Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Rolstoelbus ombouwen camper

vragen over de T4
Die Bruine
Berichten: 207
Lid geworden op: 04 mar 2007, 02:29

Rolstoelbus ombouwen camper

Bericht door Die Bruine »

Zoals velen heb ik ook besloten om mijn bus om te bouwen naar een camper. Ik ben echter nog sterk aan het twijfelen over hoe ik dit ga aanpakken. Mijn eerste plan was om komend weekend de bus te gaan stallen en vervolgens maar eens goed te gaan sparen voor een compleet California interieur met een hefdak. Dat is natuurlijk het "simpelst". Zo heb ik alles voorhanden en hoef ik het "alleen nog maar in te bouwen". Nadeel van dit plan is dat ik overgeleverd ben aan de compleetheid van zo een set. En dat ik natuurlijk wel flink wat mag gaan sparen. De afgelopen jaren heb ik elk topic wel in de gaten gehouden dus ik heb een aardig idee van wat er moet gebeuren en hoeveel werk dit gaat kosten. Ik verkijk mij er zeker niet op. Vanochtend bedacht ik me echter dat ik het ook allemaal zelf kan bouwen. Mijn bus is namelijk aangepast voor rolstoelvervoer. De aangepaste vloer verwijderen, daar wil ik echt niet aan denken. De rails wegslijpen en de op maat gemaakte bank verwijderen. Ook allemaal geen zin in. En daarvoor roep ik de hulp in van jullie inbouwveteranen :knipoog . Ik heb meteen achter de bestuurdersstoel een aangepaste 2-zits bank. Als ik nu zelf een keuken inbouw met stromend water, kooktoestel, koelkast en een Westfalia hefdak plaats. Zijn er dan nog andere regels die ik over het hoofd zie? Ik voldoe dan aan de stahoogte, maar die bank zit dan flink in de weg. Ik vraag me af of dat wat uitmaakt. Als er verder geen regels zijn over de indeling dan kan ik beter zelf aan de slag, én hoef ik niet jaren te wachten voor ik gebruik kan maken van de camper. Gaarne advies. Ondanks de -tig topics heb ik toch het akelig gevoel dat ik iets over het hoofd zie.
T4 AHY zonder EPS, CC en stoelverwarming. Aangepast voor rolstoelvervoer.
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: Rolstoelbus ombouwen camper

Bericht door matje86 »

hier staat wat mag
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... inrichting" onclick="window.open(this.href);return false;
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Die Bruine
Berichten: 207
Lid geworden op: 04 mar 2007, 02:29

Re: Rolstoelbus ombouwen camper

Bericht door Die Bruine »

Thnx Matje,

Maar dat is juist wat mij zo onduidelijk is. Wellicht eens langs de RDW om het zelf te gaan vragen. Mijn bank staat vast en precies onder het hefdak zeg maar. Daar past volgens mij geen blok van 170cm bij 100cm bij 90cm. Ik ga het vanvond eens goed opmeten. Met een hefdak haal ik de hoogte wel en heb ik meteen een slaapplaats voor twee personen. Maar ik denk dat ik het net niet ga redden met 1m lengte en 0,9m breedte. Dan zou ik de bank naar achteren moeten verplaatsen. Dat zou wellicht nog wel kunnen zonder al teveel moeite.
T4 AHY zonder EPS, CC en stoelverwarming. Aangepast voor rolstoelvervoer.
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: Rolstoelbus ombouwen camper

Bericht door matje86 »

kijk eens bij project the sandman daar past het blok ook nie in he :ie

viewtopic.php?f=12&t=34278" onclick="window.open(this.href);return false;
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Rolstoelbus ombouwen camper

Bericht door Multivan Generation »

het gaat om de theoretische mogelijkheid dat het fiscale blok er in zou kunnen passen.

Veel succes met je ombouw plannen..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2028
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Rolstoelbus ombouwen camper

Bericht door Mickel Moen »

Hoi.

Prachtig plan. Ik ben wel benieuwd hoe die bank van jouw op die rails staat. Kan die bank ook naar achteren geschoven worden?

Heb je ook foto's van de bank en de rails?

Dan zou je kunnen denken aan een vergelijkbare oplossing van hoe het ik het gedaan heb.

http://mickelmoen.blogspot.com/2011/10/bank.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
limburger
Berichten: 767
Lid geworden op: 30 sep 2009, 19:06
Locatie: zuid limburg

Re: Rolstoelbus ombouwen camper

Bericht door limburger »

hallo,

het gaat inderdaad "om de theoretische mogelijkheid dat het fiscale blok er in zou kunnen passen" dus je bank kun je mooi laten staan. navraag bij de rdw brengt niet veel i.v.m. stahoogte, dit is geen rdw eis.
als je geen zitplaatsen op het kenteken hebt geregistreerd ga dan zo ligt mogelijk naar de rdw zonder die zware bank maar met een houten zitje, paar plankjes wat je bed en tafel voorstellen en een kookpitje tegen de zijwand geplakt (hoeft ook geen keuken te zijn voor rdw) en na rdw keuring alles netjes maken met hefdak en keuken voor douane en belastingdienst. iedere kilo wat je zinloos te zwaar bent bij rdw keuring betaal je maandelijks teveel aan wegenbelasting!

ik heb zelf een sca hefdak met 2 slaapplaatsen en de keuken zit achterin tegen de zijwand terwijl de "stahoogte"van het dak achter de voorstoelen is.

ik raad je aan heel veel te lezen zowel op het forum voor tips, als op de rdw en belastingdienst site voor de actuele regelgeving.

succes ermee! en euhhh foto's maken!

