Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

1.9 ABL motor. Krukas bout gebroken voor de tweede keer.

vragen over de T4
Plaats reactie
BobPeereboom
Berichten: 67
Lid geworden op: 23 feb 2013, 10:11

1.9 ABL motor. Krukas bout gebroken voor de tweede keer.

Bericht door BobPeereboom »

Luister en huiver: dit verhaal gaat over mijn bus. Het betreft een T4 1900 turbodiesel met ABL motor:

- Op een zeker ogenblik trekt mijn bus niet meer en begint hevig te roken. Het eerste wat ik ging controleren was de timing van de inspuit pomp. Die stond op 1,90 en die moet op 0,90 staan. Vreemd dacht ik. Dus ik de motor weer op tijd zetten: krukas op het merkteken, nokkenas optijd met de liniaal, en de inspuit pomp op 0,90 met de meetklok.
- en voila, hij liep weer als een zonnetje!
- nog geen 200 kilometer later: wéér geen trek vermogen en weer roken als de klere. Was ie weer van tijd af.
Ik dacht laat ik eens het krukas tandwiel er af pakken. En ja hoor, het spietje van het krukas tandwiel was ingeslagen doordat de bout niet meer goed strak zat. Die had ik nog nooit gecontroleerd. Dus ik monteer een NIEUW krukas tandwiel met nieuwe bout. Helaas was de krukas iets ingeslagen; het tandwiel kon ik een millimeter geen en weer bewegen omdat de groef in de krukas iets was ingeslagen. Ik monteer het nieuwe krukas tandwiel met een nieuwe bout. Ik trek alles aan met de slagmoer sleutel en zet de motor weer optijd met het benodigde afstel gereedschap (meetklok voor de bosch brandstofpomp) en de liniaal voor de nokkenas. De motor liep weer perfect. Hij heeft het 8000 kilometer vol gehouden tot ik in Oostenrijk zit; ik stond voor een verkeerslicht (stationair draaiende motor) en ik hoor rinkel de kinkel en de motor sloeg af. De krukas poelie was er af gevallen: oorzaak: gebroken krukas bout waar dat tandwiel mee vast zit. Ik wist al meteen waarom die gebroken was: ik had hem vast gezet met een sterke slagmoer sleutel. Oer stomme fout natuurlijk, ik weet het.ik had hem met de moment sleutel moeten vast zetten. Uiteindelijk wou de ANWB de auto niet terug brengen dus heb ik hem zelf opgehaald met me aanhanger. Wonder boven wonder stond ie er nog en onbeschadigd. Eenmaal thuis aangekomen heb ik de motor uit elkaar gepakt. Cilinderkop er af, zuigers er uit om de zuigers te controleren op scheurtjes. Het onderblok was gelukkig niet beschadigd. Dus ik zet er nieuwe kleppen in nieuwe keerkringen nieuwe klepseals gewoon alles nieuw dat het weer helemaal in orde is. De motor liep als nieuw. Dit keer de krukas bout vast gezet met een moment sleutel. Het originele moment vond ik iets te licht. (90 nm + een kwart slag) ik heb hem iets strakker gedaan omdat ik op internet diverse berichten las over dat die bout goed strak moet zitten. Ik had hem 160/170 nm gegeven. Ik wou hem strakker hebben omdat die krukas spie iets is uitgelubberd.
Na de reparatie, zo’n 230 kilometer later hoor ik wéér rinkel de kinkel. Dondert weer me krukas poelie met tandwiel er af. Die ligt nu ergens op de A2 bij Weert. Ik was net vanuit huis (oostzaan) naar Maastricht onderweg. Weer die tieves bout gebroken en dus de kleppen Krol. Me hele gereviseerde cilinderkop weer naar de galemiesen. Die bout moet toch wel 160/170nm kunnen hebben? Het was een Febi-Bilstein bout. Pisbakken kwaliteit? Waarom kan die bout breken na nog geen 250 km? Me vorige bout heb ik nog nooit vervangen. Die heeft het tot 776.000 km vol gehouden. Dat is nu de kilometerslange van mijn bus. (Met het orginele draaiend gedeelte overigens) Alle reacties zijn welkom.
Telefonisch mag ook!! 0620386324

Groeten Bob Peereboom
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2713
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: 1.9 ABL motor. Krukas bout gebroken voor de tweede keer.

Bericht door Erdem50 »

Vraag 1: waarom zet je die tiefes bout niet gewoon vast met het voorgeschreven moment en die kwart slag waar je over spreekt.

