Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
"Soap" defect kachel/vooruitontwaseming gaat verder
- Robert 99T4CA
- Berichten: 94
- Lid geworden op: 06 mei 2019, 23:07
- Locatie: Haarlem
"Soap" defect kachel/vooruitontwaseming gaat verder
Beste allen,
De "soap" rond mijn oproep in de te koop/gezocht sectie van dit forum gaat verder. Dank voor alle suggesties daar! Ik heb een nieuwe topic aangemaakt omdat het daar gezochte onderdeel niet nodig blijkt. Echter heb ik nu advies nodig m.b.t. het vervolg-verhaal.
Even kort samen de historie:
- De kachel/ventilatie kan alleen nog uit het dashboard en bij de voeten blazen, niet meer op de voorruit.
- Hiervoor ben ik naar de garage geweest, hij heeft dit bekeken en zei dat de bedieningsmechaniek van de kachel in het dashboard kapot was.
- Ik ben hiernaar opzoek geweest naar dit onderdeel, o.a. op WJW. Door de nuttige suggesties op WJW ben ik met de garage verder gaan kijken wat er stuk was.
- De garage heeft het probleem wat verder onderzocht. Nu blijkt dat de dashboardunit niet stuk is, ook de bedieningsarmen van de unit werken, en de kabel blijkt ook gewoon met de arm mee te bewegen.
Het probleem dat de ventilatie niet op de voorruit kan blazen ligt dus 'dieper'. Mogelijk bij de kleppen of iets dergelijks, geen flauw idee wat hier zit.
We hebben de camper weer opgehaald en vervolg afspraak gemaakt. De garage moet, om verder te komen, het dashboard open maken. Dit alleen al kost waarschijnlijk zo'n 500-700 euro. Veel geld maar ik zou graag weer willen dat het werkt, ik probeer de bus zo goed mogelijk te houden.
Mijn eerste vraag is kan iemand mij vertellen wat er allemaal hier diep in het dashboard zit... Wat zou kunnen zorgen dat de ventilatie wel blaast, snelheid gewoon regelbaar is, ook warme lucht, alleen niet op de voorruit kan blazen.
En mijn tweede vraag is, als de operatie is opgestart van dit dashboard open maken, zijn de bewuste onderdelen nog te vinden?
Alle uitleg over wat hier zo ver onder het oppervlak zit is welkom, en eventuele onderdeel-nummers van wat er stuk kan zijn ook. Mogelijk dat de garage de boel open moet maken en de camper daar dus staat in zolang we geen vervanging hebben. We gebruiken de wagen in het dagelijks leven dus ik hoop het beperkt te kunnen houden.
De "soap" rond mijn oproep in de te koop/gezocht sectie van dit forum gaat verder. Dank voor alle suggesties daar! Ik heb een nieuwe topic aangemaakt omdat het daar gezochte onderdeel niet nodig blijkt. Echter heb ik nu advies nodig m.b.t. het vervolg-verhaal.
Even kort samen de historie:
- De kachel/ventilatie kan alleen nog uit het dashboard en bij de voeten blazen, niet meer op de voorruit.
- Hiervoor ben ik naar de garage geweest, hij heeft dit bekeken en zei dat de bedieningsmechaniek van de kachel in het dashboard kapot was.
- Ik ben hiernaar opzoek geweest naar dit onderdeel, o.a. op WJW. Door de nuttige suggesties op WJW ben ik met de garage verder gaan kijken wat er stuk was.
- De garage heeft het probleem wat verder onderzocht. Nu blijkt dat de dashboardunit niet stuk is, ook de bedieningsarmen van de unit werken, en de kabel blijkt ook gewoon met de arm mee te bewegen.
Het probleem dat de ventilatie niet op de voorruit kan blazen ligt dus 'dieper'. Mogelijk bij de kleppen of iets dergelijks, geen flauw idee wat hier zit.
We hebben de camper weer opgehaald en vervolg afspraak gemaakt. De garage moet, om verder te komen, het dashboard open maken. Dit alleen al kost waarschijnlijk zo'n 500-700 euro. Veel geld maar ik zou graag weer willen dat het werkt, ik probeer de bus zo goed mogelijk te houden.
Mijn eerste vraag is kan iemand mij vertellen wat er allemaal hier diep in het dashboard zit... Wat zou kunnen zorgen dat de ventilatie wel blaast, snelheid gewoon regelbaar is, ook warme lucht, alleen niet op de voorruit kan blazen.
En mijn tweede vraag is, als de operatie is opgestart van dit dashboard open maken, zijn de bewuste onderdelen nog te vinden?
Alle uitleg over wat hier zo ver onder het oppervlak zit is welkom, en eventuele onderdeel-nummers van wat er stuk kan zijn ook. Mogelijk dat de garage de boel open moet maken en de camper daar dus staat in zolang we geen vervanging hebben. We gebruiken de wagen in het dagelijks leven dus ik hoop het beperkt te kunnen houden.
