Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Huishoud accu vervangen?

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Luccasram
Berichten: 40
Lid geworden op: 23 jun 2016, 19:57
Locatie: Voorburg

Huishoud accu vervangen?

Bericht door Luccasram »

Ik vermoed dat mijn accu aan vervanging toe is maar zou graag jullie mening weten.

Vijf dagen na een rit van twee uur was de spanning die op het display voorin de bus te lezen is 10.7V. Toen heb ik de bus aangeloten op 230V en tijdens het laden was de spanning 13.9V. Een paar minuten na afkoppen rond 18:00 was de spanning 13.3V. De volgende ochtend was de spanning gezakt naar 12.5V en drie dagen daarna naar 10.8V. Tijdens deze hele periode staat alles uit, de koelkast, lichten etc. Het enige dat een beetje stroom gebruikt is een usb aansluiting (ooit ingebouwd tussen keuken en bestuurderstoel, boven de zekeringen).

Omdat het lijkt dat ik ergens een lek heb heb ik de 10A zekering eruit getrokken die de USB aansluiting voedt en na een stukje rijden was de spanning 13.4 rond het middag uur maar rond negen uur 's avonds was het weer 10.9V.

Er zit een Exide ES1600 in, een gelaccu voor zover ik kan zien. Deze is minimaal 7 jaar oud want toen kreeg ik de bus maar zou ook een stuk ouder kunnen zijn.

Tijdens het rijden is de spanning ca 14V.

Ik zit na te denken over een draadbaar zonnepaneel maar misschien moet ik eerst in een nieuwe batterij investeren? Het gaat me er vooral om het koud houden van de koelkast deze zomer.
hhaccuspanning.jpg
Overigens weet ik niet hoe ik het streepje onder het accusymbool moet interpreteren. Moet dit "vol" voorstellen?
Laatst gewijzigd door Luccasram op 03 jul 2023, 13:21, 2 keer totaal gewijzigd.
VW California Westfalia 2.5TDI '98
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4825
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Huishoud accu vervangen?

Bericht door Hanz »

Dat klinkt als een accu die aan het einde van zijn levensduur is. En een zonnepaneel aansluiten op een versleten accu is niet efficiënt.
Voor dat accusymbool, zie punt 9 op pagina 4 van deze handleiding
Bedieningsunit Zentralelektronik.pdf
(410.55 KiB) 57 keer gedownload
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Luccasram
Berichten: 40
Lid geworden op: 23 jun 2016, 19:57
Locatie: Voorburg

Re: Huishoud accu vervangen?

Bericht door Luccasram »

Bedankt voor je reactie! Eindelijk die balkjes verklaard :) Zal eens een lamp vijf minuten aan laten staan...
VW California Westfalia 2.5TDI '98
Gebruikersavatar
Martens-Tvier
Berichten: 341
Lid geworden op: 24 feb 2014, 09:47
Locatie: Twente

Re: Huishoud accu vervangen?

Bericht door Martens-Tvier »

FYI: een paar jaar geleden heb ik er een nieuwe Exide 140 Ah gel-accu ingezet. Gekocht in Arnhem, was goedkoop en ik kreeg nog wat terug voor de oude. Even sleutelen en je kunt makkelijk 4 dagen “off the grid” staan met kk en verlichting , zoals wij nu in het tamelijk hete Sardinië 😉
T4 California Event 2.5TDI 102pk 2003
Luccasram
Berichten: 40
Lid geworden op: 23 jun 2016, 19:57
Locatie: Voorburg

Re: Huishoud accu vervangen?

Bericht door Luccasram »

Martens-Tvier schreef: 03 jul 2023, 18:47 FYI: een paar jaar geleden heb ik er een nieuwe Exide 140 Ah gel-accu ingezet. Gekocht in Arnhem, was goedkoop en ik kreeg nog wat terug voor de oude. Even sleutelen en je kunt makkelijk 4 dagen “off the grid” staan met kk en verlichting , zoals wij nu in het tamelijk hete Sardinië 😉
Goedkoop is relatief maar ik vond https://recyccu.nl/product/es1600/ voor €425 en dat is toch meer dan ik had gehoopt (ex verzending en Twello zit niet bepaald bij mij om de hoek.) Moet ik me gewoon niet aanstellen of kijk ik niet goed?

