Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Standkachel start niet

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
heidienjoost
Berichten: 15
Lid geworden op: 12 nov 2015, 08:43

Standkachel start niet

Bericht door heidienjoost »

De standkachel in onze :T44EVER T4 California 1990 heeft altijd zonder problemen gewerkt. Door een massa probleem (2v verschil tussen blok en chasie) wed tijdens het reiden de laatste tijd de huishoud accu ontladen ipv geladen tijdens het reiden. Dan kwam de kachel dus snel onder de 11v (of zo) waar hij in de beveiliging gaat.

Nu ik de HH en start accu heb vervangen en een extra massa draad heb aangelegd werkt dat allemaal weer prima. Alleen nu ineens werkt mijn kachel niet. Ik weet niet of het met mijn reparatie te maken heeft of toeval is maar het is exact tegelijk fout gegaan. Ik heb de 25v zekering al gecontroleerd en dat is niet het probleem maar ik dacht dat er een 2e zekering in het spel is maar geen idee waar.

Het probleem is het volgende:
Als ik de kachel aan zet (met de schakelaar op het knopje op de thermostaat klok), hoor ik na 1 seconde een klik en een seconde later weer een, alsof het relais aan springt en meteen weer af. Geen idee of dat een 2e relais is trouwens, dat kan ook.
Als ik de schakelaar de andere kant op zet (alleen ventilator) begint die ook niet te draaien dus dacht ik: Kan het zijn dat de fan niet draait (zekering of ander probleem) en daardoor de standkachel meteen in de beveiliging gaat?

In alle gevallen komt er geen melding op de display waar ik wat van af kan leiden. Het groene lampje gaat gewoon aan.

Iemand enig idee waar ik verder kan zoeken? I wil voorkomen de halve bus uit elkaar te halen zonder goed te weten waar ik zit. Kan ik mischien een paar schakelingen doormeten?
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Standkachel start niet

Bericht door Egbert&Manon »

Heb je een diesel?
Dan heb je een Eberspacher D2L

De ventilator zou gelijk moeten beginnen met draaien.
Waarschijnlijk zit deze vast of de koolborstels zijn versleten.

Als je de zekering van de "steuergerät" al gecontroleerd hebt.

Kans is groot dat de kachel er onder vandaan moet.

in de zoekmachine kun je nog info vinden bijvoorbeeld:

viewtopic.php?t=62981
http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 4&start=15
http://www.westfaliat3.info/eberB2L-D2L.pdf

(Ik heb er veel aan gesleuteld in het verleden, maar heb geen onderdelen meer )

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3252
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Standkachel start niet

Bericht door J vd Pal »

Stuur Oskar725 hier op het forum een berichtje. Hij kan die dingen volgens mij dromen.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
heidienjoost
Berichten: 15
Lid geworden op: 12 nov 2015, 08:43

Re: Standkachel start niet

Bericht door heidienjoost »

Alvast bedankt voor de berichten.

Egbert, die zekering voor het "steuergerät", enig idee waar ik die vind (dat was denk ik die 2e zekering die ik niet kon vinden). Ik heb de 25A zekering langs de keuken al gecontroleerd. Anders mail ik Oscar.
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Standkachel start niet

Bericht door Egbert&Manon »

Betreffende onderdeel zit verstopt rechts van je keukenblok.
Gordelgeleider van de bestuurder moet losgeschroefd worden om betreffende afdekplaat te verwijderen.

Heb je toevallig lekkage (gehad) langs het keukenraam?
Het water loopt dan precies over het steuergerat......

https://www.google.com/search?q=ebersp% ... 36&bih=722

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Standkachel start niet

Bericht door Egbert&Manon »

2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: Standkachel start niet

Bericht door Oskar 725 »

Joost je hebt :mail :toppie
Groet, Oskar.
heidienjoost
Berichten: 15
Lid geworden op: 12 nov 2015, 08:43

Re: Standkachel start niet

Bericht door heidienjoost »

Het heeft ff geduurd :werkaanT4 maar het lijkt weer een heel eind op de goede weg . @Egbert had gelijk, de electromotor was doorgebrand.

Alleen hoor ik nu dat hij constant tikt Is dat normaal? Volgens mij blijft vonken. Ik heb 12 min getest en ik blijf het horen. Ik dacht dat hij zou tikken tot een of andere thermokoppel heet wordt of voor een bepaalde tijd en dat hij dan stop. Iemand een idee of er wat mis is en zo ja wat ik er aan kan doen?

Wat me op valt is dat hij al wat rookt voordat bij begint met tikken en bij het tikken lijk hij aan te springen. Dan hoor je een geluid dat lijkt op trek in een schoorsteen. Geen idee waar die vroegtijdige rook vandaan kwam. het was met ene koude kachel.

Ook vraag ik me af of het feit dat het electro motortje is doorgebrand (zie foto beneden) normaal is of misschien komt doordat ik met zonder erg 600km met de kachel aan heb gereden en hij mischien de laadspanning van de dynamo niet aan kon? De koolborstel is helemaal verbogen en het plastic waarmee hij vast zit lijkt gesmolten alsof het motortje zelf te heet is geweest?

Of zou het toch ouderdom zijn (32 jaar is een mooie leeftijd :proost )
motortje standkachel.jpg
heidienjoost
Berichten: 15
Lid geworden op: 12 nov 2015, 08:43

Re: Standkachel start niet

Bericht door heidienjoost »

Ach, dat zal het zijn! :gekte

Ik ga ff precies maar dat moet wel bijna. Verklaart ook dat hij eerder al rookt. bedankt!
heidienjoost
Berichten: 15
Lid geworden op: 12 nov 2015, 08:43

Re: Standkachel start niet

Bericht door heidienjoost »

Ik zag in die reference ook dat er normaal gesproken een demper achter het uitlaatje zit. Op de plek waar die normaal zit eindig die bij onze bus. Is die belangrijk?

Volgens mij is hij er alleen om het geluid te dempen en daar hebben we ons nooit aan gestoord. Ik zit er wel aan te denken om de flexible metalen uitlaat pijp te vervangen door een langere zodat de uitlaatgassen naast de buis uit komen.
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Standkachel start niet

Bericht door Egbert&Manon »

Het is niet vreemd dat na 30 jaar een electromotor versleten is....
Demper zorgt dempen van de plofgeluiden tijdens opstarten.
Zorg wel voor dat je uitlaatgassen niet in het interieur komen!

Het pompje blijft tikken tot de kachel op temperatuur komt.

De rook kan zijn:

waterdamp: condenswater in de kachel of leiding, waarbij er geen diesel aangezogen wordt.
Slang vanuit de tank naar de pomp is geknikt of gescheurd.
De tank is minder dan kwartvol.

Dieseldamp: Voorgloeien werkt niet. bougie defect of draadbreuk.

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Plaats reactie