Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Zoektocht T4 California

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4825
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Zoektocht T4 California

Bericht door Hanz »

Jvb23 schreef: 14 apr 2023, 07:00
Kan bij deze niet perse heel veel geks spotten. Lijkt mij een beetje de transitie met nog het oude <'99 interieur en net de nieuwe neus.
Die nieuwe neus bestaat al vanaf 1996.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Zoektocht T4 California

Bericht door Pascal-141 »

Tsport schreef: 13 apr 2023, 20:47 ... en bussen er tussen in met de verkeerde 1.9td motor.
?
Volgens een Oost Europese site die zwakke/sterke punten en gemiddelde levensduur van motoren bijhoudt:
(gemiddelde, echte levensduur hangt sterk af van onderhoud, rijstijl etc.)
t4
1X: 550 k. kilometer 1,9 d
ABL: 475 k. 1,9 td
AAB: 400 k. 2,4 d
AJT: 450 k. 2,5 tdi
ACV: 400k. 2,5 tdi
AXG: 400k. 2,5 tdi
t5
AXB: 330 k. 1,9 tdi
AXD: 350 k. 2,5 tdi
CAAC: 350 k. 2.0 tdi
CFCA: 300 k. 2.0 tdi
Dat een zware California niet vooruit te branden is met een 1,9 td is natuurlijk helder.
Maar ik zou bij een lichte bus de 1,9 td uit bovenstaande lijstje prefereren boven de andere.
Heb er 16 jaar mee gereden, 0 storingen.
Inmiddels rij ik 4 jaar Mercedes 2,1 cdi, eveneens 0 storingen .( en volgens de site heeft ie een gemiddelde levensduur van 1 miljoen kilometer...)
Succes met de zoektocht.
Daar moet je niet te veel van geloven . Ik heb vele T4's gehad met de 2.5TDI (AJT en ACV) die makkelijk boven de 600.000km zaten zonder enig probleem . Ik ken er meerdere die +1.000.000km hadden . Ik heb nog ACV's verkocht met +500.000km (in werkelijk nog steeds zeer goede toestand) die naar het oostblok gingen om daar als vervangmotor te gebruiken voor T4's die als taxi rondreden. Kenners weten waar het T4-goud zit ( en dat is de 2.5TDI motor) .

De 1.9td is een goede motor , maar niet geschikt voor een zware T4 . Ja , hij brengt je overal maar je werkt iedereen op de zenuwen aan dat slakkegangetje .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4825
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Zoektocht T4 California

Bericht door Hanz »

Jvb23 schreef: 14 apr 2023, 06:53
chv schreef: 14 apr 2023, 06:51 Dat kan natuurlijk. Terwijl ik meteen als een blok viel voor de kleur. :sjaal

Met vriendelijke groet,
Charles Vos
Nee sorry, het is een super gave kleur! :yes

Maar denk niet voor ons.....
Je hebt nogal wat eisen/wensen wat betreft kleur, kilometerstand, bouwjaar, motortype, prijs en dan ook nog liefst zonder roest. Bedenk wel dat je aan het zoeken bent naar een auto die minstens 20 jaar oud is. Je bent geen nieuwe auto aan het configureren.
Succes met je zoektocht.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Jvb23
Berichten: 14
Lid geworden op: 18 mar 2023, 00:15

Re: Zoektocht T4 California

Bericht door Jvb23 »

Hanz schreef: 14 apr 2023, 09:26
Jvb23 schreef: 14 apr 2023, 06:53
chv schreef: 14 apr 2023, 06:51 Dat kan natuurlijk. Terwijl ik meteen als een blok viel voor de kleur. :sjaal

Met vriendelijke groet,
Charles Vos
Nee sorry, het is een super gave kleur! :yes

Maar denk niet voor ons.....
Je hebt nogal wat eisen/wensen wat betreft kleur, kilometerstand, bouwjaar, motortype, prijs en dan ook nog liefst zonder roest. Bedenk wel dat je aan het zoeken bent naar een auto die minstens 20 jaar oud is. Je bent geen nieuwe auto aan het configureren.
Succes met je zoektocht.
Eens :proost

De vraagprijzen zitten mijn inziens ook op een dermate niveau dat het voor ons ook wel aan bepaalde dingen moet voldoen willen we de knip willen trekken.

