Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Omvormer en zonnepaneel

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Arjan-1968
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 jul 2022, 16:37

Omvormer en zonnepaneel

Bericht door Arjan-1968 »

Wij zijn sinds kort in het prachtige bezit van een VW T4 California Exclusive uit 1995. Rijdt als een zonnetje en is supergaaf om mee op pad te gaan. Het enige waar ik niet uitkom is het volgende. Kan iemand mij vertellen waar de omvormer zit en waar je deze kan omzetten van accu naar omvormer? Tevens is de bus uitgerust met een zonnepaneel, maar de handleiding ontbreekt.
Graag een reactie....

Grtz Arjan & Astrid
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3239
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Omvormer en zonnepaneel

Bericht door J vd Pal »

Hoi allebei,

Van harte gefeliciteerd met jullie nieuwe camper en welkom op dit leuke forum.

Wat bedoel je met de vraag over de omvormer? Standaard zit er geen omvormer in een California, er zit een oplader in die de huishoudaccu oplaad en vanuit de huishoudaccu worden de verschillende onderdelen van de camperinrichting van stroom voorzien. Daar hoef je niets aan te doen, gaat vanzelf. Het 220 stopcontact achter de bestuurdersstoel doet het alleen als je aan de stroompaal staat.

Heb je deze al? https://www.westfaliat4.info/1995Califo ... bookWM.pdf

Zonder foto's/details van het zonnepaneel en de lader is er niets zinnigs over te zeggen.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2031
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: Omvormer en zonnepaneel

Bericht door chv »

Misschien een idee om de vorige eigenaar te vragen om een toelichting te geven over met name het zonnepaneel?

Met vriendelijke groet,
Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Gebruikersavatar
Remco_T5
Berichten: 485
Lid geworden op: 04 apr 2021, 18:06
Locatie: Lansingerland - Zuid Holland

Re: Omvormer en zonnepaneel

Bericht door Remco_T5 »

Arjan-1968 schreef: 06 mei 2023, 09:47 Wij zijn sinds kort in het prachtige bezit van een VW T4 California Exclusive uit 1995. Rijdt als een zonnetje en is supergaaf om mee op pad te gaan. Het enige waar ik niet uitkom is het volgende. Kan iemand mij vertellen waar de omvormer zit en waar je deze kan omzetten van accu naar omvormer? Tevens is de bus uitgerust met een zonnepaneel, maar de handleiding ontbreekt.
Graag een reactie....

Grtz Arjan & Astrid
.
Volgens mij schakel je niet om van accu naar omvormer maar betrek je de stroom van het zonnepaneel als het zonnig is. Tevens laad het zonnepaneel de accu bij. Dit gaat doorgaans automatisch.
Groeten Remco (T5 GP 2013, CCHA) :T4politie
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2023
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Omvormer en zonnepaneel

Bericht door Mickel Moen »

Welkom.

Omdat de vraag voor mij niet duidelijk is, is het ook lastig om een direct antwoord te geven.

1. Onder een omvormer verstaan we doorgaans een apparaat welke de 12V stroom van een accu omzet naar 230V wisselstroom. Een DC-AC omvormer. (Je hebt ook omvormers die bijvoorbeeld van 24V gelijkstroom 12V gelijkstroom maken = DC-DC omvormer)

2. Voor een zonnepaneel heb je een solarlader nodig. Dit is voor in een camper een DC-DC omvormer die van het hogere voltage van het zonnepaneel 12V maakt om zo de accu te kunnen laden. Daarom noemen we dit doorgaans geen omvormer maar een lader. Meest modern is een MPPT-lader. (voor een huisinstallatie noemen we dit wel weer omvormers: Die maken van de stroom van de zonnepanelen dus 230V wisselstroom)

3. Tenslotte heb je nog de acculader in principe is dit een AC-DC omvormer die dus van 230V - 12V maakt om de accu te laden.

4. Dan zijn er ook nog apparaten die deze functies combineren. Die zie je veel in fabriekscampers. Ik ben er geen voorstander van, omdat als zo’n ding kapot gaat alle functies het dus niet meer doen.

Dit maakt het allemaal niet makkelijker. Daarom hebben we het in de camper/bootjeswereld over, omvormers, solarladers en acculaders, waarbij de laatste twee dus voor het laden van de accu zijn.

Even voor de duidelijkheid. Op het moment dat een verbruiker stroom nodig heeft gaat een solarlader of een acculader eerst stroom leveren aan de verbruiker, pas als er dan nog stroom over is, wordt dit gebruikt voor het laden van de accu. Een accu kan namelijk niet tegelijk laden en ontladen.

Tot slot heb je ook nog apparaten die de startaccu en de huishoudaccu verbinden, zodat de huishoudaccu ook onder het rijden opgeladen kan worden. Is dit een bidirectioneel apparaat, dan werkt het ook andersom zodat bij stilstand een startaccu door bv. de solarlader geladen kan worden.

Wat jullie allemaal in de camper hebben is raden. Volg de draden en maak eens foto’s van de apparaten die je tegenkomt,

Voor meer zie mijn blog link hieronder (projecten).

Ps. Daar waar 12V staat hebben we het dus over het systeem. Laadvoltages zijn altijd iets hoger. Bijvoorbeeld 14,4V voor de absorptiefase.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Plaats reactie