Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Nieuwe Lifepo4 accu geïnstalleerd.

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
wrcpino
Berichten: 33
Lid geworden op: 14 apr 2023, 00:20

Nieuwe Lifepo4 accu geïnstalleerd.

Bericht door wrcpino »

Vanochtend de nieuwe standaccu geinstaleerd.
Hij past precies in de accuruimte van de T4 California.
Dus doe u voordeel ermee 😉

Het is een TimeUsb 12,8V 200Ah plus geworden.
Betaalde 700 euro op Amazon.nl

De revieuws zijn best goed en zeker over de bouwkwaliteit.
Omdanks dat dit toch wel een budget model is.

Oh ja: De M8 accupolen heb ik bij Obelink besteld.
De accupool schakelaar op de minpool leek mij een goed plan maar daar bleek de accubak van de California niet hoog genoeg voor helaas.
Bijlagen
20230802_135358.jpg
propje
Berichten: 295
Lid geworden op: 17 feb 2007, 19:25

Re: Nieuwe Lifepo4 accu geïnstalleerd.

Bericht door propje »

Mooi speelgoed
Ben aan het kijken om zelf een Lithium pack samen te stellen.
Met beetje handigheid van m,n zoon ik en electra niet de allerbeste combinatie.
wrcpino
Berichten: 33
Lid geworden op: 14 apr 2023, 00:20

Re: Nieuwe Lifepo4 accu geïnstalleerd.

Bericht door wrcpino »

propje schreef: 05 aug 2023, 20:45 Mooi speelgoed
Ben aan het kijken om zelf een Lithium pack samen te stellen.
Met beetje handigheid van m,n zoon ik en electra niet de allerbeste combinatie.
Ik heb ook gekeken om er een zelf samen te stellen maar voor deze prijs kan ik het niet beter doen.
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2713
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Nieuwe Lifepo4 accu geïnstalleerd.

Bericht door Erdem50 »

Dat is een flinke jongen 😎

Hoe zit het met de laadcyclus van deze accu? Gaat dat goed met een originele California lader of heb je hierin iets aangepast.
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Hella
Berichten: 282
Lid geworden op: 10 feb 2015, 20:46

Re: Nieuwe Lifepo4 accu geïnstalleerd.

Bericht door Hella »

Kun je die - schakelaar niet omdraaien / onderste boven monteren? Of zit dan de accupool in de weg?
Laatst gewijzigd door Hella op 07 aug 2023, 11:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3695
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Nieuwe Lifepo4 accu geïnstalleerd.

Bericht door krekwakwol »

Dat is een stevige huishoudaccu.

Het valt me wel op dat die accupolen wel erg hoog zitten zo, wat zit er origineel.op de accu voor aansluiting, kun je daar ook een foto van maken?
In de revalidatie techniek gebruikten we ook die losse polen wel voor scootmobielaccu's, maar die waren niet zo hoog.

En waarom de schakelaar op de min pool, meestal worden ze op de pluspool gemonteerd, omdat je ook vaak massa via het chassis hebt, of heb je de minpool niet gekoppeld aan de massa van het voertuig.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
wrcpino
Berichten: 33
Lid geworden op: 14 apr 2023, 00:20

Re: Nieuwe Lifepo4 accu geïnstalleerd.

Bericht door wrcpino »

krekwakwol schreef: 06 aug 2023, 22:20 Dat is een stevige huishoudaccu.

Het valt me wel op dat die accupolen wel erg hoog zitten zo, wat zit er origineel.op de accu voor aansluiting, kun je daar ook een foto van maken?
In de revalidatie techniek gebruikten we ook die losse polen wel voor scootmobielaccu's, maar die waren niet zo hoog.

En waarom de schakelaar op de min pool, meestal worden ze op de pluspool gemonteerd, omdat je ook vaak massa via het chassis hebt, of heb je de minpool niet gekoppeld aan de massa van het voertuig.
Ja de accupolen zijn inderdaad vrij hoog. Ze komen van Obelink en voorzien van M8 Draad. Op de accu zit alleen een M8 schroefgat.

Deze schakelaars zijn zijn gemaakt voor de minpool. De pluspool is groter en daar past hij niet op.
Laatst gewijzigd door wrcpino op 06 aug 2023, 22:54, 1 keer totaal gewijzigd.
wrcpino
Berichten: 33
Lid geworden op: 14 apr 2023, 00:20

Re: Nieuwe Lifepo4 accu geïnstalleerd.

Bericht door wrcpino »

Erdem50 schreef: 06 aug 2023, 10:12 Dat is een flinke jongen 😎

Hoe zit het met de laadcyclus van deze accu? Gaat dat goed met een originele California lader of heb je hierin iets aangepast.
In principe beschermd de BMS hem wel tegen overladen en ontladen.
wrcpino
Berichten: 33
Lid geworden op: 14 apr 2023, 00:20

Re: Nieuwe Lifepo4 accu geïnstalleerd.

