Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Nieuwe “Blauwe diesel“

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Deet
Berichten: 91
Lid geworden op: 07 dec 2017, 22:51
Locatie: Den Haag

Nieuwe “Blauwe diesel“

Bericht door Deet »

Hallo allemaal,

Er bestaat een nieuw type diesel, beter voor het milieu, “blauwe diesel” genaamd. Zie voor meer info: https://fossylfrij.frl/thema/mobiliteit ... we-diesel/
Wat ik mij afvraag is of ik er goed aan doe om deze te tanken in mijn T5 uit 2008. Ik heb 2 partijen geraadpleegd: de ANWB en Wittebrug VW. Beide komen met verschillende antwoorden. De ANWB zegt dat het kan, Wittebrug zegt van niet.
Reactie ANWB: “uw auto mag op de vermengde EN 590 diesel rijden en vernemen we vanuit de praktijk geen negatieve berichten”.
ANWB: Als een auto alleen geschikt is voor de (meest gangbare) B7 diesel dan zal de brandstof aan de EN 590 norm moeten voldoen. Blauwe diesel 20-50 (een mengvorm met fossiele diesel) voldoet daar aan. Zie: https://futurefuels.nl/blauwe-diesel/
Blauwe diesel 100 (100% Blauwe Diesel) voldoet aan de EN 15940 norm en dan zouden diesels die op XTL brandstof (synthetische diesel) mogen rijden, dit mogen tanken. Belangrijk is dat dit in het instructieboekje uitdrukkelijk wordt. Op dit moment is PSA (waaronder Peugeot en Citroën vallen) de enige fabrikant die HVO 100 gehomologeerd heeft, we zijn benieuwd of er meer fabrikanten volgen.

Als het gaat om het broeikasgas CO2 is blauwe pure HVO diesel schoner, omdat er bij de groei van de plant er CO2 aan de atmosfeer is onttrokken. De uiteindelijke CO2 uitstoot is met blauwe diesel dus lager. Hoe de samenstelling van het uitlaatgas verder is, zal onderzocht moeten worden. Ik heb het dan vooral over roetdeeltjes en NOx. Daarover zijn ons nog geen cijfers bekend. Maar ik wil benadrukken B100 pure HVO is en voldoet aan de EN 15940 norm, maar niet aan de EN 590 norm. Uw VW is officieel niet vrijgegeven voor pure HVO. Uw auto moet voldoen aan de EN 590 norm. Dat is het geval bij blauwe diesel B20 t/m B50: fossiele diesel die is gemengd met 20 t/m 50% HVO, met weliswaar wat beperkter milieuvoordeel dan de pure HVO. Maar uw auto mag op de vermengde EN 590 diesel rijden en vernemen we vanuit de praktijk geen negatieve berichten."

Wittebrug: “ Goedemiddag. Ik ben er even voor u achteraan gegaan maar de Transporter is niet geschikt voor blauwe diesel. De brandstof is zo nieuw, dat de auto's hier nog niet op ingespeeld zijn, motorisch.“

Kortom: wie weet raad? Alvast dank voor jullie reacties!

Nieuwe reactie ANWB:
"U mag uitsluitend de brandstof tanken die aan de EN 590 norm voldoet. De 20-50% mengvorm met fossiele diesel voldoet ook aan die norm en zou u ook mogen tanken. Dat geldt niet voor de 100% blauwe diesel met de EN 15940 norm. Die mag uw auto niet hebben. Vermoedelijk doelt de importeur op deze blauwe diesel waarvan terecht gezegd wordt dat uw auto daar niet voor geschikt is."

Nieuwe reactie Wittebrug:
“ Goedemorgen. Ik ben er nog even achteraangegaan. Het klopt inderdaad wat de ANWB zegt maar vanuit Campercentrum PON, wordt het op dit moment nog niet aangeraden te gebruiken daar motoren van auto's meer toeren maken dan de landbouwvoertuigen en schepen die wel de blauwe diesel gebruiken.”
Laatst gewijzigd door Deet op 05 nov 2020, 01:02, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Renew
Berichten: 246
Lid geworden op: 16 nov 2017, 09:48

Re: Nieuwe “Blauwe diesel“

Bericht door Renew »

Op jouw vraag over blauwe diesel heb ik geen antwoord.
Wel was mijzelf opgevallen dat mijn auto op gewone diesel een stuk zuiniger is dan op de duurdere diesel met toevoegingen.
Mijn garage vermoede dat dat te maken kon hebben met het wat schraler zijn van de duurdere diesel.
Gezien het antwoord van jouw garage wacht ik nog even af om over te stappen naar blauwe diesel.
Gebruikersavatar
Deet
Berichten: 91
Lid geworden op: 07 dec 2017, 22:51
Locatie: Den Haag

Re: Nieuwe “Blauwe diesel“

Bericht door Deet »

Het is vreselijk ingewikkeld waar je nu goed aan doet. Want ik vind wel dat wij als "oude" dieselrijders moeten proberen onze bijdrage te leveren aan het milieuvraagstuk. Sommige zullen ongetwijfeld reageren met "dan moet je je auto de deur uit doen en lekker gaan fietsen". Behalve dat ik zeker graag fiets, gaat zo'n reactie voorbij aan dat ik ook graag reis in mijn bussie zolang dat verantwoord is.