Vraag 2: is de krukas wel in orde, die is na al die drama echt wel beschadigd. Los van het gedeelte met de spie, is hij überhaupt nog wel vlak, dus dat het tandwiel er vlak opzit.

Opmerking: Wel echt een ontzettend klote verhaal na al dat werk en ellende wat je ermee gehad hebt. Ik kan mij het ellendige gevoel echt wel voorstellen.
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
Olaf
Berichten: 679
Lid geworden op: 18 aug 2013, 22:30
Locatie: Hengelo (ov)

Re: 1.9 ABL motor. Krukas bout gebroken voor de tweede keer.

Bericht door Olaf »

Heb je de krukas aan de poelie kant ook weer gevlakt? Is een speciaal tooltje voor. Nu is je poelie gaan jutteren en hierdoor de bout gebroken.
Google maar eens op krukas poelie 1.9d..
Vw T5 GP 2.0 180-pk 10-2010 highline
VW Kever 1679cc bj 1959
Fiat 500s 2015
Berini eitje M13 +/-1955
RRider
Berichten: 194
Lid geworden op: 29 jan 2013, 20:12
Locatie: Vijfhuizen

Re: 1.9 ABL motor. Krukas bout gebroken voor de tweede keer.

Bericht door RRider »

Heb 3 maanden geleden iemand geholpen met het inbouwen van een tweedehands motor, ook een ABL. Bij de oude motor was de krukas bij het tandwiel gebroken. Bij iets meer dan 400.000 km, meen ik mij te herinneren. Op Ebay-kleinanzeigen staan 2 gunstig geprijste motoren te koop:
https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anz ... 28-223-528
https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anz ... -223-13384
Gebruikersavatar
raf_construct
Berichten: 837
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:37

Re: 1.9 ABL motor. Krukas bout gebroken voor de tweede keer.

Bericht door raf_construct »

1. Krukastapje MOET je vlakken met de specifieke vlakfrees die ervoor bestaat. Het onderblok moet hiervoor niet uit elkaar of niet uit de auto.
2. Nieuwe bout monteren op moment en daarna op graden
3. Diamantschijfje moet er ook tussen, heb je die er nog tussen en heb je die vernieuwd ?
4. Een nieuwe poulie gebruiken ipv de oude die niet vlak meer is. Ik bouw steeds om naar een TDI poulie, dan kan je de spiebaan in het astapje de betere pasvorm geven.

Als je deze stappen volgt komt die er nooit meer af.
busbart schreef: 17 dec 2018, 08:44 je hebt God, en dan; de Belgische keuring... :bifun
jacdevries
Berichten: 21
Lid geworden op: 26 jul 2021, 17:13

Re: 1.9 ABL motor. Krukas bout gebroken voor de tweede keer.

Bericht door jacdevries »

Allereerst leef ik met je mee. Wat is dit balen zeg!!!

Heb je gekeken of 160nm echt heel veel meer is dan 90nm en die 90 graden? De truc van de 90 graden is dat de bout best veel zou moeten kunnen hebben. Je wordt voor de gek gehouden als je je houdt aan alleen een bepaalde nm. Want door klemming op de draad en of onder de kop lijkt een bout soms vast te zitten. Maar de klemkracht is dan idd gewoon te weinig.
BobPeereboom
Berichten: 67
Lid geworden op: 23 feb 2013, 10:11

Re: 1.9 ABL motor. Krukas bout gebroken voor de tweede keer.

Bericht door BobPeereboom »

Ik ben nu op vakantie. Als ik terug ben ga ik de kop er weer af halen, vlakken en de stoters en alle kleppen vernieuwen. En inderdaad de krukas vlakken waar dat tandwiel op komt. Ik snap nu wat het probleem is geweest! Ik weet ook niet alles en afdoende leert men. Op naar de miljoen kilometer 😎
Als ie weer loopt zet ik wel even weer een berichtje hier of een filmpje. Groetjes Bob
jacdevries
Berichten: 21
Lid geworden op: 26 jul 2021, 17:13

Re: 1.9 ABL motor. Krukas bout gebroken voor de tweede keer.

