Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Advies aanschaf T6 benzine
Advies aanschaf T6 benzine
Ik heb me inmiddels voorgesteld in de "voorstelrubriek"
Ik ben op zoek naar een T5 of T6 150 pk benzine in een korte 8 of 9 persoonsuitvoering. Ik zie de laatste tijd "veel" bussen aangeboden worden in benzine/cng uitvoering, qua belasting en voor mijn particulier gebruik niet zo interessant. Er zijn ook bedrijven die laten het gasgedeelte verwijderen en bieden dan, na herkeuring door de RDW, deze aan als "benzine"bus. De km standen van al deze bussen is meestal ergens tussen de 100.000 en 150.000 km. Wat is jullie mening m.b.t. deze "teruggekeurde" bussen? Maakt het wat uit of zo'n bus het grootste gedeelte op gas heeft gereden? zijn er extra aandachtspunten?
In andere onderwerpen heb ik wel gezien dat het advies is om eerder een T6 dan een T5 aan te schaffen, vanwege de toch weer een aantal verbeterde zaken t.o.v. de T5.
Ik ben benieuwd wat jullie adviezen zijn.
mvgr
Bert
Ik ben op zoek naar een T5 of T6 150 pk benzine in een korte 8 of 9 persoonsuitvoering. Ik zie de laatste tijd "veel" bussen aangeboden worden in benzine/cng uitvoering, qua belasting en voor mijn particulier gebruik niet zo interessant. Er zijn ook bedrijven die laten het gasgedeelte verwijderen en bieden dan, na herkeuring door de RDW, deze aan als "benzine"bus. De km standen van al deze bussen is meestal ergens tussen de 100.000 en 150.000 km. Wat is jullie mening m.b.t. deze "teruggekeurde" bussen? Maakt het wat uit of zo'n bus het grootste gedeelte op gas heeft gereden? zijn er extra aandachtspunten?
In andere onderwerpen heb ik wel gezien dat het advies is om eerder een T6 dan een T5 aan te schaffen, vanwege de toch weer een aantal verbeterde zaken t.o.v. de T5.
Ik ben benieuwd wat jullie adviezen zijn.
mvgr
Bert
- Jan anno NU
- Berichten: 671
- Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
- Locatie: Breda
Re: Advies aanschaf T6 benzine
Hoi , welkom op
Ik zou er persoonlijk geen probleem mee hebben dat zo,n bus op gas heeft gereden .
Naar mijn idee geeft dat een schone verbranding t.o.v diesel , een olieprodukt , dus weinig motorvervuiling denk ik zo.
En niks mis met gas !
Beetje jammer dat je goed mag betalen voor de houderschapsbelasting als je op gas rijdt.
Kijk ook eens naar een lange wielbasis als je negen zitplaatsen wil , dat geeft een veel ruimtelijker indeling , achter de bestuurder en bijrijder krijg je dan een 2-2-3 opstelling.
Succes met de zoektocht.
Ik zou er persoonlijk geen probleem mee hebben dat zo,n bus op gas heeft gereden .
Naar mijn idee geeft dat een schone verbranding t.o.v diesel , een olieprodukt , dus weinig motorvervuiling denk ik zo.
En niks mis met gas !
Beetje jammer dat je goed mag betalen voor de houderschapsbelasting als je op gas rijdt.
Kijk ook eens naar een lange wielbasis als je negen zitplaatsen wil , dat geeft een veel ruimtelijker indeling , achter de bestuurder en bijrijder krijg je dan een 2-2-3 opstelling.
Succes met de zoektocht.
T4 2,5 TDI 2002
Re: Advies aanschaf T6 benzine
Bedankt voor het advies.
Voor mijn gebruik, veel langsparkeren ed., is een korte bus handiger voor ons.