Wat ik nu begrijp is dat 100% HVO met mijn bus niet kan. HVO is de scheikundige naam, een afkorting van Hydrotreated Vegetable Oil. Het betreft een met waterstof behandelde plantaardige (afval)olie. Uit het instructieboekje begrijp ik dat biodiesel wordt afgeraden als er sprake is van een roetfilter. Alleen als de diesel voldoet aan de EN 590 norm, kan het worden getankt. Als een dieselmotor is vrijgegeven voor deze norm, kan deze (deels fossiele) diesel gebruikt worden met behoud van garantie, maar niet voor de blauwe (fossielvrije HVO) diesel. Hiervan vond ik nog een mooie opsomming:

Blauwe Diesel 20 = 17,8% CO2 reductie (EN 590)
Blauwe Diesel 50 = 44,5% CO2 reductie (EN 590)
Blauwe diesel 100 = 89 % CO2 reductie

Wat ik dan weer verwarrend vind is dat in het instructieboekje staat dat het cetaangehalte van de diesel minimaal 51 moet bedragen. Voor de Blauwe HVO diesel geldt een hoog cetaangetal van meer dan 70. Het betreft een referentiewaarde, waarmee van een brandstof het vermogen tot zelfontbranding, onder druk en aanwezigheid van zuurstof, wordt aangeduid. (Het cetaangetal is voor dieselbrandstof, wat octaangetal is voor benzine; het zegt iets over de bruikbaarheid van de brandstof). Diesel heeft een cetaangetal van 51. Een hoger cetaangetal zorgt voor een snellere en efficiëntere verbranding; hierdoor wordt de energie-inhoud procentueel dus beter benut. Mij lijkt dus dat dat beter is voor mijn bussie. Enfin, gooi het maar in mijn pet! :bonk
Laatst gewijzigd door Deet op 05 nov 2020, 01:11, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33815
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Nieuwe “Blauwe diesel“

Bericht door Multivan Generation »

Je kunt ook eens navragen of je zuheizer of standkachel hierop mogen branden..

Jouw opmerking dat je als oude dieselrijder wilt bijdragen aan een beter milieu, die afweging heb ik ook gehad, en ben toen meteen van T4 naar T5-GP met roetfilter gegaan. Veel minder uitstoot. Jij kunt wellicht een stap naar een nieuwere T6 maken..

Ik heb vroeger in de zomer op PPO gereden en dat beviel prima. Maar met de huidige moderne techniek en hoge pompdrukken zou ik dat af raden.

Lees op het forum ook eens over waterstof toevoeging.

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3691
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Nieuwe “Blauwe diesel“

Bericht door krekwakwol »

Nu had ik een heel verhaal over mijn ervaring met aceton door de diesel, maar als ik het versturen wil, moet ik opnieuw inloggen en ben mijn tekst kwijt. Hoe kan dit?
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
peetjeadhdtje
Berichten: 1013
Lid geworden op: 10 jul 2020, 10:33
Locatie: Swalmen

Re: Nieuwe “Blauwe diesel“

Bericht door peetjeadhdtje »

opgelost door de aceton
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3691
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Nieuwe “Blauwe diesel“

Bericht door krekwakwol »

:lach :lach
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 660
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: Nieuwe “Blauwe diesel“

Bericht door jos_br »

Ik heb me hier ook behoorlijk in verdiept, en wel met de bedoeling erachter te komen hoeveel energie er in een liter zit. Antwoord was voor mij simpel aangezien wij best veel auto's tunen en het voor mij dus belangrijk is komt het erop neer dat het allemaal bijgevoegd aan gewone diesel is waardoor de uitstoot misschien beter is. Echter lever je altijd in qua performance, waardoor ik denk dat er ook meer brandstof verbruikt gaat worden omdat er minder rendement is. Dit geld ook voor GTL. Ook getest, maar je levert behoorlijk in qua vermogen. Maar er zitten ook voordelen aan, de uitstoot zal op sommige punten gunstiger zijn. En voor GTL geld dat er minder snel algengroei ontstaat, handig voor jachtjes e.d.

