Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Draagbare zonnepanelen aansluiten

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Limbowilly
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 nov 2013, 23:41

Draagbare zonnepanelen aansluiten

Bericht door Limbowilly »

Ik heb een draagbaar zonnepaneel gekocht van 60 watt, bewust klein gehouden zodat ik het ook op de motor kan gebruiken.
In eerste instantie alleen om gsm en tablet op te laden. Dit paneel heeft namelijk 2 usb poorten.
Maar ik denk eraan om ook een aansluiting in de california te maken om de huishoudaccu bij te laden. 60w (max) is natuurlijk niet heel veel, maar alle beetjes helpen..
Ik heb ook een omvormer gekocht, gewoon een simpel ding van amazon, en vraag me nu af of ik deze set zo kan aansluiten op de HH accu.
Limbowilly
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 nov 2013, 23:41

Re: Draagbare zonnepanelen aansluiten

Bericht door Limbowilly »

nog even de links:

https://www.amazon.nl/dp/B07VGVPW7H?psc ... ct_details

https://www.amazon.nl/dp/B0BJT7G2YV?psc ... ct_details

Het is maar een goedkope omvormer, maar is in de eerste instantie bedoeld om te testen. Als het werkt zou ik deze kunnen vervangen door een betere victron
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2023
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Draagbare zonnepanelen aansluiten

Bericht door Mickel Moen »

Gewoon ook een aansluiting voor de hh-accu maken. Geen ervaring met dit paneeltje natuurlijk, maar 60Wp op de zon gericht kan zeker nog wel wat opleveren. Is natuurlijk ook afhankelijk van je verbruik. Hoe dan ook. Alle beetjes helpen. Het zou zomaar kunnen, dat dit paneel op zonnige dagen je accu iedere dag vol krijgt. Maar nogmaals, dat is afhankelijk van het verbruik.

Als je al een PWM lader hebt, zou ik niet weten, waarom je deze zou willen vervangen door een MPPT. Zeker zorgt een MPPT voor meer efficiëntie bij ongunstiger omstandigheden. Echter zo’n draagbaar paneel zet je juist zo gunstig mogelijk t.o.v de zon. Dan verwacht ik een minimale meeropbrengst van een MPPT bij dit vermogen. En als de accu vol is, doet het paneel niets meer.

Ik denk, dat een slimme kabelkeuze meer effect heeft. Hoe dunner en hoe langer de kabel, hoe groter de spanningsval en dus een lagere opbrengst.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Remco_T5
Berichten: 485
Lid geworden op: 04 apr 2021, 18:06
Locatie: Lansingerland - Zuid Holland

Re: Draagbare zonnepanelen aansluiten

Bericht door Remco_T5 »

Ik heb zelf een 30w aan de fietsendrager en altijd een volle HH accu. Werkt echt wel.
Groeten Remco (T5 GP 2013, CCHA) :T4politie
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Draagbare zonnepanelen aansluiten

Bericht door Beckontheroad »

60w paneel ca 3A bij volle zon.

Heb zelf een extra stekker gemaakt in t huis van de CEE 230 female stekker. Kan de klep dicht blijven, met een lange kabel dat t paneel in de zon en de bus in de schaduw kan staan.

JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Limbowilly
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 nov 2013, 23:41

Re: Draagbare zonnepanelen aansluiten

Bericht door Limbowilly »

Mijn enige grotere verbruiker is de koelkast. Ik heb ook een anker 521 draagbare accu, die kan ik ook laden met het zonnepanel.
Daarmee laad ik dan weer mijn telefoon en tablet in de nacht. Als die anker vol is, kan ik dagen vooruit.
Verder heb ik buiten wat led verlichting geen verbruikers.
Limbowilly
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 nov 2013, 23:41

Re: Draagbare zonnepanelen aansluiten

Bericht door Limbowilly »

Update:
Zelfs bij enige bewolking levert dit kleine paneeltje voldoende stroom om overdag de batterij op volle spanning te houden
Ik sta nu 3 dagen zonder stroom, en de huishoudaccu geeft nog alle streepjes vol.
Luccasram
Berichten: 40
Lid geworden op: 23 jun 2016, 19:57
Locatie: Voorburg

Re: Draagbare zonnepanelen aansluiten

Bericht door Luccasram »

Limbowilly schreef: 22 mei 2023, 16:54 Update:
Zelfs bij enige bewolking levert dit kleine paneeltje voldoende stroom om overdag de batterij op volle spanning te houden
Ik sta nu 3 dagen zonder stroom, en de huishoudaccu geeft nog alle streepjes vol.
Dat klinkt goed! Ik ben ook op zoek naar een draagbaar zonnepaneeltje. Hoe heb je hem precies aangesloten op je huishoudaccu?
VW California Westfalia 2.5TDI '98
Plaats reactie