Ik kwam deze bus tegen.
https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/vol ... 45826d5acd
Ziet er op zich goed uit. Wat ik me wel afvraag waarom er op deze bus TS ipv TSI op de achterkant staat terwijl het dit (volgens mij) wel is. De garagehouder had daar ook geen verklaring voor en kan het ook (voorlopig) nergens terug vinden op internet. Ook lijkt deze bus wat duurder dan de andere aangeboden bussen. Nog eens navragen of er al BPM voor deze bus is afgedragen.
mvgr
Bert
Voor mijn gebruik, veel langsparkeren ed., is een korte bus handiger voor ons.
Ik kwam deze bus tegen.
https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/vol ... 45826d5acd
Ziet er op zich goed uit. Wat ik me wel afvraag waarom er op deze bus TS ipv TSI op de achterkant staat terwijl het dit (volgens mij) wel is. De garagehouder had daar ook geen verklaring voor en kan het ook (voorlopig) nergens terug vinden op internet. Ook lijkt deze bus wat duurder dan de andere aangeboden bussen. Nog eens navragen of er al BPM voor deze bus is afgedragen.
mvgr
Bert
Re: Advies aanschaf T6 benzine
Moet gewoon TSI zijn, de I mist dus.
Je weet trouwens dat deze 150pk op de software na hetzelfde is als de 204pk versie? Makkelijk wat te tunen dus!
Je weet trouwens dat deze 150pk op de software na hetzelfde is als de 204pk versie? Makkelijk wat te tunen dus!
- Multivan Generation
- Berichten: 33867
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Advies aanschaf T6 benzine
Volgens mij ziet deze er heel goed uit.BvH schreef: ↑11 nov 2022, 08:28
Ik kwam deze bus tegen.
https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/vol ... 45826d5acd
Ziet er op zich goed uit.
Wel vind ik dat de bus wat karig uitgerust is
Jij schreef: Ziet er op zich goed uit, en dan denk ik: maar......?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Jan anno NU
- Berichten: 671
- Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
- Locatie: Breda
Re: Advies aanschaf T6 benzine
Het verbaasd mij altijd weer dat er op zo,n dure bus geen wisser af kon op de achterklep.
Dat is toch wel een kruideniersmentaliteit van VW
En energielabel F
Dat is toch wel een kruideniersmentaliteit van VW
En energielabel F
T4 2,5 TDI 2002
Re: Advies aanschaf T6 benzine
Bedankt voor alle snelle reacties!
Mbt "ziet er goed uit maar..." daar bedoelde ik mee op de foto's. Ik heb inmiddels de ervaring dat als je er bij staat wat zaken zijn die niet op de foto staan. Ik heb een bus gezien van hetzelfde bouwjaar waar aan de binnenkant van de deur flinke krassen op het metaal zaten.
En inderdaad houd het mij ook wat tegen dat de bus zo weinig extra's heeft. Maar dat geldt wel voor alle benzine bussen die op dit moment worden aangeboden.
Voor mij zou er nog een trekhaak onder moeten en cruisecontrol. Een achteruitrijcamera ed. kan ik zelf wel monteren.
mvgr
Bert
Mbt "ziet er goed uit maar..." daar bedoelde ik mee op de foto's. Ik heb inmiddels de ervaring dat als je er bij staat wat zaken zijn die niet op de foto staan. Ik heb een bus gezien van hetzelfde bouwjaar waar aan de binnenkant van de deur flinke krassen op het metaal zaten.
En inderdaad houd het mij ook wat tegen dat de bus zo weinig extra's heeft. Maar dat geldt wel voor alle benzine bussen die op dit moment worden aangeboden.
Voor mij zou er nog een trekhaak onder moeten en cruisecontrol. Een achteruitrijcamera ed. kan ik zelf wel monteren.
mvgr
Bert
Re: Advies aanschaf T6 benzine
Trekhaak is ook prima zelf te doen, zie mijn topic in de link hieronder (pagina 5).
Cruise control is ook niet zo moeilijk dacht ik, maar daar hebben anderen hier misschien wel ervaring mee.
Cruise control is ook niet zo moeilijk dacht ik, maar daar hebben anderen hier misschien wel ervaring mee.