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Gebruikersavatar
Deet
Berichten: 91
Lid geworden op: 07 dec 2017, 22:51
Locatie: Den Haag

Re: Nieuwe “Blauwe diesel“

Bericht door Deet »

Kortom Jos, zou je Blauwe Diesel 20 die voldoet aan de EN590 norm en die bestaat uit 20% uit HVO en 80% uit hoogwaardige minerale diesel brandstof aanraden voor een T5 uit 2008 met roetfilter?

Blauwe Diesel 20 t/m 50 zou emissiearm zijn en
4-8% minder stikstofoxide (NOx)
15-25% minder koolmonoxide (CO)
15-25% minder koolwaterstoffen (HC)
18-30% minder roet en fijnstof (PM)

N.B. Het schijnt dat deze reductiewaarden in oudere motoren zelfs kunnen verdubbelen.
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 660
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: Nieuwe “Blauwe diesel“

Bericht door jos_br »

Qua uitstoot denk ik dat het heel goed gaat in de T5, het schaadt in ieder geval niet. Voor ons geld dat er minder energie inzit, voor de gemiddelde T5 rijder geld dat veel minder en komen de ander voordelen meteen gunstig naar voren.

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Gebruikersavatar
Deet
Berichten: 91
Lid geworden op: 07 dec 2017, 22:51
Locatie: Den Haag

Re: Nieuwe “Blauwe diesel“

Bericht door Deet »

Niet meer onderhoud aan de motor nodig?
Framejunky23
Berichten: 17
Lid geworden op: 31 mei 2020, 00:44

Re: Nieuwe “Blauwe diesel“

Bericht door Framejunky23 »

Van de week voor het eerst HVO 100 getankt in mijn t4 1.9td 2001.

De tank zat nog half vol met diesel dus ongeveer 50/50 geworden.

Eerste bevindingen:
Normaal heb ik bij een koude start ontzettend veel blauwe rook en stinkt het enorm, een pentrerende lucht als ik rij of stil sta. Dit keer met 50% HVO 100 in de tank was de stank minder en had ik wonderbaarlijk geen rook.

De motor lijkt rustiger te lopen, stationair beter, minder gesputter bij een koude start.

Ik lijk idd wat vermogen in te leveren (denk ik) maar tja, we mogen toch maar 100 km/u rijden dus ik heb er niets van gemerkt eigenlijk, ik merk niets bij het optrekken of iets. Daarnaast hou ik er zelf van om rechts te blijven rijden 90 km/uur bij de vrachtwagens.

Met andere woorden, behalve de prijs heeft hvo 100 tot nu toe me heel gelukkig gemaakt, ik schaam me niet meer om in een oude rokende diesel bus de straat uit te moeten rijden. De rook is weg, de stank is minder.

Bij een volgende tank beurt zal ik enkel hvo 100 tanken en laat mijn bevindingen weten.

Weet er iemand of er in de t4’s NBR - pakkingen zitten? Zie onderstaande;

“ over problemen met pak- kingen. Het gaat om het krimpen van pakkingen bij het overschakelen op GTL of HVO. Dit speelt echter alleen bij NBR (nitrielrubber) pakkingen. NBR zwelt op in aanwezigheid van een diesel met een hoog aromaat- en/of FAME-gehalte in de dieselbrandstof zoals aanwezig in conventionele EN 590-dieselolie. De pakking krijgt daar- door een nieuwe vorm en drukt com- ponenten iets uit elkaar. Wanneer de NBR pakking in contact komt met een laag aromatische diesel (HVO, GTL) begint de NBR pakking terug te krim- pen naar de oorspronkelijke vorm, maar wanneer de oorspronkelijke vorm niet volledig wordt hersteld, kan er lekkage ontstaan. Tegenwoordig worden NBR pakkingen weinig meer gebruikt. Deze zijn veelal vervangen door exemplaren van Viton (FKM) of gehydroneerd nitrielrubber (HNBR). Deze soorten worden nu op grote schaal gebruikt en geven geen proble- men.” - bron: https://edepot.wur.nl/453311
Framejunky23
Berichten: 17
Lid geworden op: 31 mei 2020, 00:44

Re: Nieuwe “Blauwe diesel“

Bericht door Framejunky23 »

Inmiddels rij ik een aantal maanden en 5.000 km op HVO100 en ik kan je zeggen dat ik niets anders meer zal tanken.
De motor loopt rustiger, geen gebreken of gesputter meer bij vrieskoude start, geen rook, geen geur, en het meest belangrijke een schoon geweten. Als er een petitie zou zijn om diesel te verbieden met als alternatief HVO100 gesubsidieerd aan te bieden, ondertekende ik die gelijk. Zijn we meteen klaar met milieuzones en andere onzin.

Daarentegen beken ik wel dat ik na drie volle tankbeurten 20 liter premium diesel tank en de tank weer leegrij om alle pakkingen te laten uitdijen.

HVO100 top! :T44EVER

Ik rij in een vw t4 1.9TD (2001)
Plaats reactie