Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Pechhulp hulp

vragen over de T4
Plaats reactie
mrcpstl
Berichten: 22
Lid geworden op: 17 apr 2023, 20:33
Locatie: Den Haag - Delft

Pechhulp hulp

Bericht door mrcpstl »

Aan het begin van onze vakantie was het al raak. Daarover lees je hier meer: https://weetjewel.nl/phpbb3/viewtopic.php?t=70439 . Nu, een dag voordat we naar huis wilde rijden heeft de bus het echt begeven. Onderweg door Normandië lijkt alle olie lijkt uit de motor gelopen. Bus achterop naar de garage, die gaan morgen kijken. Twee zaken waarbij ik jullie hulp en weidsheid bij kan gebruiken:

1. Wat kan het zijn? Oliedruksensor gaf tijdens het rijden twee of drie keer binnen een kwartier een piep. Die stopte steeds na 1 tot 3. Van een keer ben ik ook niet zeker of het in de muziek zat of dat het de piep was, zo kort. Toen gestopt. Nagedacht. Op het forum gezocht. Iets gelezen over lage toeren en een aansluiting bij de dynamo. Had deze enkele piep de afgelopen twee weken al twee keer eerder en toen was het oliepeil steeds prima. Dacht dus aan een storing. Motor gestart. 50 meter gereden, piep en lampje gaan aan en niet meer uit. Omgedraaid en terug op de P lag daar een grote plas olie waar ik net had gestaan. Niet gezien bij het wegrijden helaas. Carterplug is goed. Carterpakking lektje paar weken geleden beetje, wilde ik gaan vervangen, maar lijkt niet deze hoeveelheid te verklaren. Was geen waarneembaar oliepeil, ook niet toen ik er extra liter in gooide. Scheur of barst in de carterpan lijkt onwaarschijnlijk. Kon niks zien en het lijkt echt uit het schild te lekken. Filter zit er sinds oktober op en lijkt me onwaarschijnlijk dat die opeens is losgekomen. Is er iets dat samen met de symptomen van eerder kort piepende druksensor zo'n groot lek kan verklaren?

2. Heb nooit eerder in het buitenland langs de kant gestaan. De motor heeft wel een minuutje gelopen met piepend lampje. Als er echt geen olie meer in zat lijkt me dat grote kans op motorschade. Iemand tips over hoe ik dat goed afhandel met de garage hier en de ANWB?
Westfalia California Coach '94 1.9TD ABL
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3695
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Pechhulp hulp

Bericht door krekwakwol »

Kun je de bus niet laten repatrieren naar een voor jouw vertrouwde garage in nederland, aangezien je toch al.op de terugreis bent.
Dat communiceert ook wat beter en zijn de mogelijkheden wat groter lijkt mij.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Bas_Caravelle
Berichten: 278
Lid geworden op: 14 okt 2018, 16:50
Locatie: Huizen N-H

Re: Pechhulp hulp

Bericht door Bas_Caravelle »

Als reparatie langer duurt dan een x aantal dagen dan kan je auto worden gerepatrieerd naar nederland naar de garage van jouw keuze.

Wel moet eerst duidelijk zijn wat het mankement is.

Gewoon ANWB bellen, die assisteren je met vanalles!

Succes,

Gr Bas
Nu in bezit:
Vw T4 2.5 81kW Kombi, ex - :T4politie

Bezat ooit:
Vw T2 1.6 Westfalia Berlin
Vw T4 2.5 Multivan Syncro
Vw T4 2.5 Tdi LWB Caravelle
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 882
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Pechhulp hulp

Bericht door SyncRoon »

Ik heb er geen goede hoop op. Je had die piep al eerder dus ook wel kans dat er technisch meer aan de hand is dan een ' koelprobleempje' bij je vertrek. Het is dan ook wensdenken dat je maar ' een minuutje' zonder olie hebt gereden.....de piep zat er al langer en komt dus niet uit de lucht vallen. Je wil en hoopt dat het allemaal meevalt, maar je weet niks voordat het is onderzocht. Ik vind het wel apart dat je wel een ventilator kan vervangen maar dan moeite hebt een olielek te traceren. Zeker eentje die niet zou misstaan in koeweit.

