Dank voor de uitgebreide toelichting.
Ik heb een gewone, originele T4 California en wil uiteraard zo lang mogelijk met de hh-accu doen qua levensduur. Tegelijkertijd wil ik me niet teveel focussen op de staat van de accu, het is vakantie , geen werk.
We staan vaak 2-3 dagen autonoom en rijden dan weer verder. De spanning zakt zelden onder de 12 V. Deze huidige accu werkt na 5-6 jaar qua autonomie nog prima.
Tegelijkertijd ben ik (electrotechniek gestudeerd in de vorige eeuw, en nog steeds hobbyist), ook wel geïnteresseerd in de achtergrond.
Je zegt als vuistregel “[…] niet meer dan 25% ontladen […] en incidenteel tot max 50% […]” .
Ik lees dat als volgt: dat je liefst op minimaal 75% “lading” moet blijven, om de accu gezond te houden. Incidenteel kun je tot 50% gaan, maar niet lager.
Helaas is de enige parameter die ik kan uitlezen de spanning op het display. Ik ga ervan uit dat dat de klemspanning is.
Andere parameters kan ik zo niet meten, los van het feit dat ik niet weet wat het betekent (“peukert”
Ik wil best investeren in een accumonitor en kan m ook best aansluiten, maar het moet wel nut hebben. Ik kan bijvoorbeeld ook een gekalibreerd metertje rechtstreeks op de accuklemmen aansluiten en zorgen dat die spanning altijd minimaal 12,2 V bedraagt. (of een waarde uit het groene deel van jouw tabel)