Bericht door wrcpino »

Binnenkort zal ik het gat in het plavond groter maken zodat ik er van bovenaf bij de minpool kan.
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3695
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Nieuwe Lifepo4 accu geïnstalleerd.

Bericht door krekwakwol »

wrcpino schreef: 06 aug 2023, 22:46
krekwakwol schreef: 06 aug 2023, 22:20 Dat is een stevige huishoudaccu.

Het valt me wel op dat die accupolen wel erg hoog zitten zo, wat zit er origineel.op de accu voor aansluiting, kun je daar ook een foto van maken?
In de revalidatie techniek gebruikten we ook die losse polen wel voor scootmobielaccu's, maar die waren niet zo hoog.

En waarom de schakelaar op de min pool, meestal worden ze op de pluspool gemonteerd, omdat je ook vaak massa via het chassis hebt, of heb je de minpool niet gekoppeld aan de massa van het voertuig.
Ja de accupolen zijn inderdaad vrij hoog. Ze komen van Obelink en voorzien van M8 Draad. Op de accu zit alleen een M8 schroefgat.

Deze schakelaars zijn zijn gemaakt voor de minpool. De pluspool is groter en daar past hij niet op.
Voor de pluspool heb je toch ook die schakelaars wel. Ook zonder ronde pool aansluiting, dan kan hij direct onder de m8 bout van de pool.


Ik heb hem even opgezocht:
Screenshot_20230806-231625_Chrome.jpg
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
wrcpino
Berichten: 33
Lid geworden op: 14 apr 2023, 00:20

Re: Nieuwe Lifepo4 accu geïnstalleerd.

Bericht door wrcpino »

krekwakwol schreef: 06 aug 2023, 22:58
wrcpino schreef: 06 aug 2023, 22:46
krekwakwol schreef: 06 aug 2023, 22:20 Dat is een stevige huishoudaccu.

Het valt me wel op dat die accupolen wel erg hoog zitten zo, wat zit er origineel.op de accu voor aansluiting, kun je daar ook een foto van maken?
In de revalidatie techniek gebruikten we ook die losse polen wel voor scootmobielaccu's, maar die waren niet zo hoog.

En waarom de schakelaar op de min pool, meestal worden ze op de pluspool gemonteerd, omdat je ook vaak massa via het chassis hebt, of heb je de minpool niet gekoppeld aan de massa van het voertuig.
Ja de accupolen zijn inderdaad vrij hoog. Ze komen van Obelink en voorzien van M8 Draad. Op de accu zit alleen een M8 schroefgat.

Deze schakelaars zijn zijn gemaakt voor de minpool. De pluspool is groter en daar past hij niet op.
Voor de pluspool heb je toch ook die schakelaars wel. Ook zonder ronde pool aansluiting, dan kan hij direct onder de m8 bout van de pool.


Ik heb hem even opgezocht:
Screenshot_20230806-231625_Chrome.jpg
Ohhhhh super!!! Ik wist niet van het bestaan af !!!
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3239
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Nieuwe Lifepo4 accu geïnstalleerd.

Bericht door J vd Pal »

Erdem50 schreef: 06 aug 2023, 10:12 Dat is een flinke jongen 😎

Hoe zit het met de laadcyclus van deze accu? Gaat dat goed met een originele California lader of heb je hierin iets aangepast.
Hoi Erdem,

ik heb een 280 Ah en die krijg ik normaal niet leeg. Met 280 Ah en gewoon gebruik, koelkast, licht, opladen telefoon enz kan je 8-10 dagen vrij staan. Met 200 zal dat 6-8 dagen zijn. Ik heb het snoer om mee aan te sluiten op de camping niet meer bij mij want nooit nodig. Per dag stilstaan moet ik ongeveer 1 uur rijden om weer opgeladen te zijjn.

De acculader op stand GEL kan goed met deze accu's uit de voeten.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4825
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Nieuwe Lifepo4 accu geïnstalleerd.

Bericht door Hanz »

J vd Pal schreef: 08 aug 2023, 11:10 ik heb een 280 Ah en die krijg ik normaal niet leeg. Met 280 Ah en gewoon gebruik, koelkast, licht, opladen telefoon enz kan je 8-10 dagen vrij staan. Met 200 zal dat 6-8 dagen zijn.
Dat is op die manier een interessant alternatief voor een zonnepaneel. Misschien iets duurder maar een stuk simpeler om te realiseren.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2713
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Nieuwe Lifepo4 accu geïnstalleerd.

Bericht door Erdem50 »

Dit is mooie info. Heb je nog iets aan het display mbt de laadtoestand? Of is dit niet meer correct.
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 882
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Nieuwe Lifepo4 accu geïnstalleerd.

Bericht door SyncRoon »

Ik blijf bij gewone AGM in de bus. Als ik voor een Lithium ga dan een compleet powerstation met lithium batterij/omvormer/lader etc. ingebouwd. Kan ik makkelijker inzetten in camper/werkbus/thuis/vakantie en hebben vaak standaard een aansluiting voor zonnepaneel(tje)
Groet, Ronald
Plaats reactie