:driveT4 :T44EVER
Gebruikersavatar
limburger
Berichten: 767
Lid geworden op: 30 sep 2009, 19:06
Locatie: zuid limburg

Re: Rolstoelbus ombouwen camper

Bericht door limburger »

jan2009 schreef:Zou zelf die tweede bank erin laten staan als deze helemaal volgens de regels gemonteerd is en je gaat naar de rdw keuring.
De kans is namelijk heel groot dat het aantal zitplaatsen nu wel vermeldt gaat worden op je nieuwe camperkenteken .
En zoveel mogelijk officiele zitplaatsen op je nieuwe kenteken geeft toch wel een meerwaarde aan je bus .
voor zover ze het mij hebben uitgelegd bij de rdw blijft het kenteken zoals het is, dus als die nu zonder zitplaatsen is dan blijft die zonder. dat zou met het bouwjaar enzo te doen hebben. maar als ze er wel op staan dan zeker zorgen voor zoveel mogelijk! dat ben ik helemaal met je eens, dat is een meerwaarde. maargoed, mijn bus is gewogen en ik lees ook verhalen dat het gewicht gewoon word overgenomen van het bestaande kenteken...

daarom ook zoveel mogelijk navraag doen, de tips op het forum en voor de "echte regels" zul je bij de betreffende instanties moeten zijn aangezien die te vaak wijzigen en daarom niet actueel zijn op het forum!

een eis die laatst verandert is is bijvoorbeeld dat je geen extra zitplaatsen in het campergedeelte nodig hebt als je voorstoelen draaibaar zijn. dat is nu misschien offtopic maar voor mensen die een basic ombouw willen en zoveel mogelijk ruimte over willen houden na ombouw kan dit heel handig zijn. en dat vind je dus niet terug in de "oudere" ombouw beschrijvingen op het forum.

:driveT4 :T44EVER
Die Bruine
Berichten: 207
Lid geworden op: 04 mar 2007, 02:29

Re: Rolstoelbus ombouwen camper

Bericht door Die Bruine »

Bedankt voor de reacties allemaal. Ik heb afgelopen weekend de bus helemaal leeg gehaald. Vanavond of morgen wordt deze gestald tot ik óf weet wat ik ga doen óf genoeg geld heb voor een California interieur. Ik heb in elk geval besloten om er goed over na te denken. Dat wil zeggen, ontwerpen, meten en passen. Ik vind een California interieur goed genoeg (en soms heel mooi). Maar ik zie er ECHT tegenop om die vloer eruit te halen zodat de rails er in kan. Die vloer is van geperst hout en kunststof en volgens mij volledig gekit. Dan kom ik snel uit op alles zelf bouwen. Kies ik voor zelfbouw dan zal ik toch de panelen moeten vervangen. Door de plaatsing van de DC destijds is er veel geknipt en gezaagd.

Het is een originele Caravelle maar de zitplaatsen staan niet geregistreerd. Hier zal ik dus ook niets mee opschieten vermoed ik. Of ik het bankje zo laat staan weet ik nog niet zeker, maar betwijfel het wel. Vanavond of morgenavond zal ik wel wat foto's plaatsen. De bus weegt nu 1900kg rond. Bullbar er af, side-bars en de oprijplaat en dat scheelt me denk ik 100kg samen. Maar die vul ik vast wel weer aan met een keuken, kasten en het dak. Eerst maar eens verdiepen in de verschillende hefdaken. Ik heb er maar 1 op Marktplaats gezien, maar die vind ik niet mooi.

Stap 1 is in elk geval gezet. De bus is leeg. Nu snel bedenken hoe ik deze ga vullen. Zelf alles bouwen naar wens met als nadeel dat ik veel panelen moet vervangen omdat ik graag een net origineel Caravelle/Multivan interieur (panelen) wil. Óf sparen voor een California interieur. Met als nadeel dat het zo in één keer veel meer geld kost. Maar als voordeel dat ik mijn huidig interieur kan verkopen wat de kosten drukt.
T4 AHY zonder EPS, CC en stoelverwarming. Aangepast voor rolstoelvervoer.
Die Bruine
Berichten: 207
Lid geworden op: 04 mar 2007, 02:29

Re: Rolstoelbus ombouwen camper

Bericht door Die Bruine »

Hierbij de foto's. De eerste foto laat zien welke panelen ik moet vervangen. Op de tweede foto kun je zien dat de bank "theoretisch" in de weg staat wanneer ik een hefdak plaats en moet voldoen aan 90x100x170.

