Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

HH accu opladen scheidingsrelais icm zonnepanelen.

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
StijnT4
Berichten: 253
Lid geworden op: 08 dec 2019, 19:01

HH accu opladen scheidingsrelais icm zonnepanelen.

Bericht door StijnT4 »

goedemiddag,

Ik ben ondertussen al dik 6 maanden in mijn omgebouwde bus aan het wonen. en alles gaat voornamelijk zonder problemen.
Maar sinds het begin zijn er al problemen met mijn elektra. Even wat info: ik heb een 105ah agm accu die wordt geladen door 2x 120 watt zonnepanelen die in serie staan. Hier heb ik in de zomermaanden genoeg aan om altijd off grid te kunnen staan. Maar het is altijd fijn dat de accu gewoon altijd vol is. Dus heb ik ook een scheidingsrelais geplaatst van victron (Cyrix). Maar na een tijdje kreeg ik vreemde situatie's in de bus. 's nachts wil alle spanning weg, op mijn smart Solar charger (victron 75/15) kon ik zien dat het voltage naar 2.03V was gezakt. dit leek me niet aannemelijk dus ik het voltage op de accu meten. En ja hoor netjes 12,9 V maar meet ik dan op de Solar charger (waar ook accu kabels heen gaan) dan meet ik hetzelfde lage voltage als die ik op mijn telefoon kan zien. de Solar charger had dus wel ergens gelijk. Ook viel mij op dat het voltage niet blijvend laag is maar schommelt tussen de 4 en 8 Volt. zodra ik dan (in het donker) even de kabel die van de Solar controller naar de accu gaat (+ kabel) er af haal en er weer op doe werkt alles naar behoren en lees ik het juiste voltage af op zowel de voltmeter als in de app.

is dit een aarde probleem of moet ik ergens anders zoeken?

Er werd mij ook verteld dat je een accu niet kon laden via de zon EN het scheidingsrelais.

alvast dank!
Eerst: vw t4 1996, 1.9D zelf omgebouwd naar camper.

Nu: vw t4 2002, 2.5 TDI in aanbouw tot camper. Ingericht voor full time wonen!
Gebruikersavatar
hangover
Berichten: 127
Lid geworden op: 13 feb 2019, 14:06
Locatie: Driebergen

Re: HH accu opladen scheidingsrelais icm zonnepanelen.

Bericht door hangover »

Weet je zeker dat je de accuspanning meet op de mppt? 2 Volt kan ook best van je zonnenpanelen komen als het donker is buiten.
Verder lijkt jet me sterk dat de mppt het nog uberhaupt doet als de accuspanning nog maar 2 volt zou zijn.
Welk(e) ledjes branden op de mppt? Wat zit er eventueel nog tussen de accu en de mppt?
De Cyrix zou hier niets mee te maken mogen hebben.
Afbeelding 2002 T4 LWB Syncro AXL :T44EVER
StijnT4
Berichten: 253
Lid geworden op: 08 dec 2019, 19:01

Re: HH accu opladen scheidingsrelais icm zonnepanelen.

Bericht door StijnT4 »

hangover schreef: 25 okt 2021, 22:43 Weet je zeker dat je de accuspanning meet op de mppt? 2 Volt kan ook best van je zonnenpanelen komen als het donker is buiten.
Verder lijkt jet me sterk dat de mppt het nog uberhaupt doet als de accuspanning nog maar 2 volt zou zijn.
Welk(e) ledjes branden op de mppt? Wat zit er eventueel nog tussen de accu en de mppt?
De Cyrix zou hier niets mee te maken mogen hebben.
Ik meet de plus en de min die van de mppt naar de accu gaan, dus niet die van de zonnepanelen. In de app zegt hij ook dat de accu op die lage spanning is. Het gekke is alleen dat ik er niet altijd last van heb. Gister heb ik ook gewoon gereden met mijn bus en alles werkt perfect. Het enige verschil met wat ik gister heb gedaan is dat er surfboards over de panelen hebben gelegen. Maar dan zouden die panelen gewoon minder stroom moeten leveren. De mppt zou dan gewoon het voltage van de accu in rust moeten laten zien, maar desondanks laat hij een fluctuerend voltage zien van 4-8 volt. En het viel me op dat ik op dat moment het tikje hoorde van het schakelrelais. Maar waarom die aan zou gaan geen idee
Eerst: vw t4 1996, 1.9D zelf omgebouwd naar camper.

Nu: vw t4 2002, 2.5 TDI in aanbouw tot camper. Ingericht voor full time wonen!
StijnT4
Berichten: 253
Lid geworden op: 08 dec 2019, 19:01

Re: HH accu opladen scheidingsrelais icm zonnepanelen.

Bericht door StijnT4 »

De accu spannings is dus niet daadwerkelijk 4 volt maar netjes 12.9. Alleen omdat de mppt denkt dat het voltage zo laag is schakelt hij de stroom naar alle verbruikers af.
Tussen de mppt en accu zit niks. Er brandt een blauw ledje die knippert
Eerst: vw t4 1996, 1.9D zelf omgebouwd naar camper.

