Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Motor temperatuur t4 1.9d

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Zeep
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 mar 2014, 16:29

Motor temperatuur t4 1.9d

Bericht door Zeep »

:wjw
Ik heb onlangs wat problemen gehad met het koelsysteem van mijn 1992 1.9d t4 (aux pomp bleef draaien zonder contact) en een nieuwe (blauwe) temperatuur sensor plaatsen bleek de oplossing. De koelvloeistof is ook gelijk gespoeld en vervangen. De motortemperatuur lijkt nu ook veel beter dan daarvoor, komt relatief snel op temperatuur en rijdt lekker vlot en soepel. Sterke verbetering op een te lage motortemperatuur. Het enige is nu dat mijn dashboard meter makkelijk naar 3/4 oploopt. Verder oplopen doet ie niet, ook niet in heuvelachtig landschap en de waarachuwings lampjes gaan niet aan. Ik denk dus niet dat de motor oververhit maar dat de dash meter onjuist de temp aangeeft. Ik heb fotos bijgevoegd waar een externe meter 80 gr aangeeft op het motorblok, de koelvloeistof uitlaat meet ook 80 gr (meter geijkt door een kokend ei te meten, 96 gr gaf deze weer). Als dit juist is lijkt mij dit een prima bedrijfstemp. Overigens denk ik dat mijn koelvinnen niet werken. De hete lucht is prima te verdragen wanneer de verwarming vol aanstaat, na 20 minuutjes loopt de dash temp meter dan ook terug naar 1/2, maar dit is niet comfortabel rijden. Mijn vraag is waar ik het beste de temperatuur kan meten om vast te stellen of de motor warmloopt, ik moet kijken naar verdere reparaties, of dat alles nu prima werkt voor een 30 jaar oude diesel.

Alvast bedankt!
Vriendelijke groeten,
Joe
Dash temp meter
Dash temp meter
Externe temp meter
Externe temp meter
:T44EVER
Laatst gewijzigd door Zeep op 24 sep 2022, 08:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33821
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Motor temperatuur t4 1.9d

Bericht door Multivan Generation »

Zeep schreef: 24 sep 2022, 07:53:T44EVER
Ja inderdaad 90 graden op de teller.. :zwaai
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Zeep
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 mar 2014, 16:29

Re: Motor temperatuur t4 1.9d

Bericht door Zeep »

Verder niks aan doen dus?
Plaats reactie