Laatst gewijzigd door Robert 99T4CA op 17 feb 2021, 20:11, 1 keer totaal gewijzigd.
1999 Volkwagen California, 2.5TDI AJT, 130 pk, 270 Nm, 380.000+ km
- raf_construct
- Berichten: 837
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:37
Re: "Soap" defect kachel/ventilatie (cabine) gaat verder
Is dit een bus met of zonder airco ? Maak eens een foto van je bedieningspaneel.
Re: "Soap" defect kachel/vooruitontwaseming gaat verder
Achter het dashboard zit een plastic box, de luchtverdeler. Daar zitten kleppen in die de luchtstroom verdelen, en deze worden bediend vanuit het paneel.
Om erbij te komen moet inderdaad het hele dashboard eruit. Niet moeilijk, wel veel werk.
Op deze pagina's staat veel nuttige informatie:
https://www.t4-wiki.de/wiki/Luftverteilerkasten
https://www.t4-wiki.de/wiki/Armaturenbrett
Bij mijn bus ('96 met airco, geen clima) wil hij ook niet meer op de 'raam-stand'. Bij mij lijkt ook de kabel nog intact, evenals het paneel.
Gelukkig is bij mij zoveel van het schuim van de kleppen af, dat er alsnog lucht uit komt.
Vanwege dit schuim was ik al van plan om het geheel uit te bouwen, maar daar tot nu nog geen tijd voor gehad (en toen ik tijd had was het -10 buiten ).
Volgende week ga ik een poging doen.
Om erbij te komen moet inderdaad het hele dashboard eruit. Niet moeilijk, wel veel werk.
Op deze pagina's staat veel nuttige informatie:
https://www.t4-wiki.de/wiki/Luftverteilerkasten
https://www.t4-wiki.de/wiki/Armaturenbrett
Bij mijn bus ('96 met airco, geen clima) wil hij ook niet meer op de 'raam-stand'. Bij mij lijkt ook de kabel nog intact, evenals het paneel.
Gelukkig is bij mij zoveel van het schuim van de kleppen af, dat er alsnog lucht uit komt.
Vanwege dit schuim was ik al van plan om het geheel uit te bouwen, maar daar tot nu nog geen tijd voor gehad (en toen ik tijd had was het -10 buiten ).
Volgende week ga ik een poging doen.
- Robert 99T4CA
- Berichten: 94
- Lid geworden op: 06 mei 2019, 23:07
- Locatie: Haarlem
Re: "Soap" defect kachel/vooruitontwaseming gaat verder
Hoi, we hebben geen airco, Bedieningspaneel ziet er 1 op 1 uit zoals hieronder. (Ik heb zelf alleen een filmpje waar hij voorbij flitst en een foto in het donker.)
.
Ik heb zelf ook nog even hier gekeken: https://t4-wiki.de/wiki/Luftverteilerkasten, bij de "T4 ohne Klimaanlage" .
Omdat de lucht wel bij de voeten en dashboard komt, moet het haast wel dat de "Defrostklappe" stuk is.
Is iemand bekend met dit onderdeel? Hoe dit eruit ziet, waar dit zit, of het tweede hands te vinden is en misschien een onderdeelnummer?
.
Ik heb zelf ook nog even hier gekeken: https://t4-wiki.de/wiki/Luftverteilerkasten, bij de "T4 ohne Klimaanlage" .
Omdat de lucht wel bij de voeten en dashboard komt, moet het haast wel dat de "Defrostklappe" stuk is.
Is iemand bekend met dit onderdeel? Hoe dit eruit ziet, waar dit zit, of het tweede hands te vinden is en misschien een onderdeelnummer?
1999 Volkwagen California, 2.5TDI AJT, 130 pk, 270 Nm, 380.000+ km
- raf_construct
- Berichten: 837
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:37
Re: "Soap" defect kachel/vooruitontwaseming gaat verder
Voor zover ik weet is er van de hele unit bijna niets los te verkrijgen. Maar op zich hoeft dit ook niet, dit zijn allemaal gewoon mechanische kleppen, als er wat mis is kan dit hersteld worden. Je moet hem echt uit elkaar halen voor je weet wat er mis is. Je kan eventueel op de sloop een complete verwarmings unit zoeken, maar die moet je evengoed helemaal nakijken voor je hem inbouwt.Robert 99T4CA schreef: ↑17 feb 2021, 20:26
Is iemand bekend met dit onderdeel? Hoe dit eruit ziet, waar dit zit, of het tweede hands te vinden is en misschien een onderdeelnummer?
Of je brengt hem naar een wjw'er die het voor je kan doen.