Nu: vw t4 2002, 2.5 TDI in aanbouw tot camper. Ingericht voor full time wonen!
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4825
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: HH accu opladen scheidingsrelais icm zonnepanelen.

Bericht door Hanz »

En wat staat er in de handleiding over een knipperend blauw ledje?
Je geeft aan dat de spanningsval optreedt als het donker is of als de zonnepanelen zijn afgedekt door surfboards. Het lijkt er dan toch op dat het lage voltage te maken heeft met de geringe capaciteit van de panelen op dat moment en niet met de lader of de accu.
Zijn de instellingen in de app wel goed? Misschien dat daardoor verkeerde info wordt getoond.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
StijnT4
Berichten: 253
Lid geworden op: 08 dec 2019, 19:01

Re: HH accu opladen scheidingsrelais icm zonnepanelen.

Bericht door StijnT4 »

Hanz schreef: 26 okt 2021, 17:21 En wat staat er in de handleiding over een knipperend blauw ledje?
Je geeft aan dat de spanningsval optreedt als het donker is of als de zonnepanelen zijn afgedekt door surfboards. Het lijkt er dan toch op dat het lage voltage te maken heeft met de geringe capaciteit van de panelen op dat moment en niet met de lader of de accu.
Zijn de instellingen in de app wel goed? Misschien dat daardoor verkeerde info wordt getoond.
Het blauwe knipperde ledje betekent dat de mppt aanstaat maar geen zonne energie krijgt. Dus genoeg spanning van de accu.

Heb een foto bijgevoegd: hier in zien jullie het bovenste voltage is op t moment tussen de 30/40 volt. Dat is de spanning van de zonnepanelen. In het donker staat dit op nul. Het vakje er onder geeft de accuspanning weer en hoeveel ampere er in of uit gaat. Hierdoor zie ik dus dat de mppt de accuspanning ziet maar niet goed weergeeft.

Maar ondertussen heb ik er al 2 dagen geen problemen meer van ondervonden en werkt alles naar behoren. Maar wat het probleem nou is geen idee. Ik ga er wel vanuit dat het niet ineens is gefixt.
Eerst: vw t4 1996, 1.9D zelf omgebouwd naar camper.

Nu: vw t4 2002, 2.5 TDI in aanbouw tot camper. Ingericht voor full time wonen!
StijnT4
Berichten: 253
Lid geworden op: 08 dec 2019, 19:01

Re: HH accu opladen scheidingsrelais icm zonnepanelen.

Bericht door StijnT4 »

59E04F40-CFBD-4B77-A4F0-C8D436D2EC09.jpeg
Eerst: vw t4 1996, 1.9D zelf omgebouwd naar camper.

Nu: vw t4 2002, 2.5 TDI in aanbouw tot camper. Ingericht voor full time wonen!
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33815
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: HH accu opladen scheidingsrelais icm zonnepanelen.

Bericht door Multivan Generation »

StijnT4 schreef: 26 okt 2021, 18:05 59E04F40-CFBD-4B77-A4F0-C8D436D2EC09.jpeg
Hier klopt iets niet.
Voltage van je zonnepanelen is hoog,
Wattage is maar 8W, dan zou je verwachten dat je accu al veel meer spanning zou geven,
zeg 13,6 volt.
Wat je ook ziet, is dat je actueel ook -0.9A verbruikt.
Lijkt wel of tussen de smartsolar en de accu, de bedrading verkeerd is aangesloten.
Welke draaddiameters vanaf paneel heb je gebruikt? En vanaf Smartsolar naar Accu?

Hoe oud is je huishoudaccu?
Er zou ook een soort van Diode in de smartsolar moeten zitten.
Victron heeft toch een helpdesk? Wat zeggen die?

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
StijnT4
Berichten: 253
Lid geworden op: 08 dec 2019, 19:01

Re: HH accu opladen scheidingsrelais icm zonnepanelen.

Bericht door StijnT4 »

Multivan Generation schreef: 26 okt 2021, 18:29
StijnT4 schreef: 26 okt 2021, 18:05 59E04F40-CFBD-4B77-A4F0-C8D436D2EC09.jpeg
Hier klopt iets niet.
Voltage van je zonnepanelen is hoog,
Wattage is maar 8W, dan zou je verwachten dat je accu al veel meer spanning zou geven,
zeg 13,6 volt.
Wat je ook ziet, is dat je actueel ook -0.9A verbruikt.
Lijkt wel of tussen de smartsolar en de accu, de bedrading verkeerd is aangesloten.
Welke draaddiameters vanaf paneel heb je gebruikt? En vanaf Smartsolar naar Accu?

Hoe oud is je huishoudaccu?
Er zou ook een soort van Diode in de smartsolar moeten zitten.
Victron heeft toch een helpdesk? Wat zeggen die?

