Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Olieverbruik verminderen

vragen over de T5
Plaats reactie
wdo74
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 mar 2019, 16:44

Olieverbruik verminderen

Bericht door wdo74 »

Regelmatig op dit forum te vinden al reageer ik niet zo vaak, ben meer een ' gluurder'🤗.

We hebben een mooie T5 2.5 TDI met ruim 300.000 km op de teller.
Twee jaar geleden is er een compleet nieuwe kop op gegaan i.v.m. speling op de verstuivers en de bijhorende gevolgschade..
Heb me toen behoorlijk verdiept in de juiste olie en gebruik de kroon olie Hellar 0W30, vrij dun dus.
Het olieverbruik ligt nu op 1 liter per 3000 komen ik zou dit graag wat omlaag krijgen.
Nu zijn er adeptieven die het verbruik verminderen maar is het niet zo dat je daar gewoon je olie wat dikker mee maakt? Iets waar ik juist wat huiverig voor ben
Iemand goed of slechte ervaring hiermee?
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3716
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Olieverbruik verminderen

Bericht door krekwakwol »

Voor onze 2.5 tdi uit 2008 met roetfilter wordt 5W-30 LL aanbevolen.
Is iets dikker volgens mij en kun je dit zonder risico proberen.
Maar ik blijf het jaarlijks verversen incl. oliefilter en rijdt +/- 10.00km per jaar.
Nu meer dan 330.000km op de teller.
Additieven gebruik ik niet.
Maar 1 liter olie op 3000 km is met zoveel km toch acceptabel.

Zie ook onderstaand linkje
Laatst gewijzigd door krekwakwol op 18 aug 2021, 18:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Flaterik
Berichten: 94
Lid geworden op: 21 jan 2020, 15:51
Locatie: NL & Spanje

Re: Olieverbruik verminderen

Bericht door Flaterik »

Om de 10.000 / 15.000 km verversen. En ik zweer bij TSL. Doe dit al jaren bij mijn auto's en motor en je merkt het verschil direct. Is superspul en kost ook wel wat. De motor loopt veel soepeler, maakt minder geluid. De koude start is helemaal top omdat er een beschermlaag blijft. Veel garages vinden het maar onzin. De olie van tegenwoordig is goed genoeg. Bullshit. Probeer het en je merkt het verschil.
Don't follow, take the lead
Gebruikersavatar
Erwin L
Berichten: 383
Lid geworden op: 11 okt 2010, 20:15
Locatie: Assendelft

Re: Olieverbruik verminderen

Bericht door Erwin L »

Klinkt interessant. Hoeveel van dit spul voeg je toe bij een oliewissel ?
T5 1,9 Tdi 2004
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3716
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Olieverbruik verminderen

Bericht door krekwakwol »

Staat in de beschrijving, 1e keer bij oliewissel 50cc per liter olie en daarna 30cc per liter olie.
Laatst gewijzigd door krekwakwol op 18 aug 2021, 10:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33840
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Olieverbruik verminderen

Bericht door Multivan Generation »

Flaterik schreef: 16 aug 2021, 22:42 Om de 10.000 / 15.000 km verversen. En ik zweer bij TSL. Doe dit al jaren bij mijn auto's en motor en je merkt het verschil direct. Is superspul en kost ook wel wat. De motor loopt veel soepeler, maakt minder geluid. De koude start is helemaal top omdat er een beschermlaag blijft. Veel garages vinden het maar onzin. De olie van tegenwoordig is goed genoeg. Bullshit. Probeer het en je merkt het verschil.
Ik snap dat het de wrijving bij koude starts meteen kan verminderen,
echter zie ik nog niet in, hoe dit spul, TSL het olieverbruik kan reduceren.
Hoe werkt dat dan?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Flaterik
Berichten: 94
Lid geworden op: 21 jan 2020, 15:51
Locatie: NL & Spanje

Re: Olieverbruik verminderen

Bericht door Flaterik »

Multivan Generation schreef: 18 aug 2021, 00:55
Flaterik schreef: 16 aug 2021, 22:42 Om de 10.000 / 15.000 km verversen. En ik zweer bij TSL. Doe dit al jaren bij mijn auto's en motor en je merkt het verschil direct. Is superspul en kost ook wel wat. De motor loopt veel soepeler, maakt minder geluid. De koude start is helemaal top omdat er een beschermlaag blijft. Veel garages vinden het maar onzin. De olie van tegenwoordig is goed genoeg. Bullshit. Probeer het en je merkt het verschil.
Ik snap dat het de wrijving bij koude starts meteen kan verminderen,
echter zie ik nog niet in, hoe dit spul, TSL het olieverbruik kan reduceren.
Hoe werkt dat dan?
Minder wrijving = minder slijtage = minder verbruik. Wat het doet bij een auto die "op" is, weet ik niet. Verwacht er geen wonderen van als het leed al geschiet is. Ik gebruik het uit voorzorg. Van de week mijn E34M5T gestart na ruim 1.5 jaar stilstand. Even doorstarten ivm benzine en liep direct mooi en soepel rond. Geen rook.
Don't follow, take the lead
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3716
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Olieverbruik verminderen

Bericht door krekwakwol »

Het verminderde olie verbruik (want dat was de vraag) zou eventueel verklaarbaar zijn als het additief zich ook tegen de cilinderwand hecht en hierdoor een betere afdichting ontstaat tussen cilinderwand en zuiger(veren) en ook bij de klepsteel geleiding(afdichting).
Dit claimde Slick 50 destijds en meerdere additieven zoals o.a. tecflow keramische toevoeging.
Maar als een motor meer versleten is, zal ook dit geen soelaas meer bieden. Dan zou ik eerder denken aan nw. zuiger en olieschraapveren en nw. klepsteelafdichtingen.
En nw. zuigerbussen, indien mogelijk.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
wdo74
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 mar 2019, 16:44

Re: Olieverbruik verminderen

Bericht door wdo74 »

Bedankt voor de reacties zo ver, maar nog geen echt antwoord op mijn vraag.

Als een toevoeging de olie wat dikker maakt, dan zou ik net zo goed kunnen kiezen voor een iets dikkere olie.

Iemand daar misschien ervaringen mee?
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3716
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Olieverbruik verminderen

Bericht door krekwakwol »

Dat had ik in mijn eerste reactie al aangegeven dat je zonder risico de 5w30 kunt nemen i.p.v de 0w30.
En de additieven worden niet toegevoegd om de olie dikker te maken.
Ik denk dat je de berichten iets beter lezen moet en dat je er dan wel wijzer van wordt.

Ik zit op ongeveer 1 liter op 4 á 5000 km, maar dat is ook afhankelijk van de slijtagegraad in je motor.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
koevlaas
Berichten: 27
Lid geworden op: 19 aug 2019, 16:24

Re: Olieverbruik verminderen

Bericht door koevlaas »

Ik heb er Eurol syntence 5W30 in en de wagen staat op ruim 378k, 0,0 olie verbruik.
Motorcode BPC
Plaats reactie