Loskomend oliefilter, ja dat kan. Dat heb ik vaker gehad met Fram filters. Ik gebruik nu enkel nog MANN filters en daar heb ik geen problemen mee. Ook enkele malen een tussenflens van een oliekoeler los gehad (tussen blok en filter) maar op mijn machines zit een oliedruk/peil beveiliging zodat deze op tijd stilvallen. Bij mijn T5 is ook een keer de filtercontainer van het oliefilter losgekomen maar dat was vanwege een (productie)fout in de schroefdraad van die container. deze was ondermaats en greep niet goed in op de filterhouder.

Ik heb in ieder geval na deze grote lekkages nooit problemen ervaren met terug in werking zetten van de gerepareerde motoren. Ik weet niet of je de historie van je motor kent, voor mij maakt dat veel uit hoe je omgaat met intervallen controleren van vloeistoffen, aansluitingen en de aanbouwdelen naast de 'voorgeschreven' intervallen voor het verversen.

Repatriëren moet dan wel in je dekking zitten. En dan de kleine lettertjes. Wij hebben ooit bijna onze landcruiser in Zweden moeten achterlaten na uitbranden kabelboom. Het was dat de brandschade onder de casco verzekering viel, anders hadden we het kunnen vergeten. De autoverzekeraar moest dan ook eerst schriftelijk de reparatie goedkeuren/bevestigen voordat de reisverzekering de repatriëring in gang zette. Dat heeft toen bijna 2 maanden getuurd voordat die op transport ging.
Groet, Ronald
Hella
Berichten: 282
Lid geworden op: 10 feb 2015, 20:46

Re: Pechhulp hulp

Bericht door Hella »

Repatriering valt bijna altijd onder de reisverzekering met de optie Pechhulp. Maar ja dan moet je die wel hebben afgesloten.
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 535
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: Pechhulp hulp

Bericht door Muug »

Nooit op reis gaan zonder reisverzekering.
De wagen laten repatriëren vanuit Zeeland toen ik onderweg was naar Multivan Generation heeft me bij de 600 euro gekost. :muur En zoveel kost één jaar reisverzekering (met twee wagens en twee moto's).
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 882
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Pechhulp hulp

Bericht door SyncRoon »

Hella schreef: 07 jul 2023, 12:46 Repatriering valt bijna altijd onder de reisverzekering met de optie Pechhulp. Maar ja dan moet je die wel hebben afgesloten.
Lees dan eerst de voorwaarden voor je hem afsluit. Terug naar Nederland als je wagen bv niet binnen 2 dagen te herstellen is hangt wel samen met de kosten van herstel. Die moet je namelijk wel zelf betalen (als schade niet onder je casco verzekering valt). Als de diagnose is dat herstel meer tijd en/of geld kost als de wagen waard is of dat jij kan/wil betalen dan is repatriëring mogelijk niet aan de orde. Vaak is het ook zo dat je de herstelling moet aantonen bij de verzekeraar, anders krijg je de rekening voor repatriëring nagestuurd. Bij ouwe wagens kan een taxatie van de wagen dan ook helpen de waarde aan te tonen.

In ons geval met de landcruiser was het al een heel karwei om de casco verzekering te overtuigen dat de kortsluiting in de kabelboom en het gevolg daarop brandschade was. Was toch een +12k gevalletje dat je niet zomaar uit je mouw schud. Als de schade niet gedekt zou zijn was de wagen gewoon economisch total loss.
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1492
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Pechhulp hulp

Bericht door bvddobb »

