Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Lampjes laad/kofferruimte T5 Multivan doen het niet

vragen over de T5
Plaats reactie
MdGroot
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 mar 2022, 11:28

Lampjes laad/kofferruimte T5 Multivan doen het niet

Bericht door MdGroot »

Hallo allemaal, mijn naam is Marcel, woon in Drenthe en ben sinds kort in het bezit van een Volkswagen T5 Multivan, bouwjaar 2006.
Ik heb me op jullie forum aangemeld omdat ik al veel waardevolle informatie van jullie heb kunnen gebruiken; we geven de Multivan een tweede leven want deze geïmporteerde VW heeft behoorlijk wat achterstallig onderhoud. Natuurlijk heb ik ook een vraag en wellicht kan iemand mij helpen.

De twee lampjes in de laad-/kofferruimte van de Multivan doen het niet. Na twee nieuwe lampjes geplaatst te hebben doen ze het nog niet (achterklep is uiteraard geopend) Ik heb al wat testjes gedaan en denk dat het aan de massa ligt, want op het stekkertje staat op de rode draad wel stroom en wanneer ik een fake-massa op het lampje aansluit brandt hij wel. Als ik direct van het stekkertje van de rode stroomdraad een draadje aansluit en de fake-massa bij de krik/gevarendriehoek weghaal en beid op een lampje aansluit brandt het lampje ook?
* Kan het kloppen dat het aan de massa ligt of hebben jullie ervaring met deze klacht en is het iets anders?
* Is de zwart/bruine draad op het stekkertje inderdaad de massa?
* Waar kan ik de massa van deze lampjes controleren?
Groet,
Marcel
:T54LIFE
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4870
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Lampjes laad/kofferruimte T5 Multivan doen het niet

Bericht door Hanz »

Welkom op het forum. Wordt het lampje aangestuurd door een deurschakelaar? Kijk daar dan eerst eens naar. Schakelt deze nog soepel, geen roest of vervuilde contacten?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
MdGroot
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 mar 2022, 11:28

Re: Lampjes laad/kofferruimte T5 Multivan doen het niet

Bericht door MdGroot »

Hallo Hanz, bedankt voor je opmerking. Ik weet niet of de deurschakelaar nog goed is. Ik heb geen idee waar die zit. Wellicht in het slot? Ik heb inderdaad nog niet getest met de deur dicht want dan zou er toch geen spanning meer op het stekkertje moeten staan? Kan dat nog wel even testen.

Vraag me ook af of de lamp die in de hemel zit ook aan moet gaan als de achterklep geopend is of wellicht moeten alle lampen binnen dan aan gaan?
Groet,
Marcel
:T54LIFE
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4870
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Lampjes laad/kofferruimte T5 Multivan doen het niet

Bericht door Hanz »

Schakelaar zit in het slot volgens dit draadje. Heb zelf een T4 dus kan er verder weinig over zeggen.
https://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtop ... 31#p133831
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Remco181
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 feb 2014, 18:35
Locatie: Vledderveen - Stadskanaal
Contacteer:

Re: Lampjes laad/kofferruimte T5 Multivan doen het niet

Bericht door Remco181 »

De lampjes worden geschakeld op de massa, dus als ze niet gaan branden als je de achterklep opent is de deurschakelaar in de achterklep waarschijnlijk de boosdoener. De plus is dus permanent en de massa geschakeld.
Het lampje in het plafond schakelt mee met de voordeuren en schuifdeur, niet met de achterklep.

Eerlijk gezegd heb ik ook geen idee waar de schakelaar in de achterklep zit...
Volkswagen T5 HighLine 2006 2.5 Tdi 340 dubbele cabine
Volkswagen Caddy 2008 1.9 Tdi
Kubota 7100 3-cyl 4WD
Volkswagen Transporter schaalmodellen op www.mini-bulli.nl
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4870
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Lampjes laad/kofferruimte T5 Multivan doen het niet

Bericht door Hanz »

Dit is het slot van een achterklep van een T5. Je ziet op de foto aan de linkerkant een aansluitpunt voor een stekker. Ik neem aan dat de microswitch voor de verlichting daaronder zit.
Klepslot T5.jpg
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
MdGroot
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 mar 2022, 11:28

Re: Lampjes laad/kofferruimte T5 Multivan doen het niet

Bericht door MdGroot »

He Hanz en Remco. Vandaag slot er uit gehaald en zag er verder niets bijzonders aan. Kan natuurlijk niet in het schakelaartje kijken maar vond het stekkertje niet meer helemaal o.k. Denk inderdaad dat het schakelaartje in het slot de boosdoener is. Ga eens kijken wat zo’n slot kost. Aan de andere kant lees ik ook datveel mensen de lampjes juist uit doen of er een schakelaartje tussen plaatsen om stroom te sparen…… Eens kijken wat ik ga doen.

Bedankt voor jullie tips en uitleg!
Groet,
Marcel
:T54LIFE
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4870
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Lampjes laad/kofferruimte T5 Multivan doen het niet

Bericht door Hanz »

Ik zie prijzen van net geen twee tientjes, valt dus nog mee. Maar je kan infderdaad ook zelf een schakelaar er tussen zetten zodat je het licht alleen aandoet als het nodig is.
O ja, als je gaat zoeken, dit is het onderdeelnummer 7H0827505G
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
freek
Berichten: 688
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: Lampjes laad/kofferruimte T5 Multivan doen het niet

Bericht door freek »

Eerst contactspray proberen. Doet meestal wonderen
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Plaats reactie