Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Instrumentenpaneel 2.4D defect

vragen over de T4
Plaats reactie
Tom_Marloes
Berichten: 24
Lid geworden op: 14 jan 2017, 08:56

Instrumentenpaneel 2.4D defect

Bericht door Tom_Marloes »

Twee weken geleden vielen tijdens het rijden plots de snelheid, brandstof en temperatuur meters naar nul. Alles qua controle lampjes en kilometer display bleven gewoon werken. Na wat speuren op het forum kwam ik op de handleiding van de spanningsregelaar terecht en dacht daarmee aan de slag te kunnen. Na het uitbouwen van de unit en de boel uit elkaar te hebben geschroefd kwam ik er achter dan het niet om de versie ging die in de handleiding beschreven werd, dus de boel weer in elkaar geschroefd en teruggeplaatst, stekker er in en tot mijn verbazing werkte de meters weer...voor een uur of twee. Toen bleven ze staan op de laatste waarde die aangetikt was. Nog maar is zoeken dan. Op t4-wiki las ik dat mijn type de spanningsregelaar rechtsboven de klok had in de vorm van een dikke pot
https://www.t4-wiki.de/wiki/Datei:Kombi ... toren.jpeg
Keurige omschrijving wat de kwalen waren en hoe te vervangen maar aangezien we op vakantie waren heb ik het even uitgesteld. Op de meters na functioneerde de rest nog prima. Tot vanmiddag, een flinke rookpluim en een goede smeullucht uit het dashboard.

Oké oke, deze is klaar

Nu de vraag, heeft iemand een instrumentenpaneel liggen van het type 7d0 919 850 L of een die zou functioneren? En kan iemand mij helpen om de kilometerstand in te programmeren.

Het mooiste is natuurlijk allebei. Ik las dat Pascal veel ervaring heeft met instrumentenpanelen maar dat het het ook weer via iemand anders kennis vergaard is. Ik heb me redelijk in zitten lezen op de Duitse wiki maar heb niet zo’n zin in een heel project. Ik zou het graag zo vlot mogelijk weer werkend willen hebben.
VW T4 1998 2,4 diesel ofwel "Torretje"
RRider
Berichten: 194
Lid geworden op: 29 jan 2013, 20:12
Locatie: Vijfhuizen

Re: Instrumentenpaneel 2.4D defect

Bericht door RRider »

Heb even gekeken.

Hier kun je ze gereviseerd bestellen: http://www.tachowelt.de/articleShop.php?id=41

Je moet er eentje nemen die ook echt eindigt op de letter L. Je kunt ook aangeven dat je dezelfde km-stand wil behouden.
Tom_Marloes
Berichten: 24
Lid geworden op: 14 jan 2017, 08:56

Re: Instrumentenpaneel 2.4D defect

Bericht door Tom_Marloes »

Bedankt voor de reactie!

Nog een laatste vraag. Het kan niet zo zijn dat er iets mis is in de kabelboom waardoor een nieuwe ook kapot zou kunnen gaan? Alles kan natuurlijk, maar ik zag dat in de schema's dat het in principe alleen maar signaaldraden zijn en enkel een constante + voor de tachograaf en een geschakelde + voor de rest van de meters/lampen. Sluiting kan alleen in het instrumentenpaneel zitten mits er niks zichtbaar beschadigd is aan de kabelboom.

Klopt deze theorie?
VW T4 1998 2,4 diesel ofwel "Torretje"
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Instrumentenpaneel 2.4D defect

Bericht door Multivan Generation »

check je kabelboom die door het schutboard naar binnen komt op beschadigde isolatie..
Zou zo maar kunnen, dat door de leeftijd de isolatie mantel wat afgebrokkeld is, of heeft lopen schuren op het doorvoer gat.

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
peetjeadhdtje
Berichten: 1021
Lid geworden op: 10 jul 2020, 10:33
Locatie: Swalmen

Re: Instrumentenpaneel 2.4D defect

Bericht door peetjeadhdtje »

indien er een rookpluim uitkomt moet het het toch makkelijk te vinden zijn?

Ikzelf moet al 5 jaar telkens een klap op het dashbord geven wil ik die functies kunnen zien.
Na de tweede uitbouw opgegeven.
Tom_Marloes
Berichten: 24
Lid geworden op: 14 jan 2017, 08:56

Re: Instrumentenpaneel 2.4D defect

Bericht door Tom_Marloes »

We hebben een nieuwe (gereviseerd) besteld via tachowelt.de en dat is prima gegaan. De oude in een doos gedaan en retour gestuurd want het is een statiegeld product. de bekabeling gaat vanaf de unit rechtstreeks naar het zekeringpaneel. daar zit hij op een verdeelstuk zonder enige zekering oid. Er loopt alleen een constante plus voor de kilometerteller/dagteller/klok en een geschakelde + voor de rest van de lampjes naar de teller. Een hoop witte draden die naar de unit lopen zijn signaal draden waar wel en schema van te vinden is (graag aanvulling waar) maar best een spaghetti is aangezien er geen kleur codering is. Na inpluggen van de nieuwe unit werkte alles naar behoren. We hadden wel opgegeven dat alles uit de EPROM van de oude unit overgezet moest worden naar de nieuwe aangezien de kilometerstand overeen moest komen. Er was dus niks kort gesloten in de kabelboom of ander component die de oude unit heeft doen doorbranden. Het enige wat afzonderlijk afgezekerd is zijn de lampjes van de richtingaanwijzer/alarmlichten. Plug n play dus. Misschien is het handig als er een sticky note komt voor algemene teller-unit/instrumentenpaneel/dashboard problemen met de meest voorkomende problemen aangezien alleen al in de eerste 30 nieuwste vragen dit een veel voorkomend topic is.
VW T4 1998 2,4 diesel ofwel "Torretje"
Tom_Marloes
Berichten: 24
Lid geworden op: 14 jan 2017, 08:56

Re: Instrumentenpaneel 2.4D defect

Bericht door Tom_Marloes »

Toevoeging:

Er zijn echt belachelijk veel uitvoeringen van het instrumentenpaneel, kijk voor de lol even op https://www.t4-wiki.de/wiki/Kombiinstrument
VW T4 1998 2,4 diesel ofwel "Torretje"
Plaats reactie