Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
was:T5 dubbelcabine en hefdak / wordt: T5 4motion camper?
Re: was:T5 dubbelcabine en hefdak / wordt: T5 4motion camper?
Eindelijk de bus eens uitgelezen met VCDS. In autoscan kwam er maar 1 storing naar boven op de airtop onderspanning op lijn 30. Als ik per module afriep komen er diverse meldingen naar boven. Meeste met spanningproblemen. Ik denk dat dit van de ombouw komt dat de accu's eruit waren. De module voor centrale vergrendeling wordt niet herkend dus daar moet ik eens induiken. Gisteren nagebeld met MIG-moters en goed geduldig geholpen maar nog geen uitsluitsel want de vraag voor PVA/PVG U/00475 en typesticker is doorgezet naar D'ieteren. Dubbel op bij PON nagebeld en wat CVO betreft standaard verhaal maar ivm de typesticker zou ik alle gegevens moeten opsturen zodat ze dat konden beoordelen. Nu (heel) even afwachten maar.
Groet, Ronald
Re: was:T5 dubbelcabine en hefdak / wordt: T5 4motion camper?
D'ieteren en Pon wijzen allebei naar een Nationale Typegoedkeuring voor voertuigen van voor 2010. Dus geen CVO of COC. 1e levering CVO/Nationale typegoedkeuring zou kosteloos zijn, maar als het voertuig nog niet aan een typegoedkeuring is geconformeerd zou dit €170,- kosten.
Ik heb bij PON aangevraagd lijkt mij plausibeler voor de RDW dan wellicht de PVA U/00475 via D'ieteren.
Typeplaatje met gewichten ga ik zo bestellen bij de dealer aan de balie.
na ritje to the dealer.....
Ging ik bestellen....
Uurtje verder aan de onderdelenbalie... Voor 2012 was het schijnbaar niet verplicht om dat ingevulde typeplaatje te hebben. Ook niet met E-nummer. In de onderdelenlijst kan je legio typeplaatjes bestellen. Om zeker te zijn dat je voor een 2007 bus (vandaag precies 16 jaar na productiedatum) je dan ook niet alsnog een blanco plaatje op chassisnummer krijgt is er contact gezocht met typegoedkeuringen bij PON en deze wisten het ook niet. Er gaat nu vanuit PON de vraag naar de fabriek of op basis van een typeplaatje aanvraag en bouwjaar voor 2012 je een blanco plaatje krijgt of een nieuw format met gewichten/aslasten en E-nummer. En dan is het nog opletten want bussen met verhoogde maximum massa hebben een ander bestelnummer voor dat typeplaatje. Om het makkelijker te maken.... nu nog wachten op PON en de Nationale Typegoedkeuring.
En klitteband blijft ook ergens hangen onderweg zo te zien.....
dan nog maar de bus doorlichten met VCDS en kijken wat ik boven water kan halen.

Typeplaatje met gewichten ga ik zo bestellen bij de dealer aan de balie.
na ritje to the dealer.....
Ging ik bestellen....
Uurtje verder aan de onderdelenbalie... Voor 2012 was het schijnbaar niet verplicht om dat ingevulde typeplaatje te hebben. Ook niet met E-nummer. In de onderdelenlijst kan je legio typeplaatjes bestellen. Om zeker te zijn dat je voor een 2007 bus (vandaag precies 16 jaar na productiedatum) je dan ook niet alsnog een blanco plaatje op chassisnummer krijgt is er contact gezocht met typegoedkeuringen bij PON en deze wisten het ook niet. Er gaat nu vanuit PON de vraag naar de fabriek of op basis van een typeplaatje aanvraag en bouwjaar voor 2012 je een blanco plaatje krijgt of een nieuw format met gewichten/aslasten en E-nummer. En dan is het nog opletten want bussen met verhoogde maximum massa hebben een ander bestelnummer voor dat typeplaatje. Om het makkelijker te maken.... nu nog wachten op PON en de Nationale Typegoedkeuring.
En klitteband blijft ook ergens hangen onderweg zo te zien.....
dan nog maar de bus doorlichten met VCDS en kijken wat ik boven water kan halen.
Groet, Ronald
Re: was:T5 dubbelcabine en hefdak / wordt: T5 4motion camper?
Na doorlopen autoscan en scan op modules afzonderlijk heb ik diverse logs opgeslagen en intermittend foutcodes gewist.