Misschien is ook een kleinere capaciteit accu en een zonnepaneeltje een goede keuze?
VW California Westfalia 2.5TDI '98
Gebruikersavatar
Martens-Tvier
Berichten: 341
Lid geworden op: 24 feb 2014, 09:47
Locatie: Twente

Re: Huishoud accu vervangen?

Bericht door Martens-Tvier »

Ik weet niet of ik namen mag noemen, maar ik heb een Exide gel 1600 (140 Ah) gekocht bij Komeet (toen Arnhem, nu Nijmegen). Kost nu 414€, en ik kreeg, meen ik, iets van 30€ terug voor mijn oude. Gel accu’s zijn niet goedkoop

Een lagere capaciteit icm. zonnepanelen kan uiteraard ook, maar dan kom je in totaal vermoedelijk nog wat duurder uit.

Wij kamperen kleinschalig (boerencampings, Agriturismo, enz) en het valt ons op dat er steeds vaker eenheidstarieven zijn, incl. elektriciteit. Dan maakt het qua prijs dus niet uit of je “los van de paal” staat. Jammer, vinden wij.
T4 California Event 2.5TDI 102pk 2003
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4825
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Huishoud accu vervangen?

Bericht door Hanz »

Kijk eens op deze site van Mickel Moen https://mickelmoen.blogspot.com/2012/12 ... aneel.html
Hier staat uitgebreid beschreven hoe je het benodigde vermogen kunt berekenen. Misschien heb je helemaal geen 140Ah nodig. Dat kan je veel geld schelen. Op dezelfde webpagina ook veel informatie over zonnepanelen.
Zelf rijd ik met een 90Ah accu van minstens 10 jaar oud en nog nooit problemen gehad met te weinig capaciteit. Ook niet onderweg naar Zweden in de winter als we ergens op een camperplaats stonden zonder stroompaal en de hele avond de kachel, de koelkast en de binnenverlichting aan. En ondertussen de mobieltjes opladen.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33815
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Huishoud accu vervangen?

Bericht door Multivan Generation »

...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Luccasram
Berichten: 40
Lid geworden op: 23 jun 2016, 19:57
Locatie: Voorburg

Re: Huishoud accu vervangen?

Bericht door Luccasram »

@Martens-Tvier, bedankt, de prijzen die ik heb gevonden zijn dus wel wat het moet kosten, dat is dan maar niet anders...

@Hanz, ja ik heb ook zitten rekenen maar ik weet niet hoeveel de koelkast in de zomer verbruikt. Dit lijkt me van nogal veel factoren afhankelijk (inhoud, gebruik, buitentemperatuur, insteltemperatuur, etc). Als ik reken met vol vermogen (originele Electrolux 42W) en 24 uur per dag reken ik elke batterij vrij snel leeg maar dat is natuurlijk niet reel. Ik heb wel wat gezocht ook op dit forum maar kan niet echt een gemiddeld verbruik vinden...

@Multivan-Generation: Bedankt! Dat is een scherpe prijs en ook nog eens in de buurt. Ze zeggen ook voor 10 euro te bezorgen maar dat lijkt haast te mooi om waar de zijn voor zo'n zwaar ding. Zal ze morgen eens bellen om te vragen of ze nog wat voor m'n oude accu over hebben.

Weten jullie of de originele electronica in de vw cali westfalia bussen beschermt tegen diepontladen? Doet hij dat op basis van accu voltage of moet je ergens de capaciteit van je accu instellen op een of andere manier? Ik vrees dat ik mijn accu een beetje heb verwaarloosd, wat de levensduur vast geen goed heeft gedaan :muur
VW California Westfalia 2.5TDI '98
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4825
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Huishoud accu vervangen?

Bericht door Hanz »

De display boven de spiegel geeft het voltage aan en de koelkast en kachel stoppen er mee als de spanning onder 10,5 volt komt
Verder geen beveiliging. Dus zelf blijven opletten.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Timy
Berichten: 438
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:09

Re: Huishoud accu vervangen?

Bericht door Timy »

Mbt oude accu's inleveren: altijd even de lokale ijzerboer bellen. ze geven verrassend veel terug. Mijn accuboer gaf 20euro maar kreeg meer dan het dubbele bij de ijzerboer.
Plaats reactie