- arjanzevenaar
- Berichten: 497
- Lid geworden op: 03 mar 2012, 19:43
Re: Advies aanschaf T6 benzine
Zag je bericht en zag toevallig dit topic langskomen, Misschien al te laat maar toch interessant. Hoor toch wel dat een benzine motor in een zware bus toch een stuk anders rijd, ik zelf deel ook wel deze ervaring.
https://tx-board.de/threads/gefahren-st ... ch.110437/
https://tx-board.de/threads/gefahren-st ... ch.110437/
Re: Advies aanschaf T6 benzine
Die link is hier wel eens eerder langsgekomen. Het is vrij persoonlijk denk ik.
Mijn ervaringen met een (relatief lichte) 204pk TSI met handbak zijn zeer goed. In de dagelijkse modus met alleen vrouw en 4 kids aan boord lekker vlot en stil. De motor heeft een smeuïg karakter en trekt vanaf een laag toerental al. In de Alpen ook nog vermogen genoeg en op een bergpas kun je jezelf er nog lekker mee vermaken ;-)
Vergeleken met de T4 California met 102pk TDI die we eerst hadden een wereld van verschil. Die vond ik persoonlijk traag en vrij piekerig en kort zijn vermogen leveren.
Mijn ervaringen met een (relatief lichte) 204pk TSI met handbak zijn zeer goed. In de dagelijkse modus met alleen vrouw en 4 kids aan boord lekker vlot en stil. De motor heeft een smeuïg karakter en trekt vanaf een laag toerental al. In de Alpen ook nog vermogen genoeg en op een bergpas kun je jezelf er nog lekker mee vermaken ;-)
Vergeleken met de T4 California met 102pk TDI die we eerst hadden een wereld van verschil. Die vond ik persoonlijk traag en vrij piekerig en kort zijn vermogen leveren.
Re: Advies aanschaf T6 benzine
Morgen een afspraak om de bus te bekijken en een proefrit te maken.
Ik had inderdaad al de link gezien waarin de kwaliteit van de divers motoren omschreven werd en waarbij de benzine uitvoeringen niet de hoofdprijs kregen.
Mag toch wel hopen dat een 150 pk of een tuning naar 204 pk voldoende trekkracht op gaat leveren om zo af en toe een 1300 kg caravan te trekken.
Ik weet dat het om het aantal Nm gaat m.b.t. het op kunnen leveren van voldoende trekkracht. Op caravantrekker.nl komt de 150 pk er niet zo heel goed vanaf bij een gebruiker. Maar of dat dan meteen voor iedereen geldt?
Ik was sowieso van plan (uiteindelijk) te tunen naar 204 pk. Dat zou dan toch voldoende trekkracht op moeten leveren?
En of er nu nog steeds "horrorverhalen zijn m.b.t. olieverbruik van de TSI motoren is mij niet helemaal duidelijk.
mvgr
Bert
Ik had inderdaad al de link gezien waarin de kwaliteit van de divers motoren omschreven werd en waarbij de benzine uitvoeringen niet de hoofdprijs kregen.
Mag toch wel hopen dat een 150 pk of een tuning naar 204 pk voldoende trekkracht op gaat leveren om zo af en toe een 1300 kg caravan te trekken.
Ik weet dat het om het aantal Nm gaat m.b.t. het op kunnen leveren van voldoende trekkracht. Op caravantrekker.nl komt de 150 pk er niet zo heel goed vanaf bij een gebruiker. Maar of dat dan meteen voor iedereen geldt?
Ik was sowieso van plan (uiteindelijk) te tunen naar 204 pk. Dat zou dan toch voldoende trekkracht op moeten leveren?
En of er nu nog steeds "horrorverhalen zijn m.b.t. olieverbruik van de TSI motoren is mij niet helemaal duidelijk.
mvgr
Bert
- Multivan Generation
- Berichten: 33867
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Advies aanschaf T6 benzine
Is wel te doen,
maar is wel meer werk als dat ik verwacht had, en er moet meer los als dat ik verwacht had (voorbumper bijvoorbeeld om in de E-box te komen).
Belangrijk is een erg goede kabelboom en goede handleiding.