- Robert 99T4CA
- Berichten: 94
- Lid geworden op: 06 mei 2019, 23:07
- Locatie: Haarlem
Re: "Soap" defect kachel/vooruitontwaseming gaat verder
Hoi Raf, dankjewel. Wat kan er mis zijn met deze kleppen, voor mijn beeldvorming?raf_construct schreef: ↑17 feb 2021, 22:27 Voor zover ik weet is er van de hele unit bijna niets los te verkrijgen. Maar op zich hoeft dit ook niet, dit zijn allemaal gewoon mechanische kleppen, als er wat mis is kan dit hersteld worden. Je moet hem echt uit elkaar halen voor je weet wat er mis is. Je kan eventueel op de sloop een complete verwarmings unit zoeken, maar die moet je evengoed helemaal nakijken voor je hem inbouwt.
Of je brengt hem naar een wjw'er die het voor je kan doen.
1999 Volkwagen California, 2.5TDI AJT, 130 pk, 270 Nm, 380.000+ km
- raf_construct
- Berichten: 837
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:37
Re: "Soap" defect kachel/vooruitontwaseming gaat verder
Foam eraf, kabeltje eraf gebroken of eruit, of een stukje plastic afgebroken, ik zeg zo maar wat. Het zijn basic scharnierende stukken plastic in een behuizing, als je wat kan knutselen is het zo hersteld. Het is helaas alleen een hoop werk voor je erbij kan.Robert 99T4CA schreef: ↑18 feb 2021, 19:29Hoi Raf, dankjewel. Wat kan er mis zijn met deze kleppen, voor mijn beeldvorming?raf_construct schreef: ↑17 feb 2021, 22:27 Voor zover ik weet is er van de hele unit bijna niets los te verkrijgen. Maar op zich hoeft dit ook niet, dit zijn allemaal gewoon mechanische kleppen, als er wat mis is kan dit hersteld worden. Je moet hem echt uit elkaar halen voor je weet wat er mis is. Je kan eventueel op de sloop een complete verwarmings unit zoeken, maar die moet je evengoed helemaal nakijken voor je hem inbouwt.
Of je brengt hem naar een wjw'er die het voor je kan doen.
Ik moet er trouwens ook mee beginnen, mijn T4 staat al van voor de winter stil met een lekke kachelradiator.
Re: "Soap" defect kachel/vooruitontwaseming gaat verder
Ik ben er gisteren mee aan de slag gegaan.
Zag er vooraf best tegenop: niet dat het moeilijk is, maar vooral veel werk
Achteraf viel het ontzettend mee, 8 uur begonnen, 16 uur klaar.
Stuur en hendels eraf, alle knoppen en schakelaars eruit, radio, dan dashboard in het geheel eraf.
In de motorruimte de intercooler (voor de ruimte), en vervolgens ook de koelslangen naar de kachelradiateur, welke ik ook maar gelijk vervangen heb nu de boel open lag
Dan een paar clipjes en je hebt de luftverteilerkast in je handen... en niet voor niks, al het schuim was er bij mijn kleppen af
Waarom wilde hij nou niet meer op het raam: omdat het bedieningspaneel stuk was. Hiervan waren uiteraard de houders afgebroken die de buitenmantel tegenhouden. Een andere kabel was al eens gerepareerd met tie-wraps.. nu deze dus ook. Gaatje boren in het plastic, twee tie-wraps er doorheen, en dan de buitenmantel klemmen. Twee zijn nodig om voldoende weerstand te hebben...
Zie wel hoelang het houdt, een 'nieuwe' kan altijd nog
Op de terugweg ook de EGR vervangen voor een vervangende pijn (dankje wel Erdem )
Ook nog een poging gedaan het inlaatspruitstuk te vervangen voor een gereinigde... dit was helaas niet gelukt. Kreeg de beruchte boutjes bij de turbo niet los (ondanks bitjes met kniestukjes en velengde imbussleutels... en dan zou het er ook weer op moeten...)
Dus dat laat ik aan de garage, samen met de vacuumpomp want die tikt en is ook beroerd bereikbaar.
Dan moet het busje er weer even tegen kunnen
Zag er vooraf best tegenop: niet dat het moeilijk is, maar vooral veel werk
Achteraf viel het ontzettend mee, 8 uur begonnen, 16 uur klaar.
Stuur en hendels eraf, alle knoppen en schakelaars eruit, radio, dan dashboard in het geheel eraf.
In de motorruimte de intercooler (voor de ruimte), en vervolgens ook de koelslangen naar de kachelradiateur, welke ik ook maar gelijk vervangen heb nu de boel open lag
Dan een paar clipjes en je hebt de luftverteilerkast in je handen... en niet voor niks, al het schuim was er bij mijn kleppen af
Waarom wilde hij nou niet meer op het raam: omdat het bedieningspaneel stuk was. Hiervan waren uiteraard de houders afgebroken die de buitenmantel tegenhouden. Een andere kabel was al eens gerepareerd met tie-wraps.. nu deze dus ook. Gaatje boren in het plastic, twee tie-wraps er doorheen, en dan de buitenmantel klemmen. Twee zijn nodig om voldoende weerstand te hebben...