Blijven 2 fouten over;
Adres 09: Centr.Electr. Labels:. 7H0-937-049.lbl
Onderdeel No: 7H0 937 049 T
Component: BORDNETZ SGVER 1.0 2001
Codering: 0000612
Werkplaats#: WSC 02756 790 00000
VCID: 43D2485FF78801C3D21-5118
1 Fout Gevonden:
01330 - Centraal regelapparaat van comfortsysteem (J393)
004 - Geen Signaal/Communicatie
Adres 17: Instrumenten Labels: 7Hx-920-xxx-17.lbl
Onderdeel No: 7H0 920 851 R
Component: KOMBI+WEGFAHRSP VDO V02
Codering: 04113
Werkplaats#: WSC 03646
VCID: 3A2C35BB8542400B817-5118
WV1ZZZ7HZ7H****** VWZ7Z0G5301610
1 Fout Gevonden:
01330 - Centraal regelapparaat van comfortsysteem (J393)
49-00 - Geen communicatie
Eens opzoeken waar ik die modules kan vinden en de zekeringen onder de motorkap eens nameten. In de cabine alle zekeringen al nagelopen en doorgemeten/schoon gemaakt. Ik dacht dat het misschien zou zitten in een losse stekker van het slot in de vervangen deur maar dat geeft ook geen verschil. (originele kabelboom en slot overgezet in de deur) Ik zal ook alle massapunten nakijken en diverse stekkers eens bekijken op corrosie. Ik ben er al achterin de bus tegengekomen die vol stof zaten en groen uitgeslagen waren in de stekker zelf voorbij die siliconen afdichting.
Blijven 2 fouten over;
Adres 09: Centr.Electr. Labels:. 7H0-937-049.lbl
Onderdeel No: 7H0 937 049 T
Component: BORDNETZ SGVER 1.0 2001
Codering: 0000612
Werkplaats#: WSC 02756 790 00000
VCID: 43D2485FF78801C3D21-5118
1 Fout Gevonden:
01330 - Centraal regelapparaat van comfortsysteem (J393)
004 - Geen Signaal/Communicatie
Adres 17: Instrumenten Labels: 7Hx-920-xxx-17.lbl
Onderdeel No: 7H0 920 851 R
Component: KOMBI+WEGFAHRSP VDO V02
Codering: 04113
Werkplaats#: WSC 03646
VCID: 3A2C35BB8542400B817-5118
WV1ZZZ7HZ7H****** VWZ7Z0G5301610
1 Fout Gevonden:
01330 - Centraal regelapparaat van comfortsysteem (J393)
49-00 - Geen communicatie
Eens opzoeken waar ik die modules kan vinden en de zekeringen onder de motorkap eens nameten. In de cabine alle zekeringen al nagelopen en doorgemeten/schoon gemaakt. Ik dacht dat het misschien zou zitten in een losse stekker van het slot in de vervangen deur maar dat geeft ook geen verschil. (originele kabelboom en slot overgezet in de deur) Ik zal ook alle massapunten nakijken en diverse stekkers eens bekijken op corrosie. Ik ben er al achterin de bus tegengekomen die vol stof zaten en groen uitgeslagen waren in de stekker zelf voorbij die siliconen afdichting.
Groet, Ronald
- krekwakwol
- Berichten: 4383
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
- Locatie: Gemeente Westerkwartier
Re: was:T5 dubbelcabine en hefdak / wordt: T5 4motion camper?
Ronald, staat hij hier bij, mocht je wel een andere nodig hebben.
https://www.buzzpartzz.shop/product-cat ... ektronica/
https://www.buzzpartzz.shop/product-cat ... ektronica/
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Re: was:T5 dubbelcabine en hefdak / wordt: T5 4motion camper?
Zover ik kan nagaan alle zekeringen ok, alle doorgemeten en schoongemaakt. Nog geen verschil. Iemand idee of het (langer) loskoppelen van de accu het niet kunnen vinden van deze modules tot gevolg kan hebben?
Dealer mailde dat nieuwe typesticker met de gewichten erop gaat zijn maar niet het E-nummer want dat is gekoppeld aan het CVO dat er voor dit bouwjaar er niet is. Ik wacht eerst de tyepegoedkeuring af van PON voor ik de sticker bestel.
Ik heb dan wel weer een setje velgen kunnen vinden die ik wilde voor onder de bus. Borbet CWE 7x16 ET35 met KBA voor Amarok en T5. Boutgaten met bolronde passing voor originele wielbouten. Dat staat met de 255/70R16 heel anders dan de originele winterbanden 215/65R16.
Dealer mailde dat nieuwe typesticker met de gewichten erop gaat zijn maar niet het E-nummer want dat is gekoppeld aan het CVO dat er voor dit bouwjaar er niet is. Ik wacht eerst de tyepegoedkeuring af van PON voor ik de sticker bestel.
Ik heb dan wel weer een setje velgen kunnen vinden die ik wilde voor onder de bus. Borbet CWE 7x16 ET35 met KBA voor Amarok en T5. Boutgaten met bolronde passing voor originele wielbouten. Dat staat met de 255/70R16 heel anders dan de originele winterbanden 215/65R16.
Laatst gewijzigd door SyncRoon op 08 apr 2023, 11:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Ronald
- krekwakwol
- Berichten: 4383
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
- Locatie: Gemeente Westerkwartier
Re: was:T5 dubbelcabine en hefdak / wordt: T5 4motion camper?
255 op 7j velgen, past dat normaal?
Want voor 6.5j is de maximale breedte 215.
Tenminste als ik de configurator raadpleeg, want ik zou ook wel een slag bredere banden willen, maar wil eigenlijk liever geen nieuwe velgen kopen.
Want voor 6.5j is de maximale breedte 215.
