Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Sima Velgen, sterk genoeg voor T4?

vragen over de T4
Gebruikersavatar
TommyM
Berichten: 54
Lid geworden op: 25 mar 2019, 11:56
Locatie: Limburg Belgiė

Re: Sima Velgen, sterk genoeg voor T4?

Bericht door TommyM »

Pascal-141 schreef: 09 jan 2022, 13:46 In Belgie word er op de keuring niet gelet op draagvermogen van de velgen , alleen naar de banden .
Vraagje Peter,
Is die wet in België dan niet van toepassing of gaat het eerder over de job die eigenlijk niet juist word uitgevoerd?
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4825
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Sima Velgen, sterk genoeg voor T4?

Bericht door Hanz »

Pascal-141 schreef: 09 jan 2022, 13:46 In Belgie word er op de keuring niet gelet op draagvermogen van de velgen , alleen naar de banden .
Dan zal de max. aslast toch ergens in de documenten van de auto moeten staan, want om de banden te beoordelen heb je die ook nodig.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
TommyM
Berichten: 54
Lid geworden op: 25 mar 2019, 11:56
Locatie: Limburg Belgiė

Re: Sima Velgen, sterk genoeg voor T4?

Bericht door TommyM »

Hanz schreef: 09 jan 2022, 14:32
Pascal-141 schreef: 09 jan 2022, 13:46 In Belgie word er op de keuring niet gelet op draagvermogen van de velgen , alleen naar de banden .
Dan zal de max. aslast toch ergens in de documenten van de auto moeten staan, want om de banden te beoordelen heb je die ook nodig.
Ik wil er inderdaad ook nog wel achter komen wat die maximum lasten nu zijn. ik heb mijn boekje vrij nauwkeurig geïnspecteerd en tot nu toe niets terug gevonden. Misschien kan ik een mail naar VW doen.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4825
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Sima Velgen, sterk genoeg voor T4?

Bericht door Hanz »

In Nederland hebben we de RDW (rijksdienst voor wegverkeer). Op hun site kan ik de gegevens van mijn auto opvragen en daar staan ook de aslasten vermeld. In België heb je vast wel iets vergelijkbaars, misschien vind je daar de informatie.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3695
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Sima Velgen, sterk genoeg voor T4?

Bericht door krekwakwol »

TommyM schreef: 09 jan 2022, 13:59
Hanz schreef: 09 jan 2022, 13:08 Maximaal toegelaten massa is 2680 kg. Dat is meer dan de vier velgen samen mogen dragen. De aslasten zijn voor en achter vaak verschillend. Dus een grote kans dat een van de aslasten hoger is dan 1340 kg. Op die as schieten je velgen zeker tekort.
Als je voor veiligheid gaat, deze velgen niet gebruiken. Als je het maximale laadvermogen nooit nodig hebt zou het net kunnen. Maar ook afhankelijk van de Belgische regelgeving.
Mijn tarra gewicht is 1845 kg en er zal nooit 835 kilo bij komen.
een matras, en wat kampeermateriaal meer niet.
Als ik ruim tel zal ik maximum op 2200 kilo komen, daar heb ik mezelf en een passagier bij gerekend :)
en dan zou ik in principe nog 400 kilo marge hebben, dat neem je niet zo maar mee :bifun
Ik zou het er niet op willen wagen, ik denk dat ze bij een accident niet het wrak op de weegbrug zetten, maar kijken wat de minimum eisen moeten zijn, en als je velgen niet geschikt zijn voor je maximum aslast, denk ik dat je een probleem hebt.
Ik denk dat die regel in het buitenland (België in dit geval), niet veel zal afwijken en je komt misschien ook wel over de grens, waar andere regels gelden.
En anders zou je het eens bij de belgische rijksdienst voor wegverkeer eens kunnen navragen, dan weet je het zeker.
.Maar de keuze ligt natuurlijk bij jou.
Succes met de keuze. :knipoog
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Sima Velgen, sterk genoeg voor T4?

Bericht door Pascal-141 »

TommyM schreef: 09 jan 2022, 14:01
Pascal-141 schreef: 09 jan 2022, 13:46 In Belgie word er op de keuring niet gelet op draagvermogen van de velgen , alleen naar de banden .
Vraagje Peter,
Is die wet in België dan niet van toepassing of gaat het eerder over de job die eigenlijk niet juist word uitgevoerd?
Bij een lichte vracht mag je afwijkende banden en velgen hebben , er word alleen gekeken naar draagvermogen en snelheidscode van de banden , en of de bandenhoogte binnen de max afwijking valt , en of de spoorbreedte binnen de max afwijking valt , en banden mogen niet uitsteken en dus binnen de carrosserie vallen.

De max aslast per as staat vermeld op het COC , maar waarschijnlijk heb je dat niet van je T4 . Je kan die info ook opvragen via de stationschef van de keuring , en ook via een VW dealer ( die wil meewerken)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
TommyM
Berichten: 54
Lid geworden op: 25 mar 2019, 11:56
Locatie: Limburg Belgiė

Re: Sima Velgen, sterk genoeg voor T4?

Bericht door TommyM »

Pascal-141 schreef: 09 jan 2022, 21:40
TommyM schreef: 09 jan 2022, 14:01
Pascal-141 schreef: 09 jan 2022, 13:46 In Belgie word er op de keuring niet gelet op draagvermogen van de velgen , alleen naar de banden .
Vraagje Peter,
Is die wet in België dan niet van toepassing of gaat het eerder over de job die eigenlijk niet juist word uitgevoerd?
Bij een lichte vracht mag je afwijkende banden en velgen hebben , er word alleen gekeken naar draagvermogen en snelheidscode van de banden , en of de bandenhoogte binnen de max afwijking valt , en of de spoorbreedte binnen de max afwijking valt , en banden mogen niet uitsteken en dus binnen de carrosserie vallen.

De max aslast per as staat vermeld op het COC , maar waarschijnlijk heb je dat niet van je T4 . Je kan die info ook opvragen via de stationschef van de keuring , en ook via een VW dealer ( die wil meewerken)
Ik heb net wat in mijn boekje gevonden.
als ik naar mijn weegattest van de keuring kijk dan staat de MTM van 2680 dat komt in het boekje overeen met de bovenste regel, op de rechterpagina vind ik op de welfde regel volgende info. Vooras 1430 KG achteras 1410 KG.
Afbeelding
Bijlagen
IMG_20220110_074951.jpg
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33816
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Sima Velgen, sterk genoeg voor T4?

Bericht door Multivan Generation »

TommyM schreef: 10 jan 2022, 07:56 Ik heb net wat in mijn boekje gevonden.
als ik naar mijn weegattest van de keuring kijk dan staat de MTM van 2680 dat komt in het boekje overeen met de bovenste regel, op de rechterpagina vind ik op de welfde regel volgende info. Vooras 1430 KG achteras 1410 KG.
Afbeelding
Wiel Naam: SIMA
Kleur: brillantsilver
Wielmaat: 6.5J x 16
PCD [mm] / aantal gaten: 112/5
Indrukdeksel diepte [mm]: 42
Max Toegestane asbelasting [kg].: 1300
Koppel bouten [Nm]: 140
Levering wiel: ingesloten naafbescherming
Niet van toepassing op: GTE
En welke conclusie trek je dan voor jezelf als je je allereerste bericht over de velgen nog eens terugleest?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Sima Velgen, sterk genoeg voor T4?

Bericht door Pascal-141 »

TommyM schreef: 10 jan 2022, 07:56

Ik heb net wat in mijn boekje gevonden.
als ik naar mijn weegattest van de keuring kijk dan staat de MTM van 2680 dat komt in het boekje overeen met de bovenste regel, op de rechterpagina vind ik op de welfde regel volgende info. Vooras 1430 KG achteras 1410 KG.
Afbeelding
Dus je hebt 715kg draaglast per wiel nodig . En je velgen hebben max 650kg draaglast .
Zoals ik al zei : op de keuring gaan ze dit niet controleren , maar jij moet wel voor jezelf uitmaken of je dat risico wil nemen om met die velgen te rijden ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 1160
Lid geworden op: 20 nov 2014, 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: Sima Velgen, sterk genoeg voor T4?

Bericht door brugseb »

Pascal-141 schreef: 10 jan 2022, 09:10 Zoals ik al zei : op de keuring gaan ze dit niet controleren , maar jij moet wel voor jezelf uitmaken of je dat risico wil nemen om met die velgen te rijden ...
Bij mij hebben ze de velgen wel gecontroleerd - met een leuk spiegeltje de merktekens aan de binnenkant genoteerd. Kan natuurlijk ook liggen aan de inspecteur van de overheid die op dat moment rondliep in het keuringsstation :jump
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
Gebruikersavatar
TommyM
Berichten: 54
Lid geworden op: 25 mar 2019, 11:56
Locatie: Limburg Belgiė

Re: Sima Velgen, sterk genoeg voor T4?

Bericht door TommyM »

Multivan Generation schreef: 10 jan 2022, 08:21
TommyM schreef: 10 jan 2022, 07:56 Ik heb net wat in mijn boekje gevonden.
als ik naar mijn weegattest van de keuring kijk dan staat de MTM van 2680 dat komt in het boekje overeen met de bovenste regel, op de rechterpagina vind ik op de welfde regel volgende info. Vooras 1430 KG achteras 1410 KG.
Afbeelding
Wiel Naam: SIMA
Kleur: brillantsilver
Wielmaat: 6.5J x 16
PCD [mm] / aantal gaten: 112/5
Indrukdeksel diepte [mm]: 42
Max Toegestane asbelasting [kg].: 1300
Koppel bouten [Nm]: 140
Levering wiel: ingesloten naafbescherming
Niet van toepassing op: GTE
En welke conclusie trek je dan voor jezelf als je je allereerste bericht over de velgen nog eens terugleest?
Ik ga ze te koop zetten Peter.
Liever geen problemen en ook al weet ik zeker dat ik nooit aan dat gewicht kom, ik doe het liever niet.
Als ik niets zou doen met de nuttige info die ik hier krijg, moet ik beter niets vragen :proost
Wat is jou mening als ik vragen mag?
Gebruikersavatar
TommyM
Berichten: 54
Lid geworden op: 25 mar 2019, 11:56
Locatie: Limburg Belgiė

Re: Sima Velgen, sterk genoeg voor T4?

Bericht door TommyM »

Pascal-141 schreef: 10 jan 2022, 09:10
TommyM schreef: 10 jan 2022, 07:56

Ik heb net wat in mijn boekje gevonden.
als ik naar mijn weegattest van de keuring kijk dan staat de MTM van 2680 dat komt in het boekje overeen met de bovenste regel, op de rechterpagina vind ik op de welfde regel volgende info. Vooras 1430 KG achteras 1410 KG.
Afbeelding
Dus je hebt 715kg draaglast per wiel nodig . En je velgen hebben max 650kg draaglast .
Zoals ik al zei : op de keuring gaan ze dit niet controleren , maar jij moet wel voor jezelf uitmaken of je dat risico wil nemen om met die velgen te rijden ...
Ik heb ook besloten ze te koop te zetten Pascal, ik speel liever zeker.

Bedankt voor de hulp :ikrij
Gebruikersavatar
TommyM
Berichten: 54
Lid geworden op: 25 mar 2019, 11:56
Locatie: Limburg Belgiė

Re: Sima Velgen, sterk genoeg voor T4?

Bericht door TommyM »

brugseb schreef: 10 jan 2022, 10:17
Pascal-141 schreef: 10 jan 2022, 09:10 Zoals ik al zei : op de keuring gaan ze dit niet controleren , maar jij moet wel voor jezelf uitmaken of je dat risico wil nemen om met die velgen te rijden ...
Bij mij hebben ze de velgen wel gecontroleerd - met een leuk spiegeltje de merktekens aan de binnenkant genoteerd. Kan natuurlijk ook liggen aan de inspecteur van de overheid die op dat moment rondliep in het keuringsstation :jump
Ja dan doen ze hun job altijd wat gemotiveerder he :)

Ik ben zeker en vast voor een degelijke keuring, dan weet je normaal gezien ook dat je veilig op de weg bent.
Waar ik woon daar en tegen kan op de keuring werkelijk alles, ik kreeg al eens een groene kaart terwijl ik later die dag bij het het klussen zag dat mijn achterveer gebroken was, en de breuk was niet vers :knipoog
Maar werd al eens afgekeurd voor een scherpe kant aan mijn voorbumper, (daar was het hoekje afgebroken).

Altijd spannend met af en toe een verassing :zwaai
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33816
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Sima Velgen, sterk genoeg voor T4?

Bericht door Multivan Generation »

Zijn velgen voor een passat 3C,
te licht uitgevoerd voor jouw auto ,
dus ik zou het zelf ook niet doen.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3695
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Sima Velgen, sterk genoeg voor T4?

Bericht door krekwakwol »

Zie het als een leermoment, de volgende keer ga je het vast andersom doen :knipoog
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Plaats reactie