Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Display werkt niet

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
rrmwessels
Berichten: 77
Lid geworden op: 06 aug 2012, 22:39

Display werkt niet

Bericht door rrmwessels »

Hallo allemaal,

Het display van mijn California is ermee opgehouden.
Ik weet niet of het er iets mee te maken heeft maar hij is ermee opgehouden nadat er een motorwissel heeft plaatsgevonden.
Voordat de motor uitgewisseld is kwam er ook een paar keer 15.1V in beeld wat mij vrij hoog overkwam.
Ik heb verschillende posts over display problemen doorgelezen en daar werd gemeld dat deze 15.1V door de shunt zou komen. Ik heb deze gecontroleerd en deze is nog heel.
Het display is nu helemaal dood en ook met draaiende motor geeft hij geen sjoege.
Iemand ideeën?
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3239
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Display werkt niet

Bericht door J vd Pal »

Kan van alles zijn . Ik zou beginnen met iemand in de buurt opzoeken die een California heeft waar alles van werkt en dan jouw display in die bus aansluiten. Dan weet je of het aan het display ligt of aan de bedrading. Daarna daar vandaan verder zoeken. De shunt is heel zeg je, de andere zekeringen achter de bestuurdersstoel ook? De lader werkt zoals het hoort? De waterpomp ook? Massa aansluiting nog goed?

De beide elektrische systemen zijn van elkaar gescheiden muv de dynamo dus de motorwissel lijkt mij niet de oorzaak.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Timy
Berichten: 438
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:09

Re: Display werkt niet

Bericht door Timy »

Met versleten koolstofborsteltjes in de dynamo gaat de spanning ook naar 15.1V op de display. Misschien te kang daarmee doorgereden en de boel overbelast?
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4825
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Display werkt niet

Bericht door Hanz »

Ik zou even bij het begin beginnen. Is de zekering van het display nog heel? Bovenste zekering (5A) in het zekeringskastje naast het keukenblok. Zit de stekker nog wel goed in het display? Even het display uit de hemel wippen en controleren of de stekker nog goed vast zit en geborgd is.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
rrmwessels
Berichten: 77
Lid geworden op: 06 aug 2012, 22:39

Re: Display werkt niet

Bericht door rrmwessels »

Dank voor het meedenken.
De 6 zekeringen achter zijn in orde en de stekker zit goed op zijn plek.
De dynamo is ongeveer 2 jaar geleden vervangen dus denk dat daar het probleem niet in zit.
Mocht iemand iemand kennen in de buurt van Rotterdam waar ik mijn display zou kunnen testen zou dat fijn zijn.
De lader heb ik nog niet getest, alle lampen in het campergedeelte en waterpomp doen het gewoon.
Waar zou de massa aansluiting zitten, is er een apart voor het campergedeelte?
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4825
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Display werkt niet

Bericht door Hanz »

Massa aansluiting zit achter het paneel waar de zekeringen in zitten, dus het paneel naast het keukenblok.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3239
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Display werkt niet

Bericht door J vd Pal »

Vanaf komend weekend ben je welkom in Puttershoek. Ben nu in Maastricht en vrijdag weer thuis.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
HenkK
Berichten: 806
Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:49
Locatie: Amsterdam- 06.26888522
Contacteer:

Re: Display werkt niet

Bericht door HenkK »

15.1 volt komt ook voor als er een onderbreking is van de NTC-voeler die bij de accu zit, of de terugmelding van de HH-accu naar de lader is onderbroken. Het display kan ik voor je testen, als je het opstuurt. Contoleer ook de spanningen in de 26-polige stekker die het display ingaat. Er zijn meerdere plussen en minnen aanwezig.
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
rrmwessels
Berichten: 77
Lid geworden op: 06 aug 2012, 22:39

Re: Display werkt niet

Bericht door rrmwessels »

Allen bedankt voor de input
Ik ben nog even aan het kijken geweest en ik heb op 2 pinnen spanning inkomend bij het display en op 3 pinnen massa.
Ik kwam er ook achter dat mijn radio en telefoonaansluiting het niet doen terwijl de zekering OK is en er spanning bij de radio is....lijkt mij heel toevallig dat alle 3 het niet doen en niets met elkaar te maken zouden hebben....
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3239
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Display werkt niet

Bericht door J vd Pal »

De radio en telefoon zitten op de startaccu. Het display op de huishoudaccu. Als het goed is zijn dit twee gescheiden systemen die alleen het scheidingsrelais delen.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
rrmwessels
Berichten: 77
Lid geworden op: 06 aug 2012, 22:39

Re: Display werkt niet

Bericht door rrmwessels »

Dag Jasper,

Zou ik gebruik mogen maken om dit weekend even langs te komen om mijn display te testen? Zo kan ik dat in ieder geval uitsluiten....

Groet,

Robert
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3239
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Display werkt niet

Bericht door J vd Pal »

Hoi Robert,

Geen probleem, Ik stuur je een PB met details.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Plaats reactie