Ik heb goede ervaringen met Wibutec. En mocht je nog geen boordcomputer hebben met actueel verbruik etc, dan verkopen ze ook tegen een zeer geringe meerprijs. Aanrader
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Advies aanschaf T6 benzine
Allen bedankt voor het meedenken!
Vandaag gereden in de T6. Het schakelen kwam een beetje hakerig over inclusief wat bijgeluiden. Voor de rest was de auto wel OK. Vanwege het schakelen en het toch wel aanwezig zijn van veel roestaanslag aan de onderzijde deze auto maar aan mij voorbij laten gaan.
Omdat ik twijfelde aan mezelf m.b.t. het rijgedrag daarna in de buurt, bij een andere handelaar, in nog 2 benzine uitvoeringen van een T5 en een T6 (lange versie) gereden en daar had ik m.b.t. het schakelen wel weer het "goede gevoel". Ik kan niet echt de vinger op de zere plek leggen betreffende de eerste auto maar geen spijt dat ik die in ieder geval niet gekocht heb. Merkte trouwens wel dat de zit tussen een T5 en T6 inderdaad verschillend is. Na ze achter elkaar gereden te hebben vond ik de T6 een betere zit hebben. (voor mij tenminste)
Ga weer doorzoeken naar een volgende T6.
mvgr
Bert
Vandaag gereden in de T6. Het schakelen kwam een beetje hakerig over inclusief wat bijgeluiden. Voor de rest was de auto wel OK. Vanwege het schakelen en het toch wel aanwezig zijn van veel roestaanslag aan de onderzijde deze auto maar aan mij voorbij laten gaan.
Omdat ik twijfelde aan mezelf m.b.t. het rijgedrag daarna in de buurt, bij een andere handelaar, in nog 2 benzine uitvoeringen van een T5 en een T6 (lange versie) gereden en daar had ik m.b.t. het schakelen wel weer het "goede gevoel". Ik kan niet echt de vinger op de zere plek leggen betreffende de eerste auto maar geen spijt dat ik die in ieder geval niet gekocht heb. Merkte trouwens wel dat de zit tussen een T5 en T6 inderdaad verschillend is. Na ze achter elkaar gereden te hebben vond ik de T6 een betere zit hebben. (voor mij tenminste)
Ga weer doorzoeken naar een volgende T6.
mvgr
Bert
- krekwakwol
- Berichten: 3739
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
- Locatie: Gemeente Westerkwartier
Re: Advies aanschaf T6 benzine
Even over de zit in de T5, je heb volgens mij standaard stoelen en luxere stoelen, wij hebben stoelen in hoogte verstelbaar, verstelbare lende steun en armleuningen.
Ik kan de stoel optimaal instellen achter het in hoogte en diepte verstelbare stuur.
Dus ik weet niet of die opties ook op de T5 zaten die jij gereden hebt, maar misschien iets om in het achterhoofd te houden, mocht je wel een T5 tegenkomen die je verder naar het zin is.
Ik kan de stoel optimaal instellen achter het in hoogte en diepte verstelbare stuur.
Dus ik weet niet of die opties ook op de T5 zaten die jij gereden hebt, maar misschien iets om in het achterhoofd te houden, mocht je wel een T5 tegenkomen die je verder naar het zin is.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Re: Advies aanschaf T6 benzine
Inderdaad was dit een versie met de wat minder luxe stoelen. Ik had ook het gevoel dat de versnellingspook bij de T6 dichterbij zat dan de T5.
Maar dat zou dan inderdaad kunnen doordat er andere stoelen in zaten. Het motorgeluid leek mij bij de T5 iets meer aanwezig dan de T6 maar dat is voor mij geen item voor de keuze tussen een T6 of T5.
mvgr
Bert
Maar dat zou dan inderdaad kunnen doordat er andere stoelen in zaten. Het motorgeluid leek mij bij de T5 iets meer aanwezig dan de T6 maar dat is voor mij geen item voor de keuze tussen een T6 of T5.
mvgr
Bert