Bericht door jacdevries »

BobPeereboom schreef: 10 aug 2021, 17:28 Ik ben nu op vakantie. Als ik terug ben ga ik de kop er weer af halen, vlakken en de stoters en alle kleppen vernieuwen. En inderdaad de krukas vlakken waar dat tandwiel op komt.
Succes!! En ik zou een goed gebruikt blok ook eens overwegen. Mn je krukas heeft al veel meegemaakt.
BobPeereboom
Berichten: 67
Lid geworden op: 23 feb 2013, 10:11

Re: 1.9 ABL motor. Krukas bout gebroken voor de tweede keer.

Bericht door BobPeereboom »

jacdevries schreef: 10 aug 2021, 20:33
BobPeereboom schreef: 10 aug 2021, 17:28 Ik ben nu op vakantie. Als ik terug ben ga ik de kop er weer af halen, vlakken en de stoters en alle kleppen vernieuwen. En inderdaad de krukas vlakken waar dat tandwiel op komt.
Succes!! En ik zou een goed gebruikt blok ook eens overwegen. Mn je krukas heeft al veel meegemaakt.
De lol voor mij is: Ik wil met mijn bus met de originele motor de miljoen kilometer bereiken. Althans met het originele draaiend gedeelte. Die bus ziet er niet meer uit nu na bijna 8 ton op de teller. Als ik een ander blok er in ga zetten dan geld het niet meer zegmaar en is voor mij de lol er af haha
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: 1.9 ABL motor. Krukas bout gebroken voor de tweede keer.

Bericht door Snautzer »

Laat zien die bus :sjaal Zo mooi wezen een miljoen km.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: 1.9 ABL motor. Krukas bout gebroken voor de tweede keer.

Bericht door Pascal-141 »

Snautzer schreef: 11 aug 2021, 09:21 Laat zien die bus :sjaal Zo mooi wezen een miljoen km.
voor een 2.5TDI geen enkel probleem . Voor een 1.9td is 800.000km al hoogst uitzonderlijk ! De meeste halen amper 400.000
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: 1.9 ABL motor. Krukas bout gebroken voor de tweede keer.

Bericht door Snautzer »

Schip van Theseus is hier van toepassing denk ik.
BobPeereboom
Berichten: 67
Lid geworden op: 23 feb 2013, 10:11

Re: 1.9 ABL motor. Krukas bout gebroken voor de tweede keer.

Bericht door BobPeereboom »

UPDATE
Opnieuw de cilinderkop er af gehaald, gevlakt, nieuwe kleppen er in, en de krukas gevlakt met een speciale vrees. Nieuwe tandwiel er op en de hele boel in elkaar gezet en de pomp afgesteld met de meetklok en hij loopt weer perfect. Heb er alweer bijna 11.000 km mee gereden afgelopen drie maanden en alle ellende is nu gelukkig achter de rug.. Het onderblok is nogsteeds origineel, en dat bij 787.000km
Op naar de miljoen KM met de ABL
Tsport
Berichten: 25
Lid geworden op: 25 sep 2016, 18:37

Re: 1.9 ABL motor. Krukas bout gebroken voor de tweede keer.

Bericht door Tsport »

Bij mijn vorige t4 ABL heb ik de bout preventief laten vervangen door de sterkere Bout N 905 771 01, die een verdikking op de kop heeft.
Na ruim 4 jaar is hij bij de nieuwe eigenaar ook bezweken. Mijn vermoeden is dat dit met een te groot aanhaalmoment te maken heeft.
Als ik hem nog had (rij nu ander merk), deed ik er een 1.9 tdi in van bouwjaar 1998-2000, net zo duur als een ABL, dan terugregelen naar 60 kW,
dan blijft alles heel.
t2 1584cc 35 kW->t4 1896cc 50 kW-> Vito 2143cc OM651(reduziert)100 kW
busbart
Berichten: 666
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Re: 1.9 ABL motor. Krukas bout gebroken voor de tweede keer.

Bericht door busbart »

Tsport schreef: 23 nov 2021, 09:40 Bij mijn vorige t4 ABL heb ik de bout preventief laten vervangen door de sterkere Bout N 905 771 01, die een verdikking op de kop heeft.
Na ruim 4 jaar is hij bij de nieuwe eigenaar ook bezweken. Mijn vermoeden is dat dit met een te groot aanhaalmoment te maken heeft.
Als ik hem nog had (rij nu ander merk), deed ik er een 1.9 tdi in van bouwjaar 1998-2000, net zo duur als een ABL, dan terugregelen naar 60 kW,
dan blijft alles heel.
Oh ja? waar zitten hem dan de verschillen in t.o.v.de ABL?
Groet, Bart
Plaats reactie