Ben prima bereid ergens wat roest te hebben en dat te laten herstellen of wellicht iets meer KM’s bijv. Maar dat gaat wel hand in hand met de prijs voor mij.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4825
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Zoektocht T4 California

Bericht door Hanz »

Jvb23 schreef: 14 apr 2023, 09:32 De vraagprijzen zitten mijn inziens ook op een dermate niveau dat het voor ons ook wel aan bepaalde dingen moet voldoen willen we de knip willen trekken.
Ben prima bereid ergens wat roest te hebben en dat te laten herstellen of wellicht iets meer KM’s bijv. Maar dat gaat wel hand in hand met de prijs voor mij.
Ik begrijp heel goed dat je waar voor je geld wilt, maar wat jij zoekt is iets wat veel mensen zoeken en dat leidt tot dit soort prijzen. En het aanbod wordt natuurlijk steeds schaarser. Zo af en toe komen ze nog wel voorbij, bouwjaar 2002/2003. rond de 200.000 km. nette staat, juiste motor . . . maar dan worden nog andere prijzen gevraagd als die waar jij nu tegen aan hikt. Je moet dan niet raar opkijken van een prijs van 26.000 tot soms bijna 30.000 euro. En dat wordt ook betaald want deze exemplaren zijn meestal heel snel verkocht.

Van een kilometerstand van ruim 300.000 hoef je niet te schrikken. Bij goed onderhoud kunnen daar nog wel eens 300.000 bij komen.
Liever een bus met 300.000 op de teller en aantoonbaar goed onderhoud dan een met een goede 200.000 waarvan niet bekend is hoe hier mee omgesprongen is.
Wat roest hebben ze eigenlijk allemaal. Echt roestvrije T4's zijn super zeldzaam. En vooral de verborgen roest die je niet meteen ziet kan tot kostbare reparaties leiden.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Lutra
Berichten: 629
Lid geworden op: 21 nov 2015, 11:08
Locatie: Oost Nederland

Re: Zoektocht T4 California

Bericht door Lutra »

Wat kleur betreft, tornadorood is een geweldige kleur voor en T4. Mijn ervaringen zijn dat je dan heel vaak wordt aangesproken over dat mooie busje.
Maar het blijft persoonlijk natuurlijk.
T6 California 2019
Blauwe 1300
ex zwarte Passat B8 Variant
ex Rode Cali '99
ex T5 California 2012
ronaldbos
Berichten: 31
Lid geworden op: 22 jan 2023, 18:06

Re: Zoektocht T4 California

Bericht door ronaldbos »

Hoi Jvb23, hier wat ervaringen van mijn kant, misschien helpt het.

Ik wilde ongeveer drie maanden gaan trekken door o.a. IJsland, en na wat puzzelen kwam ik uit op dat een camper een goede middenweg was tussen comfort en betaalbaarheid (andere opties: kamperen, b&b's/hostels, camper huren, maar of te weinig comfort of te duur).

Ik ben met een budget van 10k aan de slag gegaan om een camper te vinden. Ik kwam al snel uit op een T4 Westfalia, of een Ford Transit Connect buscamper (bestelbusje), voorbeeld: https://svl.autodealers.nl/Ford/Transit ... o=gallerij.

Wat betreft de T4 Westfalia's is de onderkant van de markt (in mijn ervaring) ca. 12k, maar dan heb je vrij gare modellen. Ik heb meegemaakt: ducttape in het interieur, stinken naar rook of iets anders, defecte apparatuur. Ik kwam er al snel achter dat ik in m'n handjes kon knijpen als ik voor rond de 12k-13k een redelijk nette T4 Westfalia kon krijgen (stukje realisme).

