Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Olie door de uitlaat

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Erikmorssink82
Berichten: 22
Lid geworden op: 09 sep 2020, 18:40

Olie door de uitlaat

Bericht door Erikmorssink82 »

Beste T4 kenners,

Ik heb jullie hulp en kennis nodig. Ik heb een VW T4 lange wielbasis 2.5 TDI.
De bus moet snel weer gekeurd worden en was bezig met het vervangen/reviseren van de remklauwen.
Het volgende probleem is dat de bus echt goed rookt bij de uitlaat.
Dit is niet even na 5 minuten weg. Meestal na 10 minuten rijden lijkt dit wel beter en over te zijn.
Er druipt ook olie door de aansluiting van mijn uitlaat (ongeveer bij de schuifdeur).
Hoe kan er olie uberhaupt door de uitlaat komen en wat kan ik er zelf aan doen. Of wil en kan iemand mij helpen dit na te kijken wat de oplossing is?

Ik wil de bus op orde hebben en wil er ook geld voor uitgeven! De bus moet verdorie goed rijden👍😊

Wie kan mij helpen?
koensch
Berichten: 723
Lid geworden op: 27 sep 2011, 23:46
Locatie: Amersfoort

Re: Olie door de uitlaat

Bericht door koensch »

gek verhaal......

poos geleden had ik ook olielekkage ter hoogte van de schuifdeur. Ik zoeken, zoeken, zoeken, niks kunnen vinden. Dagelijks alle olie nivos controleren, maar alles bleef op peil. Waar komt 🤬😈☠️💩🤖 die olie vandaan? voelen, ruiken is dit motorolie? Nee daar was het te helder voor? Bakolie, nee want bakolie ruikje op 100m afstand. Remolie? bleef keurig op peil.

Bleef maar druppen, olievlekken op de parkeerplaats en een groot raadsel. Stond op het punt om een afspraak bij de garage te maken, wilde niet het risico lopen dat er iets droog gaat lopen.

totdat ik mn auto ging uitruimen en op een lege bus frituurolie stuitte.... ik had een bus afgewerkte frituurolie in mn auto gezet om af te leveren bij een inzamelpunt. Helemaal vergeten. Deze was omgevallen en langzaam leeg gelopen.Een grote vieze kliederboel in de auto. Ik ben er een dag mee bezig geweest, maar het raadsel van de lekkende olie was opgelost...... Gelukkig op tijd anders had ik een modderfiguur geslagen bij mn garage.

moraal van dit verhaal: denk out-of-box, de oplossing kan in een onverwacht hoekje verscholen liggen

olie in de uitlaat hoort niet, als deze halverwege lekt, is de uitlaat niet gasdicht. Dat kan je controleren. Olie zou eventueel via de turbo kunnen komen, maar dan zou ik verwachten dat dit zich mengt met de uitlaatgassen en er achter uit komt. Een raadsel.
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
DE KNEU
Berichten: 230
Lid geworden op: 22 aug 2019, 19:38

Re: Olie door de uitlaat

Bericht door DE KNEU »

Compressie test eens doen? :toppie
Vonne
Berichten: 44
Lid geworden op: 05 feb 2021, 21:42
Locatie: Almere

Re: Olie door de uitlaat

Bericht door Vonne »

Ik zie dat dezelfde vraag al heel vaak gesteld is, als je even op het :wjw forum zoekt, miss staat je antwoord er tussen?...
Deze bijvoorbeeld: is het olie of is het roet met condens?
viewtopic.php?t=26004
Zie hier ons T4 Carthago Malibu ‘92 klusbusproject: viewtopic.php?t=66187 :jump
Plaats reactie