Tenminste als ik de configurator raadpleeg, want ik zou ook wel een slag bredere banden willen, maar wil eigenlijk liever geen nieuwe velgen kopen.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Re: was:T5 dubbelcabine en hefdak / wordt: T5 4motion camper?
In de Gutachten van de TüV voor deze CWE velgen gaat de bandenmaat voor de T5 en T6 van 225/55R16 tot 255/55R16 maar enkel voor bij de 16" standaard velgen. Mijn bus is als 16" chassis (2E3 code) af fabriek. Voor de Amarok staat de 255/70R16 er wel bij. De breedte is dus geen probleem wat velg betreft. Je zou per bandenmerk moeten nagaan voor welke velgbreedte die toegelaten zijn. Daar kijken ze in DE schijnbaar wel naar maar als ik hier zo van die malle wagentjes zie met opgetrokken banden op breedbed velgen
Ik heb nog een set 235/70R16 op 6,5J VW velgen liggen en dat gaat ook. Mooie bolle wangen ;-)

Ik heb nog een set 235/70R16 op 6,5J VW velgen liggen en dat gaat ook. Mooie bolle wangen ;-)
Groet, Ronald
Re: was:T5 dubbelcabine en hefdak / wordt: T5 4motion camper?
Ik weet er niet heel veel van, maar hangt een en ander ook niet af van de offset (ET)?
Mvg,
Charles Vos
Mvg,
Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos
T6 Rockton met California interieur en SCA hefdak
Charles Vos
T6 Rockton met California interieur en SCA hefdak
- krekwakwol
- Berichten: 4383
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
- Locatie: Gemeente Westerkwartier
Re: was:T5 dubbelcabine en hefdak / wordt: T5 4motion camper?
Ik vind het vreemd dat op het CVO wel de toegestane banden staan, maar niets over de velgen.
Dus volgens het CVO mag ik wel 235/60-16 104T monteren op de standaard 6.5j velgen?
Maar dan zou 225/70-16 toch ook kunnen, wel iets hoger, maar dat zou geen probleem zijn.
Dus volgens het CVO mag ik wel 235/60-16 104T monteren op de standaard 6.5j velgen?
Maar dan zou 225/70-16 toch ook kunnen, wel iets hoger, maar dat zou geen probleem zijn.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Re: was:T5 dubbelcabine en hefdak / wordt: T5 4motion camper?
Bij de T3 stonden ook allen bandenmaten op de typegoedkeuring. De onderstreepte maten enkel geldig bij de 16" uitvoering vanwege de andere remmen.
Ik heb geen bedenkingen bij de vermelde maten voor je T5 op een 6.5J velg. Misschien dat je bij het bandenmerk de toegelaten velgbreedte kan terugvinden onder je gewenste maat. Het kan zijn dat de 235 af fabriek bv in combinatie is met 7J lichtmetaal?
Ik heb geen bedenkingen bij de vermelde maten voor je T5 op een 6.5J velg. Misschien dat je bij het bandenmerk de toegelaten velgbreedte kan terugvinden onder je gewenste maat. Het kan zijn dat de 235 af fabriek bv in combinatie is met 7J lichtmetaal?
Groet, Ronald
- krekwakwol
- Berichten: 4383
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
- Locatie: Gemeente Westerkwartier
Re: was:T5 dubbelcabine en hefdak / wordt: T5 4motion camper?
Dat zou dan misschien in de originele folder van 2008 moeten staan, bij opties.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Re: was:T5 dubbelcabine en hefdak / wordt: T5 4motion camper?
de ET waarde is van belang ivm spoorbreedte. je mag maximaal 2% afwijken. Voor de T5 is de spoorbreedte 1626 mm voor en achter en je mag dus per zijde de ET waarde + of - 16,26 mm berekenen. Uitgaande van ET51 voor standaard stalen velgen zou je tussen ET 34,74 en 67,26 moeten zitten. Bij bredere velgen wordt de ET vaak lager om voldoende ruimte aan de binnenzijde van de band te houden op carrosserie, stuurdelen en vering/schokbrekers.chv schreef: 08 apr 2023, 14:12 Ik weet er niet heel veel van, maar hangt een en ander ook niet af van de offset (ET)?
Mvg,
Charles Vos
En denk aan ruimte voor je remklauwen. Bij de CWE velgen zaten dikke plak gewichten van het balanceren maar aan de binnenzijde tegen de spaken zijn ze er al afgeveegd door de remklauw

Groet, Ronald
Re: was:T5 dubbelcabine en hefdak / wordt: T5 4motion camper?
Met wat passen en meten de stickers erop.
Groet, Ronald
- krekwakwol
- Berichten: 4383
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
- Locatie: Gemeente Westerkwartier
Re: was:T5 dubbelcabine en hefdak / wordt: T5 4motion camper?
Leuk Ronald.
Maar ben je op de laatste foto vreemd gegaan?
Maar ben je op de laatste foto vreemd gegaan?
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Re: was:T5 dubbelcabine en hefdak / wordt: T5 4motion camper?
Nee hoor, gewoon de andere bus in zelfde bestickering.
Gebruik beide straks voor het werk.

Groet, Ronald