Hella schreef: 07 jul 2023, 12:46 Repatriering valt bijna altijd onder de reisverzekering met de optie Pechhulp. Maar ja dan moet je die wel hebben afgesloten.
De grootste valkuil is dat als de repatriëringskosten hoger zijn dan je verzekering de auto waard acht, ze niet willen repatriëren. Dat kan zeker bij zelfbouwcampers die gewaardeerd zijn op de waarde van de oorspronkelijke transporter nog wel eens een teleurstelling zijn. En dan kun je mooi zelf de repatriëring betalen. :huilen
Hella
Berichten: 282
Lid geworden op: 10 feb 2015, 20:46

Re: Pechhulp hulp

Bericht door Hella »

Dat laatste is inderdaad waar.
De kosten van repatriering vielen bij mij indertijd (2019; kapotte/lekkende waterpomp die 1500 km daarvoor met een distibutiewissel was vervangen) onder de reisverzekering met pechhulp. Het betrof wel een originele Westfalia California uit 1991, die gewoon all risk verzekerd (obv taxatiewaarde van € 10.000,--) was.
Lokaal in Frankrijk konden ze ivm de a.s. vakantie in augustus de auto niet repareren. Dus ook gelijk een huurauto (helaas geen camper) meegekregen.
Zonder veel gedoe de auto 3 weken later kunnen ophalen bij mijn garage in NL. De reparatie kostte ook niets, viel onder garantie! Conclusie was: waterpomp had een constructiedefect. Vlak daarna heb ik de California verkocht aan een belgische liefhebber.
2 Jaar later was het weer raak. Op de belgische autosnelweg richting thuis een klapband rechtsachter. Daardoor vol in de betonnen middenbarrier, airbags er uit en de neus scheef voor de auto. Ook deze (Adria) buscamper uit 2006 was all risk verzekerd + 5.000,-- voor accessoires en niet meer rijdbaar. Weggesleept en gelijk een vervangende auto via de reisverzekering gekregen.
Na 3 weken stond de camper bij de garage in NL om de daarin liggende persoonlijke spullen er uit te halen.
Expert er bij die qua waarde de camper 5.500,-- hoger inschatte dan ik er 2 jaar eerder voor had betaald! Geluk bij een ongeluk. Kon daardoor een andere / nieuwere / grotere (nu Knaus) buscamper kopen met een door mij zo gewenste automatische versnellingsbak en 150 PK aan vermogen.
Inmiddels rijdt de Adria camper na reparatie weer vrolijk rond. Dus niet bij mij overigens; zo'n ingrijpende reparatie waarbij de complete neus is vervangen vertrouw ik niet echt. Ik hoop dat de nieuwe eigenaar er nog heel veel plezier aan beleeft (en onwetend blijft van de schade / reparatie).

Moraal van het verhaal: zorg voor een goede (auto - reis)verzekering, pleeg op tijd onderhoud en let goed op je banden en bandenspanning. Ongeluk zit in een klein hoekje en heeft op het moment dat je iets gebeurd heel veel impact. Dan is het goed om te weten / een hele geruststelling dat je door de verzekering volledig wordt ontzorgd.
Gebruikersavatar
Remco_T5
Berichten: 485
Lid geworden op: 04 apr 2021, 18:06
Locatie: Lansingerland - Zuid Holland

Re: Pechhulp hulp

Bericht door Remco_T5 »

Quote:
"zo'n ingrijpende reparatie waarbij de complete neus is vervangen vertrouw ik niet echt. Ik hoop dat de nieuwe eigenaar er nog heel veel plezier aan beleeft (en onwetend blijft van de schade / reparatie)."

Waarom niet? Als het bij een goeie schadereparateur is gedaan is het beter dan nieuw. Ik snap de angst niet echt, ik zou een schade auto zo kopen.
Groeten Remco (T5 GP 2013, CCHA) :T4politie
wpans
Berichten: 36
Lid geworden op: 27 jun 2014, 19:38

Re: Pechhulp hulp

Bericht door wpans »

Hallo,
Heb zelf ook ervaring gehad met lekkage olie,
bleek achteraf dat de nieuwe oliefilter te groot was en tegen beschermkap kwam, resultaat schuurtje in oliefilter.
Plaats reactie