dingen waar ik op moet letten bij een T5 van 2006, specifieke mankementen en/of problemen met de motor o.i.d., heb ik nog niet kunnen vinden. Zodra ik meer dan 2 zoektermen invul krijg ik al snel 0 (nul) resultaten. Enniehoe, vandaar dat ik het dus zo probeer. Mijn (beperkte) ervaring met dit forum is dat de mensen hier erg behulpzaam zijn en men speelt elkaar veel goede raad toe.

Veel groeten !
Als de keuring goed is, en de motor “lijkt” in goede staat zou ik gelijk bij aanschaf gewoon de “PDE BRUCKE“ laten monteren in de cilinderkop dan weet je meteen dat het goed zit en verlopig goed blijft..

Groetjes
nederjaard
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 apr 2018, 21:18
Locatie: Rotterdam

Re: Aankoop T5 California 2006

Bericht door nederjaard »

Hoi Angelo-anneveld, heel erg bedankt voor je reactie. Wat is en doet de PDE-BRUCKE precies in de cylinderkop ?

nogmaals bedankt, veel groeten
!


UPDATE: heb nog even gezocht, en gevonden...het is een "brug" om de verstuivers op twee dimensies vast te zetten, zodat deze niet meer kunnen bewegen en zo geen ruimte doen ontstaan.
Gebruikersavatar
Flaterik
Berichten: 94
Lid geworden op: 21 jan 2020, 15:51
Locatie: NL & Spanje

Re: Aankoop T5 California 2006

Bericht door Flaterik »

Vanaf 2007 is er dacht ik een andere waterpomp op gekomen. De eerste versies gingen snel kaduk.
Don't follow, take the lead
nederjaard
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 apr 2018, 21:18
Locatie: Rotterdam

Re: Aankoop T5 California 2006

Bericht door nederjaard »

Dank je, Flaterik ! Deze gaat erbij op de lijst :)
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Aankoop T5 California 2006

Bericht door odorf »

Het gaat er vooral om welk motorblok er in ligt.

Huiswerk: (zomaar een greep)

viewtopic.php?f=3&t=44633

viewtopic.php?f=3&t=63597&p=457620

viewtopic.php?f=3&t=46586

viewtopic.php?f=3&t=57529

viewtopic.php?f=3&t=64234&p=462545

Verder:
Aandrijf-asstomp kan uitgesleten zijn.

En California specifiek:
Hydraulisch hefdak? Hydrauliek kan lekken, dat zie je volgens mij in de goot naast het tentdoek.

Als ik mij niet vergis. :peace
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
nederjaard
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 apr 2018, 21:18
Locatie: Rotterdam

Re: Aankoop T5 California 2006

Bericht door nederjaard »

Heel erg bedankt, Odorf ! Dit helpt enorm !
Angelo-anneveld
Berichten: 846
Lid geworden op: 01 jan 2018, 23:22

Re: Aankoop T5 California 2006

Bericht door Angelo-anneveld »

nederjaard schreef: 13 aug 2020, 10:59 Hoi Angelo-anneveld, heel erg bedankt voor je reactie. Wat is en doet de PDE-BRUCKE precies in de cylinderkop ?

nogmaals bedankt, veel groeten
!


UPDATE: heb nog even gezocht, en gevonden...het is een "brug" om de verstuivers op twee dimensies vast te zetten, zodat deze niet meer kunnen bewegen en zo geen ruimte doen ontstaan.
Precies en je zo dus een perfecte 2.5TDI hebt haha succes!
borien
Berichten: 12
Lid geworden op: 04 jan 2008, 21:42

Re: Aankoop T5 California 2006

Bericht door borien »

Hallo Angelo
Ik heb zelf een California uit 2006. Waar je op moet letten is de standkachel voor het campinggedeelte.
De instelling hiervan heeft orgineel een verkeerde afstelling, de afstelling dient veranderd te zijn, bij de orginele afstelling slaat hij af bij een te hoog ingestelde spanning van de accu.
Ik zou daar naar vragen het is koud in de winter zonder verwarming, met de goede instelling heerlijk warm.
De aandrijfassen willen ook wel speling hebben. Eenvoudig te controleren.
Controleer de aanwijzing van de watertank, de oude sensors gaan snel stuk, van plastic, de nieuwe van rvs gaan bijna nooit meer stuk.
veel succes,
groetjes Rien
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1492
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Aankoop T5 California 2006

Bericht door bvddobb »

Een paar California-specifieke zaken, zo uit mijn hoofd:
  • de galvanische corrosie aan het hefdak en de spoiler: bloemkooltjes onder de lak op de spoiler en onder de dakrubbers;
  • als er stoelverwarming is en de gebruikers hebben vooral 'boven' geslapen, hebben ze veel op de zittingen gestaan om erin/eruit te komen, en is de stoelverwarming inmiddels geheid stuk;
  • die bouwperiode: mogelijk het 'diode-probleem';
  • de afvoer van de gootsteen kan nog van het oude type zijn.
Plaats reactie