Daarna heb ik aanbod sites goed in de gaten gehouden, tot er een exemplaar van 13k voorbij kwam die er in de advertentie goed uitzag. De rest is historie zullen we maar zeggen.

Dit heb ik voor 13k kunnen krijgen:
- '92 2.4D met 230k of 330k op de teller (eerste cijfer staat tussen 2 en 3, daar is mee gerootzooid :)). Blok zweet een beetje maar ziet er verder goed uit. Rijdt prima, wel de tijd nemen.
- onderhoudshistorie bekend en werkplaatsbonnen vanaf 2007 allemaal aanwezig
- heeft altijd binnen gestaan
- vorige eigenaar heeft consequent onderhoud laten doen en telkens grotere issues opgelost (bijv. roest rond voorruit is opgelost paar jaar geleden).
- wat deukjes en roestplekjes, geen grote dingen
- inrichting in vrijwel originele staat, kookplaat/wasbak vervangen zodat hij nu op gas werkt (origineel werkt 't op spiritus).
- tentdoek is in voldoend goede staat om mee te kunnen kamperen, heeft twee reparaties.

Ik had een goede indruk over de bus en wat me vooral vertrouwen gaf was hoe de vorige eigenaars er mee zijn omgegaan.

Vervolgens aankoopkeuring laten uitvoeren (PM me als je wilt weten waar en hoe dat beviel).

Na aanschaf eens goed de tijd genomen om de bus te leren kennen. Daarbij ben ik tegen een heleboel dingetjes aangelopen, soms ook onverwachte verrassingen. Uiteindelijk bleeft het bij allemaal kleine dingetjes (slijtage en ouderdom) die je gezien de leeftijd kunt verwachten; bijv. veel rook bij start, dat bleken gewoon twee defecte gloeibougies te zijn. Of 'rook' in het interieur na een kwartiertje rijden, bleek een defecte kachelradiotor te zijn van de achterruimte; goedkope reparatie. Of een knipperend koelvloeistof lampje, opgelost door de tellerunit open te halen en wat soldeerverbindingen na te lopen. Allemaal klein grut, maar niet onoverkoomlijk.

Hopelijk helpt dit bij je overwegingen.
Gebruikersavatar
websurfer
Berichten: 712
Lid geworden op: 24 okt 2014, 23:03
Locatie: Beverwijk

Re: Zoektocht T4 California

Bericht door websurfer »

poptop is inderdaad wat duurder in de aanschaf maar dan weet je ook wel dat er een camper staat die goed is en heb je toch een issue zijn ze direct bereidt dit op te lossen 9en met garantie bij de aankoop ook gratis.
dus ja duurder maar geen zorgen levert ook veel rust op

heb diverse campers gezien in 2014 bij aankoop en veelal particulier en wat je dan tegen komt barrels en veel verborgen gebreken
kan uiteraard niet in de portemonnee kijken maar wij wisten het wel toen !
Happy with the :driveT4 Driver Michael
2.5 tdi chipped to 130 pk 310 dkm
WelkomBuiten
Berichten: 73
Lid geworden op: 17 jan 2017, 12:51

Re: Zoektocht T4 California

Bericht door WelkomBuiten »

Als mijn nieuwe bus komt, moet ik helaas afscheid nemen van mijn California freestyle (2003). Drie bussen is teveel... Zal waarschijnlijk pas juni of juli worden. Ondanks de kilometers (bovenin de 3 ton) een fijne en goed bewaarde bus.

Prijs zal wel passen bij wat Hanz schrijft. Is immers een camper die nog heel lang meekan en vrij waardevast is. De laatste bouwjaren zijn dan ook nog eens erg roestbestendig. Steenslagplekje op mijn motorkap ziet er al 6 jaar hetzelfde uit.
Mupke
Berichten: 94
Lid geworden op: 23 jan 2022, 14:31
Locatie: ZH

Re: Zoektocht T4 California

Bericht door Mupke »

:toppie Welkom en Butler campers Raamsdonkveer heeft waarschijnlijk ook nog wat staan. Succes met de zoektocht.

