Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Airco: bedrading tussen relais 140 en de magneetkoppeling

vragen over de T4
Plaats reactie
bart seinwezen
Berichten: 268
Lid geworden op: 22 jul 2014, 21:15
Locatie: haarlem

Airco: bedrading tussen relais 140 en de magneetkoppeling

Bericht door bart seinwezen »

Hallo medewellers,

Ik ben al een poos aan het klooien om mijn airco - een Climatronic uit 1996 - aan de praat te krijgen, maar - afgezien van een enkeleraadselachtige keer- komt de magneetkoppeling van de compressor niet in actie. De keren dat ie het plotseling even deed produceerde ie ook meteen koude lucht, dus er is niets mis met het koelmiddel of de sensoren her en der. Relais 140 klikt hoorbaar en voelbaar, maar wordt flink warm en bij nadere inspectie bleken de contacten verbrand. Omdat er toch iemand deze kant op kwam (ik ben de Nederlandse malheur ontvlucht en zit voorlopig even met de bus op Fuerteventura ) heb ik nu twee reserve-exemplaren van het relais, maar dat lost het probleem helaas niet op. Er komt geen spanning bij de magneetkoppeling van de compressor aan, dus het probleem zit tussen het relais en de magneetkoppeling.

Want: T4wiki stelt dat de magneetkoppeling direct door relais 140 wordt geschakeld.
Maar: bij de magneetkoppeling zitten aan de steker een roodgroene en een bruine draad (roodgroen is geschakelde plus, bruin is massa) maar in de hele zentralelektrik (relais-en zekeringenblok) en zeker achter relais 140 is geen roodgroene draad te vinden. Als je vervolgens via nummers wilt zoeken naar de aansluitingen op het relais vind je op de relaisvoet de nummers 1,2,3,4,5,6 ,7 en 8 maar de tekening op t4wiki

Afbeelding

heeft het over 4/8, 7/1, 6/4, 3/3, 8/6, 5/7, 1/2 en 2/5. Meuh... (vlak voordat ik dit verstuur begrijp ik opeens dat de cijfers van relais en voetplaat verschillen... wordt vervolgd)

De tekening beweert trouwens ook dat de aansluiting van de magneetkoppeling naar de min rood/bruin is, maar die is in mijn bus gewoon bruin. Details, maar toch.

Nog een detail: ik meet bij de compressorstekker, als de airco aan zou moeten slaan, 0,3 volt op de roodgroene draad, en een goed verbonden min op de bruine. Dus een massafout is het niet.

Kortom: weet iemand wél (o: hoe ik de aansluitingen en draden in de zentralelektrik kan vinden om de stroomkring door te meten die eigenlijk heel simpel van vaste plus, via relais 140, door de magneetkoppeling naar min zou moeten lopen?



Boy, wat hoop ik dat er iemand is die wat weet... punthoofd inmiddels heb, van gezoek en gepeins.

Groet! Bart
bart seinwezen
Berichten: 268
Lid geworden op: 22 jul 2014, 21:15
Locatie: haarlem

Re: Airco: bedrading tussen relais 140 en de magneetkoppeling

Bericht door bart seinwezen »

Gelukkig ben ik er zelf uitgekomen. De cijfers op de voet en onderop het relais komen in de verste verte niet overeen met de tekeningen op t4wiki, iets waar door onze duitse collegahobbyisten ook stevig over wordt gefoeterd. Maar enfin... met een paar zelf vervaardigde lange meetsnoeren heb ik, na het doormeten van de relaiscontacten zelf (en daarmee het bepalen van welke draad bij welke relaisvoet-pin hoort) kunnen uitpeilen dat er geen sprake was van draadbreuk naar de magneetkoppeling, en dat die bij spanning direct op de pennen gewoon opkwam. Na een hele hoop rare uitvallen die leken te komen door het wegvallen van de geschakelde plus, en het bijna geheel demonteren van de centrale kast om dat euvel te vinden, deed opeens de magneetkoppeling het wel weer, maar de ventilator niet, en ook de snelheidsmeter weigerde opeens dienst. Ik zag mezelf al gerepatrieerd worden op een dieplader als ik nog verder door zou gaan, maar de volgende dag deed opeens de ventilator het weer braafjes, kwam de airco gewoon bij en bleek de snelheidsmeter weer leven te vertonen na het rommelen aan het stekertje achter zekering 15. Ik heb uit een soort van genoegdoening een volledige bus contactspray losgelaten op deze vermaledijde bos spaghetti met blokjes die ze Zentralelektrik noemen, de boel dichtgeschroefd, in stilte vervloekt en verder niet meer aangeraakt. Ik ben zelf vroeger opgeleid als elektromonteur maar dit soort dradenbrij zou je je vijand niet toewensen zeg :oD Maar goed, alles doed het dus weer, dank voor uw aandacht (o:

Groet, Bart
Plaats reactie