Groeten Peter
Voltage is zo hoog door dat er 2 panelen in serie staan, zelfde principe met accu’s in serie (2x12 V accu in serie wordt 24). En 8 watt omdat de zon al laag stond en wat bomen ervoor. Er gaan 6 mm draden vande zonnepanelen naar de mppt en vanuit daar ook 6mm naar de accu. De accu zelf is van juli dit jaar. Ik ga morgen even met victron bellen. Die 0,9 ah is de omvormer die aanstaat. Even een schema gemaakt van hoe het op dit moment is aangesloten
image.jpg
Eerst: vw t4 1996, 1.9D zelf omgebouwd naar camper.

Nu: vw t4 2002, 2.5 TDI in aanbouw tot camper. Ingericht voor full time wonen!
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3695
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: HH accu opladen scheidingsrelais icm zonnepanelen.

Bericht door krekwakwol »

StijnT4 schreef: 25 okt 2021, 16:01
Er werd mij ook verteld dat je een accu niet kon laden via de zon EN het scheidingsrelais.

alvast dank!
Stijn,
Ik heb de zelfde opstelling met de zelfde componenten, is geen probleem samen.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
hangover
Berichten: 127
Lid geworden op: 13 feb 2019, 14:06
Locatie: Driebergen

Re: HH accu opladen scheidingsrelais icm zonnepanelen.

Bericht door hangover »

Ik heb ook min of meer hetzelfde schema. Alleen waar loopt de - van de load uitgang van de mppt bij jou naar toe?
Er zit nl in de mppt een shunt voor de - load uitgang zodat deze de stroom kan meten van de verbruikers. Als die ergens aan massa vast zit zullen de waardes niet kloppen. Ikzelf gebruik die load - uitgang niet, alleen de + voor de gebuikers. Stroom in en uit de accu meet ik met een BMV en een shunt naar de - pool van de accu.

Verder is het bij mij zo dat als het zonnig is en de motor niet draait de Cyrix ook inschakelt en zo de motor accu bijlaadt.
Afbeelding 2002 T4 LWB Syncro AXL :T44EVER
StijnT4
Berichten: 253
Lid geworden op: 08 dec 2019, 19:01

Re: HH accu opladen scheidingsrelais icm zonnepanelen.

Bericht door StijnT4 »

hangover schreef: 27 okt 2021, 00:41 Ik heb ook min of meer hetzelfde schema. Alleen waar loopt de - van de load uitgang van de mppt bij jou naar toe?
Er zit nl in de mppt een shunt voor de - load uitgang zodat deze de stroom kan meten van de verbruikers. Als die ergens aan massa vast zit zullen de waardes niet kloppen. Ikzelf gebruik die load - uitgang niet, alleen de + voor de gebuikers. Stroom in en uit de accu meet ik met een BMV en een shunt naar de - pool van de accu.

Verder is het bij mij zo dat als het zonnig is en de motor niet draait de Cyrix ook inschakelt en zo de motor accu bijlaadt.
De - van de load loopt naar de min pool van de accu.

De HH accu is niet geaard op de bus zelf, is dit een probleem?
Eerst: vw t4 1996, 1.9D zelf omgebouwd naar camper.

Nu: vw t4 2002, 2.5 TDI in aanbouw tot camper. Ingericht voor full time wonen!
Gebruikersavatar
hangover
Berichten: 127
Lid geworden op: 13 feb 2019, 14:06
Locatie: Driebergen

Re: HH accu opladen scheidingsrelais icm zonnepanelen.

Bericht door hangover »

Ergens moet de HH accu wel aan massa liggen anders zouden je verbruikers het niet doen :groteogen
Volg maar in je tekening van de HH accu van de + via hoofdschakelaar naar schakelpaneel naar verbruikers, de - van de gebruikers gaat naar massa bij de start accu en komt dus niet meer aan bij de - van de huishoud accu.
In je plaatje zweeft de + van de HH accu tov de massa en afhankelijk van hoveel gebruikers er aan staan zal er dus een spanningsval ontstaan denk ik.
Ik zou een dikke kabel (zelfde als tussen cyrix en +) tussen de - van de hh accu en de - van de start accu of ander goed aardpunt doen. Verder zou ik de - die naar het schakelpaneeltje loopt vanaf de load - van de mppt laten lopen ipv een aarde punt dan krijg je betrouwbare metingen wat verbruik betreft.
Heb je tekening iets aangepast :lach
image.jpg
Afbeelding 2002 T4 LWB Syncro AXL :T44EVER
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33815
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: HH accu opladen scheidingsrelais icm zonnepanelen.

Bericht door Multivan Generation »

Cirix min is bij mij aangesloten op min van startaccu.
En vindt 15mm² van startaccu naar cirix wat krap.
Zou het zelf dikker nemen, zeg 35mm².

Trouwens project permanent wonen in mijn T4?
Heb ik dat gemist?

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4825
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: HH accu opladen scheidingsrelais icm zonnepanelen.

Bericht door Hanz »

Waarom de verbruikers niet rechtstreeks op de HH-accu in plaats van deze gecompliceerde schakeling via de load van de mppt? Dat maakt het naar mijn idee een stuk overzichtelijker.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Plaats reactie