Zie wel hoelang het houdt, een 'nieuwe' kan altijd nog
Op de terugweg ook de EGR vervangen voor een vervangende pijn (dankje wel Erdem )
Ook nog een poging gedaan het inlaatspruitstuk te vervangen voor een gereinigde... dit was helaas niet gelukt. Kreeg de beruchte boutjes bij de turbo niet los (ondanks bitjes met kniestukjes en velengde imbussleutels... en dan zou het er ook weer op moeten...)
Dus dat laat ik aan de garage, samen met de vacuumpomp want die tikt en is ook beroerd bereikbaar.
Dan moet het busje er weer even tegen kunnen
- eindgebruiker
- Berichten: 319
- Lid geworden op: 05 jun 2012, 17:43
- Locatie: Amsterdam
Re: "Soap" defect kachel/vooruitontwaseming gaat verder
Laat ik ook hier maar aanhaken. Dit is mijn bedieningspaneel, type 7D1 820 045 A (i.t.t. die van Robert 99T4CA met mechanische airco):
De knoppen zijn via een metalen armpje verbonden met kabels: de binnenkabel zit aan het armpje, de buitenkabel zit geklemd op een plastic houder. Die plastic houders breken op een gegeven moment af, waardoor de knoppen niet meer functioneren:
De knoppen zijn via een metalen armpje verbonden met kabels: de binnenkabel zit aan het armpje, de buitenkabel zit geklemd op een plastic houder. Die plastic houders breken op een gegeven moment af, waardoor de knoppen niet meer functioneren:
Laatst gewijzigd door eindgebruiker op 28 feb 2021, 16:10, 1 keer totaal gewijzigd.
- eindgebruiker
- Berichten: 319
- Lid geworden op: 05 jun 2012, 17:43
- Locatie: Amsterdam
Re: "Soap" defect kachel/vooruitontwaseming gaat verder
Het plastic repareren is onbegonnen werk (ik heb epoxy geprobeerd, tevergeefs). Dus op zoek naar een gebruikte vervanging. Er zijn een heleboel verschillende types panelen, met één rij, twee rijen, met of zonder airco, dus het lijkt op het eerste gezicht een zoektocht te worden naar een passende versie: https://volkswagen.7zap.com/nl/rdw/tran ... 19-819040/
Laatst gewijzigd door eindgebruiker op 28 feb 2021, 16:11, 1 keer totaal gewijzigd.
- eindgebruiker
- Berichten: 319
- Lid geworden op: 05 jun 2012, 17:43
- Locatie: Amsterdam
Re: "Soap" defect kachel/vooruitontwaseming gaat verder
Ismet vertelde echter dat de verschillende panelen zijn opgebouwd uit standaard onderdelen, die je eenvoudig uit elkaar kunt klikken/schroeven:
Zo kun je dus uit oude en nieuwe onderdelen je eigen bedieningspaneel weer opbouwen. Bij mij werkt alles nu weer.
Overigens: het bedieningspaneel zit vast met 4 schroeven. Als je die losdraait kun je het paneel naar binnen duwen. Dan heb je voldoende ruimte om de stekkers aan de achterkant los te klikken (even een foto maken om vast te leggen welke stekker waar hoort), waarna je met wat gepriegel het paneel onderlangs uit het dashboard kunt halen. Tot slot kun je de kabels losmaken. Het dashboard zelf kan al die tijd dus blijven zitten.
Zo kun je dus uit oude en nieuwe onderdelen je eigen bedieningspaneel weer opbouwen. Bij mij werkt alles nu weer.
Overigens: het bedieningspaneel zit vast met 4 schroeven. Als je die losdraait kun je het paneel naar binnen duwen. Dan heb je voldoende ruimte om de stekkers aan de achterkant los te klikken (even een foto maken om vast te leggen welke stekker waar hoort), waarna je met wat gepriegel het paneel onderlangs uit het dashboard kunt halen. Tot slot kun je de kabels losmaken. Het dashboard zelf kan al die tijd dus blijven zitten.
Re: "Soap" defect kachel/vooruitontwaseming gaat verder
Dank u voor de tekst en uitleg plus foto`s.
Mvg Peerke T4 2.5 1996 340,000
Re: "Soap" defect kachel/vooruitontwaseming gaat verder
Hard gewerkt hier!
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Re: "Soap" defect kachel/vooruitontwaseming gaat verder
Beste klus geweest als je daar de hele dag mee bezig bent geweest. Fijn dat het opgelost is.
Groeten
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver