Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Kleuren van T5 veren...
Kleuren van T5 veren...
Nog maar eens de vraag..
Weet iemand hoe het zit met de kleuren op de veren van de T5?
Er zijn heel wat verschillende coderingen..waar is dat te vinden?
grt.Harry
Weet iemand hoe het zit met de kleuren op de veren van de T5?
Er zijn heel wat verschillende coderingen..waar is dat te vinden?
grt.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Kleuren van T5 veren...
Wat is het doel van je vraag Harry?
Kleurcoderingen kun je in de Etka ook online vinden.
Kleurcoderingen kun je in de Etka ook online vinden.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Mickel Moen
- Berichten: 2056
- Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
- Locatie: Súdwest-Fryslân
- Contacteer:
Re: Kleuren van T5 veren...
Volgens mij boor je hier de rocket science van VW aan. Allemaal geheimzinnige kleurcodes, maar ik ben nog nooit een netjes overzicht tegengekomen, wat die codes dan wel betekenen. Of wel. Wat is het verschil en welke moet je wanneer toepassen. Bijvoorbeeld bij welk gewicht op de achteras en het effect op het rijgedrag.
Met name voor de camperzelfbouwers zou dit nuttige informatie zijn.
Op mijn blog heb ik er een pagina aan gewijd:
https://mickelmoen.blogspot.nl/2011/08/ ... veren.html
Maar de vraag blijft.
Met name voor de camperzelfbouwers zou dit nuttige informatie zijn.
Op mijn blog heb ik er een pagina aan gewijd:
https://mickelmoen.blogspot.nl/2011/08/ ... veren.html
Maar de vraag blijft.
Re: Kleuren van T5 veren...
Ik heb de indruk dat de vóór schokdempers op hen eindje zijn...ik wil dan gelijk de hele poten vervangen...ben er dan voorlopig klaar mee...Multivan Generation schreef: 31 dec 2017, 14:57 Wat is het doel van je vraag Harry?
Kleurcoderingen kun je in de Etka ook online vinden.
Achter heb ik Sachs voor klaarliggen..gaat een 1400 kg caravan achter...
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Re: Kleuren van T5 veren...
Ik heb ook nog nooit een knap lijstje gezien.
Lijkt wel een utopia.
Lijkt wel een utopia.
- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Kleuren van T5 veren...
Je kunt je blog gaan aanpassenMickel Moen schreef: 31 dec 2017, 18:31 Volgens mij boor je hier de rocket science van VW aan. Allemaal geheimzinnige kleurcodes, maar ik ben nog nooit een netjes overzicht tegengekomen, wat die codes dan wel betekenen.
Met name voor de camperzelfbouwers zou dit nuttige informatie zijn.
Op mijn blog heb ik er een pagina aan gewijd:

Kijk van te voren hoe de vestiging van je schokdempers onderaan bij de fusee is, erom heen geklemd of in de fusee geklemd.Harry 341 schreef: 31 dec 2017, 18:49 Ik heb de indruk dat de vóór schokdempers op hen eindje zijn...ik wil dan gelijk de hele poten vervangen...ben er dan voorlopig klaar mee...
Nee hoor zie hieronder..jordydereus schreef: 31 dec 2017, 19:50 Ik heb ook nog nooit een knap lijstje gezien.
Lijkt wel een utopia.
Vooras.
PR nummer gewichtsklasse (PR-nummer combinatie); kleurmarkering op de veer
0JA Gewichtsklasse Vorderachse, Gewichtsbereich 1: 1.030-1.085kg (1BA/1BB/1BJ/2ML); 1.030-1.078kg, (1BH/2MQ/2MR); 1.030-1.140kg (2MD/2MH/1BA+MV); 1.061-1.1150kg (MV+1BV/2MD); 1x grau
0JB Gewichtsklasse Vorderachse, Gewichtsbereich 2: 1.086-1.135kg (1BA/1BB/1BJ/2ML); 1.079-1.141kg (1BH/2MQ/2MR); 1.141-1.190kg (2MD/2MH/1BA+MV); 1.151-1.1250kg (MV+1BV/2MD); 2x grau
0JC Gewichtsklasse Vorderachse, Gewichtsbereich 3: 1.136-1.185kg (1BA/1BB/1BJ/2ML); 1.141-1.200kg (1BH/2MQ/2MR); 1.191-1.250kg (2MD/2MH/1BA+MV); 1.251-1.350kg (MV+1BV/2MD); 3x grau
0JD Gewichtsklasse Vorderachse, Gewichtsbereich 4: 1.186-1.235kg (1BA/1BB/1BJ/2ML); 1.201-1.260kg (1BH/2MQ/2MR); 1.251-1.300kg (2MD/2MH/1BA+MV); 1.351-1.460kg (MV+1BV/2MD), 1x grau, 1x grün
0JE Gewichtsklasse Vorderachse, Gewichtsbereich 5: 1.236-1.285kg (1BA/1BB/1BJ/2ML); 1.261-1.320kg (1BH/2MQ/2MR); 1.301-1.360kg (2MD/2MH/1BA+MV); 2x grau, 1x grün
0JF Gewichtsklasse Vorderachse, Gewichtsbereich 6: 1.286-1.335kg (1BA/1BB/1BJ/2ML); 1.321-1.390kg (2MQ/2MR); 1.361-1.420kg (2MD/2MH/1BA+MV); 3x grau, 1x grün
0JG Gewichtsklasse Vorderachse, Gewichtsbereich 7: 1.336-1.385kg (1BA/1BB/1BJ/2ML); 1.391-1.460kg (2MQ/2MR); 1x grau, 2x grün
0JH Gewichtsklasse Vorderachse, Gewichtsbereich 8: 1.386-1.435kg (1BA/1BB/1BJ); 2x grau, 2x grün
0JJ Gewichtsklasse Vorderachse, Gewichtsbereich 9: 1.436-1.495kg (1BA/1BJ)
Achteras.
PR nummer gewichtsklasse (PR-nummer combinatie); kleurmarkering op de veer
0YA Gewichtsklasse Hinterachse, Gewichtsbereich 1: 0.629-0.674kg (K4A/K4B); 0.944-0.979kg (K4H+1BJ/1BV/2MD); 0.944-1.014kg (K4H+1BA); 1.086-1.121kg (K4L); 1x grau
0YB Gewichtsklasse Hinterachse, Gewichtsbereich 2: 0.675-0.720kg (K4A/K4B); 0.980-1.014kg (K4H+1BJ/1BV/2MD); 1.015-1.049kg (K4H+1BA); 1.122-1.160kg (K4L); 2x grau
0YC Gewichtsklasse Hinterachse, Gewichtsbereich 3: 0.721-0.766kg (K4A/K4B); 1.015-1.049kg (K4H+1BJ/1BV/2MD); 1.050-1.112kg (K4H+1BA); 1.161-1.184kg (K4L); 3x grau
0YD Gewichtsklasse Hinterachse, Gewichtsbereich 4: 0.767-0.812kg (K4A/K4B); 1.050-1.112kg (K4H+1BJ/1BV/2MD); 1.113-1.182kg (K4H+1BA); 1.185-1.210kg (K4L); 4x grau
0YE Gewichtsklasse Hinterachse, Gewichtsbereich 5: 0.813-0.858kg (K4A/K4B); 1.113-1.182kg (K4H+1BJ/1BV/2MD); 1x braun
0YF Gewichtsklasse Hinterachse, Gewichtsbereich 6: 0.859-0.905kg (K4A/K4B); 2x braun
0YG Gewichtsklasse Hinterachse, Gewichtsbereich 7: 0.906-0.950kg (K4A/K4B); 2x grau, 1x braun
0YH Gewichtsklasse Hinterachse, Gewichtsbereich 8: 0.951-0.996kg (K4A/K4B); 2x grau, 1x violett
0YJ Gewichtsklasse Hinterachse, Gewichtsbereich 9: 0.997-1.044kg (K4A/K4B); 2x grau, 1x orange
0YK Gewichtsklasse Hinterachse, Gewichtsbereich 10: 1.045-1.092kg (K4A/K4B)
0YL Gewichtsklasse Hinterachse, Gewichtsbereich 11: 1.093-1.136kg (K4A/K4B)
0YM Gewichtsklasse Hinterachse, Gewichtsbereich 12: 1.137-1.181kg (K4A/K4B)
Goed nieuwjaar alvast,
enne de credits kom ik binnenkort wel innen

Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Kleuren van T5 veren...
@Harry,
Ik heb nog hele mooie veren voor de voorzijde liggen.
Als je interesse hebt tenminste..
Stuur me maar een PB.
Groeten Peter
Ik heb nog hele mooie veren voor de voorzijde liggen.
Als je interesse hebt tenminste..
Stuur me maar een PB.
Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Mickel Moen
- Berichten: 2056
- Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
- Locatie: Súdwest-Fryslân
- Contacteer:
Re: Kleuren van T5 veren...

Zo Peter, dat is een mooi lijstje. Bedankt.
Echter

Er ontbreken nog wat kleurcodes.
Volgens de codelijst van mijn bus heb ik
voor gewichtsklasse 4: OJD geeft kleurcode 1 grijs en 1 groen
Achter gewichtsklasse 3: OYC geeft kleurcode 3 grijs
Tot zover alles duidelijk.
Echter toen ik de bus kocht, 75.000 km zat er achter code 1 grijs en 1 geel onder. Staat niet in het lijstje.
Wat er voor onder zit, weet ik niet moet ik nog even controleren.
Later heb ik zelf de achterveren, vlak voordat we op vakantie gingen, voor een nog als nieuw setje van MP vervangen, kleurcode 2 geel. Staat niet in het lijstje.
Toen Bart zijn California van luchtvering heeft voorzien, heb ik zijn voor en achtervering overgenomen. Ligt op de zolder te wachten.
Voor kleurcode 3 lichtblauw en 1 geel. Staat niet in het lijstje
Achter kleurcode 1 grijs. Bingo staat wel in het lijstje. Gewichtsklasse 1.
Eigenlijk moet ik er nu eerst eens achter zien te komen, wat het actuele gewicht op de voor en achteras is.
Maar hoe interpreteer je dan al die verschillende gewichtsbereiken die bij de gewichtsklassen staan. Ik heb in het codelijst van mijn bus alleen de code 1BA = Standard suspension/shock absorption, kunnen traceren.
Maar we zijn weer een stukje verder. Het blijft science en het is nu iets minder rocket.
- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Kleuren van T5 veren...
Oude T5's versus nieuwere T5's, heb je daar al eens aan gedacht..?
Dus verschil in veren en kleurcodes tussen T5.1, T5.2 (GP) en T5.3 (T6)
Ik heb een overzichtje geplaatst voor de GP omdat ik daar informatie over heb en dat dit ook is wat Harry heeft.
Van de oudere heb ik deze informatie niet.
Dat mag iemand anders uitzoeken, alsmede ook de bestelnummers zoals ze in de ETKA staan
Wat je 2de hands koopt, daar kan zo veel aan veranderd zijn, door net een ander linkje verf..
Grijs met bodembescherming er op gespoten kan er soms als geel uitzien..
Deze op jouw site:

zien er in mijn ogen uit als een setje van/voor een een T4..
Groeten Peter
Dus verschil in veren en kleurcodes tussen T5.1, T5.2 (GP) en T5.3 (T6)
Ik heb een overzichtje geplaatst voor de GP omdat ik daar informatie over heb en dat dit ook is wat Harry heeft.
Van de oudere heb ik deze informatie niet.
Dat mag iemand anders uitzoeken, alsmede ook de bestelnummers zoals ze in de ETKA staan

Wat je 2de hands koopt, daar kan zo veel aan veranderd zijn, door net een ander linkje verf..
Grijs met bodembescherming er op gespoten kan er soms als geel uitzien..
Deze op jouw site:
zien er in mijn ogen uit als een setje van/voor een een T4..
Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Mickel Moen
- Berichten: 2056
- Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
- Locatie: Súdwest-Fryslân
- Contacteer:
Re: Kleuren van T5 veren...

Dat bedoel ik. Rocket science.
Maar je hebt gelijk, er zullen dus meerdere lijstjes moeten komen.
En die afgebeelde set komt dus onder Bart zijn bus weg: T5, 2.5 TDI 4Motion California 170Pk uit 2008
- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Kleuren van T5 veren...
Laten we bij de originele Volkswagen veren blijven om het overzichtelijk te houden.
De materie is al lastig genoeg..
Als je daar ook nog (wellicht voor de volledigheid bedoeld) ook nog met andere merken doorheen gaat lopen fietsen,
dan blijft het niet erg overzichtelijk en onduidelijk/voor verwarring zorgend..
Na de hint van Black Bulli,
heb ik eens op het Duitse forum gespit en kwam hier uit:
https://tx-board.de/threads/liste-feder ... ung.98908/
Daarna hier:
http://vagfans.me/DE/volkswagen/RDW/TR/ ... ssdaempfer
En ook:
https://tx-board.de/threads/uebersicht- ... hse.86731/
Waar de bijlage vandaan komt
EDIT: Bovenstaande lijst stond daar op het T5 forum, dus T5.1
De materie is al lastig genoeg..
Als je daar ook nog (wellicht voor de volledigheid bedoeld) ook nog met andere merken doorheen gaat lopen fietsen,
dan blijft het niet erg overzichtelijk en onduidelijk/voor verwarring zorgend..
Na de hint van Black Bulli,
heb ik eens op het Duitse forum gespit en kwam hier uit:
https://tx-board.de/threads/liste-feder ... ung.98908/
Daarna hier:
http://vagfans.me/DE/volkswagen/RDW/TR/ ... ssdaempfer
En ook:
https://tx-board.de/threads/uebersicht- ... hse.86731/
Waar de bijlage vandaan komt

EDIT: Bovenstaande lijst stond daar op het T5 forum, dus T5.1
- Bijlagen
-
Federn HA Übersicht.pdf
- (24.19 KiB) 783 keer gedownload
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Mickel Moen
- Berichten: 2056
- Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
- Locatie: Súdwest-Fryslân
- Contacteer:
Re: Kleuren van T5 veren...
Grote klasse Peter
Dit had ik nooit gevonden.
Het mooie is, dat ik met de laatste PDF ook voorzichtig een paar conclusies probeer te trekken. Naar ik kan oordelen betreft het een lijst van de achterveren.
1. Aan het eind staan een twaalftal gewichtsklasssen.
2. Steeds staan achter PR een tweetal codes.
3. Wat mijn bus betreft een Kombi uit 2004 zijn er 2 herkenbare codes: 1BA = Standard suspension/shock absorption; 0YC = Weight range 3 installation control only, no requirement forecast
4. In het schema kom ik dit tegen bij 5: 3 gele stippen
5. Onder mijn bus zat toen ik hem kocht: 1 geel en 1 grijs. Dit staat niet in het schema, maar als de logica is hoe meer stippen hoe hoger de gewichtsklasse en beginnend bij geel en dan om en om grijs, dan zou 1 geel en 1 grijs dus tussen 3 en 4 inzitten met daarin overwegend 0YB= gewichtsklasse 2. Hij zou toen dus lichter geveerd zijn, dan wat uit de codes komt.
6. Later heb ik er 2 geel onder gezet. Dat lijkt ook gewichtsklasse 2 en nog iets lichter dan 1 grijs en 1 geel. Dat kan ook wel kloppen, want de bus ging toen iets meer zweven iets meer overhellen in scherpe bochten.
7. Nu is de bus na de ombouw flink zwaarder geworden, dus je zou zeggen, dat er dan eigenlijk een steviger vering onder moet. Dan is 3 geel wellicht het minimum.
8. Nu had ik al geschreven, dat ik van Bart een complete set inclusief schokbrekers over genomen heb die onder een California vandaan komen. Ik heb die veren zojuist nog eens goed bekeken. Ze hebben een witte stip en zijn iets korter dan de veren met een gele en grijze stip. In het schema vind ik dit onder de Multivan en Kombi+ met als codes 0YD en 0YE: gewichtsklassen 4 en 5.
9. Mag ik daarmee voorzichtig concluderen, dat deze veren met 1. Witte stip geschikter voor mijn omgebouwde en zwaardere bus zijn? Tenslotte is het nu ook een camper.
Ik ben benieuwd wat je van deze redenatie vindt.
Maar nogmaals petje af voor jouw speurwerk.

Dit had ik nooit gevonden.
Het mooie is, dat ik met de laatste PDF ook voorzichtig een paar conclusies probeer te trekken. Naar ik kan oordelen betreft het een lijst van de achterveren.
1. Aan het eind staan een twaalftal gewichtsklasssen.
2. Steeds staan achter PR een tweetal codes.
3. Wat mijn bus betreft een Kombi uit 2004 zijn er 2 herkenbare codes: 1BA = Standard suspension/shock absorption; 0YC = Weight range 3 installation control only, no requirement forecast
4. In het schema kom ik dit tegen bij 5: 3 gele stippen
5. Onder mijn bus zat toen ik hem kocht: 1 geel en 1 grijs. Dit staat niet in het schema, maar als de logica is hoe meer stippen hoe hoger de gewichtsklasse en beginnend bij geel en dan om en om grijs, dan zou 1 geel en 1 grijs dus tussen 3 en 4 inzitten met daarin overwegend 0YB= gewichtsklasse 2. Hij zou toen dus lichter geveerd zijn, dan wat uit de codes komt.
6. Later heb ik er 2 geel onder gezet. Dat lijkt ook gewichtsklasse 2 en nog iets lichter dan 1 grijs en 1 geel. Dat kan ook wel kloppen, want de bus ging toen iets meer zweven iets meer overhellen in scherpe bochten.
7. Nu is de bus na de ombouw flink zwaarder geworden, dus je zou zeggen, dat er dan eigenlijk een steviger vering onder moet. Dan is 3 geel wellicht het minimum.
8. Nu had ik al geschreven, dat ik van Bart een complete set inclusief schokbrekers over genomen heb die onder een California vandaan komen. Ik heb die veren zojuist nog eens goed bekeken. Ze hebben een witte stip en zijn iets korter dan de veren met een gele en grijze stip. In het schema vind ik dit onder de Multivan en Kombi+ met als codes 0YD en 0YE: gewichtsklassen 4 en 5.
9. Mag ik daarmee voorzichtig concluderen, dat deze veren met 1. Witte stip geschikter voor mijn omgebouwde en zwaardere bus zijn? Tenslotte is het nu ook een camper.
Ik ben benieuwd wat je van deze redenatie vindt.
Maar nogmaals petje af voor jouw speurwerk.

Re: Kleuren van T5 veren...
Mooi, maar hoe weet je nou welke gewichtsklasse je T5 is?
- krekwakwol
- Berichten: 4383
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
- Locatie: Gemeente Westerkwartier
- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Kleuren van T5 veren...
Aslast voor en aslast achter staat op de sticker in de motorruimte.
En ook op de wagensticker in je boekje staan de PR-codes, waarmee je er uit kunt komen.
Succes
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...