Geen binding mee verder.
:T44EVER T4 ‘02 california coach :T5cruisin
Ex Subaru GT GC8 ‘99
Ex Forester X ‘03

Groetjes Arnold.
Jvb23
Berichten: 14
Lid geworden op: 18 mar 2023, 00:15

Re: Zoektocht T4 California

Bericht door Jvb23 »

J vd Pal schreef: 13 apr 2023, 19:13
Jvb23 schreef: 13 apr 2023, 18:43 Wow wat zien jullie dat snel.
Enige wat ik zo snel zie als afwijkend is verkeerde kleur hoofd steunen achter.

Wat mist mijn ongetrainde oog.
Aan de buitenkant:
1) Verkeerde plek watervultpunt, zit iets te laag
2) Verkeerde plek stroomaansluiting, zit te ver naar voren, hoort onder het watervulpunt
3) Een dichte achterste zijruit, klopt niet bij een 2000 California

Aan de binnenkant:
1) Geen bediening op het dashboard voor de achterste verwarming, hoort een 3 delige knop te zijn in het midden onder de drie draaiknoppen.
2) Verkeerd dashboard, een 2000 California heeft een zacht dashboard en geen dashboard kastje maar een afleg vak.
3) Verkeerde tafel, deze hoort in een California met Kaktus bekleding.
4) Verkeerde hoofdsteunen op de bank, deze zijn van een Generation uitvoering

En ik heb vast wat gemist.

Op deze https://westfaliat4.info/index.html website kan je per bouwjaar en model bekijken hoe alles eruit zou moeten zien.



Hoi,

Aangezien je nogal snel zag wat er miste aan de vorige was ik benieuwd of je hier wat geks aan zag.

https://link.marktplaats.nl/m1968091580 ... nt=app_ios

Mij vallen aan de hand van de info site de volgende dingen op die ik niet helemaal kan verifiëren.

- 1 rooster voor verwarming. Was de nacht heater nog een optie? Die is namelijk overduidelijk later in gebouwd en de head unit heeft ook 2 knopjes minder voor bediening heater.

- deur rail is niet perse zwart lijkt het.

- raam slingers vs elektrische ramen. Wordt volgens de site vermeld 1988 en daarna standaard, maar vermoed dat dat telkens 1998 moet zijn.

En het stuur zie ik nergens anders. Voor de rest zie ik niets geks.

Kenteken geeft wel kampeerauto coach als benaming ipv Transporter. Weer niet of dat nog wat zegt?
Gebruikersavatar
Jan anno NU
Berichten: 668
Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
Locatie: Breda

Re: Zoektocht T4 California

Bericht door Jan anno NU »

Busje is al gereserveerd , wellicht ben jij dat?

Zag dat er een bod stond van 12.000

Als je bij een T4 buscamper in die prijsklasse eerst gaat bedenken of een rooster al of niet origineel is ?
Is die bus al verkocht voordat je de knoop hebt doorgehakt.
:campingT4

De zon gaat schijnen dus ze gaan als lekkere broodjes.
T4 2,5 TDI 2002
Jvb23
Berichten: 14
Lid geworden op: 18 mar 2023, 00:15

Re: Zoektocht T4 California

Bericht door Jvb23 »

Was inderdaad gereserveerd voor mij. Bod van 12k was ik dan weer niet.

Bus ziet er goed uit en alle documentatie is aanwezig.
Alleen behoorlijk zwetend onderaan het blok. De berichten die ik daar over gelezen heb hier waren niet direct heel duidelijk, maar meende mij te herinneren dat ik veel gelezen had dat mensen droge blokken hadden.. dat in combinatie met een gebrek aan power vs een eerder gereden 19.td heb ik besloten er voor nu niet voor te gaan.
Plaats reactie