Afbeelding
Afbeelding
T4 AHY zonder EPS, CC en stoelverwarming. Aangepast voor rolstoelvervoer.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Rolstoelbus ombouwen camper

Bericht door Multivan Generation »

Die Bruine schreef:. Zelf alles bouwen naar wens met als nadeel dat ik veel panelen moet vervangen omdat ik graag een net origineel Caravelle/Multivan interieur (panelen) wil. Óf sparen voor een California interieur. Met als nadeel dat het zo in één keer veel meer geld kost. Maar als voordeel dat ik mijn huidig interieur kan verkopen wat de kosten drukt.
Je hebt nu toch al caravelle panelen?
Of zie ik iets over het hoofd?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2028
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Rolstoelbus ombouwen camper

Bericht door Mickel Moen »

Die Bruine schreef:Hierbij de foto's. De eerste foto laat zien welke panelen ik moet vervangen. Op de tweede foto kun je zien dat de bank "theoretisch" in de weg staat wanneer ik een hefdak plaats en moet voldoen aan 90x100x170.

Waarom zou die bank in de weg staan?

Dat denkbeeldige blok moet je zien als een blok wat er in kan, als de bus nog niet ingebouwd is. Dus in een lege bus. Als je de bus ter keuring aanbiedt, mag je zoveel ingebouwd hebben, als je maar wilt, mits dat maar weer aan de minimum eisen voldoet.

Bedenk ook, dat de RDW-eisen weer anders zijn dan die van de belastingdienst. Bij de RDW gaat het om het gewicht, veilgheidseisen zoals bevestigingspunten v.d. zitplaatsen en gordels en een paar vage inrichtingseisen.

Dat blok geldt alleen voor de belasting. Je zou dus eerst zonder hefdak en zo kaal mogelijk bij de RDW kunnen aanbieden en daarna met hefdak bij de Douane. Dit kan dus in gewicht schelen.

Dan moet je er echter wel een bed in hebben. Ik heb wel tegelijk bij beide instanties aangeboden met alleen de bedplank in het hefdak als bed. Achteraf gezien had ik het misschien wel anders gedaan.


Naar aanleiding van de foto's:

Je zou echter ook op deze kale bus, zoals die nu is een hefdak kunnen plaatsen met bedplank en achterin een super simpel keukenblokje van "waaiboomhout" Als tafeltje kun je een gewoon campingtafeltje gebruiken, wat je middels een koppelingsrail aan het keukenblokje kunt vastmaken. Dit tafeltje mag opgevouwen vervoerd worden. Voor het keukentje een simpel wasbakje (kan een plastic teiltje zijn) en een simpel kooktoestelletje mits het maar vastgeschroefd is. Een jerrycan er in een paar vakjes met een deurtje o.i.d. als opbergruimte.

Nog even over de zitplaatsen:

Mijn bus is van voor juni 2004 (maart 2004). Er stonden geen zitplaatsen op het kenteken en na de keuring zijn deze ook niet op het nieuwe kenteken gekomen. Daar zijn echter ook andere ervaringen mee. Er is hier ergens een topic, waarin daar iets over staat.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Die Bruine
Berichten: 207
Lid geworden op: 04 mar 2007, 02:29

Re: Rolstoelbus ombouwen camper

Bericht door Die Bruine »

Ik heb nu Caravelle panelen ja, maar de C-stijlen zijn flink beschadigd. Het middendeel en achterdeel zal ik moeten vervangen. Je kunt het nog net zien op de foto's als je inzoomed.

Ik krijg er eerlijk gezegd wel steeds meer zin in om alles zelf te gaan (laten) bouwen. En zoals het er nu naar uitziet is dat ook wat er gaat gebeuren. Voor die vloer verzin ik wel wat.
T4 AHY zonder EPS, CC en stoelverwarming. Aangepast voor rolstoelvervoer.
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: Rolstoelbus ombouwen camper

Bericht door matje86 »

plank van een multivan (bed)achterin en een minikeuken
popupdakkie van mac en klaar :knipoog
zie voorbeeld sandman

viewtopic.php?f=12&t=34278" onclick="window.open(this.href);return false;
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
gl640
Berichten: 16
Lid geworden op: 10 sep 2017, 11:43

Re: Rolstoelbus ombouwen camper

Bericht door gl640 »

even een bump
wat als je van camper terug wilt naar rolstoel kenteken? moet je dan het als een nieuwe registratie zien en dus ook voldoen aan de nieuwe eisen of mag je voldoen aan wat toen goldt van eerste kenteken datum bus?
Plaats reactie